شرق نوشت:

در مردادماه سال 87 کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس لایحه اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی را تصویب و با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال موافقت کرد. یکی از مواردی که در این اصلاحیه مد نظر قرار گرفت، این بود که از این پس مجوز فعالیت مرکز آموزش پیش‌دبستانی برای کودکان چهار و پنج‌ سال فقط باید توسط وزارت آموزش و پرورش صادر شود اما مسوولیت مهدهای کودک برای کودکان کمتر از چهار سال همچنان برعهده بهزیستی بماند.

این درحالی است که تاکنون مجوز فعالیت مهدهای کودک برای کودکان زیر پنج سال توسط سازمان بهزیستی صادر می‌شد و آموزش این کودکان نیز برعهده این سازمان بود.

طی این مدت سازمان بهزیستی تعاملات و بعضا مجادلاتی با وزارت آموزش و پرورش داشت که به گفته مسوولان سازمان مهم‌ترین دغدغه آنان اختلاف بر سر سن پیش‌دبستانی و صدور مجوز برای مهد‌های‌کودک فعلی بود. همچنین مسوولان بهزیستی عنوان می‌کردند تفکیک سنی مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها موجب کاهش چشمگیر جامعه هدف مهدهای کودک خواهد شد و ممکن است منجر به ورشکستگی آنها شود.

همچنین وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته بخشنامه‌ای در رابطه با تفکیک جنسیتی مراکز پیش‌دبستانی صادر کرد که موجبات نگرانی فعالان این حوزه را بیش از پیش فراهم کرد و ادله مخالفان واگذاری این مراکز به وزارت آموزش و پرورش را محکم‌تر کرد.

با این ‌حال «فاطمه دعایی»، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل کنونی همیاری و توسعه مهد‌های کودک که مرکزی خصوصی و غیردولتی است به تحلیل عملکرد وزارت آموزش و پرورش پرداخته است. مدیرعامل فعلی همیاری و توسعه مهد‌های کودک معتقد است عملکرد وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی باعث افزایش تعداد مهد‌های کودک غیرمجاز شده است.

‌باخبر شدیم وزارت آموزش و پرورش قصد تفکیک جنسیتی مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی را دارد، شما از این بخشنامه اطلاعی دارید؟ و اینکه این بخشنامه قابلیت اجرایی دارد؟
دستورالعملی که آموزش و پرورش به مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی ارسال کرده در رابطه با قانون مصوب مجلس است که به صورت آزمایشی صدور پروانه و جواز احداث و راه‌اندازی مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی را به وزارت آموزش و پرورش محول کرده که البته این وزارتخانه پس از سه سال تازه به فکر صدور بخشنامه و دستورالعمل اجرایی افتاده که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

در رابطه با تفکیک جنسیتی نیز بحثی که در دستورالعمل مطرح شده بود تفکیک جنسیتی مراکز پیش‌دبستانی ضمیمه بود که به دلیل اینکه این مراکز در مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه تشکیل می‌شود، آموزش و پرورش اختلاط نوآموزان را ممنوع اعلام کرده بود که متاسفانه اشتباهی بود که از سوی یکی از خبرگزاری‌ها و پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته بود.

‌قانون مجلس در رابطه با واگذاری مدیریت و نظارت بر مهدهای کودک به آموزش و پرورش مربوط به سال 1387 می‌شود، به نظر شما دستورالعمل آموزش و پرورش با تاخیر سه ساله تا چه حدی قابلیت اجرایی دارد؟
دستورالعملی که صادر شده از نظر ما اعتبار و وجهه قانونی ندارد، چراکه وزارت آموزش و پرورش این دستورالعمل را در شورای داخلی خود یعنی شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسانده و به تصویب هیات‌دولت نرسیده، به همین جهت ایراداتی به این بخشنامه و دستورالعمل وارد است که باتوجه به اینکه اعتبار قانونی آن برای ما شفاف نیست، هنوز مطرح نشده است.

‌این ایرادهایی که به این دستورالعمل وارد است، چه مواردی را شامل می‌شود؟
مساله مهم و ایراد اصلی به این دستورالعمل در نگاه اول این است که در دستورالعمل اشاره شده مراکز پیش‌دبستانی باید به صورت غیردولتی باشد و بار مالی به آموزش و پرورش تحمیل نکند. بر این اساس ما در سال گذشته شاهد بودیم آموزش و پرورش قسمتی از مدارس را به خود معلمان و مدیران مدارس اجاره می‌داد با اخذ شهریه‌هایی که با امکانات و تجهیزات موجود در مدارس همخوانی نداشت. مدیران مدارس کلاس‌هایی را برگزار می‌کردند و از والدین پولی می‌گرفتند و اسم آن را گذاشته بودند مراکز غیردولتی، درحالی که طبق قانون آموزش‌های قبل از سن آموزش هم برعهده دولت است و آموزش و پرورش حتی بودجه‌ای هم برای این مراکز دریافت می‌کرد.

‌این کلاس‌هایی که از سوی آموزش و پرورش در فضای مدارس و با مدیریت مدیران مدارس برگزار می‌شود، از چه نیروها و امکاناتی استفاده می‌کردند؟
استفاده از نیروهای مجرب و آ‌شنا به مهارت‌های آموزش کودکان آن هم در سن‌های بسیار حساس چهار تا شش سالگی واقعیت و ضرورت مهمی است که در تمام دنیا امری پذیرفتنی است. همچنین در مراکز پیش‌دبستانی باید انواع وسایل بازی، سرگرم‌کننده و مناسب با سنین کودکان وجود داشته باشد تا کودکان در محیطی مطلوب و شاد بتوانند به کسب مهارت‌های مناسبی دست پیدا کنند، درحالی که ما از سوی آموزش و پرورش شاهد نقض این حقوق کودکان هستیم. در بسیاری از موارد کلاس‌های آموزش و پرورش در محیط‌های خشک و بی‌روح مدارس بدون درنظرگرفتن امکاناتی برای نوآموزان برگزار می‌شود. از همه بدتر و ناامیدکننده‌تر اینکه آموزش و پرورش در سال گذشته از نیروهای شرکتی و نهضت سوادآموزی خود در مراکز پیش‌دبستانی استفاده کرده و بسیاری از این نیروها را به این مراکز فرستاده است تا انگیزه‌ای برای استخدام آنها در آموزش و پرورش ایجاد کند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =