متهمان اختلاس 600 میلیاردی از بیمه ایران، تبرئه شده اند و متهمان جدیدی به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی بانک صادرات وارد شده اند، ولی هنوز معلوم نیست متهم واقعی کیست

امید سلیمی بنی: "سه بار که آفتاب بیفته لب دیوار و سه بار که اذون مغربو بگن، همه یادشون می ره ما کی بودیم و واسه چی مردیم." این دیالوگ معروفی از فیلم جرم است که این روزها درباره پرونده های اختلاسهای میلیاردی، مصداق بامزه ای پیدا کرده، پرونده هایی که چند روزی یک بار، خبر کشف آن، همه را شوکه می کند، یکی دو نفر به عنوان عوامل اصلی اختلاسها معرفی می شوند و بعد، ابهامهایی که باقی می ماند، رفع نمی شود. پس از گذشت چند روز، خاطره مردم درباره این ابهامها پاک می شود، انگار واقعا "افتادن آفتاب لب دیوار و اذان گفتن" کار خودش را می کند.

ماجرای اختلاس عظیم 3 هزار میلیارد تومانی نیز می رود تا به این سرنوشت اختلاسهای میلیاردی دیگر بپیوندد که درباره یکی از آنها بعد از گذشت ماه ها، معلوم می شود اشخاص دستگیر شده، بیگناه بوده اند و گناهکار اصلی، هنوز دستگیر نشده است.

ریشه این ابهامها چیست؟ برخی از مسئولان آشکارا از دخالت دلایل سیاسی، در پرونده های فساد مالی خبر می دهند. سخنگوی قوه قضائیه به عنوان بالاترین مقام پاسخگوی دستگاه قضایی، آشکار می گوید این قوه به دلیل مبارزه با متهمان دانه درشت فساد مالی، تحت فشار قرار گرفته و رئیس دیوان محاسبات نیز از بررسی مجدد پرونده های اختلاس، "خارج از مسایل سیاسی" سخن می گوید.

عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات که از دستگاه های مالی نظارتی زیر نظر مجلس است، آشکارا از دخالت رئیس جمهور در پرونده مربوط به اختلاس در بیمه ایران، سخن می گوید.

فضلی می گوید: "چند سال قبل رئیس جمهور هیئت مدیره بیمه ایران را عزل کرد و با مدیرعامل آن برخورد شدید شد که بحث اتهام 600 میلیارد تومان اختلاس مطرح بود که بعد از گزارش کمیسیون اصل 90 و گزارش دیوان محاسبات کشور مشخص شد باید دوباره پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد و خارج از مسائل سیاسی مجدد بررسی شد."

چرا رئیس جمهور دخالت کرد؟

رئیس دیوان محاسبات، توضیح داده زمانی که پرونده اختلاس 600 میلیارد تومانی در بیمه ایران، به تبرئه متهمانی انجامید که رئیس جمهور، اخراج کرده بود، از محمود احمدی نژاد خواسته برای اعاده حیثیت این متهمان اقدام کند، ولی تاکنون خبری از این دلجویی و اعاده حیثیت منتشر نشده است.

پیش از این، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، بارها تایید کرده بود محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد، یکی از متهمان پرونده اختلاس در بیمه ایران، مشهود به خانه فساد خیابان فاطمی است. گفته می شود این متهم دولتی که چندی پیش در ماموریت رسمی به کشورهای آمریکای جنوبی به سر می برد، هیچگاه پای میز محاکمه احضار نشده است.

با این حال، فضلی، رئیس دیوان محاسبات توضیح می دهد: "بر اساس وظیفه اسلامی به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتیم که از هیئت مدیره عزل شده دلجویی و اعاده حیثیت شوند و به همه اعلام شود که چون خبر اختلاس 600 میلیارد تومانی از رادیو تلویزیون اعلام شده بود و این مسئله به خاطر بی‌دقتی در ارائه گزارش اولیه اعلام شده بود که باید از آنها اعاده حیثیت شود چون این افراد با حکم حاکم شرعی تبرئه شدند."

وی درباره روند تبرئه این افراد می گوید: " دادسرای دیوان محاسبات، مستشاران و محکمه 12 بند دادخواست در مورد پرونده نوشته بود که این موارد به هیئت مستشاری دیوان ارائه شد و متهمان و متخلفان پرونده اختلاس توضیحاتی ارائه کردند و در هیئت مستشاری به جز 4 بند که خارج از اتهام 600 میلیاردی بود از بقیه موارد حکم تبرئه صادر شد. اتهام اختلاس 600 میلیارد تومانی را نتوانستیم اثبات کنیم و در محکمه دیوان که نماینده قوه قضاییه نیز حضور دارد بررسی صورت گرفت و اتهام اختلاس ثابت نشد و همه متهمان تبرئه شدند. بعد از آن به کمیسیون اصل 90 گزارش کردیم که در آنجا تبرئه شدند."

اکنون، پرونده اختلاس 600 میلیارد تومانی در بیمه ایران، همچنان باز است و قوه قضائیه نیز به گفته سخنگویش، برای مبارزه با این قبیل مفاسد مالی، در فشار قرار گرفته. محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور که یکی از متهمان این پرونده است، چندی پیش اعلام کرده بود قوه قضائیه برای مبارزه با لیست اعلام شده دولت از مفسدین اقتصادی، با دولت همکاری نکرده. گفته ای که به موضع گیری قوه قضائیه مواجه شد و مسئولان این قوه، از این قبیل اظهارات، ابراز تاسف کردند.

اکنون پرونده این اختلاس بزرگ که با دخالت رئیس جمهور به برکناری و هتک آبروی چند بیگناه انجامیده بود هنوز باز است و سرنوشت متهم اصلی، مشخص نشده، انگار همان ماجرای "آفتاب لب دیوار و اذان مغرب" باعث از یاد رفتن متهمان پرونده شده.

ابهامها در پرونده اختلاسی با 13 صفر
انگار پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در بانکها نیز می رود تا به سرنوشت پرونده اختلاس در بیمه ایران دچار شود. گفته می شود یک ابر اختلاسگر بانکی با دستکاری اسناد اعتباری، از طریق یک بانک خصوصی، 3 هزار میلیارد تومان از اعتبارات بانک صادرات را به جیب زده، ولی اکنون نمایندگان مجلس می گویند در کمیسیون اصل 90 به این نتیجه رسیده اند که رشته متهمان، سر دراز دارد و باید تعداد دیگری از متهمان را بازداشت کرد.

یک عضو کمیسیون اصل 90، بار دیگر از "متهمان دولتی" در این اختلاس، خبر می دهد و می گوید: "در این پرونده دولتی‌ها هم دخیل بوده‌اند اما دخالت‌ آنها به این شکل بوده که آنها مورد سوء استفاده واقع شده و فریب خورده‌اند."

سیدفاضل موسوی خدابنده،توضیح داده است: "اگر چه تاکنون مجموعه‌ای از متهمان در زمینه این پرونده بازداشت شده‌اند، اما بزودی تعداد دیگری نیز در ارتباط با این اختلاس بازداشت خواهند شد."

پیش از این، جزئیات دیگری از اختلاس 3 هزار میلیاردی منتشر شده بود که در آن آمده: " الف.خ، متهم اصلی این پرونده که یک ایرانی ساکن آلمان بوده است، در دولت نهم با دریافت برخی چراغ سبزها برای فعالیت اقتصادی به ایران بازمی گردد و کل سرمایه خود را که حدود یک میلیون دلار بوده است، به ایران می آورد. وی با ایجاد برخی روابط و معاملات، این سرمایه را چند برابر کرده و مجددا به آلمان باز می گردد و پس از استفاده از این سرمایه در آلمان و گشترش فعالیتهای خود، به ایران نقل مکان کرده و اقدام به تاسیس شرکتهای زنجیره ای متعدد می نماید و با هر شرکت نیز اقدام به دریافت وام های هنگفت بانکی، خرید شرکتهای دولتی با پیش قسط حاصل از  وجوه سیستم بانکی و گشایش اعتبارهای مکرر می نماید."

این فرد در جریان تاسیس بانک آریا نیز به صورت غیر قانون بیش از نود درصد سهام این بانک را به نام نزدیکان خود ثبت می نماید. و از طریق یکی از شعبات بانک صادرات در خوزستان، 3 هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی غیر مجاز و تقلبی را به جیب زده است.

اکبر سهیلی پور رئیس سازمان حسابرسی با اعلام چگونگی اختلاس بانکی حدود ۳ هزار میلیارد تومانی، این حجم از اختلاس را "بی سابقه" دانست و گفت: "در این اختلاس ها که عمده آن در سال ۸۹ و امسال رخ داد، نمی توان یک بانک را مقصر اعلام کرد و این موضوع به بررسی های قضایی نیاز دارد"

از سوی دیگر ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار خانه ملت، اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات را "خبر ناگوار و تأسف برانگیز" خوانده و از وجود "دست های پشت پرده در این اختلاس برای فراهم کردن مقدمات انجام چنین کاری" سخن گفته بود. دستهایی که انگار آفتاب را بر لب دیوار می تابانند تا حافظه ها پاک شود و ابهامها همچنان باقی بماند.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام US ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    ۲ هزار میلیارد از اختلاس بزرگ به خارج از کشور رفت
  • بدون نام US ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    سال جهاد اقتصادی :) چقدر بصیرت دارن بعضی ها چقدر خوب فرق دوست و دشمن رو میفهمن!
  • علي IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    پيمانكار آشيانه پرنده در چين بدليل اختلاس يك ميليون دلاري اعدام شد ، يعني چيزي حدود يك ميليارد ولي ما چي ، فقط ادعا . انشاء الله خداوند عاقبت همه ما را ختم بخير كند .
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    دست مسولین درد نکنه به جای جهاد اقتصادی جهاد اختلاسی کردند
  • سپید IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    واقعا که بعد چند روز و چند هفته همه یادشون میره که چی شده بود.ولی رسانه ها و قوه قضاییه نباید بذاره که این طور بشه به خدا این مردم گناه دارن اینا که اینطوری پشت انقلابشون ایستادن باید از حقشون دفاع کرد....