یک بازیکن که نمی‌تواند تا ۴۰ سالگی برای تیم‌ملی بازی کند!

حالا دیگر زمان زیادی است که والیبال بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم ایران شده است و سرنوشت والیبال ایران و حضور موفق تیم های ملی در رقابت های مختلف بین المللی تبدیل به دغدغه مردم شده است.

ریحانه اسکندری: تیم ملی که سالیان طولانی با مربی ها مختلف خارجی کار کرد، در نهایت با هدایت یک مربی ایرانی پا به مهم ترین تورنومنت های والیبال جهان گذاشت. بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران است که در اولین تجربه خود با تیم ملی در سطح قهرمانی جهان توانست عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی ثبت کند. شناخت او از بازیکنان و سال ها کار کردن با جوانان تیم ملی در سطوح مختلف باعث شد تا او زودتر از خیلی از مربیان خارجی جای درست هر بازیکن را پیدا کند و به ترکیب مناسبی برسد. دغدغه های یک مربی داخلی برای سرمربی گری تیم ملی قطعا با مربیان خارجی متفاوت است، نگرانی ها و میل به بالا بردن پرچم کشور بیشتر است، همان طور که سختی ها و بعضا کم توجهی ها، مثل نبود قرارداد مشخص با فدراسیون بیشتر است. او که این روز ها در لیگ برتر تیم داری می کند، توانسته است با تیم هراز آمل نتایج فوق العاده را در نیم فصل اول ثبت کند و تیمش را با اقتدار قهرمان دور رفت کند. بهروز عطایی در این بین لژیونر ها را هم به دقت زیر نظر دارد و چیدمان برنامه ها و تمرینات تیم ملی را با جدیت پیش می برد تا تیم ملی والیبال ایران بتواند در ۴ تورنومنت مهم سال پیش رو، انتخابی المپیک، لیگ ملت ها، قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی نتایج قابل قبولی را ثبت کند تا والیبال مردان ایران برای سومین بار در المپیک، این بار در سال 2024 و در پاریس درخشان حاضر شود.

با سرمربی تیم ملی در مورد شرایط لیگ برتر والیبال، تیم ملی، بازیکنان و بررسی شرایط لژیونر ها گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید:

 یک بازیکن که نمی‌تواند تا ۴۰ سالگی برای تیم‌ملی بازی کند!

شرایط فصل جدید لیگ برتر را تا این جای کار چه طور ارزیابی می کنید؟

مسابقات طبق سنوات گذشته در یک زمان مشخص برگزار شد. در دو سه سال اخیر به نظر من کیفیت لیگ خیلی متفاوت از سال های گذشته اش نبود ولی امسال فکر می کنم یک مقدار شرایط بهتر شد. بازیکنانی مثل میثم صالحی، جواد کریمی، علی اصغر مجرد و محمد موسوی که در سال های گذشته یا بیرون از لیگ ایران بودند یا مصدوم بودند و نتوانستند در لیگ بازی کنند در لیگ ایران حاضر شدند، فکر می کنم حضور این بازیکنان سبب رشد بیشتر لیگ ما و بیشتر به چشم آمدن کیفیت آن شد و بازیکنان خوب با پراکندگی که در تیم های دیگر داشتند تعداد تیم های نزدیک به هم در جریان لیگ را طبیعتا افزایش دادند. بازیکنان با کیفیت در تیم های دیگر پخش شدند، در نیم فصل اول بازی های خوبی را از تیم ها دیدیم، رقابت تنگاتنگی بین تیم ها بود و تیم ها رقابت بسیار فشرده ای داشتند.اگر جدول را نگاه کنید شاید تیم سوم تا نهم یک یا دو برد با هم اختلاف داشته باشند، این نشان می دهد که رقابت ها تنگاتنگ بوده است. رقابت ها در نیم فصل به شیوه خوبی هم برگزار شد، با توجه به این که زمان خوبی بین برگزاری دو بازی لحاظ می شد، کیفیت بیشتری داشتیم. اما در نیم فصل دوم و در دور برگشت با توجه به فشردگی خیلی خیلی شدید مسابقات که همه بازی ها در روزهای یک شنبه و چهارشنبه برگزار می شود شرایط متفاوت است. در واقع عملا از این یک شنبه تا یک شنبه بعدی ۳ بازی باید انجام بدهیم نه دوتا، شنبه را بازی می کنیم، یک شنبه بازی می کنیم و چهارشنبه هم بازی می کنیم. یعنی در ۸ روز سه بازی انجام می شود و این موضوع کار را بسیار سخت می کند و سبب نگرانی می شود و شاید نگرانی به حقی هم هست که همه تیم ها دارند. هم من به عنوان مسئول فنی باشگاه خودم نگران بحث فنی از نظر آسیب بازیکنان ملی پوش و باشگاه خودم هستم و هم مربیان دیگر همین مشکل را دارند و این به حق است که همه مربیان نگران بازیکنان با کیفیت خود در ادامه راه باشند.

تیم شما لبینات هراز آمل با کسب ۱۲ برد از ۱۳ بازی و فقط یک شکست در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد و عملکرد فوق العاده ای را برای خود ثبت کرده است، شما همین عملکرد را در نیم فصل دوم هم پیش بینی می کنید؟ فکر می کنید تیمتان این روند را در دور برگشت هم حفظ خواهد کرد؟

واقعا قابل پیش بینی نیست، به هر حال ما در نیم فصل اول در مقابل تیم های دیگر بازی های بسیار خوبی انجام دادیم، تیم های دیگر هم بازی های خوبی انجام دادند، ولی این اصلا تضمین کننده موفقیت در مراحل بالاتر و بعد نیست.به هر حال من همیشه سعی کردم مسابقات را در همان مرحله خودش ببینم.ما برای هر بازی برنامه خاص خودش را خواهیم داشت، همه تیم ها همین طور هستند.فکر می کنم رقابت های بسیار سختی است و به هر حال با توجه به این که ما در صدر جدول هستیم انگیزه تیم ها نسبت به ما بیشتر خواهد بود. بازی ها سختی خواهیم داشت و امیدوارم بازی ها خوب سبب شود که والیبال ما رشد بیشتری پیدا کند و در نهایت کسانی که والیبال را از طریق گیرنده یا در سالن می بینند، از بازی های باکیفیت بالا لذت ببرند.

لبنیات هراز آمل برنامه ای برای نقل و انتقالات در نیم فصل دوم لیگ برتر دارد؟

نه، ما معمولا سعی می کنیم در ابتدای فصل تیم را به صورت کامل ببندیم و همه چیز را در نیم فصل اول تعین می کنیم. فعلا احساس نیاز برای تغییر در ترکیب تیم نمی‌کنیم.

 یک بازیکن که نمی‌تواند تا ۴۰ سالگی برای تیم‌ملی بازی کند!

یک مسئله ای هست که هر کارشناسی نظر مختلفی در موردش می دهد، آن هم حضور سرمربی تیم ملی در لیگ برتر و تیم داری همزمان در لیگ برتر است. بعضی ها معتقد هستند این اصلا خوب نیست و باعث می شود مربی زمان زیادی را برای برنامه ریزی تیم ملی از دست بدهد و خیلی ها هم معتقد هستند این خوب است و اتفاقا مربی تیم ملی باید در میدان عمل حاضر باشد و این تجربه او را بیشتر می کند. نظر شخصی شما به عنوان سرمربی تیم ملی که در لیگ برتر هم تیم داری می کند در این رابطه چیست؟ این اتفاق را مثبت می دانید یا خیر؟

ببینید ما نمی توانیم از دنیا جدا شویم، هر حرفی که زده می شود می تواند برای خودش پشتوانه ای داشته باشد. الان تقریبا همه مربی های دنیا به جز ایتالیا، به غیر از تیم ملی سرمربی باشگاهی هم هستند. ما هم از این قائله مستثنی نیستیم. یعنی شما جز سرمربی تیم ملی ایتالیا آقای فردیناندو دجورجی که فقط سرمربی تیم ملی ایتالیا است و نمی تواند سرمربی گری تیم باشگاهی را بر عهده بگیرد، می بینید که سرمربی های تمام تیم های دنیا هم در باشگاه ها فعال هستتد و هم در تیم ملی. پس این خیلی موضوع عجیب و غریب و پیچیده ای نیست و می تواند مثل والیبال دنیا به والیبال ما هم با این روش کمک شود.

شما به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال، در یک زمان مشخصی رفتید و وضعیت لژیونر های ملی پوش والیبال را از نزدیک مورد بررسی خود قرار دادید، اوضاع بچه ها چطور بود؟ عملکردشان برای شما رضایت بخش بود؟

ما که شناخت کافی از بچه ها داریم، بیشتر سعی کردیم از وضعیت آمادگی این بازیکنان و برنامه هایی که در آینده خواهند داشت مطلع شویم. با مربی و بدنساز هایشان صحبت کردیم که به هر حال ببینیم وضعیت بدنشان در چه شرایط است، با پزشک تیمشان صحبت کردیم تا از نظر سلامتی جویای وضعیت بچه ها شویم. سعی کردیم در واقع یک اندازه گیری دقیق از آمادگی شان هم از لحاظ سلامتی و هم لحاظ کیفیت بدنی داشته باشیم. کیفیت فنی را به هر حال می شناسیم و بازیکنان خودمان بوده اند و اطلاعات کافی وجود دارد و سعی کردیم روی این موضوعات تمرکز کنیم. خداراشکر بچه ها وضعیت خوبی هم داشتند، بردیا سعادت در سلامت کامل و با کیفیت عالی بود، امیر حسین اسفندیار در سلامت کامل بود، در بازی‌ای که از تیم او در روسیه دیدم، با توجه به این که دینامو مسکو تیم بسیار قدرتمندی بود اجازه بازی خوب برای تیم اوفا اورال را نداد و توانست تیم اوفا اورال را با قدرت کنترل کند و بازی را به نفع خودش به پایان برساند، ولی در مجموع با توجه به این که من تمرین تیم اوفا اورال را هم دیدم، وضعیت امیرحسین اسفندیار از نظر جسمانی قابل قبول بود.فکر می کنم در لیگ روسیه هم می تواند همچنان موفق باشد.

 یک بازیکن که نمی‌تواند تا ۴۰ سالگی برای تیم‌ملی بازی کند!

در رابطه با فشردگی برنامه های FIVB برای مسابقات ملی در سال پیش رو هم صحبت کنیم.اخیرا صدای بعضی از بازیکنان مثل اروین انگاپت هم در آمده و گفته که باید جلسه ای با کاپیتان های تیم ها تدارک دید چون با این فشردگی نمی توان بازی کرد.

این ها موضوعاتی است که در FIVB در موردش تصمیم می گیرند و مسئله مهم این داستان این است که فدراسیون جهانی، والیبال را بیشتر یک ورزش ملی می بیند.والیبال بیشتر ورزش تیم ملی کشورهاست و توجهی که به بازی های ملی می کنند به مراتب بیشتر از بازی های باشگاهی است.هیچ رشته ای به اندازه والیبال آن قدر تورنمنت ملی ندارد.والیبال دارد مطابق همیشه عمل می کند و این نگاهی است که FIVB دارد چون مسئله درآمد و بحث تبلیغاتی این موضوع هم سر جای خودش است. این موضوع سال هاست دارد اتفاق می افتد و بحث دیروز و امروز هم نیست.بعضی از بازیکنان در تلاش بودند که این موضوع تغییر پیدا کند اما FIVB زیر بار نرفت و معتقد است که والیبال باید به همین شیوه که برگزار می شود ادامه پیدا کند.یک سری اعتراضات هم بازیکنان، حتی بازیکنان درجه یک جهان داشتند، حتی کاپیتان های تیم های ملی نشستی داشتند تا این موضوع را به نتیجه برسانند ولی به هر حال FIVB تا الان زیر بار این موضوع نرفته است و مسابقات والیبال را همچنان با قدرت و فشار بالا برگزار می کند.مسابقات ملی همه تیم های جهان بسیار زیاد است، مسابقات لیگ ملت ها هر سال برگزار می شود، جام جهانی ۴ سال یک بار، قهرمانی قاره های جهان هر دو سال یک بار، المپیک و مسابقات قاره ای مختلف. بازی ها با سرعت بسیار بالایی برگزار می شود و مدام هم هست و هنوز FIVB واکنشی به این موضوع نشان نداده است و معتقد است بازی ها باید به همین شیوه برگزار شود.

تمرینات تیم ملی طبق روال همیشه از فروردین ماه برگزار می شود و ما در سال پیش رو مسابقات حساس انتخابی المپیک را هم در پیش داریم، برنامه های تیم ملی برای رویدادهای پیش روی والیبال جهان چه طور است؟

امسال چهار تورنومنت مهم را پیش رو داریم و باید اولویت بندی کنیم، البته می دانید که مطابق نگرش ما به کار و موضوعات، در ایران شما به اصطلاح نمی توانید، اهم فی الاهم کنید. من فکر می کنم اهمیت دارد که همه مسابقات را با موفقیت پشت سر بگذاریم.تنها چیزی که می توانم بگویم این است که ما در تمام مسابقات پیش روی خودمان از قبیل لیگ ملت ها، انتخابی المپیک، قهرمانی آسیایی و بازی های آسیایی با قدرت حضور پیدا خواهیم کرد و انشالله موفق باشیم. من خودم به عنوان سرمربی و مسئول فنی تیم ملی معتقد هستم که مهم ترین مسابقات برای ما انتخابی المپیک است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید کسب نتیجه کنیم.

میثم صالحی در زمان تمرینات تیم ملی برای مسابقات جام جهانی(تازه از مصدومیت سخت خود که در باشگاه لهستانی اش اتفاق افتاده بود برگشته بود) نتوانست با آمادگی صد در صدی خود را در لیست تیم ملی قرار دهد، در حال حاضر وضعیت این بازیکن را چه طور می بینید و فکر می کنید با توجه به برگشت او به لیگ ایران (تیم شهداب یزد) او شانس حضور در تیم ملی برای رقابت ها سال پیش رو دارد؟

میثم صالحی تمرین می کند اما به هر حال درمان او به شکل کاملی اتفاق نیفتاده است، این بچه برای بازی کردن عجله کرد و من فکر می کنم درمانش قطعی نشد و هنوز از ناحیه کتف درد دارد. زمانی که ما با تیم شهداب یزد بازی داشتیم من از او در مورد وضعیت کتفش پرسیدم و گفت هنوز درد دارم. نیاز به زمان بیشتری برای درمان داشت ولی عجله کرد. قطعا زمان درمان و زمان به آمادگی رسیدنش به تاخیر خواهد افتاد. به هر حال صدمات بازیکنان برای ما مهم است و ما به هر حال سعی می کنیم بازیکنان در وضعیت کامل و سالم در اختیار تیم ملی باشند. امیدوار هستم در حد فاصلی که تا مسابقات لیگ ملت ها زمان باقی مانده میثم به آمادگی برسد و درمانش به شکل کامل اتفاق بیافتد و بتواند با قدرت کامل برای تیم ملی کشور والیبال بازی کند.

 یک بازیکن که نمی‌تواند تا ۴۰ سالگی برای تیم‌ملی بازی کند!

در مسابقات پیش رو از بازیکنان با تجربه به غیر از میلاد عبادی پور هم استفاده خواهید کرد؟

ما از همه ظرفیت ها استفاده کردیم، این طور نیست که به هر شکلی که دیگران می طلبند عمل کنیم. تیم ملی بر اساس شایسته سالاری و ویژگی هایی که در واقع کادرفنی در نظر دارد بسته می شود. ما دو مدل نگرش داریم، یکی بر اساس کیفیت امروز بازیکن است و دیگری کیفیتی که می تواند در آینده حفظ کند، ما نمی توانیم این سرمایه گذاری را بکنیم که بازیکن فقط امسال را برای ما بازی کند. همه بعد ها را در نظر می گیریم و سعی می کنیم بهترین تصمیم را بگیریم. در بحث بازیکنان با تجربه، تغیرات در همه جای دنیا اتفاق می افتد، یک بازیکن که نمی تواند تا ۴۰ سالگی برای تیم ملی بازی کند، یا حداقل خیلی مناسب این کار نیست، به هر حال ورزش متعلق به جوان تر هاست و باید این فرصت را به جوان تر ها داد که بتوانند در فضای ملی دیده شوند و تلاش کنند. قطع به یقین بازیکنان با کیفیت و با تجربه بالا در دید ما هستند همان طور که میلاد عبادی پور،وادی و بچه های دیگر در تیم ملی بازی می کنند این فرصت برای همه در نظر گرفته می شود.

شما شناخت زیادی از میلاد عبادی پور دارید، سال های زیادی در نوجوانان و جوانان با او کار کردید و اطلاعات کاملی از این بازیکن دارید.میلاد در جام جهانی عملکرد قابل قبولی داشت، او را در قامت کاپیتان تیمتان چه طور ارزیابی می کنید؟

میلاد بازیکن با تجربه ای است.بازیکنی است که تجربیاتی خوبی دارد و عملکردش در ۹ سالی که در تیم ملی حضور داشته است قابل بررسی و قابل دفاع است. قطعا یکی از ستون های قدرتمند والیبال کشور است و به بهترین شکل می تواند در عملکرد مسابقات پیش روی تیم ملی اثرگذار باشد.

این روزها بحث ورود فوتبال روسیه به قاره آسیا داغ است، طبیعتا اگر فوتبال روسیه راه ورود به قاره ما را پیدا کند، والیبال این کشور هم به پا به آسیا می گذارد. این اتفاق را مثبت می دانید یا نه؟ از این جهت که در صورت انجام این اتفاق والیبال ایران می تواند در بخش کسب سهمیه های مهم به مشکل بخورد؟

حضور روسیه شاید از لحاظ ورزشی برای ورزش آسیا مفید باشد.به هر حال ورزش روسیه قدرتمند است و روس ها صاحب ورزش هستند و این می تواند به ورزش آسیا کمک کند. اما به هر حال در بخش سهمیه ها، من فکر نمی کنم هیچ کدام از رشته های تیمی ما در آسیا بهتر از روسیه باشد و این موضوع همه سهمیه های قاره آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد.شاید هم این سبب شود که سهمیه قاره آسیا بیشتر شود. از نظر کیفیتی که به ورزش آسیا می دهد کمک کننده است ولی در بخش سهمیه ها کار بسیار سخت می شود.

 یک بازیکن که نمی‌تواند تا ۴۰ سالگی برای تیم‌ملی بازی کند!

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1712380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =