از دو سال پیش که سخن از واریز یک میلیون تومان به حساب هر نوزاد، شنیده می شد تاکنون، هیچ اقدامی صورت نگرفته و طرح آتیه مهر به دلیل کمبود بودجه و خودداری بانک ملی از اجرای آن، متوقف شده است

امیدسلیمی بنی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خودداری بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل اجرای طرح آتیه مهر نوزادان، خبر داده است. طبق این طرح، قرار بود از سال 89، به هر نوزاد متولد شده، یک میلیون تومان داده شود تا این پول در حساب نوزادان بماند و با سود آن، برای آینده افراد هزینه شود.

این طرح را رئیس جمهور در حاشیه آئین تحویل لایحه بودجه سال 89 به مجلس اعلام کرد و سال بعدش نیز در سفر به استان خراسان رضوی، جزئیات دیگری را از آن با ملت در میان گذاشت. بنا به اظهارات احمدی نژاد در سال گذشته، "دولت بنا دارد برای هر نوزادی که از امسال به بعد به دنیا می‌آید یک میلیون تومان به حساب او واریز کند و هر ساله مبلغی هم به این حساب اضافه ‌کند."

احمدی نژاد، جزئیات دیگری را نیز از این طرح، شرح داده بود. این مقام مسئول، درباره آینده این طرح گفته بود: "در 20 سال آینده وقتی اولین گروه از کسانی که این طرح شامل آن‌ها شده است، بزرگ شدند و به سن جوانی رسیدند هیچ جوانی در ایران نباشد که پشتوانه نداشته باشد."

اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه می گوید این طرح که به عنوان راهی برای تسهیلات بیشتر برای نوزادان تلقی می شد، تاکنون اجرا نشده و به این سادگی نیز اجراپذیر نخواهد بود.

عبدالرضا شیخ الاسلامی تایید می کند اجرای طرح آتیه نوزادان به دلیل مشکلات طبیعی همچون منابع مالی و گستردگی جامعه هدف به تعویق افتاد. برآورد می شود جامعه هدفی که برای این طرح تعیین شده، سالانه یک میلیون و چهارصد هزار نوزاد باشد، به عبارت دیگر سالانه حداقل باید یک هزار و چهارصد میلیارد تومان به حساب بچه های مردم واریز شود، اتفاقی که تا به حال نیفتاده است.

انصراف بانک ملی از تامین آتیه نوزادان

زمانی که رئیس جمهور، درباره آینده 20 ساله این طرح سخن می گفت، از بانک ملی به عنوان بانک عامل صحبت کرد. بانکی که به گفته احمدی نژاد "بسیار پرشتاب و خدمتگذار" است، ولی اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید این بانک، از ادامه کار انصراف داده و به جای بانک ملی، قرار است صندوق توسعه تعاون، امور مربوط به طرح آتیه مهر را عهده دار شود.

شیخ الاسلامی این توضیح را داده که: "بانک ملی به خاطر مشکلاتی که در مجموع برنامه‌ریزی، هماهنگی و تامین اعتبار طرح صورت گرفت انجام آن را متوقف کرد."

به بیان دیگر، نظام بانکی رسمی کشور و بانکهای عامل، از پرداختن به طرحی که تنها روی کاغذ است، خودداری کرده اند. به گفته شیخ الاسلامی، اکنون به جای نظام رسمی بانکی و پولی کشور، صندوق توسعه تعاون، داوطلب اجرای این طرح شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه، دلیل توقف این طرح را گستردگی جامعه هدف و کمبود اعتبار، عنوان کرده بود، ولی سال گذشته، مقامات دولتی، قول داده بودند اعتبارات مورد نیاز این طرح را بدون اینکه در لایحه بودجه سالانه به مجلس بیاورند، از محل اعتبارات دولتی تامین کنند. بانک ملی نیز تایید کرده بود 500 میلیارد تومان از اعتبارات این طرح را دریافت کرده، ولی هنوز وزیر تعاون، کار و رفاه می گوید درصدی را برای پیشرفت این طرح نمی تواند تعریف کند، یعنی طرحی که قرار بوده با افتتاح حساب آتیه نوزادان فعال شود، روی کاغذ باقی مانده است.

در جدول زیر، خلاصه ای از اظهارات افراد را درباره این طرح، از ابتدا تاکنون می خوانید:

نام

سمت/عنوان

زمان

خلاصه اظهارات

محمود احمدی نژاد

رئیس جمهور

4 بهمن 88

براساس این طرح، دولت برای هر فردی که متولد می‌شود حساب بانکی خاصی ایجاد کرده و مبلغ یک میلیون تومان به آن حساب واریز خواهد کرد و مقرر خواهد شد خانواده وی نیز سالانه مبلغی را به این حساب واریز کنند تا زمانی که سن آن نوزاد به بالای 20سال رسید بتواند برای تامین نیازهای ضروری خود سرمایه اولیه‌ای در اختیار داشته باشد.

محمود احمدی نژاد

رئیس جمهور

3 مرداد 89

در دو سالی که از افتتاح حساب برای یک خانواده گذشت، اگر خانواده نیازی داشت می‌تواند پولی را که در حساب هست، محفوظ قرار دهد و به اندازه نیمی از مبلغ موجود در حساب به خانواده قرض‌الحسنه بدهد یا بعد از پنج سال یک سوم پول را به آن خانواده در صورت نیاز قرض‌الحسنه بدهد یا اگر خانواده‌ای دچار مشکل حاد شد بخشی از پول را بگیرد و بعد آن را برگرداند.

محمدرضا رحیمی

معاون اول رئیس دولت

مهر 89

درخصوص طرح تامین آتیه نوزادان متولد سال‌89 هیچ مشکلی وجود ندارد و هدیه یک میلیون تومانی نوزادان براساس آنچه پیش از این وعده داده شده است، پرداخت می‌شود. توقف این طرح صحت ندارد و طرح تامین آتیه مهر براساس آنچه دولت مصوب کرده است، اجرا خواهد شد.

محمودرضا خاوری

مدیرعامل بانک ملی

اسفند 89

5 هزار میلیارد ریال از منابع پیش بینی شده برای اجرای این طرح تامین شده و در اختیار بانک ملی قرار گرفت، این میزان منابع در حال حاضر به بانک ملی تحویل داده شده است. حسابهای طرح آتیه مهر به هیچ عنوان مسدود نشده است، بلکه منابع این حسابها تا 18 سالگی قابل برداشت نیست.دولت باید منابع لازم برای اجرای طرح آتیه مهر را تهیه کرده و در اختیار بانک ملی قرار دهد، ما نیز بلافاصله با توجه به اینکه تمام حسابها الکترونیکی است، کارهای مربوطه را انجام می دهیم.

ممبینی

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری

25 اسفند89

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اجرای طرح آتیه مهر در سالجاری 500 میلیارد تومان پیش بینی شده است. منابع طرح آتیه مهر به تمام نوزادان متولد سال 89 تعلق خواهد گرفت، برای تامین بقیه اعتبار اجرای طرح هم به دنبال یکسری سازو کارهای قانونی هستیم اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.

حسین دشتی

سخنگوی بانک ملی

فروردین 90

رقم 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده سال گذشته به طور کامل اختصاص یافته و منتظر تامین اعتبارات برای باقی نوزادان متولد شده در سال 89 هستیم.بر اساس آمار اعلام شده ثبت احوال سال گذشته یک میلیون و 100 هزار موالید داشتیم که با توجه به تخصیص 500 میلیارد تومان به حساب نوزادان برای 600هزار نوزاد دیگر کسری اعتبار داریم که در صورت تامین اعتبار، پرداخت‌ها آغاز می‌شود.

موسی‌الرضا ثروتی

نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق

فروردین 90

در لایحه بودجه 2500 میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی پیش‌بینی شده بود که این رقم در کمیسیون تلفیق حذف شد و دولت باید از محل اعتبارات خودش، این مبلغ را تامین کند.

وزیر وقت تعاون

محمد عباسی

29 خرداد 90

مبلغی به میزان 5 هزار میلیارد تومان برای این کودکان چشم انتظار اختصاص یافته و امسال وزارت تعاون طبق مصوبه هیات دولت مسئول اجرای طرح آتیه مهر شده است. بودجه مصوب طرح یاد شده در اختیار بانک توسعه تعاون به‌عنوان مجری این طرح قرار داده می‌شود تا با همکاری سایر بانک‌ها، طرح آتیه مهر را در سال‌جاری نیز اجرایی کنند. نوزادانی که از سال گذشته به دنیا آمده‌اند، از مزیت این طرح بهره‌مند خواهند شد.

ناصر موسوی لارگانی

نماینده مجلس

مرداد 90

طرح آتیه نوزادان ردیف اعتباری در بودجه 90 ندارد و تخصیص اعتبار برای آن نیاز به تایید مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان دارد. در ابتدای اجرای این طرح برخی از خانوارها به منظور افزایش سرمایه فرزندان خود مبالغی را به این حساب اضافه کردند اما پس از مدتی برداشت از این حساب برای آنها ممنوع و حساب آنها بلوکه شد. از نظر کارشناسان اقتصادی اجرای این طرح نمی‎تواند تاثیر چندانی بر تامین آتیه نوزادان در آینده داشته باشد چراکه یک میلیون تومان اعتباری که در حال حاضر در حساب نوزادان قرار می‎گیرد، در 20 سال آتی نمی‎تواند سرمایه قابل توجهی برای آنها محسوب شود.

عبدالرضا شیخ الاسلامی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

21 شهریور 90

مشکلات موجود در اجرای طرح آتیه نوزادان را از جنس مسائل طبیعی است. مشکل برنامه ریزی و ترتیبات اجرایی بود که به صورت طبیعی پیش می آید اما با هماهنگی و تامین اعتبارات این مشکلات نیز قابل حل است . جمعیتی که باید این پول را دریافت کند خیلی زیاد است و باید شناسایی شوند، کار وسیع و گسترده است و اجرای آن زمانبر است. هم اکنون درصدی برای پیشرفت این طرح ندارم اما با پذیرفتن کار و تامین منابع مالی می توانیم تعهدات مقرر شده از سوی دولت به جامعه هدف ارائه دهیم.

 /45233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    بفرمائيد كدام طرح خارج از برگ كاغذ، خارج از سخنراني ها و خارج از رسانه ها اجرايي شده اند!
  • یک همکار IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    مملکت ما کلکسیون قوانین اجرا نشده است. همین قانونی بازنشستگی با 10 سال که چند روز پیش نوشتین. فروردین این قانون تصویب شده و تا حالا اجرا نشده. همین امروز رفتیم و پرس و جو کردیم بازم گفتن دستورالعملش نیومده. پدر ما 17 سال سابقه بیمه جمع کرده و 62 سالشه اما می گن سابقه اش باید بشه 18 سال. این قانون می تونست کمکش کنه ولی اجرا نمی شه. این همه سال حق بیمه کجا می ره پس. راجع به این قضیه بنویسین تورو خدا
  • بدون نام US ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    طفلک اونایی که به همین امید یه توراهی دارن
    • زهرا IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      0 0
      و چه خانواده هایی که از زور فقر و نداری ، به امید یک میلیون تومان ..........
  • سعيد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    به بعضي از نوزادها كه يك ميليون داده بودن ، ازشون پس گرفتن و حساب رو مسدود كردن .
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    تاحالا هر چه گفته شده نه تنها عمل نشده، بلکه عکس شده. چندمورد را با هم مرور کنیم.1- کوچک شدن دولت.2- کم شدن متولی گری دولت در صنعت 3-مبارزه با مفسدین اقتصادی.4- کاهش تورم5- تک نرخی کردن قیمت ارز.5-یک رقمی کردن نرخ بیکاری.6-ارزان کردن بهای بنزین از صد تومان به 80تومان پس ازدولت هشتم وآغاز دولت نهم. کافیه یا هنوز بشمارم.حالا دعا کنیدبرای جلوگیری از1-اخذ یک میلیون تومان از والدین هر نوزاد 2- یک سوم شدن مبلغ یارانه ها به جای سه برابرشدن آنها.
  • رضا US ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    یعنی کسی نیست از رئیس دولت در این مورد جدی پرسشی بکند؟؟؟ایشان که خود را کارشناس می دانند در همه امور.....
  • بدون نام CA ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    ایراد از اوناییه که به این هوا بچه دار شدن. به فرض که یک میلیون هم دادن. کدوم خرج بچه ات رو می ده عزیز من؟ خرج یک سالش هم نیست. ایراد از ماست
  • بدون نام PL ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    شخص اول اجرایی مملکتی مثل ایران قولی میده که نمیتونه بهش عمل کنه بابا ما شنیدیم مرد و حرفش ولی از طرفی میشنویم که اختلاص 3000000000000 تومانی کشف شده یعنی پول 3 ملیون نوزاد رو که حقشون بوده رفته تو جیب یه نامرد
  • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    شاید بدنگفته ایم اگر این دولت تلاشگر را دولت شعارهای زیاد هم بنامیم
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    ما را به خیر تو امیدی نیست، تو ول کن هر چه زودتر برو، شر مرسان!
  • بزبز قندی US ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    مارو بگو داشتیم واسه این یه تومن بچه دارم می شدیما
  • sobhan IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 1
    عزیز جان دکتر فکر می کرد که می تونه چنین تصمیمی بگیره و البته اگر محدود به دوره خودش می کرد می شد. اما چون این طرح مدت دار نبود باید مجلس در موردش تصمیم می گرفت که نگرفت. یعنی طرح اولیه از دکتر و ولش کن از مجلس. این شد که دیگه این 1ملیونو نمیدن.
  • فضول سنج IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    يعني چكار كنيم بي يه ميليون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسام IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 0
    امیدوارم زوج های هموطن، دیگر گول این وعده های پوشالی را نخورند و خودشان تعداد فرزندان و زمان آن را تعیین کنند.
  • بدون نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 0
    هزاروعده خوبان يكي وفانكند
  • بدون نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 0
    اخه با اين اختلاسها مگه ميشه طرحي را اجرا كرد بابا مملكت داري خرج داره نداره؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 1
    ما از اول مي دونستيم كه اين طرح اجرايي نيست بخاطر همين اصلن حسابي براي فرزندمون باز نكرديم.
  • مملی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    2 0
    چه بچه هائی که بخاطر این پوله متولد شدند!.......