موج‌سواری«اوج» با نام فردین، ملک مطیعی و.../ موسوی و خاتمی‌ها نبودند، میرسلیم‌ها می‌آمدند

آخرین روزهای آذرماه جشنواره سینما حقیقت به کار خودش پایان داد، حواشی آن جشنواره و اختتامیه‌اش آن‌قدر بود که هر نوع نقد و نظری در آن روزها گم می‌شد؛ اما حالا و پس از چند روز که آن‌قدر خبر آمده و اخبار آن فراموش‌شده، شاید بتوان به یکی از فیلم‌های جشنواره که چالش‌برانگیز بود، نگاهی دوباره کرد.

حسین قره: آن فیلم چالش‌برانگیز فیلم مستند «برزخی‌ها» است که در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد. مستندی گفتگو محور که به دنبال دلایل توقیف فیلم «برزخی‌ها» ساخته ایرج قادری، اولین فیلم توقیفی پس از انقلاب است.

فیلم را سازمان سینمایی اوج ساخته و برای تبلیغات آن هم هزینه کرده است، نمونه آن خبرها و نقدهای مثبت بسیاری است که از این فیلم برای تقریباً تمام رسانه‌ها ارسال شد.

در چند سطر پیش رو فارغ از حواشی آن جشنواره و پرپاگاندای فیلم می‌خواهیم نگاهی به این اثر بیندازیم.

مستند با فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و چهره‌های فرهنگی گفتگو می‌کند، از سعید مطلبی فیلم‌نامه‌نویس تا حسین فرحبخش تهیه‌کننده و... تا توقیف اولین فیلم پس از انقلاب را از نگاه آدم‌های درگیر در ماجرا بازگو کرده باشد.

فارغ از گفتگوها و آن بلایی که سر فیلم برزخی‌ها آمد، فیلم‌ساز مستند و حامی آن در روایتش گروکشی سیاسی کرده و به دنبال آن است تا شخصیت‌های سیاسی – فرهنگی دهه ۶۰ همچون سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی، سید محمد بهشتی شیرازی، فخرالدین انوار و... را متهم تمام بدبختی‌ های اهالی فرهنگ و هنر در آن دهه نشان دهد. این را تأکید کنم که نگارنده این سطور نه سخنگو و نه بلندگوی جریان چپ مسلمان است که امروز زیر چتر اصلاح‌طلبان تعریف می‌شوند؛ چراکه خودشان به‌اندازه کافی عِده و عُده دارند که سخنگو و بلندگویشان باشند، اما این سطور را به‌عنوان مخاطب دو فیلم برزخی‌های ایرج قادری و برزخی‌های عارف افشار و از آن مهم‌تر به‌عنوان موجود زنده که این تاریخ را زندگی کرده است و پرسش‌های بسیاری دارد، می‌نویسم؛ چراکه تاریخ را نمی‌شود تحریف و ماست‌مالی کرد و با یکی دو اعتبار و چند گزاره ناقص سر یک تاریخ پر رنج و «یکی داستان ست پر آب چشم» را هم آورد. نمی‌شود با اعتبار و محبوبیت چند نام -حذف‌شده- در میان مردم همچون زنده‌یادان محمدعلی فردین، ناصر ملک‌مطیعی، ایرج قادری و... حرف نادرست را درست نشان داد و برعکس.

برزخ دهه شصت را فراموش کرده‌اید؟

یک: اینکه آقایان خاتمی، موسوی، بهشتی و... در اوایل دهه ۶۰ بر هنرمندان باقی مانده در ایران سخت گرفتند،شکی نیست؛ اما راوی آن‌گونه روایت می‌کند که انگار درآن دوره همه مردمان درفراغت و راحت بودندو همه‌چیز سر جایش بود و هیچ خبری نبود و فقط این آقایان آن بلاها را بر سر محمدعلی  فردین و... آوردند، واقعاً به گمان آقایان سازنده و سفارش دهنده، توقیف یک فیلم، تمام مشکل دهه ۶۰ بود. سال ۵۸ که دوره کوتاه مدتی در آزادی‌های اول انقلاب بود، فراموش کنید و فقط کافی است نگاهی به وقایع تاریخی از اواخر ۵۸ و تمام سال ۵۹ داشته باشید تا بتوانید خطی از واقعیت را پیدا کنید. تصور کنید در آن دوره آشوب کافی بود به‌جای این خاتمی آن خاتمی بر سریر قدرت فرهنگ نشسته بود، خیلی فرقی می‌کرد؟ یا اگر به‌جای آقایان موسوی و بهشتی و دیگران، آقایان شریعتمداری، صفار هرندی و... در فرهنگ و سینما حکم می‌راند، برزخی‌ها رفع توقیف می‌شد، و مدال‌های قهرمانی بر گردن فردین و ملک‌مطیعی می‌انداختند؟ شوخی‌تان گرفته است یا مخاطب و مردم را گم‌کرده‌اید و نمی‌شناسید. یا تصورتان این است که همه در دستشان کاردکی گرفته‌اند و وقایع تاریخی را پاک می‌کنند. واقعاً در بقیه امور اوضاع چگونه بود؟ همه جای دیگر این سرزمین مدارا بود و همه برای زخم‌های ایجاد شده مرهم و مداوا بودند و فقط می‌ماند فیلم برزخی‌ها.

موج‌سواری موسسه اوج با نام محمدعلی فردین، ملک مطیعی و.../ موسوی و خاتمی‌ها نبودند، میرسلیم‌ها می‌آمدند

بیشتر بخوانید:

مروری بر سرنوشت شاخص‌ترین فیلم‌های توقیفی/ از «برزخی‌ها» تا «قاتل و وحشی»

پلتفرم‌ها شاید با دستور ساخته شوند؛ اما با اعتماد عمومی باقی می‌مانند

کپی از شروین حاجی‌پور و چند نکته «برای دختران همسایه»/ دختران همسایه می‌توانند آواز بخوانند ما نه!

فردین، ایرج قادری، سعید راد و سعید مطلبی با «برزخی‌ها» برمی‌گردند/ چون شاه رفته باید شاه دوبله و شاه بازیگری هم می‌رفتند؟

توقیف و متوقف کردن و حذف و نادیده گرفتن تمام امور مربوط به مدرنیزاسیون ساخته شده در پیش از انقلاب در دستور کار تمام آقایان انقلابی بود و چپ و راست نداشت. اصلاً سینما از نگاه متدینین یک معضل بود، همان‌هایی که پدران جریان راست و محافظه‌کار هستند، نه دیروز و در دهه ۶۰ که آن نگاه تا همین امروز هم هست و خط و خط‌کشی دارد و خودی و غیرخودی می‌کند.مگر ما فراموش کرده‌ایم که چه شد؛ بعد از امثال خاتمی‌ها، مصطفی میرسلیم‌ها از جریان اصولگرا، وزارت فرهنگ را به دست گرفتند و خدا را شکر نظرات مشعشع ایشان نه در دهه۶۰ که همین امروز در ۱۴۰۱ نیز دست‌ به‌ دست می‌شود. آقایان در «اوج» به‌گونه‌ای روایت می‌کنند که انگار آن زمان جریان مطبوعشان «ژان پل سارتر» و «میشل فوکو» در آستین داشته اما به‌جای این دو، خاتمی وزیر ارشاد شده است.

سازنده فیلم به‌گونه‌ای روایت کرده است که انگار تمام جریان انقلابی، زنده‌یادان فردین و ملک‌مطیعی و... را پذیرفته بودند و فقط همین چهار نفر که در فیلم اصرار دارند که باید توبه کنند و باید جوابگو این دنیا و آن دنیا باشند، نپذیرفته بودند، واقعاً می‌شود این همه ساده‌انگار بود که مدیرمسئول روزنامه کیهان و شخص نخست‌وزیر و دو نفر دیگر در مقابل ۳۰ میلیون جمعیت ایران آن زمان ماندند، سینماها را چه کسانی آتش زدند، همین چهار پنج نفر آتش زدند؟ جامعه در تبی انقلابی از چپ و راست می‌سوخت. انواع سازمان‌های چریکی و مسلح در تهران روبروی هم اسلحه کشیده بودند و هر کس از هر کجا رد می‌شود سنگ و گلوله‌ای به پیکر فرهنگ می‌زد.

پهلوان مرده را عشق است

دو: پهلوان مرده را عشق است، حالا و پس از درگذشت هر سه آن چهره‌های محبوب سینمای عامه‌پسند (فیلمفارسی) ایران یعنی زنده‌یادان فردین و ملک‌مطیعی و ایرج قادری فیلمی درباره حق‌وحقوق ضایع شده آنان ساخته شده است. اگر این‌چنین است و شما به دنبال احقاق حقوق هنرمندان هستید و امروز در قدرت نشسته‌اید، هم موسسه فرهنگی بزرگ اوج را دارید و هم شبکه افق و ... «بهروز وثوقی» زنده را به وطن بازگردانید، شاید خواسته بسیاری هم نداشته باشد و فقط بخواهد سال‌های آخر عمر را در سرزمین مادری باشد، شرایطش را مهیا کنید. آن زمان که دولت در دست شما بود – بعید است دولت اول محمود احمدی‌نژاد را گردن نگیرید- وقتی رئیس‌جمهور یک دوره محبوبتان از هنرمندان خارج از کشور خواست به ایران برگردند، آن خواننده ساده‌دل «حبیب محبیان» بازگشت بدون آنکه حتی یک وعده داده شده به او عملی شود. واقعاً آنجا هم پای این آقایان در میان بود؟ گفتگوی مهران مدیری با ناصر ملک‌مطیعی را سال ۹۶ تحمل نکردید و از صداوسیما پخش نشد به هزار بهانه، آن سال که خاتمی ممنوع‌التصویر بود و موسوی در حصر خانگی و صداوسیما دربست در اختیار شما، نه!؟ شبکه افق که از آن شما بود، شما به‌جای شبکه نسیم آن گفتگو را پخش می‌کردید یا امروز پس از درگذشت زنده‌یاد ملک‌مطیعی با حذف مهران مدیریِ این روزها پخش کنید. این هم نمی‌شود؟ شاید خاتمیِ آن دوره در امروز شما زنده است و نفس می‌کشد.

سازمان فرهنگی و هنری اوج ۱۳۹۰ تأسیس شده است، تصور می‌کنیم که قبل از آن، جریانی که پشت این سازمان هستند هیچ قدرتی در فرهنگ و هنر نداشتند، زنده‌یاد فردین که درگذشته بود، هیچ. تا سال ۹۷ که زنده‌یاد ملک‌مطیعی زنده بود، فرصت داشتید یکی از شخصیت‌های آثار تولید شده را به او بدهید، آن هم نمی‌شد؟ پس مشکل به سال ۶۰ و فیلم برزخی‌ها برنمی‌گردد. شما با این چهره‌ها مشکل داشتید، چپ و راست هم نداشت. بماند که اگر موسوی‌ها و بهشتی‌ها در دهه ۶۰ آن‌ها را حذف کردند، «حسن عباسی‌»ها که از نزدیکان شما هستند امروز ورزشکار، بازیگر، فیلم‌ساز، موسیقیدان زن و مرد را به هیچ می‌گیرد و اگر به او باشد هرکس به غیر از آنچه او فکر می‌کند را باید حذف کرد.

ملاک حال فعلی افراد است

سه: نمی‌خواهم بگویم که این مستند و سخنرانی‌های رائفی پور و رائفی پورها در یک سنگ و سنگر است و برنامه آن بوده که به بهانه محمدعلی فردین و ... چند نفر دیگر که محبوب‌اند و اگر چیزی درباره آنان ساخته شود، حتماً مردم می‌بینند به دنبال سیاسی‌کاری هستید؛ ولی نمی‌شود هم انکار کرد که پاس‌کاری خوبی انجام شده ؛ نکته کجاست؟ اینجاست که این فیلم و آن سخنرانان روی این حرف تأکید دارند که؛ آقایان خاتمی، موسوی و... دیروز در دام افراط بودند و با هنرمندان و فیلم برزخی‌ها آن کردند و امروز در دام تفریط هستند و هر چه می‌گویند، افتادن از این سر بامی است که آن سال‌ها از آن سرش می‌افتادند. اگرچه امروز برای مردم راست و چپ در یک ترازو نشسته‌اند و تمایزی برای هیچ‌کدام قائل نیستند، اما این حرف از بنیاد غلط است و منطق ساده‌انگارانه و کودکانه‌ای دارد. اگر کسی دیروز حرف اشتباه و عمل غلط انجام داد، دلیل آن نمی‌شود که سخن و رفتار امروزش غلط و نابجا و نادرست باشد. در حوزه فرهنگ که تقریباً این توارد اشتباه محض است چراکه بسیاری از فیلسوفان و هنرمندان و اندیشمندان در دوره‌ای حرفی زده‌اند و در دوره دیگر تمام آن حرفشان را نادرست دانسته‌اند و از آن اشتباه گذشته‌اند. سخن و عمل هر کس با توجه به تاریخ و سابقه و بستر تاریخی آن سنجیده و سنجه می‌شود. مثال بارز آن در طرفداران انقلاب، پدرِ جریان سیاسی پایداری‌هاست. «آیت‌الله مصباح یزدی» که در دوره قدرت چپ‌ها از قدرت دور بود؛ چراکه پیش از انقلاب درباره انقلاب با آیت‌الله خمینی رهبر فقید انقلاب اختلاف‌نظر داشت، اما او در دوره بعد، موسسه امام خمینی را در قم راه‌اندازی کرد و مرشد جریان پایداری شد که از دل آن یارغاری همچون محمود احمدی‌نژاد (حداقل برای یک دوره) بیرون آمد. پس کماکان ملاک حال فعلی افراد است، اگر گذشته خطا کرده‌اند دلیل به استمرار آن خطا نیست.

پی‌نوشت:

یک - نقد سینمای عامه‌پسند و فیلم‌هایی که زنده‌یادان محمدعلی فردین و ملک‌مطیعی و بهروز وثوقی و دیگران و دیگران بازی کردند، بماند به‌وقت دیگری، این نوشته دفاعی از فیلمفارسی نیست.

دو - حق ضایع شده زنان هنرمندی که در آن سال‌ها همه‌جوره جُور کشیدند هم بماند شاید وقتی دیگر.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1713791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    181 7
    اگه راست میگن چرا دورهمی با حضور ملک مطیعی را پخش نکردن.
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      12 0
      هر جا اسم میر سلیم می‌شنوم یاده گرونی خودرو میوفت نمیدونم چرا افرط و تند روی به اسم بعضی ها چسبیده ( میر سلیم ) آقای ملک مطیعی هم میتونست از کشور بره ولی موند و در کشور خودش درگذشت نامش جاویدان
  • خسرو IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    26 94
    آیت‌الله مصباح یزدی» که در دوره قدرت چپ‌ها از قدرت دور بود؛ چراکه پیش از انقلاب درباره انقلاب با آیت‌الله خمینی اختلاف‌نظر داشت مصداق جمله یک‌دروغ‌رو‌اینقدر‌تکرار‌کن که خودتم باورت بشه
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      135 8
      این از بدیهیات تاریخه که مخالف و موافق مصباح یزدی هم قبول دارن که او از قبل انقلاب با بنیانگذار انقلاب اختلاف نظرات قابل توجه ایی داشت اما اگه لازم باشه آقایون واضحات تاریخی رو هم انکار میکنن تا به مقصود خودشون برسن!
    • سام IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      118 7
      مصباح یزدی قبل انقلاب مخالف انقلاب بود و بعد انقلاب شد نظریه‌پرداز انقلاب!
    • سیاوش IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      74 4
      آیت الله مصباح یزدی با رهبر انقلاب اختلاف نظر داشت ‌در جنگ تحمیلی هم موافق نبود اینو به وضوح شاگردانش بیان میکردن
  • جم IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    مثل همیشه خبر آنلاین سراسر خیانت وخباثت
    • بهار IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      98 16
      شاید هم حقیقت و واقعیت با خصلت تلخ وگزنده اش وهمین باعث شده تو جز توهین وتحقیر حرف دیگری نتوانی بزنی
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      16 2
      اگه جوابی داری نقدت رو بگو.فحش دادن نقد نیست.البته حرف حساب جواب نداره
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    63 7
    همه متن زیبا به کنار آخرین جمله شاید وقتی دیگر به کنار
  • شروین IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    53 9
    مختصر و مفید....ممنون
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    68 12
    همشون همین بودند و افراط و تندروی مقابل هنر و هنرمندان را اجرا کرد همه ادعا و ادای روشنفکری داشتند وگرنه همه از یک قماش بودند
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      16 4
      این مدل داوری کردن و تعمیم دادن مثه اینه که یه آقایی لغزشی می کنه شما بگی همه مردا همین جورن یا خانمی دچار خطایی شود و شما بگی همه زنا سر و ته یه کرباسن. به عنوان کسی که از سال 88 به این سو در هیچ انتخاباتی شرکت نکرده عرض می کنم همیشه به کسانی که می گن چرا در انتخابات شرکت کنم وقتی هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی و رئیسی هیچ فرقی با هم ندارند. مرور دوران هر یک از اینها به خوبی نشان می دهد که تفاوت های آشکاری بین همه اینها وجود دارد و حتی احمدی نژاد و رئیسی که از یاران مشترکی استفاده کرده اند نیز با هم شباهت چندانی ندارند اگرچه ریاست جمهوری هر دوی آنها بیشتر خسارت بار بوده است.
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    46 7
    عالی بود👌
    • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      4 0
      تا جابی که یادمه امام گفته بودند به آقای مصباح هیچ سمت و مسولیتی واگذار نشود امام با تفکرات مصباح مخالف بود از جمله در مورد انتخابات .
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    37 4
    این توجیه که اگه اون آقایون در راس فرهنگ نبودن و دیگران هم بودن این کار رو میکردن؛ آیا دلیل میشه؟ یا میتونه توجیه هر عمل اشتباه یا جنایتی هم باشه.
    • سام IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      28 3
      اونموقع مردم هم از بازیگران محبوبشون حمایت نکردن...!با اینکه اعتقادی به جادو ندارم ولی انگار اون نسل جادو شده بود‌ن!!
    • رضا IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      23 4
      کلمه « توبه » یعنی چی ؟! حتی سوره ای در قرآن به این نام داریم ، پس امکان داره کسی اشتباهی انجام بده و بعداز گذشت زمان ، به بلوغ فکری برسه و از اعمال قبلی خود پشیمان بشه . نباید انسانها رو بر مبنای اعمالِ گذشته شان ، قضاوت کرد .
  • ناشناس IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    20 91
    به نظر میومد نمی خواستید از اصلاح طلبان حمایت کنیدولی تموم حرفتون از اول تا اخر به نفع اصلاح طلبان بوده وتا میتونستید جربان مقابل رو کوبیدید .همچین بی طرف هم نبودید !!!! بسه دیگه ازنقدراز موسوی وخاتمی حمایت کردید .انگار اونا مدینه فاضله درست کردن .کسی ندونه فکر می کنن فرشته بودن اینا .همون موسوی بدعت گذار اغتشاشات بوده خدا نبخشه اونو.
    • رویا IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      13 2
      بدعت را محمود پایه ریزی کرد. کدام رئیس جمهوری بعد از پیروزیش جشن گرفت!؟
    • امیر IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 5
      بدعت رو میر حسین و دار و دستش شروع کردن که قبل از پایان رای گیری و شمارش آرا اعلام پیروزی در انتخابات کردن
    • مادر IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      3 0
      شما یک کلمه دروغ در این متن دیدی؟تمام واقعیت بود .حقیقت همینه و برای شما تلخه ولی حقیقته .مگه مردم مثل شما هستند که از گروه خاصی جانبداری کنند ؟ما که نون بازومون رو می خوریم و به هیچ جناحی وابسته نیستیم کاملا متوجه شدیم که مقاله هیج جانبداری نکرده فقط تاریخ و حقیقت رو گفته .این عملکرد افراده که قضاوت میشه نه حرف .
  • مهدی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    58 6
    هرکه هرچه کند به خود کند.زمان همه چیز رامشخص خواهدکرد همانطور که خدامو لا درزه کاراش نمیره وبراش شهرام بهرام نداره.هرکسی نتیجه اعمالش وخواهددید.این مملکت مال تمامه ایرانیاست.مال پدرکسی نیست بیایدتابیش ازاین دیرنشده یسری کاراتون ودست بردارید ودل خیلی ازمردم وشادکنید.آهه تمام دل شکسته هاگریبانتون ومیگیره.
    • سعید IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      9 23
      خنده آور هست که فکر می کنید یه دولتی می تواند واسه تمام ملت قابل قبول باشد، حتی تو مخیلات هم نمیشه فرض کرد، چون تو هر ملتی انسان خلافکار هست و انسان های قانون گرا هم هستند و باید دست انسان های خلافکار را قطع کرد تا کشور به آرامش و پیشرفت برسد
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    72 3
    , میر سلیم بیسواد متملق اگر طبیبی درد خود دوا نمودی
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      1 1
      خوجه ممد
  • سهراب IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    68 4
    حق فردین نبود که گوشه نشینش کنند ودق کنه ...فردین مرد اول سینما وجوانمرد سینما بود ....تاریخ چ قضاوت می‌کنه راجب گوشه نشینی فردین؟
    • حامداصلانی IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      1 1
      روحش شادعزیزدل بودفردین هرگز خانه نشبن نشداومردبوداوایل فر ش فروشی داشت جو انقلابهادرابتدااینگونه هست فردین همیسه را ضی بودوتااخرفردین مانداطفافردبن وناصروورابادیگران قیاس نکنیدابدا وثوقی بهروز لنگه کفش فردبن وناصرمحسوب نمیشودفردین چون شهیدسلیمانی محبوب قلبهابود،ادمهای خوب هرگزنمیمیرند،الان هم درقیدحیات نیستندتاازخودشان دفاع کنندپس سکوت کنیدوبرای این سه عزیزبعلاوه حبیب چهارفاتحه نثارروحشان بخوانیدکه انهاحرمت مقدسات وبزرگواران دینی امامان تااخرین لحظه عمرداشتندشاهدبا ذوق رفتن مشهداقاناصرملک مطیعی بودم انهاحرمت داشتندچون حر مت میگذاشتند
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    57 7
    ۴۴ سال سینما بی محتوا !
  • یک ایرانی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 66
    حسین قره نوشته هات شر و وره ،نوشته هات سراسر زر زره،سرت توآخر اصلاح طلباست تاخرخره،خبر آنلاین اگر جراتش داری منتشر کن این قافیه ها هدر نره
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      24 1
      شما نمک زیاد نخور! حیف این همه استعداد هست که هدر بره!
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    25 2
    در تمثیل آمده که غریق به هرچیزی متوسل می شود.
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    12 83
    جناب نگارنده! خیلی تلاش کردی محمدخاتمی باغی رو تبرئه کنی!! اما عفریته هایی مثل فاطمه حقیقت جو و مصی علینژاد و.... سایر لکاته هایی که از زیر عبای محمدخاتمی بیرون زدند و فی الحال در شبکه های سعودی و صهیونیستی و انگلیسی شرف نداشته شون رو به حراج گذاشتند... گويای عملکرد ممد خاتمی ملعون و ونوچه هاش در حوزه فرهنگ هستند! ملت رو چی فرض کردی!؟
    • خمارک IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      38 5
      یا نادانی ! یا سرت تو آخور این ننگین های وطن برباد ده است حتما...
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      16 1
      یک سوال خیلی بزرگ! چرا هر چرت و پرتی که زاییده مغز پوسیده ات هست رو به ملت نسبت میدی!؟ میخوای حرف مفت بزنی لطفا جمع نبند! از طرف خودت باشه!
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      6 0
      نمی‌دونم واقعا چرا طرفداران این نظام الهی و ولایی اینقدر بددهن هستن؟واقعا نمیشه این نقدهاشون رو بدون توهین به کسی بیان کنند،برای کسی که ذوب در ولایت باشه به زبان آوردن این الفاظ رکیک دور از شأن مسلمان می‌باشد.
    • امیر IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 0
      منفی هایی که گرفتی بهت گفتن ملت تو رو چی فرض کردند. خواهشا حماقت خودتون رو به حساب ملت نگذارید
  • ساسان IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    23 9
    اصول گرا و اصلاح طلب هر دو به دنبال قدرت هستند و هیچ سودی به حال مردم ندارند و اما این متن!! در عین حالی که هیچ سخن نادرستی در آن دیده نمی‌شود و تک تک واژگان آن را باور دارم هدفش تنها توجیه و تبرئه خاتمی و موسوی نیست بلکه با زیرکی برای تخریب "مصباح" نوشته شده است!!
  • ناشناس IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    7 28
    اگر میخواهی با فیلم های توقیف شده صحبت کنی و انتقاد کنی :::باید بگم‌‌ این بازیگرانی که اکنون در سینما بازیگری میکنند در جلو دوربین با حجاب اما در خارج چه ها که با عکس های زننده شان نشان ندادند ::اون زن بازیگری که حمایت میشود و با دستمزد نجومی میرود در خارج کشور و با مر دهای نامحرم چه عکس ها و چه خودنمایی های را نشان میدهد و در آنجا میماند و بعد از بترداری شدنش دلش شان میخواد بیاین ایران ووو :::باید این ها را انتقاد کرد و طرد کرد تا اگر میگویید حجاب و بی حجابی فلان وفلانوووو:نه این ها هنرمندانی هستند که خانه های لکچری و ماشین های آنچنانی وووویلای های سلطنتی شان را به رخ هم بکشانند رد هم‌انتقاد کنید هم اجازه ندهید که با هنر هنرمندان واقعی و کشور دوست مان امثالی مثل رضا کیانیان و ارجمند ها و رشیدی ها و پرستویی ها ووو سخت گیری کنند اینها هنرمند هستند نه اون رن بازیگری که میره به کشور خارج و با برهنه شدن خود هنر ایرانیان را زیر سئوال میبرد :::و باید از این بازیگران دوری کرد چون هنرمند نیستند بازیگر هستند
  • محمد IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 50
    شاید آن زمان شریعتمداری و صفارهرندی بودند همان میکردند که خاتمی و موسوی کرد؛ اما شریعتمداری و صفار بر همان سلوک خود مانده اند، اما خاتمی و موسوی با نفاق، خطاهای خود را بر گردن نظام انداخته و لیبرال تر از لیبرالیستهای غربی، سودای آزادی خودتعریف کرده دارند!
    • reza IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      42 4
      خاتمی و موسوی سر عقل امدند ولی شریعتمداری و صفار هنوز سر عقل نیامدند.
  • نشناس IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    24 0
    مصباح برسرچراغانی تولد امام زمان برخلاف نظر امام ره گفت چراغانی کنیداول انقلاب وباامام اختلاف نظرداشت
  • US ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    13 4
    این علقه های مضغه ۴۴ ساله که در حال موج سواری اند!!
  • اذرن IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 51
    این سه نفر هنر پیشه های طاغوت بودند اینها را تطهیر نکنید کار درستی کردند حذفشان کردند
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      12 1
      اتفاقا سازمان اوج عشاق خط و خال این بازیگران نیست و تنها دنبال بهانه و مستمسکی برای تسویه حساب سیاسی با کسانی است که آنها را مقصر همه مشکلات کشور می دانند تا هم خودشان و ناکارآمدی های شان را به ظاهر پنهان کرده یا کوچک جلوه دهند هم چهره این افراد را تغییرات زیادی به 40 سال پیش کرده اند را به خیال خام شان لجن مال کند. مثه حسین شریعتمداری که مثلا اگه اسرائیل از ناراضیان داخلی حمایت کند بلافاصله به آنها انگ اسرائیلی بودن می زند و اگر هم اسرائیل از آنها برائت جوید باز هم برادر حسین می گوید ببینید چه آدمهای داغونی هستنند که حتی اسرائیل هم نگاه شان نمی کند
  • محمود شهروند IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    35 4
    سینما یعنی بازی : فردین ، ناصر ، بهروز ،چنگیز، بیک ، و ... فیلمهای امروزی خاله بازیست . هنر مندان موسیقی و آواز : استاد محمدرضا ، کسایی ، ایرج ، گلپا ...
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    4 44
    آیت الله العظمی مصباح یزدی رحمت الله علیه سال۵۴ مؤسسه فرهنگی و آموزشی در راه حق را تأسیس کردند امام خمینی رحمه الله علیه به ایشان فرمودند کار را ادامه دهید. تازنده هستم خودم شخصا هزینه اش رامی پردازم
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 7
    چه خنده دار حرف زدی
  • رضا US ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    10 1
    سعیدراد همه فیلمهایش نامردی داشت وخیانت به ناموس داشت در بیشتر فیلمها.چطور این شد سوگلی.ولی فردین وغیره بد بودن.
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    16 2
    هعی درد بازیگران قدیم همگی تو سر میر سلیم و همه رده هاش
  • ایرانی🇮🇷 IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 13
    به نظر، نگاه به سینماگران معروف در آن دوره، هرچند انسانهای خوبی هم بوده باشند اما به عنوان نماد سینمای پهلوی شناخته میشدند و اگر صدبار دیگر برگردیم به آن دوران بخش اعظمی از جامعه پذیرای حضور این چهره ها در سینما نبودند! بماند که امثال بهروز وثوق بر اساس شنیده ها و نقشهائی که داشت نمیتوانست در سینمای بعد انقلاب جایگاهی داشته باشد کما اینکه ۳ ماه قبل انقلاب از ایران رفت یا گریخت! اما مهم این است که سینمای ما طی این ۴۴ سال آیا درست طی مسیر کرده؟! آیا فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را به درستی نشان داده؟!
    • صادق IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      6 0
      پل ورسک و برج آزادی و استادیوم آزادی وراه آهن شمال و جنوب و.....همه نماد پهلوی هستند چرا حذفش نکردید.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 20
    1- درود بر دکتر احمدی نژاد 2-این اتفاق ها زاییده همان کوته فکران و سیه نویسان و تاریک منزلانیست که هنوزم دست از این رفتارها بر نمی دارند و در نوشتار شما هم اشاره ای شده است! 3-مادامیکه این افراد و این تفکر بر مردم حکومت نماید آش همان است و کاسه همان!!!
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    9 2
    نه میرسلیم نه خاتمی و غیره گلی به سر این مردم نزدن
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 9
    در رابطه با این تحلیل آبدوغ خیاری همین بس که نگارنده محترم بیشتر از مستند اوج در این سطور، حرف های بی ربط را به هم زده است.
  • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 10
    من کاری به اینکه اقای مصباح واقعا اینی بوده که شما نوشتی ندارم ولی این جالبه که دقیقا در زمانی که حضرت آقا در خصوص ایشون در سالگردشون صحبت میکنن شما این حرفارو میزنی! خدا عاقبت هممون رو ختم به خیر کنه .انشاالله که بدون منظور بوده
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    8 0
    حرف درست وبجا.درخانه اگرکس است یک حرف بس است.خدارا شکراین جناح افراطی هیچ آبرویی برای خود باقی نگذاشته است.
    • ابراهیم IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      4 1
      اولا اگه بد از 40 سال اقای وثوقی متحول شده ایشان بهترین گزینه برای سینما ی بهرانزده حال اکنون است
  • احسان IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    5 0
    آقای سینه چاک اصلاح طلبان گفتگوی تصویری یکی از همین هنرمندان یاد شده وجود دارد صریحا اشاره به بد سلیقگی و کج فهمی آقایان فرهنگی دارد
  • معراج IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 5
    ماله کش کی بودی تو؟موسوی و خاتمی به قول خودت اون موقع افراطی بوده و حالا هم تفریطی.توجیه مزخرف که اگه این ها نبودن هم اونا این کار می کردن.این تحلیل هاتون به درد خودتون می خوره که حتی بچه هم از شما بهتر می فهمه.همین ها بودن که می خواستن بین دخترها و پسرها تو دانشگاه دیوار بکشن
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    فقط می توان گفت ذوغ زدگی عده ای تازه به دوران رسیده بوده است
  • ایرانی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    3 0
    مگر الان بدبختی کشور ما نشده بی حجابی؟یعنی مسئول جماعت نشد در مورد مسئله ای دیگری از حماقتهای کشور بیان نظر بدهند ودربارش چنان موضع بگیرند که از بیدار شدن غیرت مردان سخن میکنن واز آسیب شناسی که احتیاج بسواد هست که خداروشکر خبری ازش نیست!بقول نگارنده باشد وقتی دیگر!!الان که چاپ پول همه مشکلاتو حل کرده!!!!!!!!
  • امیر IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 2
    متنی که نوشتید جالب بود اما خالی از غرض نبود سعی کردید در متن الغا کنید اول انقلاب بود و همه داغ بودن و تندروی جامعه رو گرفته بود و اگر خاتمی و میر حسین و مخملباف ها نبودند احتمالا میرسلیم ها و خاتمی ها و صفار هرندی ها کار رو به دست میگرفتن و اوضاع یا همین بود یا بدتر می شد یا در جای دیگری نوشتید که "انگار آن زمان جریان مطبوعشان «ژان پل سارتر» و «میشل فوکو» در آستین داشته اما به‌جای این دو، خاتمی وزیر ارشاد شده است." جناب حسین قره ما اول انقلاب افرادی نظیر شهید چمران و شهید مطهری و پیش از انقلاب افرادی نظیر علی شریعتی داشتیم که کم از امثال ژان پل سارتر و میشل فوکو نداشتن ابتدای انقلاب و بعد از اون کودتای نافرجام در ارتش که افرادی نظیر حسن روحانی قصد انحلال ارتش و اعدام و قطع حقوق خیلی از ارتشیان رو داشتن افرادی نظیر همین دکتر چمران جلوی این نوع تند روی ها رو گرفتند و با اعلام اینکه در ارتش افراد شایسته و درستکاری نظیر صیاد شیرازی هم هستند جلوی این تندروی ها ایستادن
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      1 0
      نظام بر آمده از انقلاب مثل یک طفل نوزاد است که در بدو تولد انتظار کارهای خام و نپخته از او طبیعی است ولی رفته رفته باید از خامی دور شده و بسوی پختگی حرکت کند ولی متاسفانه این نظام از سال ۸۴ نه تنها بزرگ نمیشود بلکه دوبار به سوی کودکی گام بر میدارد
  • محمدعلب محمدی م.ریحان IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 1
    مهمترین نقد علیه برزخی ها و سازندگانش را من در رورنانه جمهوری اسلامی نوشتم. فیلم با درآمد فروش محمد رسول الله ساخته شد. محمدزاده سراغ شهید بهشتی هم رفت که روزنامه را ساکت کند ولی ایشان حاضر نشد به ما فشار بیاورد. آن نقد را بخوانید جواب امروز اوجی ها را هم چهل سال پیش داده ام.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    5 0
    آقا به فرض اصلا اصلاح طلبها کج فهم و بد نظر و خائن بودن چرا وقتی جناح راست از سال 68 به بعد قدرت گرفت و آقای میرسلیم وزیر ارشاد شد ممنوع التصویری فردین و ناصر ملک مطیعی و ..... لغو نشد/
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    واقعا جواب دندان شکن و تحلیل درستی بود،اما وقتی یک عده مثل کبک سرشون رو زیر برف کردن و هیچ چیز و هیچ کس رو نمی‌بینند، نمی‌توان انتظار تغییر، روشنگری و اصلاح از آنها داشت، این عده قدرت دارند اما حمایت مردم را ندارند.
  • آرش کمانگیر IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    این شبکه افق گندترین شبکه است تموم کسانیکه میاره بعنوان کارشناس اولا کارشناس نیستن دوما یه مشت مغرض ضدمردم ضدهنرمند ضدورزشکارطرفداریه طیف هستن که دراقلیت بسرمیبرن بعدجالبه همبن به اصطلاح کارنشناسان به همه کس بدوبیراه میگن اون رعایت حق جوابگویی را برای شخص مخاطب درنظرنمیگیرن هرآنچه تهمت وافتراست به مردم میچسبونن اون مجری بیسوادش ثابتی که فکرکرده خیلی حالیشه بقول معروف مثل اقیانوسیه که یک وجب آب داره همنوا میشه باهمین ارازل خداگواهدینفرا آورده بودن اولا اعتیادداشت بعد بعنوان استاد دانشگاه خودشو جازده بودفقط فحش خواهرو مادرندادبه معترضین تاحق اعتراض به رسمیت شناخته نشه مملکت ما ردی آرامشو نخواهد دیدوالسلام
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    1 0
    خدایا خوشی روبه مردم برگردان جونی مون رفت مردم وازشر این مسولین بی لیاقت ازاد کن