تریلر «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» با موضوع جاسوس‌ها، شکنجه و خیانت روز دوشنبه در بخش مسابقه شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم جدید توماس آلفردسون کارگردان سوئدی یک داستان جاسوسی را به تصویر می‌کشد بی آن‌که در آن از ابزار و آلات جیمز باند یا زنان شهرآشوب خبری باشد.

«تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» با اقتباس از رمان پرفروش جان لو کاره ساخته شده و داستان آن در دهه 1970 و دوران جنگ سرد روی می‌دهد. اوضاع زمانی به هم می‌ریزد که یک جاسوس در اداره اطلاعات خارجی بریتانیا (ام آی 6) اطلاعات محرمانه را در اختیار روس‌ها قرار می‌دهد.

«کنترل» با بازی جان هرت پنج مظنون در ذهن دارد و تحقیق درباره این موضوع را به جرج اسمایلی (گری اولدمن) فرد وفادار و دست راست خود واگذار می‌کند. اسمایلی باید با کمک تنها چند همکار قابل اعتماد مجرم را پیدا کند.

اسمایلی برای رسیدن به هدف باید از «تعمیرکار» (با نقش‌آفرینی کالین فیرث)، «خیاط» (توبی جونز) و «سرباز» (کایران هایندز) جلوتر باشد و در همین حال مامور خودسر (تام هاردی) را زنده نگه دارد.

تعمیرکار، خیاط، سرباز

کالین فیرث (راست)، بندیکت کامبربچ، گری اولدمن و جان هرت بازیگران فیلم «تعمیرکار، خیاط، سرباز»

استفاده حداقلی از دیالوگ زیاده‌روی آلفردسون را در پرداختن به جزئیات تصویری برجسته می‌سازد، آن هم در فیلمی که بخش زیاد آن در فضاهای داخلی و راهروهای مراکز ام آی 6 در لندن همین طور در خانه‌های امن در استانبول و ترکیه روی می‌دهد.

فیلمنامه‌نویسان «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» فیلمنامه را با همکاری نزدیک لو کاره که خود زمانی افسر ام آی 6 و ام آی 5 بود، همین طور دیگر ماموران امنیتی نوشته‌اند، کسانی که گفته می‌شود تحت تاثیر فیلم قرار گرفته‌اند.

منتقدان سینما هم در ونیز از «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» به عنوان یکی از بخت‌های اصلی برای دریافت جایزه شیر طلای این دوره جشنواره یاد کرده‌اند.

بندیکت کامبربچ یکی از بازیگران «تعمیرکار، خیاط، سرباز» گفت: «این فیلم مقاله‌ای درباره مردانی در یک محل کار جداافتاده و درباره تنهایی این دنیاست. در این شرایط تنها چیزی که برای تو می‌ماند اعتماد به همکاران و اصول اخلاقی خودت است.»              

تنهایی مردانه همچنین موضوع فیلم بسیار خوب «مرموز» به کارگردانی تاد سولوندز است که روز دوشنبه در بخش مسابقه به نمایش درآمد.

جاستین بارتا، سلما بلر، میا فارو، زاکری بوث و کریستوفر واکن در فیلم جدید کارگردان فیلم‌های «به دالهاوس خوش آمدید»، «شادی» و «زندگی در دوران جنگ» بازی می‌کنند که مانند فیلم‌های قبلی او تلفیقی از شوخ‌طبعی گزنده، دلسوزی، مهربانی و حسی از رستگاری است.

کمدی سیاه «مرموز» داستان مردی سی و چند ساله به نام ایب است که هنوز با پدر و مادرش زندگی می‌کند و همچنان در عالم نوجوانی است. او به عشق اضافه کردن کلکسیون اسباب‌بازی‌ها و شخصیت‌های اکشن خود از پذیرش مسئولیت‌هایی که از یک بزرگسال انتظار می‌رود، پرهیز می‌کند.

تاد سولوندز

تاد سولوندز (راست) کارگردان و سلما بلر و جردن گلبر بازیگران فیلم «مرموز»

ایب که از دانشگاه ترک تحصیل کرده، دائم با پدرش جر و بحث می‌کند، هرچند مادرش او را لوس بار آورده است. ایب هیچ دوستی ندارد، تا این‌که با میراندا یک زن سی و چند ساله افسرده که زندگی‌ به هم ریخته‌ای دارد آشنا می‌شود و به این ترتیب فرصت تجربه یک عشق واقعی را پیدا می‌کند.

هرجند ایب مشتاقانه خود را وارد این رومانس می‌کند، اما چون نمی‌تواند یک صمیمیت واقعی به وجود بیاورد زندگی‌اش به سرعت به سوی تراژدی می‌رود.

سولوندز در نشست مطبوعاتی «مرموز» گفت: «بامزه است، برای این‌که بخش زیادی از فیلم، کمدی است، اما وقتی آن را می‌دیدم، خیلی نخندیدم. فیلمی بسیار غم‌انگیز و افسرده‌کننده است.»

روز دوشنبه فیلم «یک زندگی ساده» ساخته آن هویی تولید مشترک چین و هنگ کنگ نیز در بخش مسابقه لیدو روی پرده رفت.

روز سه‌شنبه در بخش مسابقه فیلم‌ بریتانیایی «بلندی‌های بادگیر» ساخته آندرا آرنولد و «Himizu» به کارگردانی سیون سونو از ژاپن به نمایش درمی‌آیند.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز 31 اوت تا 10 سپتامبر (9 تا 19 شهریور) برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه / 6 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =