احیای برجام؛ دلیل انصراف اروپایی‌ها از اقدام علیه سپاه

به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها تا امروز نتوانسته‌اند برای اعلام تروریستی بودن سپاه به توافق برسند. همانطور که جوزف بورل گفته ظاهرا  همه این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که چنین تصمیمی نیاز به رای دادگاه دارد و نمی‌توان به آسانی تن به خواسته‌هایی از این دست داد. در عوض اروپا و امریکا روز دوشنبه را به اعمال فشار و تحریم علیه ایران اختصاص داد.

مهسا مژدهی: هفته گذشته، پارلمان اروپا با ۵۹۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۳۱ رای ممتنع متممی را تصویب کرد بر اساس آن اگر کشورهای اروپایی رای دهند، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به عنوان یک گروه تروریستی اعلام و در معرض تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار بگیرد. این متمم در شرایطی تصویب شد که از هفته‌های پیش از آن تبلیغات علیه سپاه آغاز شده بود. یک روز بعد، در ۲۹ دی‌ماه این کشورها به قطعنامه پارلمان اروپا در قرارگرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا» رای مثبت داد. این قطعنامه‌ در حال حاضر و بدون موافقت کشورهای اروپایی، الزام‌آور نیست.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که به این ماجرا پروبال داد، ادعای غرب در مورد ارسال پهپاد از سوی ایران برای روس‌ها بود. آنها مدعی هستند که مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین استفاده می‌کند و در عوض ایران گفته است که پیش از جنگ و در قالب روابط دو طرفه این پهپادها به روسیه فرستاده شده‌اند و قرار نبوده که از آن ها در حمله به اوکراین استفاده شود. با وجود فشارهایی که در مورد قراردادن سپاه در فهرست تروریستی غرب وجود داشت اما حالا جوزف بورل مسئول سیاست خارجی امریکا گفته است که برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران رای دادگاه لازم است.

احیای برجام؛ دلیل انصراف اروپایی‌ها از اقدام علیه سپاه

بیشتر بخوانید:

کارنامه ایران ستیزی اتحادیه اروپا / غرب همیشه مهاجم به عجز افتاده

وزرای خارجه اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران تصویب کردند

موضع‌گیری بورل درباره اقدام اروپا علیه سپاه

واکنش‌ها در ایران به رای‌گیری در مورد سپاه پاسداران

واکنش ایران به تهدیدها در مورد قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی تند و تیز بود.جمعی از مسئولان، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه ‌قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی، را واکنشی کینه‌توزانه، عجولانه و از سر استیصال در پاسخ به ناکامی‌های پی در پی دشمنان دانستند.‌ حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: سنگ‌ریزه‌های اروپایی نمی‌رسد اما دست ما به آنها می‌رسد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا برای قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، گفت که اگر اروپا مواضعش را تغییر ندهد احتمال هر اقدام تقابلی از جمله خروج ایران از ان‌پی‌تی با اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متصور است. او این اقدام اروپایی‌ها را شلیک به پایشان توصیف کرد.

همزمان با زمزمه‌ها در مورد خروج از ان‌پی‌تی، برخی رسانه‌های اصولگرا بار دیگر خواستار بستن تنگه هرمز شدند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم اعلام کرده اگر اتحادیه اروپا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریست قرار دهد، جمهوری اسلامی ایران، همه ارتش‌های اروپایی را تروریست قلمداد کرده و دولت‌های اروپایی را هم حامی تروریسم به شمار خواهد آورد. ابراهیم رئیسی نیز این اقدام را از سر استیصال و درماندگی ارزیابی کرد.

چه موانعی پیش روی اروپایی‌ها است؟

اروپایی‌ها در سال‌های گذشته تلاش کردند تا روابط خود را با تهران توازن ببخشند. آنها تا همین چند ماه قبل هم و غم خود را بر روی این گذاشته بودند که ایران و آمریکا را بر سر میز مذاکره بنشانند. اما با شروع اعتراضات در ایران، این کشورها و در راسشان فرانسه و آلمان، شمشیر خود را از رو برای تهران بستند و حتی برلین تبادلات اقتصادی خود را با کشورمان به حالت تعلیق در آورد. با همه این مشکلات بین دو طرف اما، آنها حاضر نشدند برای تعلیق برجام اقدامی کنند و به این اقدام رای ندادند. این رویکرد آنها نشان داد که با وجود اختلافات ریشه‌ای که در حال حاضر بین تهران و غرب وجود دارد؛ اروپایی‌ها هنوز دیپلماسی را تنها راه حل عبور از بحران ها می‌دانند و به بازگشت به برجام در آینده دور یا نزدیک امید دارند.

از سوی دیگر طبیعی است که کشورهای اروپایی همگی در مورد معیارهای تروریسم و قرارگرفتن در فهرست تروریستی با هم به توافق نرسند. برخی از آنها روابطی با تهران دارند که مایل نیستند آن را قطع کنند یا حتی خود را در معرض خشم ایران قرار دهند.

تحریم‌های تازه‌ علیه ایران

به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها تا امروز نتوانسته‌اند برای اعلام تروریستی بودن سپاه به توافق برسند. همانطور که جوزف بورل گفته ظاهرا همه این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که چنین تصمیمی نیاز به رای دادگاه دارد و نمی‌توان به آسانی تن به خواسته‌هایی از این دست داد. در عوض اروپا و امریکا روز دوشنبه را به اعمال فشار و تحریم علیه ایران اختصاص داد.

روز دوشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه حمایت از ناآرامی‌های ایران، از اعمال تحریم علیه نهاد وابسته به سپاه پاسداران و مقامات ارشد ایرانی خبر داد. این وزارت موسسه تعاونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. آمریکا همچنین علی عسگر نوروزی، سید امین الله نوروزی طباطبایی، احمد کریمی، یحی علاءالدینی، جمال بابامرادی، محمدنظر عظیمی، کوروش آسیابانی، مجتبی فدا، حسین تناور و ناصر راشدی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است هر شخص یا شرکتی که به تعامل با آن‌ها بپردازد هدف تحریم‌های ثانویه ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با ارائه جزئیات بسته تحریمی ضدایرانی خود، اعلام کرد که ۱۸ شخص و ۱۹ نهاد را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. این اتحادیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سید حمید سجادی هزاوه، سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، حسن عسگری، حسین مدرس خیابانی، اسماعیل زارعی کوشا، محمداسمائیل کوثری، مصطفی میرسلیم، محمدتقی نقدعلی، موسی غضنفرآبادی، احمد نوروزی، یوسف پورانواری، احمد کادم، محمدنظر عظیمی، عباس نیلفروشان، مسلم معین، محمد کرمی، علی اکبر جاویدان و عباس آذرپناه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

اتحادیه اروپا همچنین از وضع تحریم‌هایی علیه آکادمی راوین، شرکت سامان گستر سحاب‌پرداز، سازمان ارتباطات و مقررات تنظیم رادیویی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شرکت ایمن صنعت زمان فرا، نیروی ویژه پاد وحشت، شرکت رادیس ویرا تجارت، قرارگاه سیدالشهداء، قرارگاه حضرت نبی اکرم، نیروی قدس سپاه پاسداران در گیلان، قرارگاه کربلا، قرارگاه شهدای سپاه پاسداران در غرب آذربایجان، قرارگاه کربلای سپاه پاسداران در مازندران، نیروی قدس سپاه پاسداران، قرارگاه نجف‌ اشرف، قرارگاه ولی عصر، قرارگاه حضرت ابوالفضل، قرارگاه بیت المقدس و قرارگاه سلمان فارسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

اتحادیه اروپا و آمریکا سعی دارند تحریم را جایگزین اقدامات شدیدتر کنند. آنها تن به دردسرهایی که تروریستی اعلام کردن ایران دارد؛ نمی دهند.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1722816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    سران و مقامات آمریکا و اروپا ،بی منطق، دیکتاتور، دروغگو و داعش پرور هستند . از تروریست های داعشی که خودشان خلق کرده اند دفاع می کنند . درحالی که ایران که خودش قربانی تروریست شده را تروریست معرفی کرده اند. اینها چقدر بی شرف هستند!!!!!!
  • الیاس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    19 88
    باشه شما راست میگی ، اقدام مجلس و سپاه علیه اروپا و ارتش های تروریستی شون تو منطقه هم کشک! داداش از وقتی عین الاسد تبدیل شد به عین الجسد همه اروپا تا آخر توی شوک هستند ، اقدام سپاه هم علیه ارتش های تروریستی کشورهای اروپایی ، مثل مقابله به مثل ربایش کشتی هاست ، نگی نمیدونم که به عقلتون شک میکنیم
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    65 4
    وقایع را اشتباه تحلیل نکنید. این نیست که اروپا نمیتواند. بله تنها مانعی که پیش پای اروپاییاست این هست که اروپا خودشو جزو دعوای ایران و آمریکا نمیداند و علاقه ای به موضع گیری صریح یا اقدام خاصی ندارد. اینجاست که یک دیپلماسی فعال باید وارد میدان شود و دست روی نقاط اشتراک ما با اروپا بگذارد و اختلافات را کاهش دهد که هیچ وقت اروپا در این موضوع هم صدا با آمریکا نشود. وگرنه اگه بخواید تحلیل الکی کنید که نمیتوانسته یا بین خودشون اختلاف دارند جز فرصت سوزی کار دیگه ای نکردید وگرنه اگر بخواهند این موانع حقوقی همه به آنی حل خواهد شد. کما اینکه واقعه اخیر قاعدتا باید یک زنگ خطر برای مسئولان سیاست خارجه به صدا دراورده باشد.
  • FR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    20 8
    شما ولتون کنن دم و بازدمتون رو هم به برجام وصل میکنید
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    29 2
    یه تومن بده آش به همین خیال باش
  • میترا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    27 11
    اگه دستگاه دیپلماسی ما قوی بود اونا جرات چنین کاری را نداشتند
  • ناشناس IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    8 51
    غرب برجام را برای این می خواهد تا بتواند زانوی خود را همیشه بر گلوی مردم ایران بفشارد فرقی هم نمی کند ابن نظام سر قدرت باشد یا نباشد
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    12 61
    درود بر ایران و درود بر سپاه که پیشرفت دفاعی شان باعث ربع و وحشت غربیان شده،، دستمریزاد
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    9 37
    تا برداشتن کل تحریم‌های قدیم و جدید چه از زمان ترامپ تا بایدن مذاکره در مورد برجام حرام است مذاکره قابل قبول نیست وحق ملت ایران ضایع میشود چنین اقدامی در مورد مذاکره پذیرفتنی نیست مقامات هوشیار باشند
  • محمود شهروند یاسوج IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    57 0
    تحریم برای مردم مظلوم مشکل ساز بوده و خواهد بود نه برای مسئولی که حقوق نجومی دریافت میکند !
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    35 6
    چه استدلال ضعیفی... اتحادیه اروپا با رای قاطع سپاه رو در لیست قرار داده بعد شما میگین شک دارم!!!!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    27 2
    واقعا دلتون را به چی خوش کردین
  • جدی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    41 2
    حتی شاگردان سوم ابتدائی هم از ارائه چنین تحلیل های سطحی و پفکی عاجزند... امید به احیای برجام!!!؟؟؟
  • مصطفی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    5 52
    خدا رو شکر خیالم راحت شده خدا لعنت کنه رضا پهلوی و منافقین و ال سعودرو
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    68 6
    الان با چین روسیه .قطع ارتباط کن .در عوض با آمریکا واروپا روابط را عادی سازی کن ..نتیجه شو تو وضع اقتصاد مردم ببین .تو پایین آمدن دلار ببین .آمدن سر مایهُ ایرانیا راببین ایجاد اشتغال از بین رفتن بیکاری را ببین .تولید نفت وگاز با تکنولژی جدبد به روز را ببین ...ولی متاسفانه در کشور ما مرغ فقط یه پاداره .این شده وضع مملکت .ملت
  • داریوش از اهواز IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    3 21
    خب باید از این فرصت استفاده کنیم و امتیاز لازم را بگیریم و برجام را احیا و در اصل اقتصاد و فروش نفت و محصولات و مراودات بانکی را احیا کنیم غرب هم جرات تحریم سپاه ایران را ندارند
  • علی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    39 1
    فقط مسعولین از تحریم سود می برن
  • کاوه IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    27 3
    بشینید منتظر تا اروپا برجام رو احیا کنه
  • هادی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    2 42
    خبر درست بدید. اروپا اگه برجام براش اهمیت داشت از همون اول دست و پا می زد. اروپا خوب می دونه چرا اگر قطعنامه علیه سپاه می داد چه بر سرش می اومد. لذا برجام رو بزرگ نکنید . برجام طرح نابخردانه اصلاح طلبان بود که کشور را به این روز کشاند و مردم را آزرده خاطر.
  • فرشاد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    25 4
    احیای برجام؛ دلیل انصراف اروپایی‌ها از اقدام علیه سپاه ، فکر نمیکنید دچار توهم شدید ؟!
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    7 54
    سپاه ایمنی تک تک سلول ایران زمین است مگه میشه ایمنی یک کشور ۹۰ میلیونی را تروریست نامید بعد کسانیکه این عمل وحشتناک وکرده یا بخواهندبکنند اونوقت سالم روی کره زمین راه بروند و دست وپاشون نشکنه یا قلبشون ازکار نایسته .
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    21 2
    همش به خاطر جنگ روسیه هست که به ما ربطی ندارد روسیه هم جنگ مثل جنگ مثل جنگ آمریکا ویتنام میبازه البته بعد چند سال با کلی ضرر و زیان اولین شعار انقلاب مرگ بر شوروی هم بود اگر یادتون باشه
  • همرزم هادی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    1 2
    اینها قصد معامله ی نکبت بار دارند مواظب باشید ازفرصتها درگذشته خوب استفاده نکردیم یا نگذاشتند سپاه ابزاری شده برای این استعمارگران غربی
  • قل مراد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 30
    برجام رو پاره کنید .تنها راه مقابله با این شیاطین گسترش شیعه در کل اروپا است
  • مسعود بذرفروش IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    3 25
    آمریکا و اروپایی ها خودشان مصداق بارز تروریسم دولتی هستند مرگ بر آمریکا و اروپا زنده باد ایران و ایرانی
  • مهدی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    4 1
    خیر ترس از هزینه دادن دلیل انصراف است
  • علی رضامنش IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    2 18
    اوناازانتقام سخت ترسیدن
  • ،😎 IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    8 0
    فقط دلار رو گرون کردن
  • cpidh IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    7 0
    احیا برجام!!!😂خواب دیدی خیره.ولی تمام حرفهای شما غلط از اب در میاد🫠
  • زهرا IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 25
    ولی ایران نباید راحت رهاشون کنه، تنگه هرمز باید برای دشمنان ناامن باشه، خروج از سازمان صهیونیستیه ان پی تی هم واجبه و جرات ترکش رو هر کسی نداره، دوربینهای آژانس انرژی اتمی باید جمع آوری بشوند.اینها دیگه خیلی پر رو شدند.