۱ نفر
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
سوئد خدمت سربازی را اجباری می‌کند

ایرنا نوشت: دولت سوئد اعلام کرد، در آخرین برنامه این کشور شمال اروپا در مود تقویت توان دفاعی خود از زمان حمله روسیه به اوکراین، اقداماتی را برای بازگرداندن سربازگیری غیرنظامی به منظور ارائه خدمات اضطراری انجام می‌دهد.

اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد، دوشنبه گفت که آماده سازی دولت برای این حرکت را از این هفته آغاز می‌کند.

کریسترسون در یک کنفرانس خبری در کنار پال جانسون وزیر دفاع و کارل-اسکار بوهلین وزیر دفاع مدنی سوئد افزود: «ما به وضعیتی بر می‌گردیم که در آن یک وظیفه مدنی رسمی داریم.»

بوهلین نیز اظهار داشت، در این طرح بر استقرار غیرنظامیان آموزش دیده مناسب در بخش‌های خدمات امداد و نجات شهرداری و تقویت آنها برای پاسخگویی در شرایط اضطراری یا هر حمله احتمالی متمرکز خواهد شد.

وی گفت که دولت مشغول امکان بازگرداندن خدمت اجباری (سربازی اجباری) غیرنظامی است.

وزیر دفاع مدنی سوئد افزود: «تجارب اوکراین واضح است – وقتی صحبت از حفاظت از غیرنظامیان می‌شود، بخش‌های خدماتی امداد و نجات تحت فشار بسیار سنگینی قرار می‌گیرند.»

هنوز مشخص نیست که این طرح شامل چه تعداد افراد خواهد شد، اما گزارش رسانه‌های محلی حاکی است که سوئد می‌تواند حدود ۳۰۰۰ نفر را به عنوان بخشی از مرحله اولیه این طرح فراخوان کند که طرح‌های دفاعی این کشور در دوران جنگ را تداعی می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سوئد که از حمله روسیه به اوکراین نگران شده است، همچنین قصد دارد هزینه‌های نظامی خود را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد و تعداد سربازان وظیفه را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ هزار نفر برساند.

دولت سوئد روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکراتی را با آمریکا در مورد تعمیق همکاری دفاعی آغاز کرده است.

وزارت دفاع این کشور تصریح کرد که در حال مذاکره برای «همکاری نزدیک‌تر با ایالات متحده چه به صورت دوجانبه و چه در چارچوب ناتو» است.

جانسون به روزنامه سوئدی Dagens Nyheter گفت: "توافقنامه همکاری دفاعی ما وضعیت قانونی سربازان آمریکایی در سوئد، ذخیره تجهیزات دفاعی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مهم را در بر می‌گیرد تا سوئد به عنوان کشور میزبان بتواند از سربازان آمریکایی حمایت کند. "

سوئد و فنلاند سال گذشته در واکنش به جنگ روسیه در اوکراین، بی طرفی خود را کنار گذاشته و درخواست پیوستن به ناتو را کردند.

ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی از تصویب درخواست‌های آنها خودداری کرده است. مجارستان نیز هنوز عضویت آنها را تایید نکرده است.

پیوستن به این ائتلاف نظامی مستلزم تایید همه ۳۰ کشور عضو آن است. روسیه پیش از آغاز تهاجم خود در اوایل اسفند، بر تضمین غرب مبنی بر عدم پیوستن اوکراین به ناتو تاکید کرده بود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1717373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =