۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳

مهرنوشت:

با اینکه به تازگی نیروهای دورکار وزارت سابق کار برای حضور در محل ادارات خود فراخوان شده اند اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قطعا به تدریج پس از سازماندهی دوباره نیروها؛ فاز جدید اجرای دورکاری آغاز خواهد شد.

اجرای طرح دورکاری در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی که از سال گذشته با تصویب هیئت وزیران در بخشهای مختلف وابسته به دولت اجرایی شد، اولین تجربه حضور افراد شاغل ادارات در منازل و انجام پستهای سازمانی بوده است.

به عبارتی، برای اولین بار بود که طی دهه های گذشته، دولت به بخشی از نیروی کار خود اجازه داد تا از طریق منازل خود کارها را پیگیری و انجام دهند. در این روش حضور فیزیکی افراد در محل اداره یا دستگاه دولتی حذف و ارتباط وی با سازمان از طریق اینترنت، فکس و تلفن خواهد بود.

تصمیم به حذف حضور فیزیکی کارکنان

کاهش حجم رفت و آمدها، کاهش هزینه های حمل و نقل، کمک به رفع معضل ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران، فراهم شدن امکان حضور بیشتر در کنار خانواده و کمک به افزایش بهره وری و انگیزه نیروی کار از اهداف مهم طرح دورکاری یاد شده است.

با این حال طی یکسال گذشته بسیاری از دستگاه ها این مصوبه را در مورد کارکنان خود اجرایی نکردند و فقط در برخی بخش ها طرح مصوب هیئت وزیران به اجرا درآمده است.

برخی از زیرمجموعه های دولتی و وزارتخانه ها با دلایل مختلف از جمله نوع کار تخصصی و لزوم حضور تمام وقت افراد در ادارات تاکنون این مصوبه را در مورد کارکنان خود به اجرا درنیاوردند و اکثریت قریب به اتفاق زیرمجموعه های دولتی نیز این مصوبه را به میزان 15 تا 20 درصد نیروهای خود عملیاتی کرده اند.

اجرای دورکاری در وزارتخانه‌ها؛حداکثر 20درصد

وزارت کار و امور اجتماعی سابق و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعلی به عنوان پیشنهاد دهنده طرح دورکاری در دولت، تنها دستگاهی است که به صورت جدی وارد این مقوله و اجرای دورکاری در مورد کارکنان خود شده است.

تا پیش از ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه و به گفته عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر این وزارتخانه تازه تاسیس بیش از 50 درصد نیروهای شاغل در بخش های ستادی وزارت کار سابق دورکار شده بودند و از طریق منازل امورات مربوط به خود را دنبال می کردند.

ادغام 3 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه باعث اتخاذ تصمیمات جدیدی در جدی ترین وزارتخانه دورکار کشور شد تا جایی که طی هفته های اخیر این وزارتخانه از تمام نیروهای دورکار خود خواسته است تا در محل سابق کار خود حاضر شوند.

برای جلوگیری از هرگونه مقاومت نیروها در مقابل خواسته جدید وزارتخانه و به نوعی لغو دورکاری، عنوان شد که عدم حضور در ادارات به منزله غیبت تلقی می شود.

لغو موقتی دورکاری

این موضوع بازتاب رسانه ای زیادی را به همراه داشته است تا جایی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و چند تن از مسئولان ارشد دیگر دولتی در مقابل توقف دورکاری در این وزارتخانه به شدت موضع گرفتند و عنوان کردند که این اقدام موقتی خواهد بود.

عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در گفتگو با مهر در خصوص مسائل ضد و نقیضی که از توقف و لغو دورکاری در این وزارتخانه مطرح شده است، گفت: دورکاری طرحی بوده است که توسط وزارت کار سابق به دولت پیشنهاد و مورد موافقت قرار گرفته بود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه از این طریق تاکنون نیورهای زیادی از مجموعه های دولتی دورکار شده اند، اظهار داشت: در وزارت سابق کار نیز بیش از 50 درصد از کل نیروهای ستادی وزارتخانه دورکار شده بودند.

 

وزیر کار: سازماندهی کنیم دوباره اجرا می‌شود

 

شیخ الاسلامی دلیل فراخوان دوباره نیروها برای حضور در محل های کاری خود را ادغام 3 وزارتخانه کار، تعاون و رفاه عنوان کرد و بیان داشت: برای انسجام بخشی و سازماندهی دوباره نیروها نیاز داشتیم تا همه افراد را فراخوان کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه این موضوع مقطعی خواهد بود و بزودی دور جدیدی از دورکاری نیروهای 3 وزارتخانه ادغامی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: البته یک دلیل دیگر می تواند رفع تبعیض از نیروها باشد چرا که در دو وزارتخانه تعاون و رفاه سابق نیروها دورکار نبوده اند و ما برای اینکه بین نیروهای آنها و دورکاران وزارت سابق کار تبعیضی نباشد خواستیم یک باز تعریف دوباره ای از دورکاری داشته باشیم.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان این مطلب که دوباره و به تدریج نیروهای بخش های مختلف دورکار خواهند شد، هرگونه توقف و عدم اجرای این مصوبه دولت را رد کرد و افزود: با یک بازمهندسی دوباره، کار از سرگرفته می شود.

 

نظرات کارکنان دورکار وزارت کار

 

همچنین چند تن از کارکنان دورکار وزارت سابق کار نیز در گفتگو با مهر با اظهار رضایت از وضعیت دورکاری خود در حدود یکسال گذشته، گفتند: از این طریق وضعیت کاری ما بهتر شده بود و ما تمایل داریم دوباره به منازل خود بازگردیم.

 

آنها در زمینه تامین ملزومات و تجهیزات مورد نیاز کار در منازل نیز وضعیت را مطلوب ارزیابی کردند و خواستار تصمیم گیری دوباره در زمینه دورکار شدن خود شدند.

 

البته در این بین برخی از دورکاران وزارت سابق کار نیز عنوان کردند در مدت زمان دورکاری خود طی ماه های گذشته کمترین میزان کار را نسبت به زمانی که در ادارات خود حضور داشته اند انجام داده اند.

 

نظر کارکنان وزارت تعاون

 

یکی دیگر از دورکاران وزارت سابق کار که به تازگی با فراخوان وزارتخانه به محل سابق کار خود بازگشته است، عنوان کرد: طی چند ماه گذشته که من دورکار بوده ام کار خاصی برای انجام دادن در خانه نداشته ام و از این بابت راضی هستم.

با این حال در کنار تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرای دوباره دورکاری کارکنان در آینده نزدیک و رفع تبعیض بین نیروهای 3 وزارتخانه ادغامی، برخی از کارکنان وزارت تعاون سابق نیز در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که تاکنون در ارتباط با چگونگی ادامه فعالیت با آنها صحبتی از سوی مدیران نشده است، گفتند: فعلا مانند سابق در محل کار خود حاضر می شویم.

یکی از کارکنان وزارت سابق تعاون، بیان داشت: از زمان جدی شدن طرح ادغام وزارت تعاون با کار و رفاه اجتماعی بسیاری از امورات وزارتخانه تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است و این رکود کاری به وضوح در بخش های مختلف به چشم می خورد.

 3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =