نسل بعدی مک‌بوک با چه مشخصاتی عرضه می‌شود؟

دیجیاتو نوشت: طبق گزارش بلومبرگ، اپل در سال جاری میلادی یا اوایل ۲۰۲۴ از تراشه ۳ نانومتری M۳ رونمایی خواهد کرد.

طبق جدیدترین گزارش بلومبرگ، اپل روی مک‌بوک ایر و آی‌مک جدید با چیپ M۳ کار می‌کند؛ تراشه‌ای که با لیتوگرافی ۳ نانومتری به تولید می‌رسد و مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به معماری‌های کنونی دارد.

درحالی‌که هنوز نمی‌دانیم محصولات جدید اپل در چه تاریخی معرفی می‌شوند، «مارک گورمن»، خبرنگار بلومبرگ، در گزارش خود مدعی شده است که تراشه M۳ در سال جاری میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.

تراشه ۳ نانومتری در نسل بعدی مک‌بوک ایر و آی‌مک

درحال‌حاضر مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ از تراشه M۲ استفاده می‌کند و آی‌مک ۲۰۲۱ هم دارای چیپ M۱ است؛ بنابراین تراشه M۳ یک پیشرفت بزرگ برای آی‌مک محسوب می‌شود.

گورمن اولین‌بار در ژوئن سال گذشته میلادی مدعی شد که اپل روی مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی، مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی و آی‌مک جدید با تراشه M۳ کار می‌کند. در آن زمان گورمن گفته بود که چیپ M۳ در اوایل سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد، اما چنین اتفاقی رخ نداد و درحقیقت با نسخه‌های قدرتمندتر M۲ روبه‌رو شدیم.

اپل همین چند روز پیش از تراشه‌های M۲ پرو و مکس به‌همراه مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و نیز مک مینی مجهز به آن‌ها رونمایی کرد. بنابراین به این زودی نباید منتظر معرفی چیپ M۳ باشیم. تراشه‌های M۲ پرو و مکس مبتنی بر نسل دوم لیتوگرافی ۵ نانومتری هستند که اگرچه نسبت به لیتوگرافی ۵ نانومتری چیپ M۱ پیشرفته‌تر است، اما نمی‌تواند با معماری ۳ نانومتری رقابت کند.

آی‌مک M1

آی‌مک M۱

تراشه M۳ نسبت به M۲، پیشرفت قابل‌توجهی خواهد داشت. به گفته TSMC، سازنده این چیپ باید منتظر ۱۵ درصد سرعت بالاتر و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به تراشه‌های ۵ نانومتری باشیم. شرکت تایوانی TSMC در اواخر سال گذشته میلادی شروع به تولید انبوه چیپ‌های ۳ نانومتری کرد، بااین‌حال این فناوری تا سال ۲۰۲۶ به کارخانه آن در آریزونا نمی‌رسد.

در کنار مک‌بوک ایر و آی‌مک، مدل‌های پروی مک‌بوک هم به تراشه‌های ۳ نانومتری اپل مجهز می‌شوند. انتظار می‌رود نسل بعدی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی در اوایل ۲۰۲۴ با چیپ‌های M۳ پرو و مکس از راه برسند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1722662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =