۲۹ نفر
۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

قرن ۲۱ سال۲۰۵۰ 

فریبرز ناطقی الهی
قرن ۲۱ سال۲۰۵۰ 

جنگ، کشت و کشتار را عجیب ترین حماقت انسان بخصوص در قرن بیست و یک می دانم.

زمانیکه برای زنده نگاه داشتن یک بیمار لاعلاج تمام علم دیروز و امروز، تمام تکنولوژی های موجود و تمام امکانات روزگار بکار گرفته می شود که یک روز بیشتر یک بیمار را بتوان زنده نگاه داشت! حال کشتن و نابود کردن زندگی و هستی انسانها مگر چیزی بجز حماقت و وحشی گری نام دیگری می تواند داشته باشد، تحت هر اسمی یا فلسفه‌ای !

چند روز پیش در لابلای خبر ها متن زیر را دیدم!

خبرآنلاین، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، مدعی شد بیش از ۱۰۰ هزار سرباز روس و ۴۰ هزار غیر نظامی اوکراینی در خلال این جنگ کشته یا زخمی شده‌اند.

البته بنظر می رسد که آقای رئیس ارتش کمی غلو کرده باشند ولیکن به هر حال آماری ایست وحشتناک. این در حالی است که کمک های بین‌المللی کشورها و تنها امریکا به اوکراین بالغ بر چند صد میلیارد دلار و حتما دیگر کشورها هم همین مقدار برای خرید تجهیزات به اوکراین کمک کرده باشند و بدون شک روسیه خود هم بیشتر یا کمتر از این مقدار احتمالا جهت حمله به اوکراین هزینه کرده است ! و بدتر از اینها، طبق گزارش فائو،

سازمان فائو: ۱۹۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ با قحطی شدید مواد غذایی روبرو بودند
▫️سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید ۱۹۳ میلیون نفر از ۵۳ کشور در سال ۲۰۲۱ با «قحطی شدید مواد غذایی» روبرو بودند که نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از یک چهارم رشد داشته است./ایرنا

حال هزینه این جنگ را نه ۵۰۰ و نه ۳۰۰ بلکه ۲۰۰ میلیارد دلار هم که فرض کنیم و بر تعداد ١٩٣،٠٠٠،٠٠٠ نفر قحطی زده تقسیم کنیم، تقریبا معادل ۱۰۰۰ دلار بر هر نفر فقط در همین یک مورد جنگ اوکراین می توانست به این مردم برسد ! فکر می کنم می شود انسانی تر زندگی کرد!

نوشتن در برخی موارد در کشور عزیز ما کار آسانی نیست، برخی آنها را سیاسی، برخی آنها را کفر آمیز و عده‌ای نویسنده را توهم زده یا خارج از حیطه تخصصی خود می نامند و هر از گاهی ممکن است مقداری هم کم لطفی نمایند ! ولیکن نوشتن در خصوص مسایل جامعه، امری طبیعی در جوامع دیگر فرض می شود و فقط بصورت بیان و انتقال تجارب یک فرد در مقابل دیدگاه های موجود و به چالش کشیدن مرزهای باور (state-of-the-art) در آن موضوع خاص به آن نگاه می شود. امیدوارم حداقل نگارنده را در متن حاضر متوهم فرض ننمایید! به قول همکاری، هر از گاهی باید متذکر شد که آفتاب از شرق طلوع می کند ! البته بر آنهم به تعابیر مختلف در احادیث داریم که در آخرت از غرب !!

در هر حال، مطمینم زمان بازنگری الف تا ی همه امور از جمله، تفکرات، باورها، افکار، تعاریف، اعتقادات دینی، خوب و بد، انسان، شیوه ها، روش ها، آموزش، بهداشت، مسکن، ازدواج و خانواده، سیستم های حاکمیتی، اخلاق، سیاست، ثروت، اعتقادات و باور های سنتی و ... بلاخره تمامی کارهای موجود در گیتی فرا رسیده باشد! این به معنی تغیر آنها نیست، برای مثال نزد علمای مذهبی امر دین قابل تغیر نیست ولیکن باز نویسی و به روز کردن آنها بر حسب همان بنیادها، شاید قابل حصول باشد ؟ این نه آن است که دین جدیدی از داخل ادیان بر اساس سلیقه برداشت کنیم، اصلا ! همانند گروه های‏(new religious movement (NRM. این نگرش جدید فقط در سطح کلان (Global) کوتاه آمدن و قبول ابعاد موضعی (Local) آنها است بدون تعمیم دادن عقاید لوکال به سطح گلوبال. یعنی اگر ما خواستیم و انتخاب کردیم در موضع خودمان مسلمان و شیعه، کشور همسایه مسلمان و اهل سنت، کمی آنطرف تر هندو و الی آخر ولیکن در سطح کل یکنواخت با پذیرش پروتکل های جهان شمول باشیم تا بتوانیم “اصل واحد” را دنبال کنیم !

حال با این مقدمه، نیمه دوم قرن ٢١ را بهتر است با نگاه زیر دنبال کنیم، تا ٢٠٥٠ سعی و خطا و اصلاح امور (همان بازنویسی ها)، توسعه و جمع بندی روشها، اعمال به روز شده فرعیات و از ٢٠٥٠ به بعد، آغاز دوره جدید در تاریخ و عمل و پیاده سازی آن مفاهیم همانند جدول زیر:

New Century Twenty and Half- 2050 قرن ٢٠/٥ ابتدا و آغاز قرن اول دگر زیستی2050 - On Living based on New Standards
از سال ٢٠٥٠ (آغاز قرن اول دگر زیستی) به بعد، زیست بر اساس امور به روز شده جهانی و گلوبال در قالب بسته های اخلاق مدار و انسان گرا و نیک زیستی با احترام به کلیه باورها بصورت لوکال و موضعی2022-2050 Developing new Conseptual Living Standards and Correcting and Debugging for the Use from 2050 Onاز سال ٢٠٢٢ تا سال ٢٠٥٠ (ابتدای قرن اول دگر زیستی) دوره طراحی نگاه نوین زیستی، سعی و خطا و بازنگری امور جهانی و رسیدن به مفاهیم عالیه زندگی انسان محور با احترامات کامله به مفاهیم میدانی و موضعی در هر تفکر و اندیشه ایی.

بازنگری جهانی در کلیه مفاهیم اصلی (حفظ اصول) و فرعی امور، روشهای زندگی، افکار، راه و روش ها، مرزها، محیط زیست، اعتقادات، گژ فهمی ها و خرافه و هر آنچه بیک زندگی پایدار صلح آمیز و سرشته به محبت و معرفت هستی، با احترام به عقاید، مفاهیم سنتی، تمدن ها، زبانها، فرهنگ ها خصوصا جهت تبلور هر چه بهتر انسانها با ژن های مختلف بعنوان سرمایه و بانک ژنتیک زمین در دو بخش درونی (برای ارزش نهادن به قومیت ها و بهرمند شدن و غنی سازی ظرفیتهای انسانی از تفاوت های ذاتی هر یک) و بیرونی در قالب روشهای جهان شمول نیک زیستی، کمک و ارتقا کیفی در مفهوم واقعی مراتب بالاتر انسانیت (انسان عقل شمول)، اخلاق مدار، حکمت و حقیقت گرا، بالاتر از جمادیت، نباتیت، حیوانیت و حتی انسانیت بی محتوی را شروع کنیم. اخلاق، حقیقت و حکمت حقیقی شاید برای قومیت های مختلف معانی مختلفی داشته باشد و عملا دست نیافتنی باشد ولیکن اخلاق مدار و حکمت گرا بودن دست یافتنی و شاید علت اصلی زیستن و تجربه ما در کره خاکی همین رسیدن به آن مدار نسبی حداکثر و قابل دستیابی ما باشد! هر ماده و اتمی در جایگاه و مدار اصلی خود در بهشت برین و در جایگاه غیر از آن در آتش دوزخ است!

بعد از تجربه هیروشیما و جنگ ویتنام بخصوص در سالهای ٦٠ تا اواخر ٩٠ میلادی تغییرات خوبی در جهان برای رسیدن به اهداف بزرگتر در حال انجام بود که متاسفانه ورق ناگهان برگشت و باطن های آشفته و خفته در قالب حرکات ایدئولوژک و رادیکال دوباره خط بطلان بر متعالی شدن و بودن کشید ؟ در همین راستا با نگاهی کوتاه به تاریخ و تمدن های فوق العاده پیشرفته پیشینیان، باید بدانیم که بدلیل زیاده خواهی‌ها و شاید در اثر خودکامگی ها از بین رفته و حتی خواسته ها و یافته های متعالی خود را هم نتوانستند به آیندگان انتقال دهند. شاید هم خالق هستی منظور از خلق آدم ع و تعلیم این سلسله از خلایق جدید را به همین منظور و برای ترقی دادن آنها به مرتبه انسانیت را از زریه ایشان مد نظر قرار فرموده است-سوره بقره. درک این موضوع باید درس عبرتی برای همه جهانیان باشد. متاسفانه با گذشت قرنها از پیدایش این مخلوق متعالی هنوز شیوه ها و عملکرد ها همان روشهای پیشینیان قلمداد می شود و اگر هر چه زودتر در این باز اندیشی وارد نشویم، آتش های جهنم موعود، البته خود ساخته را بسیار زودتر از آنچه انتظار آنرا داریم احساس خواهیم کرد! ادامه نگرش فعلی در جهان هستی، باطن ظلمت و حرارت آتش را خیلی زود بر ما و جهانیان مستولی خواهد نمود. مطمئنم زمان آن رسیده است، اما به چگونگی ساز و کار پیچیده اجرایی آن و دست یافتن به ظرافتهای خاص آنرا در این دنیای آشفته با گسترش رادیکالیزم جهانی حقیقتا نمی دانم.

استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1722144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =