هر سال با نزدیک شدن به روزهای ابتدایی شروع مدارس، بحث سرویس مدارس نیز آغاز میشود. این درحالی است که در سالهای گذشته گرفتن سرویس برای دانش آموزان از مهمترین معضلات خانوادهها در آغاز سال تحصیلی بوده است.
از بین بیش از یک میلیون دانش آموز تهرانی که در مناطق 19 گانه تحصیل میکنند تنها یک صد هزار دانش آموز با سرویس به مدرسه میروند و مابقی دانشآموزان یا با وسایل حملونقل عمومی به مدرسه میروند یا والدین با خودروهای شخصی خود فرزندانشان را به مدرسه میرسانند. این در حالی است که به گفته یزدیخواه، رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، سال گذشته ناوگان رسمی حملونقل سرویسهای مدارس 14 هزارو 200 دستگاه تاکسی و میدلباس و... بوده است و قرار است امسال این تعداد به بیش از 15 هزار خودرو افزایش پیدا کند.
ساماندهی سرویس مدارس
اما حدود 4 سال پیش سرویس مدارس یکی از بینظمترین بخشهای حملونقلی در تهران بود که با هماهنگی خوب صورت گرفته بین شهرداری، پلیس و آموزش و پرورش شهر تهران این بخش ساماندهی شده است.
ساماندهی، استاندارد شدن و اختصاصی بودن سرویسهای مدرسه از دیگر اقداماتی است که باید قبل از آغاز به کار مدارس انجام شود. در همین حال معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه حدود 2 ساعت از وقت دانشآموزان در روز در سرویس مدارس سپری میشود افزود: رانندگان سرویسهای مدارس باید به عنوان الگوی صحیح رانندگی برای دانشآموزان باشند و سعی کنند تا در مکالمات خود از کلمات مناسبی استفاده کنند.
تشکری هاشمی در حاشیه جلسه آموزشی توجهی رانندگان سرویس مدارس با تاکید براینکه سرویسها مدارس با اختصاصی طراحی شوند از مسئولان خواست تا کمک کنند تا سرویسهای مدارس اختصاصی و استاندارد شوند. معاون ترافیک شهردار تهران با طرح این سوال که آیا سرویسهای مدارس فعلی کمربندهای ایمنی لازم را دارد و آیا کمربندهای آنان مناسب جثه دانشآموزان است، تصریح کرد: باید سرویسهای مدارس مختص دانشآموزان طراحی شوند تا محل قرارگیری کیف دانشآموزان مشخص بوده و مشکلات ایمنی نیز نداشته باشند. وی تاکید کرد: خودروهای فرسوده حق ندارند سرویس مدرسه شوند.
معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه رانندگان سرویسهای مدارس آموزشهای حرفهای دیده و گواهینامه مهارت رانندگی سرویس مدرسه دریافت میکنند، افزود: در عین حال در تلاشیم تا در سال جاری تمام رانندگان تاکسی نیز یک دوره آموزش حرفهای را ببینند.
عدم افزایش کرایهها با آغاز سال جدید تحصیلی
وی همچنین به تمهیدات شهرداری تهران برای بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت حملونقل عمومی شهر تهران به 400 تا 600 هزار مسافر جدید در روز با ورود 200 دستگاه اتوبوس دو کابین که توسط شهرداری تهران خریداری شده و ورود 7 رام قطار جدید محقق میشود. معاون ترافیک شهردار تهران به ایمنسازی اطراف مدارس اشاره کرد و گفت: در عین حال شهرداری تهران با آغاز سال تحصیلی جدید نظارت جدی روی نرخ کرایههای حملونقل عمومی خصوصا تاکسیها خواهد داشت و قطعا هیچگونه افزایش کرایهای در ناوگان حملونقل عمومی خصوصا تاکسیرانی با آغاز سال جدید نخواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث رانندگی در تهران قابل پیشگیری است، گفت: 90 درصد تصادفات پایتخت با احترام گذاشتن به قانون و دیگران قابل پیشگیری و مدیریت است.
افزایش کرایهها هنوز تصویب نهایی نشده
هر ساله هزینه سرویسهای مدارس توسط شورای شهر تهران تصویب میشود. امسال نیز اگر چه در روز هشتم شهریور افزایش 23 درصدی کرایههای سرویس مدارس در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر به تصویب رسید اما هنوز این موضوع در جلسه شورا مطرح نشده است. حمزه شکیب در خصوص این افزایش قیمت گفت: 15 درصد این افزایش به دلیل هزینه های ناشی از طرح هدفمند شدن یارانهها است و 8 تا 9 در صد نیز مربوط به تورم سالیانه است.
رئیس کمیسیون عمران شورا با بیان این که سازمان تاکسیرانی به میزان نیاز وزارت آموزش و پرورش تاکسی در اختیار مدارس قرار می دهد گفت: امیدواریم از خودروهای متفرقه برای سرویس مدارس استفاده نشود. ستاد مهر 89 نیز چندی پیش در اطلاعیهای به والدین توصیه کرد فرزندان خود را به سرویسهای نقل و انتقال مجاز مدارس بسپارند در غیر این صورت آثار و پیامدهای استفاده از سرویسهای غیرمجاز بر عهده والدین خواهد بود.
30147
نظر شما