آیفون ۱۳ پرو از آیفون ۱۴ معمولی هم ضعیف‌تر است!

گجت‌نیوز نوشت: به ادعای طراح ارشد آیفون ۱۴، نسخه معمولی این گوشی علیرغم استفاده از تراشه مشابه با آیفون ۱۳ پرو عملکرد فنی بهتری ارائه می‌دهد. اما دلیل این امر چیست؟

مدیر ارشد طراحی آیفون در اپل معتقد است که نسخه پایه آیفون ۱۴ قدرتمندتر از آیفون ۱۳ پرو خواهد بود. این در حالی‌ست که هر دو گوشی مورد بحث از تراشه‌های A15 استفاده می‌کنند.

این اظهارنظر در یک مصاحبه انجام شده است؛ مصاحبه‌ای که در آن طراح ارشد آیفون از تمامی مزایای نسل جدید آیفون در مقایسه با نسل قبلی سخن می‌گوید.

مقایسه مختصر دو نسل اخیر آیفون‌های اپل

اپل همواره تمامی محصولات یک سری از گوشی‌هایش را به یک تراشه واحد مجهز کرده است. بنابراین از نسخه مینی آیفون گرفته تا پرو مکس از حیث توان پردازشی در یک سطح قرار داشتند و تفاوت‌ها تنها به قابلیت‌های دوربین و دیگر موارد محدود بود.

این روند سال گذشته تغییر کرد و اپل در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 14 از تراشه‌های قدرتمندتر A16 استفاده کرد؛ در حالی که مدل‌های معمولی و پلاس به همان تراشه‌های A15 به کار رفته در سری آیفون 13 مجهز شدند.

به محض عرضه نسل 2022 آیفون‌ها بررسی‌های گسترده‌ای بر روی تفاوت‌های آن‌ها انجام شد. نتیجه این بود که تراشه‌های A16 واقعا چندان قدرتمندتر از چیپست‌های A15 نبودند؛ به‌طوری که بسیاری افراد عقیده داشتند این چیپست‌ها باید واقعا A15+ نامیده می‌شدند!

در عین حال ادعای جدید طراح ارشد اپل حاکی از این است که حتی تراشه A15 امسال نیز در مقایسه با سال گذشته عملکرد بهتری خواهد داشت.

چرا آیفون ۱۴ قدرتمندتر از آیفون ۱۳ پرو است؟

ریچارد دینه، طراح ارشد آیفون در اپل، چندی پیش در مصاحبه با The Sydney Morning Herald دلیل عملکرد بهتر مدل‌های جدید آیفون در مقایسه با مدل‌های پروی پیشین را ملاحظات حرارتی و انتقال حرارت بهتر آن‌ها دانست.

او در این مصاحبه اعلام کرد که طراحی نسل جدید آیفون‌ها دستخوش تغییراتی مهم شده؛ به‌طوری که اکنون یک ساختار آلومینیومی مرکزی نقش شاکله سیستم انتقال حرارت را ایفا می‌کند و باعث دفع بهتر حرارت از از سطح می‌شود.

دیگر مزایای iPhone 14 بر iPhone 13

در ادامه این مصاحبه، طراح ارشد اپل همچنین به چندین دلیل دیگر برای ارتقا از آیفون ۱۳ به آیفون ۱۴ اشاره کرد.

او در این خصوص گفت: با وجود این که ممکن است سری گوشی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴ در نگاه اول کاملا مشابه با یکدیگر به نظر برسند، اما نسل جدید دستخوش تغییرات گسترده‌ای در طراحی شده است. البته مزایای این طراحی جدید ممکن است در ابتدا چندان واضح نباشد؛ اما وزن کمتر، تعمیرپذیری ارزان‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر، در کنار عمر باتری بیشتر مهم‌ترین محاسن آیفون‌های جدید در مقایسه با نسل قبل هستند.

علاوه بر این، تیم طراحی آیفون ۱۴ موفق شد از از یک حسگر بزرگ‌تر دوربین استفاده کند که عملکرد آن در نور شب، نسبت به قبل ارتقای قابل توجهی یافته است. علاوه بر این، افزوده شدن یک حسگر جدید نور محیط نیز از دیگر بهبودهای نسل جدید آیفون در مقایسه با نسل قبل است.

دینه همچنین به این نکته هم اشاره کرد که در آیفون ۱۴ برای نخستین بار از یک برد منطقی اصلی فشرده‌تر استفاده شده که باعث شده قطعات داخلی این گوشی‌ها در فضای کمتری جا شوند و تعمیر آن‌ها بسیار بهتر و سریع‌تر باشد.

لازم به ذکر است که در تمامی آیفون‌های اخیر، برای دسترسی به برد دستگاه و قطعات داخلی آن نیاز به برداشتن صفحه نمایش دستگاه بوده است. با این وجود در آیفون ۱۴ می‌توان با برداشتن قاب شیشه‌ای پشتی به برد دستگاه و قطعات داخلی دسترسی پیدا کرد. این اتفاق باعث شده که تعمیرپذیری آیفون ۱۴ بسیار ساده‌تر از قبل باشد و هزینه‌های مربوط به تعمیر تقریبا به نصف برسد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1730038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =