جهش قیمت طلای سیاه/ نفت رکورد بشکه‌ای ۱۲۰ دلاری را می‌شکند؟

پس از اینکه چین در روز دوشنبه اعلام کرد که قوانین قرنطینه مسافرتی کووید را کاهش می‌دهد و پس از اینکه طوفان زمستانی الیوت حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشگاهی در خلیج آمریکا را خاموش کرد، قیمت نفت معیار آمریکا عصر دوشنبه و اوایل روز سه‌شنبه به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در معاملات اولیه صبح روز سه شنبه در اروپا، نفت خام WTI با ۰.۸۰ درصد افزایش به ۸۰.۱۹ دلار رسید. شاخص بین المللی نفت برنت با ۰.۸۵ درصد افزایش در روز به ۸۴.۶۳ دلار در هر بشکه معامله شد.

بیشتر بخوانید:

سقوط بی‌سابقه دلار در ۱۰۹ سالگی تاسیس فدرال رزرو/ دلار می‌تواند جایگاه خود را به عنوان ارزهای جهانی حفظ کند؟

آنجا که قانون اجرا نمی‌شود

قیمت نفت اواخر روز دوشنبه و اوایل سه‌شنبه پس از اینکه چین اعلام کرد از ۸ ژانویه مسافران ورودی به چین دیگر مشمول قرنطینه سفر اجباری نخواهند شد، افزایش یافت. چین پس از کنار گذاشتن سایر بخش‌های سیاست موسوم به «کووید صفر» که بیش از دو سال و نیم برقرار بود، شاهد افزایش موارد کووید است.

تحلیلگران می گویند علیرغم افزایش تعداد آلودگی ها و اختلال در صنایع و زنجیره تامین، تقاضای نفت می تواند برای افزایش عمده در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان پس از موج های اولیه کووید ایجاد شود. قیمت نفت بخشی از این خوش بینی را در روزهای اخیر منعکس کرده است، اگرچه تجارت به دلیل دوره تعطیلات بسیار ضعیف است.

روز سه شنبه، نفت نیز با تعطیلی پالایشگاه ها در ایالات متحده به دلیل طوفان شدید زمستانی الیوت حمایت شد. طوفان بزرگ درست قبل از تعطیلات آخر هفته کریسمس کانادا و ایالات متحده را درنوردید و دمای انجماد، برف و شرایط یخبندان را به همراه داشت. برق رسانی در برخی مناطق قطع شد، هزاران پرواز لغو شد و برنامه های سفر کریسمس مختل شد.

هشدارهای انجماد سخت برای همه ایالت های امتداد ساحل خلیج آمریکا، جایی که بیشتر ظرفیت پالایشی ایالات متحده در آن قرار دارد، صادر شد.

به گزارش رویترز، از روز جمعه، ۲۳ دسامبر، ۱.۵ میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایشی خلیج فارس به دلیل دمای انجماد تعطیل شد.

نفت رکورد ۱۲۰ دلاری را می‌شکند؟

زمانی که اقتصاد چین پس از یک رشته محدودیت های مرتبط با کووید بازگشایی شود، قیمت نفت خام ممکن است به ۱۲۱ دلار در هر بشکه برسد. اگر چین بر کووید غلبه کند، تقاضای زیادی را به بازار اضافه می‌کنند.

سناریوی ارزان‌تر نفت در صورت رکود جهانی عملی خواهد شد. بر اساس پیش بینی S&P Global، تقاضای نفت خام چین در سال آینده می تواند به ۱۵.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که افزایشی ۷۰۰۰۰۰ بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

در همین حال، با وجود اینکه جریان های روسیه دوباره به آسیا، به ویژه چین و هند هدایت می شوند، عرضه همچنان محدود است، در حالی که سرمایه گذاری ناکافی در تولید جدید مانع از رشد عرضه شده است.

اخیراً بلک راک در چشم انداز بازار سال آینده، چین و رکود احتمالی را به عنوان دو محرک بازار نفت در سال آینده معرفی کرده است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1712057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =