اصرار عجیب وزیر جوان دولت رییسی برای اختراع چرخ از نو/ تکرار تلخ دوره احمدی نژاد در بازاری که نوکیا و سونی هم نابود شدند؟

بعید است شرکت ایرانی وجود داشته باشد که ادعا کند که قطعات گوشی را به تنهایی می سازد اما وزیر ارتباطات بار دیگر ادعا کر برنامه ویژه اش تولید گوشی های داخل به جای خروج این همه ارز از کشور برای خرید تولیدات خارجی است. گفته هایی که یک ترس قدیمی را در اذهان ایجاد می کند.

امیرحسین فوقانی - عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری، در حاشیه جلسه روز سوم اسفند ماه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به موضوع تولید گوشی های ایرانی اشاره داشتند و این مسئله را یکی از ضروری‌ترین نیازهای کشور دانسته و گفت: در حوزه موبایل باید اول تلاش کنیم به سمت گوشی‌های تولید داخل برویم. البته در واردات هم ظرفیت خوبی داریم و در سال حدود ۱۴، ۱۵ هزار گوشی وارد کشور می‌شود.

ادعایی که یادمان می آورد در دهه 80 و تلاش برای ساخت گوشی های داخلی توسط چند شرکتی که پنل گوشی از چین می آوردند و اینجا به نام گوشی ایرانی مونتاژ می کردند چه سرانجامی پیدا کردند.

محمد کشوری کارشناس حوزه فناوری در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص تولید گوشی های داخلی گفت: ساخت تلفن همراه نیازمند ملزومات و مقدماتی است و همچنین در دنیا شرکت‌هایی که تولید کننده تلفن همراه برای عموم مردم هستند، محدود و کم هستند اما شناخته شده و مشهور هستند.

در خصوص تولید تلفن همراه شاید بشود گفت که با گرفتن و سرهم کردن قطعات، بتوان چیزی درست کرد و عنوان تلفن همراه هم کار کند؛ اما زمانی که می‌خواهیم در ابعاد بازار ایران در این باره صحبت کنیم، آن هم در این اوضاع اقتصادی که مردم به سختی گوشی تهیه می‌کنند، طبعا چیزی که ارائه می‌شود باید کیفیت قابل قبولی داشته باشد؛ چرا که هزینه‌ای که مردم برای آن می‌کنند دور ریخته نشود.

در گذشته شرکت‌هایی بودند که شروع کردند به مونتاژ کردند، اما متاسفانه آن کیفیت مورد نظر را نداشتند و بعد از مدت کوتاهی دچار مشکل شدند. حتی به گونه‌ای دیگر تامین قطعه هم نمی‌شدند و این مسئله به وجود آمد که اگر محصول داخل بودند پس چرا این چنین شد. پس در نتیجه به گونه‌ای وارداتی بودند اما در داخل مونتاژ می‌شدند و این هم یک مشکل قابل توجه است. چرا که گوشی داخلی حتی اگر از تلفن‌های مشهور هم ارزان‌تر باشد، هزینه بیشتری را به کاربر وارد می‌کند. چرا که قطعات برای آن نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به یک پرسش جنجالی: چرا اینترنت کار نمی‌کند؟!

ترس از زلزله در هند به دلیل امتداد استرس به سمت هیمالیا!

شاهین سیاه آمریکایی سر از جنگ اوکراین درآورد! / عکس

اصرار عجیب وزیر جوان دولت رییسی برای اختراع چرخ از نو/ تکرار تلخ دوره احمدی نژاد در بازاری که نوکیا و سونی هم نابود شدند؟

اصرار بر تولید داخلی برای چیست

حمایت و استفاده از تولیدات داخلی بسیار موضوع خوبی است اما باید به گونه ای باشد که منجر به دل‌زدگی مشتریان نشود. یعنی به گونه ای نباشد که اگر قابلیت انجام و یا ارائه چیزی را نداریم و اصرار بر انجام آن، حتی بدون مقدمات و الزامات اولیه، طبیعتا نتایج هم مطلوب نخواهند بود و از سوی دیگر باعث بدنامی آن توانی هم که در اختیار هست می‌شویم.

قطعات هم نمی‌توانیم تولید کنیم

ایشان در خصوص واردات قطعات تلفن های همراه گفتند: در زمینه قطعات گوشی وابسته هستیم. بعید است شرکت ایرانی وجود داشته باشد که ادعا کند که قطعات گوشی را به خودی خود می‌سازد و این کاملا واضح و آشکار است. چرا که این قطعات، چیزی نیستند که در محدوده یک میلیون یا دو میلیون گوشی توجه داشته باشد. قطعات اصلی مانند CPU و حافظه گرفته تا قطعاتی همانند صفحه نمایش و مابقی قطعات. چنین چیزهایی کاملا مشخص هستند که در چین تولید می‌شوند. به شخصه تا به الان نه شنیدم و نه دیدم که ما ابداعی در ساخت آن داشته باشیم و چیزی که وجود دارد این است که مجموعه ای از این موضوع منفعتی از این‌ها می‌برد و با آوردن قطعات، با یک دانش فنی آن ها را سرهم کند.

در سال‌های گذشته هم چنین اقداماتی صورت گرفته

ساخت گوشی از سال 85 سابقه دارد که اولین بار در همان سال تعرفه واردات گوشی افزایش پیدا کرد تا شرایط تولید تلفن همراه داخلی فراهم بشود. چرا که از سال 85 طبع استفاده از تلفن همراه بالا رفت. اما در آن زمان گوشی هایی وجود داشتند که فقط برای مکالمه و پیامک استفاده می‌شدند که در واقع به مراتب گوشی های ساده‌تری بودند که خب از همان زمان ناموفق بود تا به ده 90 رسیدیم که گوشی های هوشمند به بازار آمدند و همچنین در همین زمان باز هم شرکتی شروع به تولید تلفن های همراه داخلی کرد که قطعات آن هم چینی بود و در داخل مونتاژ می‌شد. از لحاظ پشتیبانی هم بسیار ضعیف بودو غملا هم الان می‌بینیم که در بازار بسیار زیاد کم رنگ شده است.

گوشی داخلی برای چه کسانی خوب است

ساخت تلفن های داخلی آن هم به صورت خاص می‌تواند جنب مثبت تری داشته باشد. برای مثال برای مسئولین امنیتی و یا افراد خاص دولتی، نیاز باشد تا از تلفن هایی استفاده کنند که سیستم عامل آن شخصی سازی شده و یا متفاوت است؛ از این دیدگاه می‌توان گفت که این پروژه امتیازات مثبتی دارد، اما موضوع ما استفاده مردم از آن سیستم است.

بازاری برای تولید داخلی هست؟

در بحث فناوری ممکن است که بازارش ایجاد و یا پیدا شود. چرا برای بازار ما چنان هزینه زیاد نمیتوان کرد. وابستگی های ممکن است ایجاد شود؛ برای مثال شرکت بزرگ هوآوی تلفن همراه تولید کرد و خیلی هم موفق بود اما تخریم های گوگل باعث شد تا سهم بازار خود در سطح بین المللی از دست بدهد و تقریبا گوشی های هواوی نزدیک به شکست هستند به گونه ای که حتی در بازار ایران هم کمتر کسی گوشی هواوی می‌خرد. نه نتها هواوی بلکه شرکت های دیگری مانند سونی، نوکیا و غیر کنار گذاشته شدند و یا به صورت بسیار محدود تولید می‌کنند؛ این موضوع برای ما که طبعا از آن ها بهتر نیست قابل توجه است. پس بنابراین باید در زمینه ساخت گوشی بسیار گوشمندانه‌تر عمل کنیم و از وجود شرایط این پروژع مطمئن شویم و بعد تصمیم بگیریم.

در مجموعه می‌توان گفت که در حال حاضر شرایط مناسبی برای تولید گوشی نیست و می‌تواند در بازار ایران موفق باشد

227321

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1734806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    83 17
    می سازند مگه مستعان را نساختند ؟ گوشی که کاری نداره .
  • رامین IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    87 7
    معرفی میکنم آقا زارع پور هستن از سیاره اورانوس تشریف آوردن
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    مهم اینه که رفقا به اسم تولید داخل چند صد میلیارد بودجه بگیرند.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      80 4
      کلی آدم در کانادا و کالیفرنیا ،چشم امیدشان به همین طرحهاست .امیدوارند زودتر نهایی بشه تا زندگی شان لاکچری تر شود .چیزی که ما از تولید داخلی در این سالها دیدیم چیزی غیر از این نبوده
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      11 35
      خب می‌توانند اون گوشی های نه چندان خوب هم به خارج صادر و ارز آوری کنند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    اپل و سامسونگ هم همه تجهیزات رو خودشون نمیتونن بسازن
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      23 21
      سامسونگ برای همه پنل میزنه حتی اپل. کجای کاری
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    74 8
    وزیر جوان هیچ کاری در وزارتخانه ندارد از بیکاری میخواهد تولید کند
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    105 4
    وزیر جوان هیچ کاری در وزارتخانه ندارد
  • علی اکبر محمدی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    همچین که این کلمه بومی سازی رو می‌شنوم چهار ستون بدنم می لرزه آخه بومی سازی برا چی وقتی داره وارد میشه ؟
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    44 1
    لطفا قبل ارسال متن یک دور ویرایش بشه
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    88 11
    اصلا معنا ندارد وقتی اتومبیل و هواپیما و موتور و هر وسیله و ابزاری و کالایی که در دنیا هست ما هم برویم دنبال تولید آن . بقول شما دوباره تولید چرخ کنیم !!!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    97 9
    این تفکر شما که اینها میخواهند گوشی بسازند که قیمتها را پایین بیاورند واقعا مضحک است ! دلیل دیگه ای پشت این قضیه هزینه بر هستش .
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    81 5
    اگر تولید گوشی با این تکنولوژی پیشرفته در ایران امکان داشت شرکت صا ایران که اولین تولید کننده گوشی های ساژم فرانسه در ایران در زمان غیر تحریم بود از آن پاپس نمی کشید.
  • نادر IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    24 42
    بهتر نیست که شما نگارش متن خودتون رو اصلاح فرمایید که این همه غلط املایی و اشتباه نویسی نداشته باشید بعدا به اعلام نظر در مورد مسائل سنگین بپردازید. آره آقا جون کمی دیکته کار کنید و یا کمی پول خرج کنید و یک نفر تصیح کننده استخدام کنید.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      24 10
      امروزه معلم ها رو میبینی که....به جای درس کلاس رقص میذارن سواد کجا بود
    • حسین IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      23 2
      تصیح غلطه باسواد تصحیح
    • پوریا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      22 0
      عمو جان حس میکنم منظورت تصحیح کننده س یه کم دیکته اول خودت یاد بگیر
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      17 2
      تصيح؟!
    • عرفان IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      23 0
      تصحیح درسته نه تصیح
  • محمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    33 6
    خداوند ما از شر بعضی مسوولین نجات بده
  • دلسوز IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    22 54
    مانند ویتنام و هند گوشی های خارجی را در داخل منتاژ کنیم. و کار ایجاد کنیم.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    56 2
    حتما میخواهند دلار خارج کنند
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    24 59
    مگه چین از شکم مادر با گوشی متولد شدن تلاش کردن البته تلاش صادقانه از روی دلسوزی برای کشور تواین کشوراز بس دلال و سوداگر زیادشده که اجازیه تولیدداخلی رو نمیدن هرکی هم چیزی درست کنه معلوم نیست چی میشه چون واردات بیشتر براشون سودداره
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    65 7
    ول کنید نمیخاد شما چیزی بسازید
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    64 8
    آرزو بر جوانان عیب نیست ولی با این وضعیت درست کردن دوچرخه هم در ایران از معجزات الهی است
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    57 0
    مشکلی نیست بسازید و همه مسئولین رو مجبور به استفاده کنید مگه نمیگید امنیت ملی مهمه جاسوسی نشه اگر خوب بود بعدا به مردم بدین چون این مسئولین اگر برای خودشان باشد سریع واکنش نشون میدن ولی اگر اول مروم بگیرن اینها واسشون فرقی نمیکنه
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    58 4
    نمیشه جلوی پیشرفت گرفت الان ایفون ۱۴ و سامسونگ ۲۲ قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای دارن کم کم بقیه گوشیهای میان رده ام به این تکنولوژی تجهیز میشن از الان میخواین باهاش مقابله ای بکنید که جز شکست دست اوردی نداره
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    29 1
    به نون دونی خوش آمدید
  • US ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    21 1
    جوانان فهمیده و مستعد کنار هستند . جوانانی هم‌اکنون مسئول می‌شوند که باب میل گروهند. با افکار حجری و غیر کارشناسی.
  • جعفرقلی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    20 3
    فقط میتونم بگم خاک بر سرمون
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    36 3
    گیر کردیم با یه مشت بیسواد لجباز که با رانتو پارتی بازی پست گرفتن تو این مملکت خراب شده...
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    28 4
    وقتی ما در عصر حجر زندگی میکنیم همینه دیگه
  • وحید IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    21 2
    واقعا تیتر خوبی زدید یاد یه جوک افتادم یه نفر لب دریا نشسته بو یه کاسه ماست هم دستش بود گهگاهی یه قاشق ماست می‌ریخت. تو دریا. هم میزدیکی رد میشد گفت چه کار میکنی گفت دارم دوغ درست میکنم یارو گفت مگ میشه غیر ممکنه طرف هم گفت میدونم ولی اگر بشه چییی میشه.
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      6 1
      بخورید و بیاشامید ولی اختلاس نکنید.
  • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    17 1
    خیلی هم عالیه. ولی شما الان شروع کنید فقط یک قطعه ی های تک بسازید. یک ال سی دی بسازید یک پردازنده بسازید بعد اگر چند تا از اینها را ساختید بیایید بگویید حالا میخواهیم گوشی بسازیم.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    24 33
    هروقت ایران بخواهد برای پیشرفت حرف و یا حرکتی کند همراهان گالیور به یادم می آید یاس و ناامیدی سایه شوم عقب ماندگی است لطفآ بی عرضگی خودتان را به حساب دیگران نگذارید
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    23 3
    دروغ پس از دروغ صد رحمت به قبلیا دست پرورده هاشون از خودشون دروغگو ترند
  • KR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    11 0
    سونی و نوکیا و الجی و ....... فقط بوش و زیمنس زرنگ بودند اول کار چند تا مدل بیشتر نساختند و از بازار بیرون رفتن
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    16 4
    مسولین باید به این فکر باشن دنیا از تکنولوژی قرن باید استفاده کنداینکه خودشون رو به خواب بزنن بعد از تکنولوژی غار نشینان استفاده کنن پیشرفت نیست سرگرمی هست
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    17 1
    یه گوشی ایرانی بعداز چند ماه باتریش سوخت واصلا باتریش پیدا نمیشد و باتری دیگه ای هم بهش نمیخورد
  • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    17 5
    به آقای زارع پور برسانید بجای تولید گوشی یا موبایل اعلام کنند مونتاژ گوشی ،آنهم از چین کمونیست.که مردم خاطره خوبی ازش ندارن
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    19 2
    ارتباطی هم مگه مونده
  • رحیم بیگلر IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    21 4
    میخوان خودشون بسازن که چی ارزون بشه نه داداش گوشی های خارجی هم با کیفیت و هم قیمت هاشون خوب است مثل بازار خودرو نکنید که جلوی ماشین های خارجی رو گرفتید الان باید پراید رو به قیمت ماشین خارجی بخریم اونم اگه تونستیم پس انداز کنیم
  • راستگو IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    27 3
    با یک نگاه به خودروسازی همه چی دستتون بیاد
  • دلسوز IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    27 2
    صد در صد میخوان بعد یه مدت مثل ایرانخودرو انحصاری اش کنن و برای خرید گوشی آشغال باید تو قرعه‌كشي شرکت کنیم
    • حسین نوری IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      6 1
      من باهات موافقم قطعا همین جوری میشه اگه بشه
  • شبگرد IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    24 5
    کلا رد دادن وزرامون اینم که توهم داره
  • سامان IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    2 9
    کار نشد ندارد و ما باید به سمت تولید حرکت کنیم نمیشود که تا ابد وابسته بود.
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 4
    چین هم اگر مثل تو فکر میکرد الآن اقتصادش این نبود . من نمیدانم این جمله عوام فریبانه « اختراع از نو » را کدام احمقی در زبان شما گذاشته ؟ تکنولوژی روز الآن جلوی دست متخصصان ما است و میتوانند مهندسی معکوس نمایند و بسازند مطابق روز . اگر مثل جنابعالی فکر کنیم ، کلا باید صنعت را تعطیل کنیم چون همه چیز قبلا اختراع شده !!!!
  • زلفعلی خوش هیکل IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 2
    وقتی که کمپانی بزرگی چون نوکیا به خاطر داشتن تعصب بر حفظ سیستم عامل سیمبین در گوشیهای خود زمینگیر شد و ۱۰ سال از بازار گوشی اخراج شد شرکتهای در پیت چگونه می‌توانند در بازاری که به طور لحظه‌ای در حال تغییر است حرفی برای گفتن داشته باشند ؟؟؟ این ادعاها بیشتر برای جذب بودجه و هپلی کردن آن است تا تولید
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 1
    کاردرستی هست گوشی خوب بزنید پشتیبانی اندروید وقطعات ولوازم جانبی خوب داسنه باشید وسخت افزار ونرم افزار بهتر ازرقبا چراکه نه ممیخریم ارز خارج نمیشه
  • ..علیرضا FR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    8 1
    تور به اون خدا قسم تون میدم این شرایط مملکتو درست کنید یک دلار شده ۵۱۰۰۰تومان سکه۳۱میایون تومان من وامثال من که بالای سی سال سن داریم آرزوی تشکیل زندگی داریم اما امنیت شغلی امنیت مالی شرایط تشکیل خانواده و زندگی وجود ندارد کمک کنید به جوانها
  • Aman IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    7 0
    خود آمریکا تراشه ها و دستگاه ساخت تراشه را از تایوان و هلند وارد میکنه ، چین هم دستگاه ساخت تراشه را از هلند میخره!!!!!!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    12 0
    گوشی ساختن اصلا کار آسونی نیست. یه شرکت فقط گلس میزنه، یکی دیگه فقط CPU و چیپست می‌سازه، یکی دیگه سنسور دوربین، گوگل سیستم عامل تولید میکنه، یکی مثل AKG فقط روی صدا کار میکنه یا تو بحث رایانه یکی داره فقط کارت گرافیک می‌سازه، اون یکی تولید اصلیش CPU و یکی دیگه فقط هارددیسک یا مادربورد و... و اين تنها مربوط به تولید سخت افزاره و نرم افزار هم که یه جهان عظیم دیگست که روی این سخت افزار ها اجرا می‌شه. و این رو هم بگم که تولید سیستم عامل از صفر در زمان حال، عملا غیر عاقلانه و ناممکنه و اینایی که میگن تولید کردیم، فقط یه سری شخصی سازی انجام دادن... ولی مونتاژ و سرهم بندی راحته. این رو هم اضافه کنم که آقای وزیر ما گفت که چند میلیون پورت فیبر نوری ایجاد میکنم. که هیچ جای دنیا چنین ادعای گزافی نشده، در حالی که سرویس VDSL روی خط تلفن در کشور راه اندازی شده و سرعتی در حد فیبر نوری عادی دارد اما توجهی به گسترش این سرویس نمی‌شود( راه حل جلوی اوست اما در فضا به دنبال حل مسئله میگردد) و این نشان دهنده بی اطلاعی ایشون از مسائل ساده است.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    2 3
    با این طرز فکر تمام کارخانه ها را باید تعطیل کنیم چون همه چیز قبلا ساخته شده از کارخانه نخ ریسی و پارچه بافی تا لوازم خانگی و خودرو و فولاد تا ماشین سازی و تراکتورسازی تا تولید کفش و لباس تا لبنیات و روغن و قند و شکر و غیره ... چون همه اینها را دیگران قبلا ساخته اند !!!
  • معلم خسروی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    1 3
    تجربه تولید گوشی GLXکافی نیست؟من خودم یکی از خریداران اون گوشی بودم ولی لعنت خدا نمی ارزید.پولم هدر رفت.تازه اون موقع گوشی های اندروید اومده بود بازار.