شوکه نشوید، کادیلاک بی «ک» سایپا!

ال ۹۰ ایرانی با نام کادیلا قرار است با موتور و بدنه‌ای جدید به بازار بیاید. با خاطره خوبی که از ال ۹۰ در ذهن مردم وجود دارد کادیلاک بی «ک» سایپا مسیر پرچالشی پیش رو دارد.

امیرحسین فوقانی، امیرمسعود عابدینی - ال 90 ، این احتمالا مهمترین محصول مشترک ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو در حدود بیش از یک دهه گذشته است که ماشین باز های واقعی همه با اطمینان می گفتند:«حرف ندارد!» اما حالا تحریم ها و شرایط سخت اقتصادی نه تنها اجازه ارتقاع این محصول هم سطح با پیشرفت مدل های جدیدش در کارخانه لوگان داچیا داده نشده که حتی دیگر تولید همان مدل قدیمی توافق نامه مشترک هم مقدور نیست و سایپا تصمیم گرفته به سراغ مهندسی معکوس برود.

ال 90 که خیلی از مشتری های عادی اعتقاد دارند جلو داشبورد و آپشن هایش چیزی شبیه به پیکان وانت است ، از دید ماشین باز های واقعی و عاشقان رانندگی در رنج خودروهای میان رده ، بهترین خودروی مشارکتی ، وارداتی کشوربود . از نظر کیفیت رانندگی ، استقامت و البته ایمنی . ماشینی کم خرج و پرقدرت. ماشینی که به سرعت جایش را در خیابان های تهران و کم کم تمام ایران باز کرد و در فهرست پر فروش ها ، آن بالاها ایستاد. یک رده پایین تر از مدل لاکچری مگان که خیلی زود و همان اواسط دهه 90 با دور جدید تحریم ها تولیدش در ایران متوقف شد . حالا اما نه تنها مدل های جدیدترش چون سیمبل و مدل های هیجان انگیز 2022 و 2023 لوگان راهی به ایران پیدا نکردند که شرایط تحریم ها سبب شده سایپا و پارس خودرو سراغ مهندسی معکوس این محصول بروند. تقریبا شبیه همان فرمولی که ایران خودرو با جایگزین اقتصادی 206 در دست اجرا دارد و البته مسیری که در بومی سازی پژو 301 به نام تارا انجام داده بود.

کاری که در خود سایپا یک بار با الهام گرفتن از رنو کویید درباره کوییک اتفاق افتاده و حالا این بار برای ال 90 با نام کادیلا تکرار خواهد شد.

خودروی P۹۰ یا همان تندر ۹۰ ایرانی یکی از پروژه‌هایی است که سایپا روی آن کار می‌کند.نام این خودرو احتمالا کادیلا باشد،اما به گفته‌ی آرش راهبر،روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه خودرو،اسم سایپا کادیلا اسم نهایی این خودرو نیست و در داخل پارس خودرو در تلاش هستند بفهمند که چه کسی این اسم را عنوان کرده است.

پلفترم داچیا لوگان یا ال‌نود در این پروژه حضور دارد.اینکه بعد از گذشت ۱۹ سال روی یک پلتفرم قدیمی تغییراتی ایجاد شود،نکته‌ای عجیب و بسیار منفی است.البته این موضوع در خودروسازی ایران سابقه درخشانی دارد!

طراحی نمای جلویی کادیلا یا همان P۹۰ محافظه‌کارانه و مدرن به نظر می‌رسد و از آن طراحی کسل‌کننده و حوصله سر بر ال‌نود خارج شده است. قسمت پایینی سپر اسپرت طراحی شده که به صورت کلی با فرم ساده‌ی بدنه هماهنگی ندارد. طراحی نمای کناری به جز اضافه شدن قطعات کوچکی روی گلگیر،تغییری نخواهد داشت. نمای پشتی خودرو هم مدرن طراحی شده و شکل و فرم آن ما را به یاد محصولات فعلی رنو می‌اندازد.

در مجموع طراحی بیرونی کادیلا مدرن و محافظه‌کارانه و در عین حال متناقض با بدنه‌ی ساده آن است.

شوکه نشوید، کادیلاک بی «ک» سایپا

هنوز تصویری از فضای داخلی این خودرو به بیرون درز نکرده ولی احتمال می‌رود که با اضافه شدن نمایشگرهای مرکزی وکیلومترشمار و همچنین برخی تغییرات در کنسول وسط و فرمان،باز هم فضای مدرن‌تری را نسبت به ال‌نود ببینیم.

احتمالا فضای داخلی کادیلا شبیه به رنو ساندرو باشد. پیشرانه ME۱۶ که در اصل همان پیشرانه تیوفایو پلاس است در این خودرو حضور دارد. این یعنی قلب تپنده پژو در سینه‌ی یک رنو!

راهبر در این رابطه می‌گوید: «جالب است که قرار است موتور پژو روی یک ماشین رنو قرار بگیرد که می‌تواند مسئله‌ساز بشود و باید دید که رنو آیا چنین چیزی را قبول خواهد کرد یا خیر. به هر صورت بنابر این گذاشته شده که تولید این محصول را انجام بدهند چرا که بازار ایران نیازمند محصولات جدید و عرضه بیشتر است و بعضی چیزها باید فدا بشوند. به نظر می‌رسد که این روشی جدید برای ادامه تولیدات است. برای مثال همین محصول دیدگاه خوبی برای مردم خواهد داشت، چرا که ال۹۰ از دید مردم در جایگاه و کیفیت خوبی برخوردار بوده است و می‌تواند دیدگاه مثبتی برای مردم ایجاد کند.»

متاسفانه از این دست موارد که در یک خودرو، عناصر خودروهای دیگر استفاده می‌شود، در صنعت خودرو کشور زیاد دیده می‌شود. نام اصلی این پیشرانه EC۵ بوده که در محصولات گروه پژو سیتروئن (پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C۳)، تارا، رانا پلاس و ۲۰۷i به کار گرفته شده است.

به این ترتیب یک پیشرانه ۳ اسم پیدا می‌کند: EC۵ (پژو سیتروئن) ، TU۵+ (ایران‌خودرو) و ME۱۶ (سایپا). ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور خروجی این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است.

از قرار گیربکس ۵ سرعته دستی با نام ۵F۱۸PE که در شاهین هم به کار رفته، وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را برعهده دارد.

مشکلات مهمی از جمله رعایت بحث حقوقی شرکت رنو به دلیل داخلی سازی بیش از حد، ممکن است دامان سایپا را بگیرد.

آرش راهبر در این باره افزود: «نکته مهم برای این مسئله،بحث حقوقی آن است که در آینده معلوم می‌شود.چرا که ممکن است آن ها هم از خیر برخی چیزها بگذرند تا در بازار ایران حضور داشته باشند. چرا که امروزه بازار خودرو دیگر مثل گذشته سودآور نیست و برای این شرکت‌ها فرصت خوبی برای استفاده از این بازار است.البته این مستلزم این است که چنین مسائلی حل و فصل شود و اینکه چه امتیازاتی در بحث مونتاژ داده خواهد شد. البته این نوع پیچیدگی‌ها هم برای دیگر کشورها در خصوص مونتاژ خودرو وجود دارد.»

شوکه نشوید، کادیلاک بی «ک» سایپا

سایپا در واقع از اعتمادی که مردم نسبت به محصولات رنو دارند برای عرضه محصول جدیدش می‌خواهد استفاده کند. این محصول اقتصادی می‌تواند رقیب خودروهایی مثل شاهین و تارا باشد. البته برچسب اقتصادی زدن به این بستگی دارد که دیدگاه سایپا، اقتصادی بودن در سطح پراید بوده یا خیر؟!

راهبر در این رابطه می‌گوید: «از دیدگاه اقتصادی می‌توان گفت که در رده خودروهای اقتصادی قرار خواهد گرفت. اما اگر بخواهیم براساس پراید، دیدگاه اقتصادی داشته باشیم، خیر؛چرا که امکانات این محصول از پراید بیشتر خواهد بود. اما از طرف دیگر باید این را در نظر بگیریم که پراید دیگر باید از رده خارج بشود و چیزی به نام پراید معنایی نخواهد داشت و مفهوم خودرو اقتصادی برای پراید از بین خواهد رفت،مانند پیکان. اما با این حال نسبت به شرایط، اقتصادی خواهد بود اگر پراید را در نظر نگیریم. اصل این خودرو که همان داچیا لوگان است، یک ماشین ارزان قیمت بود و بر همین اساس ساخته شد. بنابراین توقع وجود چیز های عجیب و قریب نباید داشت. اما در دنیا هر محصولی که قرار است تولید شود، معلوم خواهد بود که در چه رده‌ای خواهد ایستاد. این اصل هم برمی گردد به زمانی که رنو تصمیم به تولید محصولات ارزان قیمت گرفت تا تیراژ خود را بالا ببرد و رسید. رنو در بازار های جهانی توانست بسیار موفق باشد. اما اینکه مشتری داخل در چنین روندی قرار می گیرد یا خیر را کسانی این پروژه را جلو برده‌اند باید پیشبینی کنند که چه قیمتی باید برای آن قرار دهند و یا چه امکاناتی می‌توانند به آن اضافه کنند، چرا که توقع مشتریان داخلی طی این سال‌ها بالاتر رفته است.»

کادیلا احتمالا در اواخر دی ماه سال ۱۴۰۲ عرضه شود که زمان بسیار طولانی برای عرضه یک خودروی اقتصادی،آن هم با یک پلتفرم قدیمی است.

۵۸۳۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1730638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    شتر گاو پلنگ
  • فرزاد IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    107 0
    خدا را شکر ما ۳ تا موتور داریم که به هر بدنه ای میخورد که یکیش tu5 است.فقط همه شأن یک p بهشون اضافه میشه
  • عبداله منابیه IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    111 2
    به گرد کادیلاک با ک هم نمیرسد ایندفعه با یک تشابه اسم اونم از نوع امریکایی میخوان قالب کنن به مردم
  • محمدحیدریان IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    100 4
    امیدوارم هیچ موقع ساخته نشه برای مردم نبست فردا قیمتش اینقدربالاست کسی توان خرید نداره ای کاس این ۲شرکتم نداشتیم مثل افغانستان ماشین وارد میکردیم حداقل نه پولمون حبفومیل میسدنه جانمان درخطربود
  • ایمان IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    78 2
    حتما سه میلیارد قیمت گذاری میشه دیگه کسی بااین خبرها خوشحال نمیشه چون اکثر مردم توان خریدشوندارن بزودی دربازارخودروهای داخلی مثل مسکن به دلیل قیمتهای غیرواقعی ونجومی رکود وحشتناکی بوجودمیاد.
  • علي AU ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    48 3
    بفرماييد شتر گاو پلنگ
  • JP ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    69 2
    ... تمامش رو از چین میارن
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    63 3
    چقدر زشت بدتر از ال 90
  • علیرضا IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    45 2
    حتما با قیمت 2 میلیارد میخان بفروشن.
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    42 2
    چه ملت نجیبی هستیم
  • Amin IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    39 1
    .... لعنت به مافیا و رانت بازی که زندگی رو ب کام مردم تلخ کردن
  • م IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    23 0
    بازم پلتفرم قدیمی ال نود قشنگ به چشم میخوره و تو ذوق میزنه،،
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    27 0
    خجالت بکشید.
  • فرهاد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    26 0
    باز هم تیو فایو .الاغ همون الاغه فقط پالونش رو عوض کردید و میخواهید دو لا پهنا بندازید به ملت غیور. ..
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    17 0
    شتر گاو پلنگ !
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    27 0
    یه زمانی که ال نود اومد قیمتش 12 میلیون بود.یاد باد
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    30 0
    تنها حسن ال 90 موتورش است که این خودرو نداره
  • Saarekhaan IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    18 1
    واقعا نمیتونن بدنه قشنگ بسازند ؟
  • Saarekhaan IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    25 0
    حداقل صندوق عقب کشیده تر بود قشنگتر میشد چرا شرکتهای خودرو سازی که بازار ایران 40 سال انحصاری در اختیارشان بوده اینقدر افتضاح هستند ؟!!!!
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    24 0
    بگویید کادیلاک بی دم
  • امید IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    37 3
    جالبه همه از ماشین ایرانی ناراضی هستن فقط نمیدونم اینایی که میرن پیش فروشا رو با سرعت ثبت نام می کنن کیا هستن. لیاقت ما همین محصولات آشغال با قیمت نجومیه
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      6 2
      مگه چاره‌ای هست ؟
  • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    19 1
    خدا وکیلی اسم کادیلاک را خراب نکنید 🙏
  • بهروز IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    18 0
    .... آخه کجای دنیا بابت پرشیا اتاق هشتاد یا دنا میلادی 700 ملیون اونم با التماس ونوبت و بورس پول میگیرند چرا نمیزارند ملت ایمنی و آرامش داشته باشند
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    7 1
    وانت همین کار رو بسازنن
  • یه بنده خدا IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    13 2
    قیمتی نجومی و فضایی
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    15 2
    صاحب خودرو بودن در ایران محاله
  • علی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    6 0
    کادیلاک تو دنیا نظیر ندارد از نظر نرمی رخش بتمام معنا
  • شهاب IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    6 0
    همچین نوشته : شوکه نشوید !نگار توهم‌ زدن فکر میکنن لامبورگینی ساختن . این‌ مدل بدنه رو من ۲۰ سال پیش دیده بودم . یکم‌خودتون طراحی زیبا کنید . اینقد کپی نکنید. هی قورباغه های چینی رو رنگ‌ کنید . فقط موندم اگه واقعا چین نبود ؛ شما چیکار میخواستین بکنید ؟ یعنی واقعا تو اون‌شرکت سایپا یه طراح عالی و خبره وجود نداره ؟
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    2 2
    زیبا بنظر میرسه ولی بدنش همون قدیمیه
  • سهراب IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    3 3
    واقعا موندم اینهمه نارضایتی ازماشینهای ایرانی وقیمت بالا چراپس ۵هزارتا ماشین در۵دقیقه فروش میره چرا همش الکی مینالید وجمهوری اسلامی را بدنام میکنید.
  • نصیر IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    🤣🤣🤣🤣💦