۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۴

ایسنا نوشت:

اتحادیه عرب با یکجانبه خواندن گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره حادثه ناوگان آزادی 1 که به گزارش" پالمر" معروف است، آن را عامل ادامه محاصره نوار غزه دانست.

به گزارش سایت شبکه فلسطین‌الیوم، محمد صبیح، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و سرزمین‌های اشغالی در سخنانی اعلام کرد که گزارش سازمان ملل یکجانبه است و هیچ ارزشی ندارد و به ادامه محاصره نوار غزه می‌انجامد.

وی افزود که این گزارش درست نیست و به شهرت سازمان ملل صدمه می‌زند و باعث دشمنی و جنگ می‌شود و به اسرائیل این امکان را می‌دهد که محاصره نوار غزه را ادامه دهد.

صبیح با ابراز تعجب از این گزارش اعلام کرد: محاصره غزه غیرقانونی است و هیچ کشوری حق ندارد که کشور دیگر را به دلایل سیاسی محاصره کند و اگر این‌ چنین باشد عدالت و نظم جهانی به هم می‌خورد.

وی افزود: تصمیم محاصره یک منطقه باید از سوی شورای امنیت صادر شود و این گزارش اصولا مخالف قانون است و هرکس که این گزارش را تنظیم کرده است باید مسئولیت آن را نیز بپذیرد.

این مسئول اتحادیه عرب در ادامه تصریح کرد که محاصره نوار غزه در چارچوب مجازات‌های دسته‌جمعی قرار می‌گیرد که مطابق با ماده 33 کنوانسیون چهارم ژنو کشورها از آن منع شدند.

صبیح همچنین مواضع کشور ترکیه را در اخراج سفیر رژیم صهیونیستی ستود و اظهار داشت: اسرائیل به کشتی ترکیه‌ای در آب‌های بین‌المللی حمله کرد و این یک کار خصمانه بود و مقامات ترکیه حق دارند که به هر شکلی که مناسب می‌بینند به آن پاسخ دهند.

وی ادامه داد: مقامات ترکیه به اسرائیل فرصت عذرخواهی دادند و چیزی بیشتر از این هم نخواستند، اما اسرائیل به آنها پاسخ نداد.

همچنین صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی‌ها از گزارش پالمر انتقاد کرد و آن را یک گزارش سیاسی دانست که به قانون‌های بین‌المللی هیچ توجهی ندارد و بلکه مخالف این قوانین است، چراکه نوار غزه کماکان تحت اشغال اسرائیلی‌ها است.

وی تصریح کرد که سازمان ملل با این کار موافقت آشکار خود را با اعمال خشونت علیه شهروندان اعلام کرده است و این گزارش یک گزارش بسیار بد و منفی است و یک گزارش کاملا سیاسی است و هیچ بویی از قانون نبرده است.

از سوی دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نگرانی شدید خود را از خبرهای منتشرشده در مورد گزارش پالمر اعلام کرد.

سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین در بیانیه‌ای اظهار داشت: با اینکه ما به طور کامل از متن این گزارش آگاه نیستیم، اما احتمال می‌رود که در این گزارش محاصره غزه توسط اسرائیل یک امر قانونی تلقی شده باشد و این یک مساله ناخوشایند است و اسرائیل را تشویق می‌کند که حقوق ملت فلسطین را کماکان نقض کند.

گروه‌های فتح، جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین و دیگر گروه‌های فلسطینی نیز این گزارش رد کردند.

این گروه‌ها در بیانیه‌های جداگانه‌ای با حمایت از موضع ترکیه در قبال رژیم صهیونیستی گزارش سازمان ملل را یک گزارش کاملا سیاسی دانستند و آن را عامل ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه بشریت و ادامه سیاست مجازات‌های دسته‌جمعی توسط این رژیم دانستند.

از سوی دیگر محمود زهار، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل "ناعادلانه" بوده و نشانه‌های طرفداری به وضوح در آن دیده می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، دکتر محمود الزهار در گفت‌وگو با روزنامه "السفیر" لبنان خاطر نشان کرد که گزارش کمیته موسوم به "پالمر" اقدامات رژیم صهیونیستی در ممانعت از لغو محاصره یک و نیم میلیون شهروند فلسطینی ساکن غزه را توجیه می‌کند.

الزهار تصریح کرد که نشانه‌های تنظیم این گزارش علیه ترکیه و ملت فلسطین به وضوح در این گزارش دیده می‌شود و این مساله ناشی از فشارهای آمریکایی ـ اسرائیلی است و دولت ترکیه باید تدابیر مناسب را در قبال آن اتخاذ کند.

وی افزود که اگر یک کشوری اجازه کشته شدن اتباع خود همانند کشته شدن اتباع ترک کشتی ماوی مرمره در آب‌های بین‌المللی غزه را بدهد و با وجود آن، روابط خود با عامل این جنایت را حفظ کند، این بدین معناست که اعتبار خود را نزد مردم به زیر سوال برده است و اقدام ترکیه در اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و قطع روابط با این رژیم، کاری منطقی است.

الزهار ضمن تاکید بر لزوم مقابله با تمامی تلاش‌ها برای مشروعیت بخشی به محاصره غزه، از مساله درخواست از تل‌آویو برای معذرت خواهی از آنکارا به خاطر حادثه ناوگان آزادی انتقاد کرد و گفت: معذرت خواهی نمی‌تواند شهدای بی‌گناه حادثه ناوگان آزادی را که در راه دفاع از آزادی و حق و حقانیت و کرامت ملت فلسطین جان خود را از دست دادند، زنده کند.51261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =