مقایسه دو بروکر پرطرفدار فارکس برای ایرانیان

بازار ارز خارجی یا فارکس یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین بازارهای مالی در جهان است که میلیون‌ها معامله‌گر و سرمایه‌گذار از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند.

با گزینه‌های بسیار زیاد برای کارگزاران و پلتفرم‌های معاملاتی، تعیین اینکه کدام یک برای نیازهای شما مناسب است می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این که کارگزاران بسیاری در این حوزه خدمات ارائه می‌دهند اما تعداد محدودی به ایرانیان خدمات می‌دهند. در این مقاله، دو مورد از شناخته شده ترین کارگزاران فارکس که به ایرانیان خدمات می‌دهند را بررسی خواهیم کرد. بروکرهای آلپاری و لایت فارکس.

هر دو بروکر خود را به عنوان پیشتازان بروکرهای فارکس تثبیت کرده‌اند و طیف وسیعی از خدمات و محصولات را برای رفع نیازهای انواع مختلف معامله گران ارائه می‌دهند. ما نقاط قوت و ضعف آنها را در زمینه‌هایی مانند مقررات، پلتفرم‌های معاملاتی، تنوع حساب معاملاتی، پشتیبانی مشتری و روش‌های واریز و برداشت بررسی خواهیم کرد. این به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید کدام کارگزار بهترین انتخاب برای اهداف تجارت فارکس شما است. در نهایت، بهترین انتخاب برای شما به نیازها و اهداف فردی شما به عنوان یک معامله‌گر بستگی دارد. با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف هر بروکر و سنجیدن عواملی که برای شما مهم هستند، می‌توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید و بروکری را پیدا کنید که برای نیازهای شما مناسب است.

چه عواملی بروکرها را از یکدیگر متمایز می‌کنند؟

عوامل مختلفی وجود دارند که در زمینه‌های مشخص شده باعث تمایز یک بروکر از دیگری ‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم و دو بروکر آلپاری و لایت فارکس را در آن معیارها بررسی می‌کنیم.

رگولاتوری

تنظیم مقررات یا رگوله کردن، به معنی نظارت نهادهای قانونی و مالی بر کارگزاری‌های فارکس است. بروکرهایی که رگوله نشده باشند یا توسط نهادهای معتبر مجوز دریافت نکرده باشند، خطر فعالیت غیرقانونی یا کلاهبرداری در آن‌ها بالا می‌رود. پس رگولاتوری یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که باید با دقت بررسی شود.

بروکر آلپاری که دفتر مرکزی آن در سنت وینسنت قرار دارد دارای دو مجوز از رگولاتوری‌های FSASVG و FINACOM است. بروکر آلپاری از نظر رگولاتوری رتبه بالایی نمی‌گیرد، اما فراموش نکنید که به دلیل تحریم‌ها، ایرانیان نمی‌توانند از امکانات رگولاتوری‌های معتبر بین المللی استفاده کنند.

بروکر لایت فارکس نیز که دفتر اصلی آن در جزیره مارشال است، دارای یک مجوز است. لایت فارکس از نهاد کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس (CySEC) مجوز فعالیت گرفته است که این هم مانند آلپاری رتبه بالایی از نظر رگولاتوری دریافت نمی‌کند.

البته خوب است بدانید که تا به حال گزارشی مبنی بر هک یا کلاهبرداری این دو بروکر منتشر نشده است.

پشتیبانی

هر دو بروکر، پشتیبانی 24 ساعته در 5 روز هفته به زبان فارسی ارائه می‌کنند. همچنین هر دو بروکر، پشتیبانی از طریق چت زنده، تلفن و ایمیل را به مشتریان خود ارائه می‌هند. سرعت و ادبیات پاسخ گویی هر دو بروکر نیز نمره قابل قبولی می‌گیرد.

پلتفرم معاملاتی و نمادهای قابل معامله

آلپاری و لایت فارکس مانند اکثر بروکرهایی که به ایرانیان خدمات می‌دهند از پلتفرم معاملاتی متاتریدر (Metatrader) استفاده می‌کنند. این پلتفرم محبوب در دو نسخه 4 و 5 ارائه شده است و همچنان انتخاب اول اکثر کارگزاران و معامله‌گران است.

همچنین طیف پوشش نمادهای قابل معامله در هر دو بروکر قابل قبول است و نیاز اکثر معامله گران را برطرف می‌کند. بروکر لایت فارکس در مجموع بالای 125 نماد قابل معامله درون پلتفرم خود دارد. این نمادها شامل جفت ارزها، ارز دیجیتال، شاخص‌ها و فلزات گرانبها می‌باشد. در طرف دیگر، آلپاری نیز با قدرت ظاهر شده است و بیش از 250 نماد قابل معامله شامل مواردی که گفته شد، علاوه بر نماد سهام‌های آمریکا را می‌توانید در پلتفرم متاتریدر معامله کنید.

مقایسه دو بروکر پرطرفدار فارکس برای ایرانیان

تنوع حساب معاملاتی

شاید در نگاه اول تنوع حساب معاملاتی ویژگی مثبتی درنظر گرفته نشود اما باید بدانید در حرفه معامله‌گری روش‌های متفاوتی برای انجام معامله وجود دارد و هر شخص با توجه به سبک معاملاتی و شناخت روانشناختی خود باید حسابی را برگزیند که مناسب خود او باشد. پس تنوع حساب‌های معاملاتی در اینجا به کمک شخص تریدر می‌آید و با توجه به ویژگی‌های مورد نظر خود یکی از این نوع حساب‌ها را انتخاب می‌کند.

حساب‌های معاملاتی در لایت فارکس به 3 دسته تقسیم می‌شوند: Cent، Standard، ECN

حساب سنت برای کسانی مناسب است که سرمایه کمتر از 100 دلار دارند. این نوع حساب، دارایی شما را 100 برابر می‌کند تا موجود حسابتان به موجودی بزرگ‌تری تبدیل شود و مانند اکثریت معامله‌گران بتوانید معامله کنید. حساب استاندارد، بیشترین استفاده در بین معامله گران را دارد و بهترین انتخابی است که معامله‌گر معمولی می‌تواند داشته باشد. در نهایت، حساب ECN قرار دارد که مختص تریدرهای با تجربه‌ای است که در تایم فریم پایین به معامله می‌پردازند.

حساب‌های معاملاتی در آلپاری نیز به 3 دسته تقسیم می‌شوند: Nano, Standard, ECN

تمام مشخصات و تعاریفی که در بالا در بخش لایت فارکس داشتیم در اینجا و برای آلپاری نیز صادق است. حساب‌های استاندارد و ECN شبیه یکدیگر هستند و تنها در مواردی مانند میزان اسپرد و کمیسیون با یکدیگر متفاوت هستند. حساب نانو در آلپاری نیز همان حساب سنتی در لایت فارکس است.

اطلاعات بیشتر در مورد حساب‌های معاملاتی در جدول زیر آورده شده است.

حساب معاملاتی/ بروکر

آلپاری

لایت فارکس

حساب‌های معاملاتی

Nano, Standard, ECN

Cent, Standard, ECN

حداکثر لوریج

3000

1000

حداقل واریز

1$

50$

حساب اسلامی

دارد

دارد

روش‌های واریز و برداشت

تنوع روش‌های واریز و برداشت به مشتری این امکان و اعتبار را می‌دهد که در صورت بروز مشکل یا بحران به آسانی بتواند دارایی خود را واریز یا برداشت نماید.

بروکر آلپاری در بخش واریز و برداشت، از روش‌های متنوعی چون تاپ چنج، پرفکت مانی و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. همچنین بروکر لایت فارکس نیز از همین روش‌ها وب مانی استفاده می‌کند که در مجموع دو بروکر در این بخش شبیه یکدیگر هستند.

مقایسه دو بروکر پرطرفدار فارکس برای ایرانیان

در مجموع، بررسی و مقایسه بروکرهای فارکس دیدگاه و بینشی ارزشمند به شما می‌دهد و باعث می‌شود تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. با این حال به یاد داشته باشید که فعالیت در بازارهای مالی، ریسک زیادی به همراه دارد و همواره باید در حال آموزش و بررسی باشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1731459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =