۱ نفر
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶
در دانشگاه سیفیه هند 

مؤسسه آموزشی سیفیه با عنوان رسمی الجامعة السیفیة، مرکز تعلیم و تربیت بُهره­ها، شاخه‌ای از اسماعیلیان داودی هند است.

این مرکز آموزشی از آغاز شکل‌گیری تا کنون، نهادی مهم در تربیت اعضای جامعه بهرهها در سرتاسر جهان و عهده‌دار آموزش نیروهای مورد نیاز در ساختار تشکیلاتی دعوت این گروه اسماعیلی بوده است. مرکز اصلی الجامعة السیفیة در شهر سورِت در ایالت گجرات در غرب هند است. به‌علاوه سه شعبه دیگر از این مرکز آموزشی در شهرهای بمبئی، کراچی و نایروبی فعالیت دارند.

در دانشگاه سیفیه هند 
بهره‌های داودی از قرن ١١ ﻫ/١٧ م بر آن شدند تا فعالیت‌های سنتیِ آموزشی خود را در قالب ساختار و تشکیلاتی منظم و هم‌خوان با نیازهای جدید جامعه ارائه کنند. از این رو مرکز آموزشی آن‌ها، همزمان با تغییرات و تحولات عصر مدرن، رنگ‌وبوی دنیای جدید به‌خود گرفت و دانش‌های جدید پابه‌پای علوم قدیم در برنامه‌های آموزشی الجامعة السیفیة گنجانیده شد. داعیان مطلق، به‌عنوان رهبران بهرههای داودی، نقش اصلی را در تغییرات آموزشی و انتخاب مسیر جدید در الجامعة السیفیة بر عهده داشتند. امروزه، پیروان مذهب داودی با ثبت‌نام در شعبه‌های مختلف این مرکز آموزشی، پس از گذراندن دوران تحصیل و فراگیری علوم جدید و قدیم، چه در ساختار تشکیلاتی دعوت و چه در حفظ میراث فرهنگی این شاخه از اسماعیلیان، نقشی اساسی دارند.

در دانشگاه سیفیه هند 
گفتنی است که ساختار آموزشی این دانشگاه ، بر گرفته از میراث مانده از قاضی نعمان و کتاب مشهور وی ( دعائم الاسلام ) است که در اکثر موارد به نقش امامان معصوم علیهم السلام تا امام صادق ع پرداخته و به گونه ای قاطعانه می توان اظهار داشت که این طائفه به نشر علوم و آثار اهل بیت ( ع ) و احیای مراقد و مزارات آنان در کشورهای عراق و مصر و جز این ها پرداخته و می پردازند.

در دانشگاه سیفیه هند 
در این راستا روز جمعه ٢١ بهمن ماه جاری ( سال ١٤٠١ شمسی ) در مراسمی رسمی و با حضور نخست وزیر هند و رهبر بهره های داوودی جهان ، دکتر مفضًل سیف الدین که هم زمان ریاست دانشگاه علیگر هند را نیز بر عهده دارد و شخصیت های سیاسی و مذهبی و اجتماعی و نیز هزاران نفر از طائفه بهره های داوودی جهان با قرائت قرآن و اجرای سرود مذهبی که نام امیر المومنین ( ع ) و امام حسین و شهادت وی در آن اشاره می گردید ، پنجمین دانشگاه سورِت بصورت رسمی در شهر مارول در نزدیکی بمبئی کشور هند افتتاح گردید.

در دانشگاه سیفیه هند 
در آغاز و پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم که به وسیله امیر حسین فرزند سلطان که حافظ تمام قرآن نیز می باشد ، و اجرای سرود ویژه دانشگاه سیفیه ، نخست وزیر هند نارندا مودی که بدین جهت از دهلی به بمبئی آمده بود، سخنانی را در جمع چند هزار نفری بهره های داوودی ایراد نمود.

در دانشگاه سیفیه هند 
وی ضمن ابراز ارادت و تمجید از شیعیان بهره داودی اظهار داشت:

مودی که از گذشته به داشتن روابط حسنه با فرقه شیعه بهره داودی مشهور است، طی سخنانی خود را عضوی از این فرقه برشمرد و خطاب به مقامات بهره گفت: من از شما گله مندم، چراکه از من به عنوان نخست وزیر یاد کردید، در حالیکه من در اینجا نه به عنوان نخست وزیر و یک مقام عالی رتبه، بلکه به عنوان عضوی از خانواده بهره داودی و برای زیارت خانواده خود حضور یافته ام و از این بابت خود را خوش شانس می دانم.
مودی با ستایش از مشارکت جماعت بهره داودی در امور توسعه و رفاه اجتماعی، آن را نمونه ای قابل تقدیر از مشارکت و همراهی جماعت های مدنی با دولت ذکر کرد و گفت که از مبارزه با سوءتغذیه تا تلاش برای حل مشکل آب، مشارکت آنها ستودنی است.

در دانشگاه سیفیه هند 
مودی پویایی و موفقیت یک جماعت و سازمان را در همگامی و تطابق آن با تحولات زمان دانست، و فرقه بهره داودی را یک نمونه موفق از این دست ذکر کرد، نخست وزیر هند در این مراسم با شکوه که هزاران نفر در إن حضور داشتند ، تاکید نمود :
بهره های شیعه داوودی تلاش نموده تا خود را با تحولات زمان و تغییرات جامعه بشری سازگار کند.

در دانشگاه سیفیه هند 
گفتنی است که در این مراسم هم زمان با افتتاح دومین دانشگاه سیفیه در شهر مارول در نزدیکی بمبئی ، مراسم امتحان دانشجویان فارغ التحصیل با حضور سلطان بهره ، دکتر مفضل سیف الدین و بزرگان و امیران طائفه و نیز هزاران نفر از مومنین طائفه بهره های داوودی و میهمانانی از کشورهای اسلامی طی یک هفته انجام می شود.

در دانشگاه سیفیه هند 
در روز یکشنبه و در سومین روز افتتاح این دانشگاه ، سخنرانی اینجانب به زبان عربی در برابر چندین هزار نفر حاضر در مراسم ، صورت پذیرفت.

در دانشگاه سیفیه هند 
اینجانب در سخنان خود ، از تلاش این طائفه در گسترش فرهنگ شیعه و مکتب اهل بیت علیهم السلام ، و احیای آثار این خاندان ، چه از نظر فرهنگی و چه از نظر ترمیم و بازسازی ضریح های امامان و مزارات گوناگون در نجف أشرف و کوفه و کربلا و قاهره تشکر نموده و اظهار نمودم که پیگیری رهبر بهره های داوودی جهان در احیای این مزارات و به ویژه و در چند ماه پیش ساخت ضریح رأس الحسین و حرم آن در قاهره ، و به دست گرفتن ساخت و ترمیم دیگر مزارهای موجود در قاهره و جز این ها ، خود گامی برای ارج نهادن به خاندان اهل بیت علیهم السلام بشمار می آید.

در دانشگاه سیفیه هند 


در پایان سخنان خود تاکید نمودم که حضور شما شیعیان در این کشور ، و در مراسم گوناگون سال به ویژه در ایام محرم ، و اربعین حسینی ، و ماه رمضان و با حضور چندین هزار نفری افراد طائفه و با لباس های یک شکل از زن و مرد ، خود اثبات وجودی از دوستداران اهل بیت و أمیر المومنین ع و امام حسین و حضرت عباس و دیگر معصومین علیهم السلام در این سرزمین و دیگر سرزمین های اقالیم قبله بشمار می آید.

در دانشگاه سیفیه هند 
در پایان سخنانم که با اهدای کتیبه سلام کامل امام حسین ( ع ) که در ایوان حسینی قرار داشت و تربت پاک سالار شهیدان به سلطان و امیران و اساتید دانشگاه سیفیه همراه بود ، ناگهان تمام جمعیت چند هزار نفری حاضر در مراسم بپا خواسته و با ندای یا حسین ، یا حسین خود ، بر شور و احساس خاصً این حضور افزودند.
این مراسم بصورت مستقیم از تلویزیون های طائفه بهره های جهان پخش می گردید.


بمبئی ، هند
٢٣ بهمن ماه ١٤٠١

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1730551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =