تشکیل قرارگاه «گام» برای فساد مدیران/استفاده از ظرفیت 32 نهاد برای حل مسئله حجاب/ برای برخی فرزندان مسئولان در خارج پرونده تشکیل دادیم

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتگو با خبرآنلاین درباره حدود و ثغور بدحجابی و کشف حجاب و تدوین برنامه هایی درباره شیوه برخورد با آنها سخن گفت. حجت الاسلام سید علی خان محمدی ابعاد داخلی و خارجی عملکرد این ستاد را برای عمل به وظیفه تشریح کرد.

جواد مرشدی: پس از دیدار هفته گذشته رهبر انقلاب با بانوان و تاکیدات معظم له در خصوص افراد ضعیف الحجاب، یکشنبه همین هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای خواستار برخورد هوشمندانه و واقع بینانه با پدیده "بی حجابی"شد، در این بیاینه آمده چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هشدار دادند، ضعف حجاب بعضی از بانوان را نباید به معنای بی‌اعتقادی آنان به مبانی دینی و مخالفت آنان با انقلاب و جمهوری اسلامی دانست و علاوه بر این باید علاوه بر چادر که حجاب سنتی و فراگیر زنان مسلمان ایران است، انواع دیگر حجاب را، که نمونه‌هایی از آن در دیگر کشورهای اسلامی نیز مشاهده می‌شود در چارچوب حکم شرعی حجاب محترم و مجاز دانست.
البته این شورا بی حجاب ها را رها نکرد و از همه دستگاه ها و نهادهای مسئول خواستار عمل به وظایف قانونی خود در خصوص این مقوله شد. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی از دستگاه های مسئول خواست در برخورد با بعضی هنجارشکنی‌ها در مسئله حجاب، مراقب باشند در دامی که دشمنان برای ملت ما طراحی کرده‌اند گرفتار نشوند و در زمین غرب که پیوسته درصدد ایجاد انواع دوگانه‌های سیاسی و اجتماعی میان ملت ماست، بازی نکنند. اخیرا نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب دوازده وظیفه را برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر تعریف کرده است که یکی از این وظایف صرفا نظارت بر عفاف و حجاب در دستگاه های دولتی است. همه اینها در حالی است که رئیس این شورا آقای رئیسی در وعده های انتخاباتی خود از کاهش اقدامات سختگیرانه در مورد حجاب سخن می گفت، وعده ای که به نظر می رسد همچون وعده ساخت مسکن، ایجاد اشتغال و... از یاد رفته است. «خبرآنلاین» در گفت و گو با حجت الاسلام سید علی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به زوایای برنامه های اخیر این ستاد در مورد حجاب پرداخته است.

چند روز پیش مقام معظم رهبری فرمودند نباید افراد کم حجاب را ضد انقلاب دانست و از طرفی اخیرا خبری در مورد جرم انگاری برای حجاب منتشر شده است. تعریف شما از این جرم انگاری چیست؟

طرحی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر دارد، در مورد صیانت از زنان و خانواده است و موضوعی را که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، پوشش می‌دهد تا آن خلاهایی را که در این زمینه وجود دارد، برطرف کند. باید بگویم اقداماتی که در حال حاضر در حوزه حجاب انجام می‌شود، بیشتر در حوزه کشف حجاب، تن نمایی و لباس های نامناسب است. البته بحث ها در حوزه ایجابی نیز حتما باید انجام شود؛ در این خصوص جلسات متعددی در کشور در حال انجام است تا از ظرفیت‌های ۳۲ دستگاه متولی در خصوص فرهنگ سازی در حوزه حجاب و عفاف استفاده کنیم تا بتوانند فلسفه حجاب را برای جوانان و نوجوانان تبیین کنند. همچنین باید از ظرفیت‌های رسانه ملی برای اثرگذاری در بحث تبیین حجاب استفاده شود. یادآور می شوم در مورد نحوه برخوردها، برای گروه ها درگیر این مسئله و ناظرین عفاف و حجاب، آموزش را به عنوان یکی از عوامل مهم در دستور کار قرار داده ایم.

قبلا در مورد تفاهم نامه سه جانبه ای بین ستاد امر به معروف، بسیج و قوه قضاییه صحبت کرده بودیم، آیا مصوبه ای در این خصوص داریم؟

بله، این تفاهم نامه در مورد آموزش ضابطین قضایی بود ولی الان طرح ما در مورد محله مسجد محور است، همچنین در حال پیگیری بحث شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مساجد و محلات هستیم و می خواهیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی در محلات با قوه قضاییه و بسیج همکاری داشته باشیم.

بسیج به‌عنوان یک نیروی محلی در این راستا تا چه حد کارآمد خواهد بود؟

قطعا بسیج یک نیروی محلی و موثر است، این نیرو میزان تاثیرگذاری خودش را برای مثال در بحث کرونا به اثبات رساند.

در کرونا بحث فرهنگ متفاوت دهه هشتادی ها وجود نداشت ولی الان کاملا اوضاع متفاوت است، به‌نظر شما آیا ورود نیروهای بسیج در این کارزار مثمر ثمر واقع می شود؟

تفاهم نامه منحصر به تذکر نیست، بسیج برابر ضوابطی که دارد اقداماتی را در سطح محلات و مساجد انجام می دهد، در حال حاضر بیشترین رویکرد ما رویکرد فرهنگ سازی وایجابی است. رویکرد ما بحث آموزش است، الان می بینیم که شبکه های معاند و دشمن چقدر در این زمینه حساسیت دارند، اگر این بحث مهمی نیست چرا دشمت انقدر روی آن کار می کند.

یکی از اصول جمهوری اسلامی رعایت و حفظ حجاب است و رهبری نیز اخیرا روی آن تاکید کردند، سوال من این است که اگر بسیج تذکر می دهد این تذکر تا چه حد مورد قبول واقع می شود و اگر فرد مورد نظر به تذکر اهمیت نداد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ما دو بحث داریم،اول اینکه وظیفه همگانی مردم امر به معروف و نهی از منکر است و همه مردم باید اینکار را بکنند، بسیجی و غیر بسیجی می‌توانند تذکر دهند و این یک وظیفه شرعی است و در اصل هشتم قانون اساسی نیز آمده است. اگر کسی یک عمل ناهنجار اجتماعی انجام داد دستگاه های مسئول باید به وظیفه خود طبق قانون بپردازند. اگر کسی به تذکر اهمیت نداد، بسیج در این زمینه فقط تذکر می دهد و دستگاه های مربوطه اقدامات خودشان را انجام می دهند.

کدام نهاد به‌عنوان ضابط قضایی می تواند ضمن تذکر پیگیر ماجرا نیز باشد؟

نیروی فراجا.

یعنی بسیج بعد از تذکر باید به فراجا اطلاع دهد و آنها پیگیری کنند؟

این‌طور نیست و الان بسیج فقط تذکر می دهد و از موضوع گذر می کند، اصلا کاری ندارد که فرد حجابش را درست کند یا خیر. این یک حوزه فرهنگ سازی است. ماموریت این‌ها این نیست که بعد از تذکر درگیر شوند.

اگر این تذکر با واکنش اعتراضی مواجه شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به طور قطع فراجا ورود پیدا می‌کند و اقدامات قانونی را انجام می دهد. تمام بحث این است که در کشور به سمت قانونمداری برویم. برای مثال نمونه ای داشتیم که شخص تذکر دهنده، خودش در حین تذکر، منکری انجام داده که ما از ایشان حمایت نکردیم. ستاد واقعا احراز می کند که تذکر داده شده در دایره امر به معروف و نهی از منکر است یا خیر.

بالاخره برای بی حجابی چه حکمی در نظر گرفته شده؟

مباحث آن در قانون آمده و طبق آن عمل خواهد شد. البته طرح ما این بود که بی حجابی را تخلف بشماریم. ما نمی توانیم نسبت به حوزه آسیب های اجتماعی بی تفاوت باشیم. الان برای مردم محرز شده که بحث فقط چند تا تار موی یک خانم نیست، عمده فعالیت و مطالبه ما درحوزه عفاف و حجاب در حوزه های ایجابی است. الان وقتی با برخی جوانان صحبت می کنیم می بینیم حجاب نیاز به بحث و گفت و گو دارد. خیلی از کشورهای اروپایی هم به این شکل پیش نمی‌روند و به هر حال در محیط های اداری یا آموزشی دستورالعمل دارند و خانمی که می خواهد در محیط آموزشی حضور پیدا کند، می داند باید در چه چارچوبی باشد. باید بدانیم آسیب های اجتماعی در یک سطحی متوقف نمی مانند، دشمن کار می کند تا فراتراز این برود، ما باید کشف حجاب را به صورت جدی پیگیری کنیم و الان هم دستگاه های مربوطه درصددند در حوزه کشف حجاب اقدامات موثری انجام دهند.

آیا ستاد امر به معروف صرفا در مورد حجاب فعالیت می کند و یا در حوزه های دیگر نیز ورود می کند؟

روزانه در ستاد در حوزه های مختلف گزارشاتی در زمینه های دیگر برایمان ارسال می شود. در حوزه اقتصادی و اجتماعی و ... ما شورای امر به معروف را در هر اداره ای داریم.

نمونه مصداقی هم سراغ دارید؟

الان پرونده ای را در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی داریم، این پرونده ها در کمیته های مربوط به خود بررسی می شوند و با وزارت مربوطه هماهنگ می شود. ما به پرونده آب اصفهان و اداره گاز همدان هم اخیرا ورود پیدا کرده ایم. در خوزستان پرونده زمین خواری داشتیم که منجر به بازداشت یک سری افراد شد. در کرمانشاه نیز پرونده ای داشتیم. علاوه بر این‌ها در حوزه عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما دوازده وظیفه تعریف کرده و ما وطیفه داریم در این زمینه کار انجام دهیم.

در حوزه گشت ارشاد وزرا و مدیران چه کارهایی انجام داده اید؟

در سطح کشور گزارشاتی در این زمینه داریم، یک قرارگاه مرکزی به‌نام «قرارگاه گام» در کشور شکل گرفته که در سطح کشور به‌عنوان گشت ارشاد مدیران در حال فعالیت است. گزارشات را در سطح شهرستان‌ها، استان ها و در سطح ملی داریم، اگر در سطح شهرستان یا استان قابل حل باشد، همانجا جلسات برگزار و مطالبات انجام می شود و اگر نیاز باشد در سطح ملی، مطرح شود، با وزارتخانه مربوطه هماهنگ و پیگیری می شود. ضمن اینکه اگر کسی در حوزه فساد اقتصادی گزارش هایی دارد، ستاد به‌عنوان ناهی از منکر از او حمایت خواهد کرد.

اولویت ستاد حجاب است یا گشت ارشاد مدیران؟

اولویت ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر عدالت اجتماعی است،گشت ارشاد مدیران نیز از اولویت های ستاد است و در کنار آن ما دوازده وظیفه ای را که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده ما گذاشته است، پیگیری می کنیم که یکی از آن‌ها نظارت بر عفاف و حجاب در دستگاه های دولتی است. ما حتی درمورد فرزندان مسئولان در خارج از کشور نیز پیگیری کردیم و پرونده تشکیل دادیم.

برخی معتقدند ستاد امر به معروف به کارهای فرهنگی بپردازد و به بحث حجاب کار نداشته باشد . نظرتان در این مورد چیست؟

این حرف حرف اشتباهی است، اگرما در قسمت حجاب و عفاف اقداماتی انجام ندهیم ترک فعل کرده ایم. ما در چارچوب وظایفی که داریم با روش صحیح عمل خواهیم کرد.

آن‌ها می گویند ستاد فقط کار فرهنگی کند و کار اجرایی انجام ندهد.

ما کار فرهنگی می کنیم مثلا مگر گشت ارشاد مال ماست، آیا ستاد تاکنون کسی را دستگیر کرده است؟ کار ما، فرهنگی است و از مسئولان نیز در امور مختلف نظیر دو تابعیتی و شفافیت آرا و غیره مطالبه نیز کرده ایم. امروز آحاد مختلف جامعه و خانواده شهدا از ستاد بحث حجاب و عفاف را مطالبه می کنند و طومارهایی در سطح کشور در این خصوص امضا و به ستاد ارسال شده است. ما مثل بخش های دیگر این موضوع را نیز قطعا مطالبه می کنیم، ما به وظیفه‌مان عمل کرده ایم و نمی توانیم بخاطر حرف عده ای که دنبال بحث های رسانه ای و انتخاباتی هستند، از انجام وظایفمان صرف نظر کنیم. از مسئولان نیز می خواهیم در جایگاه خود به وظیفه اشان عمل کنند، ضمن این‌که در حوزه های مابه‌الاختلاف آمادگی مناظره با افراد مختلف را داریم.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1717266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    ول مون کنید تو رو خدا ....
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    255 6
    برای گرفتن دزدان چه ستادی تشکیل دادید
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    209 3
    این ها که نشد تولید و اشتغال
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    270 7
    چرا باید حجاب مهمتر از اقتصاد باشه؟
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    220 8
    واقعا این همه هزینه برای چنین مسایلی؟
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    186 5
    خوبه بخدا نفت و گاز که تمام شد بعد چیکار میکنیم
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    111 5
    خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    دختران و زنان این کشور همه شان از با حجاب و بی حجاب دارای شخصیت پاکی هستند. قدرشان باید دانسته شود
  • مونا IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    196 8
    اگرشما قانون شناس بودید، ربا، رشوه ودزدی را عیرقانونی میکردید
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    125 5
    چرا این ستاد اشتغال را یکی از راهکارهای مهم برای حل حجاب و ... نمی بیند؟ فقط راه حل های سلبی دارین
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    190 6
    گرانی وفقر و بی خانمانی اولویت‌های جامعه باشد نه با زور به بهشت بردن بد حجاب
  • محمدجان IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    163 6
    بعداز۴۴هنوزنتوانسته ایدیک روندشفافی ایجادکنیدکه حداقل خودتان این قدرهزینه ندهید؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    128 5
    اگر وضعیت مدیریت اینگونه باشد کشور به سراشیبی می ره. دیگه بحث و حجاب و بی حجاب ببینم در آن شرایط مطرح می شه؟ یا اصلا اهمیت داره؟
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    129 7
    اگر این چنین باشد کل حکومت باید جمع کنه بره حرف توکلی درسته. اگر محرومان وسط بیان بساط همه جمع می شه. عقلانیت به خرج بدین.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    درود به امر.به معروف
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    101 8
    اگر عقلی باشد یکی بس است اگر نباشد هزار تا کم است
  • ن IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    116 6
    سی و دو تا نهاد کم هست تو هر خانواده ای یک نفر را مسعول امر به معروف و حجاب و عفاف همان خانواده بکنید و حقوق خوب هم بدهید بهشان که لااقل معیشت شأن تامین شود
  • رضا فیض اللهی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    آنهاییکه اسرار به ححاب اجباری دارند،آب به آسیاب دشمن میریزند
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    80 9
    به عمل کار براید.شما اول یک دانه رو دستگیر کن تا باورمون بشه
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    155 4
    ای کاش مسؤلین ونهادها،برای خواسته های ملت، (معیشت،اشتغال،رانت،اختلاس،مسکن)یک هزارم حجاب دغدغه داشتند!!!
  • مصطفی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    65 17
    سلام وخداقوت. برای مدیران فاسدم پیگیر باشید. مردم بادیدن این کارها و پیگیری ها خوشنود میشوند