مشاور حقوقی رئیس‌جمهور گفت: با اینکه مجلس و دولت اصول‌گرایی داشتیم اما کارنامه روابط این دو، کارنامه پرآسیبی بوده و باید آسیب‌شناسی شود.

  • در ادامه گزیده ای از سخنرانی غلامحسین الهام عضو شورای نگهبان در دوازدهمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور که فارس منتشر کرده است می آید:  
  • امروز عدالت پاسخ‌گوی مطالبات نیست و باید به سمت توسعه اقتصادی رفت که عدالت را بر نمی‌تابد. اینها مطالباتی بود که جریان‌های سازندگی و اصلاحات دنبال می‌کردند و رهبری جلوی این مطالبه را گرفت. مطالبات مجلس پنجم حتماً نیاز به خواندن دارد. چون در یک بستر تغییر دولت شکل گرفت. امروز هم مجلس نهم در یک مقطع زمانی تغییر دولت اتفاق میفتد. یک سال از مجلس بگذرد این دولت تغییر خواهد شد اما مجلس سه سال دیگر باقی است. باید دوره گفتمان را مدیریت کند.
  • نمی‌شود ما بگوییم پیشرفت کنیم و ارزش‌های انقلاب را حفظ نکنیم. کسانی که فکر می‌کنند این افکار شکست خورده است همان کسانی بودند که در فتنه 88 دنبال تحقق نیافتن این مطالبات به صحنه آمدند لذا همین را رهبری در مجلس پنجم و در بحث تأکید بر عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و اشرافیت در دولت سازندگی و اصلاحات داشتند. حفظ نظام و ارزش‌های نظام می‌تواند ابزار و باعث پیشرفت و تعالی کشور باشد.  
  • نباید به خاطر برخی مشکلات به قناعت حداقلی اکتفا کرد و از اصول کوتاه آمد. مخاطب این حرف فقط مجلس خبرگان نیست. مخاطب آن مجلس و دولت هم هست. باید به مطالبات حداکثری نظام و انقلاب دست یافت. واقیعت این را اثبات می‌کند که هر چه مطالبات ما در جهت آرمان‌های انقلاب باشد موفق‌تر هستیم چرا که حمایت‌های گسترده مردمی را هم در کنار خود داریم. بعضی از دوستان اصول‌گرا مطرح کردن این مطالبات را دامن زدن به توقعات مردمی می‌دانستند. چرا مطالبات مردم را نباید در ظرف انقلاب هم مطرح کرد و هم مطالبه کرد اما باید واقع نگر بود. واقع‌گرایی به معنای برگشت و کوتاه آمدن از آرمان‌ها و مطالبات نیست. 
  • نکته بعدی این است که همواره رهبری انتخابات را آزاد می‌دانند نه انتخابات حزب ساخته و اشراف ساخته و آقازاده ساخته و نه انتخابات بیگانه ساخته. انتخابات باید برآمده از خواسته مردم و از متن مردم باشد.موضوعی است که امام(ره) در سه دوره مجلس مدیریت کردند و رهبر معظم انقلاب در پنج دوره‌ای که ایشان مدیریت کردند به عنوان یک مطالبه همیشه وجود داشته است. البته کسی مخالف فعالیت احزاب و گروه‌ها نیست اما اینکه مطالبات حزبی بر آزادی مردم سایه بیفکند، این درست نیست. 
  • مردم را نباید مجبور کرد به خواست‌های احزاب تن بدهند. حق آزادی در رأی و تفکر آزاد را نباید از مردم گرفت. پرهیز کامل نمایندگان از تأثیر پذیری از افراد متنفذ، استقلالی که قانون به نماینده‌ها داده است از تصریحاتی است که رهبر انقلاب بارها به آن تأکید داشته‌اند. این عین عبارت رهبری است. افراد متنفذ کسانی هستند که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند مواظب باشید ثروت بر قدرت سایه نیفکند. صاحبان قدرت مالی که امروز در پرتو فعالیت‌های اقتصادی و اصل 44 قانون اساسی که فرصت مغتنمی برای مشارکت فراگیر برای فعالیت اقتصادی را فراهم کرده ممکن است این بنگاه‌های اقتصادی بخواهند فراتر از حوزه‌های اقتصادی فعالیت کرده و بر دیگر حوزه‌ها هم سایه بیندازند، نماینده انتخاب کنند، نماینده برای ورود در عرصه‌های سیاسی انتخاب کنند. 
  • بخشی از آنها می‌توانند صاحبان قدرت‌های سیاسی باشند. چیزی که پس از انقلاب بعضی از دولتی‌ها دنبال می‌کردند. امروز هم ممکن است صاحبان قدرت‌های اقتصادی در این عرصه خطرساز باشند و جهت گیری اصلی مجلس را منحرف کنند. بخش دولتی هم باید در این موضوع مدیریت شود که مدیریت کردن در این بخش آسان‌تر از بقیه بخش‌ها است. 
  • باید مراقب بود پول بیت‌المال و منابع عمومی مردم به کیسه‌نوها و افراد خاص برای ورودشان در انتخابات سرازیر نشود. اینها باعث می‌شود جمعیت‌ها و گروه‌های متنفذ بتوانند با رانت‌جویی مجلس را به نفع خودشان تشکیل دهند. آن مجلس دیگر مجلس مستقلی نخواهد بود. لابی آن مجلس کسانی خواهند بود که تلاش خواهند کرد رأی نمایندگان را از مسیر برنامه‌ریزی‌های قانونی و روی کار آوردن دولت‌ها به سمتی بکشانند که حرفشان حرف ملت و مردم نباشد و در برابر بیگانگان زودتر از هر چیز تسلیم شوند، دیگر مجلس مقتدری نخواهد بود چون آن آزادی دیگر وجود نخواهد داشت. 
  • نکته دیگر این است که رهبری در زمان مجلس هشتم تأکید داشتند که هیچ‌کس و هیچ مسئولی نباید به شکل‌گیری یک طبقه جدید اشرافی کمک کند به همین علت همه مسئولان از جمله نمایندگان مجلس باید پاک وارد میدان شوند و پاک بمانند و در مقابل فتنه‌های پیچیده کاملاً مقاومت و مراقبت کنند. این را باید ما در ارزیابی کارنامه مجلس محک بزنیم. این موارد از زمان انتخابات و در بستر انتخابات شکل خواهد گرفت. اگر در فضای انتخابات اشراف‌گرایان بعد از انتخابات نتوانند با انواع حیله های مختلف بر انتخابات سایه بیندازند و گروه‌ها و جمعیت‌ها را مدیریت کنند و بخواهند با دست‌های پنهان این جریان‌ها را مدیریت کنند. اگر ما این دست‌ها را اکنون کوتاه کنیم مجلس مستقلی خواهیم داشت. اما اینها در انتخابات اگر بتوانند به این روش موفق بشوند، در نتیجه هم موفق خواهند بود. مجلس، مجلس پاکی نمی‌شود و مجلس مردم نخواهد بود. 
  • نکته دیگری که باز رهبری در مجلس هشتم دارند و مسیر ما هم باید باشد این است که عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد، مردم‌سالاری دینی، تحمیل نکردن آرای فردی، حزبی، دولتی و ... به ملت و آزادی انتخاب مردم در چارچوب مقررات اسلامی از جمله ارزش‌ها  و مبانی انقلاب اسلامی است و باید در چارچوب مقررات حفاظت بشود. برای تحقق این عمل، مطلب محوری دیگری که رهبری فرمودند باز هم در آستانه انتخابات مجلس هشتم و امروز به نحو جدی‌تر و با یک تجربه‌ای از فتنه 88 پیش روی ماست، این نکته است که آقا فرمودند "درباره نمایندگان مرزبندی روشن جریان‌های سیاسی با بیگانگان مطرح است" و این یک شاخص است. 
  • در سال88 دست‌های بیگانه دست‌های آشکاری بود؛ افراد در برابر این حرکت چه موضعی داشتند؟ چگونه حرکت کردند؟ چه آنهایی که بر غفلت و بی‌بصیرتی، چه کسانی که  ترجیح دادند به خاطر رقابت‌های گروهی و حزبی‌شان که همان قبیله‌گرایی است با اصول ارزشی انقلاب به چالش بپردازند. یعنی بین چالش و ارزش‌های اصیل انقلاب و چالش های حزبی‌شان، حزبشان را ترجیح دادند. مطالبات شخصی‌شان را ترجیح دادند، اینها نشان دادند که مرز شفافی با بیگانگان نداشتند. 
  • نمی‌گوییم فقر رفته است اما اینکه کسی گرسنه نخوابد یک گام بلندی است. باید ارزش‌های مبتنی بر این نهادینه شود که این با قانون‌گذاری میسر است. نباید اگر دولتی عدالت‌خواه باشد بر سر قوانین عدالت محور با مجلس درگیر شود. قانون‌گذاری در بستر عدالت اجتماعی در مبارزه با فساد در پیدا کردن سایه‌های نفوذ و باندهایی که می‌خواهند روی مغز و اندیشه نماینده تأثیر بگذارند. لایه‌های پنهان را باید کشف و دفع کرد و اینها در سایه قانون‌گذاری است. ما باید دنبال عدالت پایدار در سایه قانون‌گذاری باشیم و این در سایه مجلس مستقل و فهیم امکان پذیر است.  
  • باید دولت فرصت کار داشته باشد. نظارت باید جلوی انحرافات دولت را بگیرد نه اینکه کاملاً آن را ناکارآمد کند. با اینکه مجلس و دولت اصول‌گرایی داشتیم اما کارنامه روابط این دو، کارنامه پرآسیبی بوده و باید آسیب‌شناسی شود. 
  • امروز رهبری بخش هایی را از کارکرد های گفتمانی دولت را دارند نقد می کنند و این مشکلات  با نظارت مجلس اصلاح می شود. آنقدر این ها ادامه پیدا کرد تا رهبری مجبور به ساختار سازی برای رفع اختلاف قوا شدند که این بدلیل سوء استفاده فرصت طلب ها بود. تعامل با نظارت امر مهمی است. 
  • ما با مسئله حادتر و مهمتر در مجلس نهم مواجه هستیم. مجلس نهم دوره انتقال دولت نهم به دهم خواهد بود و باید به گونه‌ای رفتار کرد که پرشمار حرکت عدالت‌خواهانه پیش برود و عقب‌گرد نداشته باشد. ما امیدواریم که با بصیرت و مجموعه نشست‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، با قدرت پیش برود.

/2727

کد خبر 172743

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین