ناتو چه تعداد کلاهک‌ هسته‌ای دارد؟

ایرنا نوشت: خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در جریان تنش‌های فزاینده این کشور با ناتو، آمارهایی از کلاهک‌های هسته‌ای این سازمان ارائه کرده است.

در ماه‌های گذشته در جریان جنگ روسیه و اوکراین تنش‌های فزاینده‌ای بین روسیه، چین و ناتو شکل گرفته است و همچنان ترس از بروز یک جنگ هسته‌ای بین طرف‌های درگیر در اکثر کشورهای جهان احساس می‌شود. خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با موضوع تعداد سلاح‌های هسته‌ای ناتو می‌نویسد در حال حاضر ناتو ۵۹۴۳ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که یک تهدید بالقوه برای امنیت منطقه به شمار می‌رود.

به نوشته اسپوتنیک برخی شرکت‌های تحقیقاتی بر سر تعداد کل تسلیحات هسته‌ای ناتو اختلاف نظر دارند و عمدتاً آمارهای ضد و نقیضی درباره این سلاح‌ها ارائه می‌کنند. یک رسانه غربی به ۴۱۷۸ کلاهک هسته‌ای اشاره می‌کند که ناتو تا سال ۲۰۲۲ در اختیار داشته است.

به گفته موسسه تحقیقاتی آماری استاتیستا (Statista) آلمان این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵۴۰۶ عدد رسید که با تعداد کلاهک های هسته ای ناتو ثبت شده در سال های ۲۰۰۲ (۱۱۰۸۷) و ۱۹۹۲ (۱۴۴۹۸) بسیار فاصله دارد. در سال ۱۹۷۲، طبق گزارش‌ها، ناتو مجموعاً ۲۷۰۰۹ سلاح هسته‌ای داشت.

به نوشته اسپوتنیک در حال حاضر سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه بیشترین سلاح هسته‌ای را در بین کشورهای غربی دارند. داده‌های پنتاگون نشان می‌دهد که در حال حاضر ۵۴۲۸ کلاهک هسته‌ای بر روی حداقل ۶۵۲ خودروی نظامی در ایالات متحده وجود دارد که شامل ۴۰۰ موشک بالستیک قاره‌پیما و ۱۴ زیردریایی کلاس اوهایو با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای می‌شود. تعداد کلاهک های هسته‌ای ایالات متحده در حال حاضر ۱۳۵۰ است.

به گفته سازمان غیرانتفاعی مرکز کنترل و عدم اشاعه تسلیحات مستقر در واشنگتن، این کشور حدود ۱۰۰ کلاهک هسته‌ای در کشورهای اروپایی عمدتاً در پایگاه های هوایی بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه ذخیره کرده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1718134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =