مخاطبان جشنواره از ترکیب پژمان جمشیدی،وحید رهبانی،شاکردوست و سحر دولتشاهی استقبال کردند

پدرام پورامیری و حسین دوماری سازندگان جوان فیلم «جان‌دار» پس از این اثر، دومین ساخته خود با نام «یادگار جنوب» را در سکوت خبری جلوی دوربین بردند و در این فیلم نیز مانند «جان‌دار» از حضور ستاره‌های سینما بهره گرفتند. «یادگار جنوب» درباره ماجرای دشمنی دو رفیق به نام‌ «وحید» و «صالح» با بازی وحید رهبانی و پژمان جمشیدی است که سرنوشت آن‌ها را زیر و رو می‌کند.رهبانی بازیگر اصلی فیلم است و الناز شاکردوست، سحر دولتشاهی، صابر ابر و مسعود کرامتی نیز در آن ایفای نقش کرده‌اند. «یادگار جنوب» که در دومین روز جشنواره فجر در تهران رونمایی شد، در دومین روز جشنواره فجر مشهد نیز به نمایش درآمد.

روایت غیرخطی و طولانی

«یادگار جنوب»روایت غیرخطی دارد و مخاطب به نوعی از میانه قصه با فیلم مواجه می‌شود، بنابراین فیلم در نقطه آغاز، شروع مبهم و گنگی دارد و همین موضوع کار فیلم را برای ترغیب مخاطب به تماشای ادامه قصه، سخت می‌کند. فیلم دارای صحنه‌های طولانی و کشدار زیادی است و ریتم کند آن نیز به سهم خود، تاثیر منفی بر همراهی تماشاگر دارد. «یادگار جنوب» برای اکران عمومی در سالن‌های سینما نیاز به تدوین دوباره و کوتاه شدن دارد تا یکی از ضعف‌های اصلی آن برطرف شود. فارغ از این ایرادها، هرچه فیلم جلو می‌رود و نقاط تاریک فراوان قصه، روشن می‌شود، کشش بیشتری برای تماشای فیلم در مخاطب به وجود می‌آید. آرام آرام سوال‌های تماشاگر پاسخ داده می‌شود و علامت سوال‌های جدیدی در ذهن او به وجود می‌آید، بنابراین سردرگمی اولیه تماشاگر به موقع از بین می‌رود و درگیری تماشاگر با قصه بیشتر می‌شود.

بازی ستاره ها در «یادگار جنوب»/ مخاطبان جشنواره از ترکیب پژمان جمشیدی،صابر ابر،وحید رهبانی،شاکردوست و سحر دولتشاهی استقبال کردند

عاشقانه مخاطب ‌پسند

یکی دیگر از نقاط ضعف «یادگار جنوب» مربوط به شخصیت‌پردازی کاراکترهاست. فیلم درباره پیشینه و جزئیات شخصیت‌های قصه، اطلاعات لازم را به مخاطب نمی‌دهد، به همین دلیل تماشاگر به اندازه کافی به کاراکترها نزدیک نمی‌شود. به عنوان مثال، علت علاقه دیوانه‌وار «وحید» به «شیدا» نیز برای مخاطب قابل درک نیست، مشخص نیست «وحید» چطور به ثروت عظیمی دست پیدا کرده و دوستش «صالح» که با یکدیگر بزرگ شده‌اند، شرایط کاملا متفاوتی دارد. شخصیتی که نقش او را صابر ابر بازی می‌کند نیز اگرچه در مسیر قصه بسیار تاثیرگذار است، اما کاراکتر مبهمی‌ است و مخاطب به شناخت بیشتری از او نیاز دارد. با وجود همه این‌ها، «یادگار جنوب» را می‌توان جزو فیلم‌های مخاطب‌پسند دسته‌بندی کرد. چند ستاره محبوب در فیلم حضور دارند و قصه رفاقت و دشمنی «صالح» و «وحید» و همچنین ماجرای عاشقانه قصه می‌تواند مورد علاقه مخاطب باشد. موسیقی جنوبی فیلم نیز با حال و هوای آن هماهنگ و بسیار شنیدنی و تاثیرگذار است.

بازی خوب سحر دولتشاهی

وحید رهبانی و الناز شاکردوست بازیگران اصلی «یادگار جنوب» هستند، سحر دولتشاهی و پژمان جمشیدی نیز جزو شخصیت‌های مکمل قصه‌اند و صابر ابر حضوری کوتاه در فیلم دارد. رهبانی در نقش کاراکتر «وحید» موفق شده احساسات و عشق دیوانه‌وار او را به نمایش بگذارد و به طور کلی بازی قابل قبولی دارد. نقش الناز شاکردوست در مقایسه با نقش‌های پرچالش اخیرش در«ابلق» و «تی تی»، پیچیدگی زیادی ندارد، اما او نیز بازی راضی‌کننده‌ای در فیلم دارد. صابر ابر که با گریم یک پیرمرد در فیلم دیده می‌شود، از نظر ظاهری مخاطب را غافلگیر می‌کند، اما بازی‌ او به اندازه چهره‌اش غافلگیرکننده نیست و توجهات بیشتر به ظاهر جدید این بازیگر معطوف می‎شود. پژمان جمشیدی نیز در نقش شخصیت منفی قصه بازی قابل قبولی دارد، اما می‌توان بازیگران دیگری را هم به جای او تصور کرد. در میان ستاره‌ها، این سحر دولتشاهی است که یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌اش را در نقش متفاوت خود به نمایش گذاشته است. او در نقش «حَرا» که زنی جنوبی‌ و سردسته قاچاقچیان است، لهجه را با تسلط ادا می‌کند و در نقش این زن خشن و جدی بازی باورپذیری دارد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1729254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =