هفته گذشته جلسه شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی تشکیل شده و گفته می شود این جلسه به خاطر برگرداندن پژوهشگاه باستان شناسی این سازمان از شیراز به تهران بوده است

امیدسلیمی بنی: از زمانی که رئیس جمهور اعلام کرد اکثر کارمندان دولت باید از پایتخت به شهرستانها بروند، تا امروز، تعداد زیادی از دستگاه ها و سازمانهای دولتی جلای وطن کردند و به استانهای دیگر کوچیدند.

اکنون زمزمه هایی از بازگشت این کارمندان به دارالحکومه به گوش می رسد. تازه ترین این زمزمه ها از سازمان میراث فرهنگی شنیده می شود. یعنی سازمانی که برای اولین بار، آستینها را بالا زدن تا کارمندان خود را به سایر استانها بکوچاند.

اولین نهادهای وابسته به این سازمان، در تابستان سال 89، از تهران به استانهای فارس و اصفهان رفتند و البته با وجودی که کارمندان معترض این سازمان در مقابل مجلس نیز تحصن کردند، حمیدبقایی، رئیس وقت این سازمان، پا را بر بیل انتقال معاونتهای گردشگری، میراث فرهنگی و پژوهشگاه باستان شناسی، وابسته به این سازمان فشرد تا شهر "شیراز" برود.

اکنون خبرهایی از تشکیل شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی منتشر شده که می گوید معاونان، در جلسه ای هفته گذشته خود در ساختمان پژوهشگاه مرمت، واقع در روبروی ساختمان موزه ملی به بحث و تبادل نظر درباره محل این پژوهشگاه پرداخته اند.

برخی خبرگزاریها با تحلیل این نشست از احتمال بازگشت پژوهشگاه باستان شناسی به تهران خبر دادند.

با این همه، هنوز سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره بازگشت نهادهای وابسته به این سازمان، به تهران، واکنشی نشان نداده است.

به نظر می رسد اگر نتایج این منجر به بازگشت پژوهشگاه باستان شناسی به تهران شود، احتمال بازگشت سایر 160 نهاد، سازمان و شرکتی که از تهران به سایر استانها منتقل شده اند، قوت می یابد.

استقبال باستان شناسان از بازگشت پژوهشگاه به تهران

با وجودی که جزئیاتی از مصوبات نشست معاونان میراث فرهنگی درباره بازگشت پژوهشگاه به تهران منتشر نشده، ولی برخی باستان شناسان و فعالان این رشته، برگزاری این نشست را به فال نیک گرفته اند و می گویند از این کار استقبال می کنند.

رحمت الله سلیمانی فارسانی دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویان باستان شناسی دانشگاههای کشور در این باره می گوید: "سوای از تبعات میان مدت و بلندمدت انتقال پژوهشگاه به استان فارس که چهره خود را در آینده بهتر نشان خواهد داد و جدای از مشکلات روحی، روانی و مشکلات خانوادگی کارکنان و به تبع آن کاهش بازده کاری ناشی از این مهاجرت اجباری، طرح موسوم به انتقال را می‌توان طرحی مخرب و شکست خورده نامید و معلوم بودکه مسئولان دیر یا زود مجبور به پذیرش و تصحیح این اشتباه تاریخی خواهند شد."

این فعال باستان شناسی تاکید می کند از بازگشت پژوهشگاه به تهران، خوشحال است و استقبال می کند :"به باور من بهتر است مدیریت سازمان در رفع این اشتباه (مهاجرت اجباری پژوهشگاه به استان فارس) پیشقدم شده و از ضایعات بیشتر جلوگیری کند."

ریزش نیروهای متخصص، نتیجه مهاجرت اجباری

کارشناسان می گویند در زمان انتقال اجباری سازمانها از تهران به سایر استانها، بسیاری از نیروهای متخصص از ادامه همکاری با دولت، سر باز زده اند. به عنوان مثال درباره پژوهشگاه باستان شناسی گفته می شود پس از انتقال این پژوهشگاه از تهران به شیراز، نیروی چهارصد و هشتاد نفری  پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی به هشتاد نفر تقلیل یافت و از جمعیت 48 نفری کارشناسان و اعضای هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی نیز 40 نفر به دلایل مختلف، به کار خود ادامه ندادند و هم اکنون تنها 8 نفر کارشناس و عضو هیات علمی در این مرکز، به صورت ثابت و حضوری به کار اشتغال دارند.

گفته می شود از کارکنان خروجی این پژوهشگاه، تعدادی دورکار شدند و تعدادی عطای سازمان را به لقایش بخشیدند و بیست و شش نفر از باستان‌شناسان با تجربه و پیشکسوت پژوهشکده در اعتراض به این تصمیم نادرست، خود را پیش از موعد بازنشسته کرده اند.

سلیمانی فارسانی، فعالیت حوزه باستان شناسی در این باره می گوید: "این ریزش نیرو، عمق فاجعه و بلایی که بر سر تشکیلات اداری و پژوهشی باستان‌شناسی کشور آمده را نشان می‌دهد و کارشناسانی که عمری تجربه اندوزی کرده‌اند و با عشق و اخلاص در راه صیانت، شناسایی و معرفی میراث فرهنگی و معنوی کشور گام برداشته‌اند اکنون باید به خاطر تصمیم غیر کارشناسی و بدون مطالعه مدیران غیر متخصص، در کنج عزلت و انزوای خود جا خوش کنند و این چنین است که هر روز قسمتی از میراث فرهنگی و معنوی کشورمان مورد هجمه و تخریب ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و کشورهای نوبنیاد ادعای مالکیت بخشی از میراث فرهنگی و معنوی ما را طرح می­کنند."

هر چند درباره سایر نهادهایی که از تهران به سمت استانهای دیگر مهاجرت کرده اند، آماری منتشر نشده، ولی عدم اصرار دولت بر دورکاری کارشناسان و همچنین کند شدن روند انتقال ارگانها به مناطق دیگر کشور نشان می دهد وضعیت در سایر نهادها نیز مشابه سازمان میراث فرهنگی است، یعنی دولت در راستای برگرداندن کارکنان منتقل شده، مطالعات خود را شروع کرده، هر چند تلاش زیادی می شود تا این موضوع در رسانه ها مطرح نشود.

/23345

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    هر نیرویی که دوست ندارد می تواند به شهرستان نرود. اتفاقا خیلی هم بهتر است که از نیروهای بومی همان شهرستان استفاده شود. یعنی واقعا چند نیروی متخصص و تحصیل کرده در خود شیراز پیدا نمی شود که نیروهای تهرانی بخواهند بیایند؟ ممکن است تجربه نیروی های تهرانی بیشتر باشد ولی این تجربه به راحتی طی چند سال برای شهرستانی ها هم ایجاد خواهد شد.
  • رضا IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    یعنی به معنای واقعی افتضاح کردن به علت اجرای کارهای کارشناسی نشده همیشگی این چند سال!
  • بدون نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 0
    كارون خشك شد.زاينده رود خشك شد.درياچه اروميه خشك شد..... چرا كسي نمي فهمه مشكل شهرستاني ها كمبود امكانات واز بين بردن داشته هاي آنهاست.
  • هموطن IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    0 0
    كاش نظر ما را هم درج ميكردين..
  • هموطن IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    كاش معناي تخصص و متخصص به معناي واقعي كلمه در متن جامعه رواج ميگرفت نه اينكه هر كه مدركي داشت متخصص بناميم.. عزيز دل متخصصيني كه از ميراث رفتن در كل ايران انگشت شمار بودن چه رسد به شهرستان كوچكي مثل شيراز ... البته اين نكته رو هم بگم به اين دوست عزيز كه ميراث فرهنگي شايد نزديك 50-60 نفر از خود شيراز نيرو گرفته.. البته نه متخصص بلكه بيكار.. خوش بحال شيرازيها...
  • هموطن IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    كاش مسئولين به ميراث فرهنگي كشور چنين نگاه... نداشتند . آيا با اين انتقال تهران خلوت شد؟؟ آيا پيشرفتي چشم گيري در كارنامه يكساله ميراث فرهنگي مشاهده ميشود؟؟ آيا هزينه كردن از بيت المال براي دولتي كه بقول خودش جلوي اسراف حتي يك ريال از آنرا گرفته درست است؟ آيا ميدانيد چقدر در اين نقل و انتقال از بيت المال هزينه شده؟ هزينه ميلياردي...
  • هموطن IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    جالب است بدانيد جلسات مديران ميراث فرهنگي در تهران برگزار ميشود.. هزينه اقامت و بليط هواپيما ميران پروازي هم نتيجه اين انتقال كارشناسي شده بر عهده بيت المال.. آخر تا كجا .. آقا بيت المال است نه مال البيت.. اشتباه گرفتين!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    0 0
    بهتراست بدانيد كه در طول هفته مديران بيشتر از يك روز در شيراز نيستند و بقيه در دفترشان باسوگلي هايشان در تهران. چكاردارند كه كارمند را از خانواده و همسر و فرزند جدا كرده در شيراز رها كرده اند