هرچه می‌کشیم از فیلترینگ است!

کیفیت و سرعت پایین اینترنت در حالی امروزه برای بسیاری از کاربران ایرانی مشکل‌ساز شده‌است و آنها حتی برای ورود به اپلیکیشن‌های بانکی نیز با مشکل مواجه شده‌اند که وزیر ارتباطات این سرعت پایین اینترنت را بر گردن فیلترشکن‌ها می‌اندازد.

نگارعلی_ با وجود آنکه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در تاریخ ۳۰ آذرماه کندی اینترنت را ناشی از اختلال‌های جزئی که رفع شده‌است، عنوان کرد اما کاربران در کشور کماکان از سرعت اینترنت دل خوشی ندارند و نشانه‌ای از بهبود کیفیت و سرعت اینترنت دیده‌ نمی‌شود و کندی اینترنت به بحث داغ محافل شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر بدل شده‌است؛ کاربری در توییتر در واکنش به سرعت پایین اینترنت، روز گذشته، توییتی را با این محتوا منتشر کرد:« باید روزی ۵ بار گفتار ابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه خوب شد ما رئیس‌جمهور نشدیم تا دلار ۵ هزار تومانی شود را توییت کنم اما سرعت اینترنت در دولت سیزدهم اجازه نمی‌دهد!»

بیشتر بخوانید:

عکس |‌ هوش‌مصنوعی این زن وحشتناک را تصادفی ساخته‌است

سیستم عامل بومی؛ برای کدام گوشی با کدام برنامه و پشتوانه؟

در این بین عده‌ای از کاربران توییتر بر این باورند که کیفیت مطلوب اینترنت از دیدگاه دولت سیزدهم، سرعت و کیفیت فعلی است؛ چراکه در وضعیتی که سرعت اینترنت و کیفیت آن پایین است می‌گویند اینترنت مشکلی ندارد!

تعداد زیادی از کاربران توییتر از سلب مسئولیت دولتمردان گله کردند؛ کاربری در این خصوص نوشته‌است:" مسئولین، مسئول هیچ‌چیز نیستند؛ وزیر ارتباطات می‌گوید که سرعت اینترنت خوب است و مشکل از فیلترشکن‌ها است."

عیسی‌زارع پور در حالی تنها تجربه ناخوشایند مردم در استفاده از اینترنت را به کار انداختن فیلترشکن عنوان می‌کند که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فیلترشکن‌ها کیفیت اینترنت را ارتقا می‌بخشد؛ در سه ماه گذشته و با شروع محدودیت‌های اینترنت، روز به روز دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی سخت‌تر می‌شود و دامنه این محدودیت‌ها تنگ‌تر می‌شود. آنچه کارشناسان درباره اش از وزارت ارتباطات انتقاد دارند کاهش پهنای باند اینترنت بین الملل است که سطح دسترسی ها به سایت ها و اپلیکیشن های بین المللی و سایت هایی که نیاز به پهنای باند اینترنت بین الملل دارند را کاهش داده است. 

کاربرانی نیز از اجرایی شدن بی سروصدای طرح صیانت صحبت می‌کنند؛ کاربری در این خصوص در توییتی نوشته‌است که " سرعت اینترنت به حدی پایین است که حتی اپلیکیشن‌های بانک‌ها نیز باز نمی‌شود و بعد مسئولین طرح صیانت و قطع کامل اینترنت را تکذیب می‌کنند."

بحث اجرایی شدن طرح صیانت چند هفته‌است که در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار داغ شده‌است و کاربران این شبکه‌ها از اصطلاح ملی شدن اینترنت برای آن استفاده می‌کنند؛ این صحبت‌ها از سوی وزیر ارتباطات شایعه تلقی شده‌است اما هیچ نشانه مثبتی مبنی بر کنار زدن این شایعه‌ها دیده نمی‌شود . در حالی که وزیر کشور و فرمانده انتظامی کشور از جو آرام و پایان اغتشاشات سخن گفته اند اما همچنان گلایه ها از کیفیت و سرعت پایین اینترنت و کندی دسترسی در بین کاربران ادامه دارد.

گزارش کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کیفیت و سرعت پایین اینترنت کم نیستند و گزارشات رسمی نیز آن را تایید می‌کنند؛ طبق تازه‌ترین گزارش اسپیدتست، جایگاه ایران در رده بندی جهانی سرعت اینترنت برای موبایل ۲ پله و برای اینترنت ثابت ۳ پله سقوط کرده است. و حتی سه کشور تانزانیا، گینه‌نو و نیجریه از نظر سرعت اینترنت در رده‌بندی بالاتری از ایران قرار می‌گیرند.

جدیدترین گزارش وب سایت اسپید تست نشان می دهد در یازدهمین ماه ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۳.۹۷ و اینترنت ثابت جهان ۷۴.۵۴ مگابیت برثانیه بوده است. این در حالی است که در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۳.۴۳ مگابیت برثانیه و اینترنت ثابت جهان ۷۲.۴۰ مگابیت برثانیه بوده است.

همچنین طبق این رده بندی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ۴۰.۹۷ مگابیت برثانیه بوده است. ر فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان جایگاه ایران ۲پله سقوط کرده و در رده ۴۸ است. همچنین میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در یازدهمین ماه میلادی ۱۱.۶۲ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن در رده بندی جهانی با ۳ پله سقوط ۱۴۴ اعلام شده است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1711294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =