مراسم پانزدهمین جشن سینمای ایران با افتخار سینماگران به استقلال خانه سینما و اشاره به حضور گسترده طیف‌های مختلف اهالی سینما در این برنامه همراه شد.

سمیه علیپور: جشن سینمای ایران جمعه شب 25 شهریورماه ساعت 21 با مشارکت تعداد زیادی از علاقمندان به سینما و سینماگران در عمارت مسعودیه برپا شد و برگزیدگان رشته‌های مختلف جوایز خود را در دستان همکاران خود دریافت کردند.

اعطای شش تندیس به فیلم سینمایی «اینجا بدون من» ساخته بهرام توکلی، چهار تندیس از جمله جایزه بهترین فیلم به «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی و یاد هنرمندان و سینماگرانی که آثار ماندگاری خلق کرده‌اند، فضای جشن پانزدهم را سرشار از لحظاتی امیدبخش برای سینماگران کرد.

مراسم با اجرای احسان کرمی که فقط صدای او در محیط حیاط عمارت مسعودیه پخش می‌شد، با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن کریم آغاز شد و بعد از نمایش کلیپ مربوط به درگذشتگان سینما، کیومرث پوراحمد دبیر جشن به عنوان نخستین سخنران روی صحنه رفت.

این حقارت است که نظر شخصی وارد داوری‌ها شود
کیومرث پوراحمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران در ابتدای سخنان خود گفت: «از جلال شمسیان برای حمایت‌ها و کمک موثری که در استقلال خانه سینما داشتند سپاسگزارم. ایشان عضو خانواده خانه سینما هستند. سپاس از پایمردی محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی و هیئت مدیره خانه و تشکر از بچه‌های خانه سینما و همچنین سپاس ویژه از مازیار میری مدیر اجرای جشن دارم. بسیاری از اتفاقات و ابتکاراتی که دراین جشن رخ داد، حاصل خلاقیت میری است.»

او از داوران جشن تشکر کرد و گفت: «باید خیلی حقیر باشم که دلخوری شخصی‌ام را در آرای هیئت داوران اعمال کنم که البته نمی‌توانستم این کار را انجام دهم و اگر می‌توانستم وای به حال 143 داوری که به این حقارت تن داده باشند. داوران همه از بچه‌های شریف و خبره سینما هستند که یا از اهالی خانه سینما یا با آن دمخور هستند.»

پوراحمد با اشاره به سختی‌هایی که برای برگزاری جشن پشت سرگذاشتند، تاکید کرد: «مازیار همه چیزهای ناخوشایند را شنید و تحمل کرد، اما تو باید بدانی که این اعتراض‌ها به تو نبود و به همه 143 داور بود. تمامی اهالی خانه سینما مثل هم نیستند و درک و منطق درست ندارند.»

دبیر جشن سینمای ایران با اشاره به بخشی از فیلمنامه «مسافران» گفت: «خانواده سینما این رسالت را برای خودش قائل است که آینه قدیمی را که از پیشینیان به ما رسیده برای آیندگان حفظ کند. این خانواده زیر سقف خانه سینما به ماندن و شکفته شدن باور دارد و همه تنگناها را به جان می‌خرد و نمی‌گذارد مجلس ترحیم سینمای مستقل برگزار شود.»

او اظهار داشت: «همه اعضا از مسن‌ترین تا جوان‌ترین وجودشان غنیمت است و آن‌ها هستند که خانه سینما را همیاری کردند و حضور موثر در جشن داشتند. خانواده سینما جشن سینما را باور دارند.»

اهدای جوایز مواد تبلیغی
کمال تبریزی و حسن پورشیرازی برای اهدای تندیس بهترین مواد تبلیغی روی صحنه آمدند. تبریزی با اشاره به صحبت‌های مجری مراسم که می‌گفت به دلیل نزدیکی به میدان بهارستان «از آن حرف‌ها» نزنید، گفت: «فکر می‌کنم اینجور که ایشان شروع کردند دوستان بعدی که اینجا می‌آیند باید یک چسب روی دهانشان بزنند.»

تندیش شایستگی بهترین عنوان‌بندی به شهاب‌الدین نجفی برای «خیابان‌های آرام» تعلق گرفت.

در بخش آنونس دیپلم افتخار به میثم مولایی برای «آخرین سرقت» اهدا شد و در بخش تیزر امیرشیبان خاقانی دیپلم افتخار را برای «سیزده 59» دریافت کرد.

نگار جواهریان

نگار جواهریان برای «اینجا بدون من» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد

در جشن  پانزدهم 15 لحظه از جشن به 15 هنرمند تقدیم شد که اولین لحظه با پخش کلیپی به اصغر بیچاره عکاس، بازیگر و دستیار پیشکسوت سینمای ایران تقدیم شد.

علیرضا خمسه و مجید اخوان در ادامه دیپلم افتخار را در بخش پوستر به آرش صادقی برای «یه حبه قند» و علیرضا نصرتی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا کردند و تندیس شایستگی جشن سینمای ایران به علی نیک‌رفتار برای «یه حبه قند» تعلق گرفت.

خمسه هم با اشاره به صحبت‌های جهانگیر کوثری در جشن سال گذشته گفت: «دبیری جشن برزگ سینمای ایران سال گذشته دوست بزرگوارم آقای فرهاد توحیدی بود و آقای کوثری در جشن پارسال گفتند همه چیز خوب است، اما دبیر قد کوتاه است. امسال بلندترین و خوش تیپ‌ترین دبیر را تقدیم کردیم و امیدورایم که مقبول بیفتد!»

نخسین جایزه بهترین فیلم اول اهدا شد
لحظه دوم این جشن به بهرام بیضایی تقدیم شد و در ادامه جایزه بهترین فیلم اول و بهترین کارگردانی اول اعطا شد.

غلامرضا موسوی و مهدی فخیم‌زاده برای اهدای جوایزه بهترین فیلم اول رو صحنه آمدند. در این بخش دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم اول به وحید نصیریان برای انیمیشن «قلب سیمرغ» اهدا شد.

نصیریان  با تشکر از هیئت داوران گفت: «این فیلم نتیجه چهار سال زحمت یک گروه 95 نفری است که نمی‌توانم الان از همه آن‌ها  تشکر کنم، اما یکی از دلایلی که می‌توانم فکر کنم این فیلم ارزشمند به نظر رسیده به خاطر موسیقی و صدای خوب است که محمود موسوی‌نژاد و پیام آزادی زحمت آن را کشیده‌اند و من از هر دوی آن‌ها ممنونم.»

تندیس شایستگی جشن سینمای ایران و دیپلم افتخار این بخش را امیر ثقفی برای کارگردانی «مرگ کسب و کار من است» دریافت کرد و گفت: «ممنونم از هیئت داوران و این جایزه را به پدرم تقدیم می‌کنم که لحظه لحظه از زندگی‌ام را وامدار او هستم.»

تندیس شایستگی جشن سینمای ایران و دیپلم افتخار بهترین فیلم به فرشته طائرپور برای تهیه‌کنندگی «آینه‌های روبرو» تعلق گرفت.

او هم از هیئت داوران تشکر گفت: «این جایزه برای این ارزش دارد که بیش از 100 داور حرفه‌ای خانه سینما فیلم‌ها را به طور تخصصی در سه ماه مورد بررسی قرار داده‌اند. اولین بار است که تندیس خانه سینما را می‌گیرم چون بیشتر فیلم کودک می‌سازم و در جشن خانه سینما فیلم کودک چندان دیده نمی‌شود.»

او ادامه داد: «جایزه گرفتن همان‌قدر شیرین است که جایزه دادن و اجازه می‌خواهم با همه ارزش‌هایی که این جایزه دارد آن را به کارگردان خوب سینمای ایران نه به این دلیل که درخشان‌ترین فیلم‌ها را ساخته، بلکه به دلیل مدیریت لحظه به لحظه این جشن تقدیم کنم و به دل شکسته او احترام بگذارم و امیدورام از سختی‌ها و تهمت‌ها خسته نشود و باز هم جشن‌هایی را ببنیم که مازیار میری برگزار می‌کند و بداند که ارزش این جشن خیلی از جشن‌های دیگر بیشتر است.»

میری هم در پاسخ به او گفت: «این جایزه شایسته شماست برای سال‌ها تلاش در سینمای ایران.»

لحظه سوم این جشن به مرحوم سیف‌الله داد کارگردان سینما و یکی از مدیران محبوب سینمایی سال‌های گذشته تقدیم شد.

اعطای نشان ویژه به شمسیان
در ادامه مراسم فرهاد توحیدی و محمدمهدی عسگرپور نشان ویژه این جشن را به جلال شمسیان مدیرعامل شرکت نوین عرفا که حامی بزرگ جشن سینمای ایران بود، اهدا کردند. او از همسر و فرزند خود و مهمانان این جشن تشکر کرد و همچنین از بهمن فرمان‌آرا به عنوان سینماگری برجسته که مظهر استقلال و عزت است، نام برد و تشکر کرد.

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما  به نمایندگی از جامعه اصناف  سینمایی روز ملی سینما را تبریک گفت و از اهالی خانه سینما تشکر کرد: «از همه عزیزان عضو خانه سینما که در این دو سال گذشته یار و یاور هیئت مدیره بودند و باعث شدند تلاش‌ها نتیجه بدهد و خانه بماند تشکر می‌کنم. همچنین از آقایان پوراحمد و میری که تلاش زیادی کردند  تا جشنی در خور شان خانواده بزرگ سینمای ایران برگزار کنند تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد:«خدا را شکر می‌کنم که امکان برگزاری این جشن را بعد از مسائل و مشکلاتی که داشتیم، فراهم کرد. در شرایطی که امکان بررسی شرایط محیط زندگی فراهم نیست و بخش عمده‌ای از این تحلیل شرایط  در درون نهادهای دولتی امکان‌پذیر است امکان بررسی نهادهای صنفی کمتر وجود دارد. بنابراین از خانواده بزرگ سینمای ایران خواهش می کنم امکان بررسی شرایط کنونی را مهیا کنند تا بتوانیم رفتارهای درست را تقویت و شناسایی کنیم و آنچه باعث بعضی ریزش‌ها در خانه سینما شده بشناسیم و جلوی این اتفاق را بگیریم و برای آینده‌ای بهتر دست به دست هم بدهیم.»

مدیر عامل خانه سینما با یاد کردن از فیلم‌های دفاع مقدس سینمای ایران و یادآوری هفته دفاع مقدس گفت: «فیلم‌های دفاع مقدس در سینمای ایران فضایی را به وجود آورند که باید سال‌ها بگذرد تا ما توجه شویم این فیلم‌ها چه ارزش‌هایی برای سینمای ایران به وجود آوردند.»

عسگرپور با اشاره به همیاری صنفی که در خانه سینما به وجود آمد، تاکید کرد: «باید از انرژی و توان همه افرادی که در خانه سینما هستند استفاده کنیم و دیدیم وقتی در کنار هم باشیم چطور می‌توانیم خانه را حفظ کرده و به خودمان و تمام نزدیکانمان کمک کنیم و بدانیم که نباید از این دایره بیرون برویم، چون مزیت‌های زیادی دارد که بخشی از آنها را الان متوجه می‌شویم و بخش دیگری از آن را در آینده شاهد خواهیم بود.»

اهدای جایزه به «33 روز»
لحظه چهارم جشن با پخش کلیپ به پرویز دوایی تقدیم شد.

در ادامه هانیه توسلی و ابراهیم حقیقی طراح و گرافیست برای اهدای تندیس جلوه‌های ویژه بصری روی صحنه آمدند. تندیس جشن سینمای ایران و دیپلم افتخار این بخش به  امیررضا معتمدی برای «33 روز» تعلق گرفت. معتمدی هم با نام بردن از جلوه‌های ویژه بصری به عنوان صنعتی نو در سینمای ایران از مدیریت خانه سینما خواست به تثبیت این صنف در خانه سینما کمک کنند.

هانیه توسلی و یدالله صمدی کارگردان سینما برای اهدای جایزه جلوه‌های ویژه میدانی روی صحنه آمدند.

صمدی از این کار به عنوان یکی از پرمخاطره‌ترین اعمال در سینمای ایران یاد کرد که بیشترین تلفات جانی و نقص عضو را در سینمای ایران دارد. تندیس شاسیتگی جشن سینمای ایران و دیپلم افتخار به نجف فتاحی برای «راه آبی ابریشم» اهدا شد.

لحظه پنجم این جشن به اصغر شاهوردی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران تقدیم شد که مدتی است براثر ضایعات ناشی از تصادف روی صندلی چرخدار می‌نشیند و در جشن همراه خانواده‌اش حضور داشت.

جهانگیر میرشکاری صدابردار و منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت برای اهدای تندیس بهترین صدابرداری روی صحنه آمدند.

اسماعیلی با اشاره به فردی که باید این تندیس را بگیرد، گفت: «در این زمان دلجویی لازم است نه تندیس.»

تندیس جشن و دیپلم افتخار این بخش به مهران ملکوتی برای «خیابان‌های آرام» تعلق گرفت. ملکوتی هم با تشکر و خسته نباشید به دوستانش در این پروژه  از اشکان فخری همکارش تشکر کرد و گفت: «این جایزه برای من خیلی شیرین است چون از دست استادم می‌گیرم.»

معتمدآریا

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به فاطمه معتمدآریا برای «اینجا بدون من» اعطاء شد

نیکی کریمی و مسعود بهنام برای اهدای جایزه بهترین صداگذاری روی صحنه آمدند. کریمی با بیان اینکه برای دومین بار است در این جشن شرکت می‌کند تندیس شایستگی جشن سینمای ایران و دیپلم افتخار را به امیرحسین قاسمی برای «اینجا بدون من» اهدا کرد.

قاسمی هم گفت: «باعث افتخار من از است که این جایزه را می‌گیرم. از هیئت داوران و انجمن صدا تشکر می‌کنم. چند روز پیش مطلبی می‌خواندم درباره اینکه وقتی انسان می‌خواهد از دنیا برود، حس شنوایی‌اش زودتر از بقیه حس‌ها از دست می‌رود، بنابراین امیدوارم همیشه بشنوید.»

مسعود بهنام هم با بیان خاطره‌ای از پوراحمد گفت: «سال‌ها پیش او در اصفهان سریال «قصه‌های مجید» را می‌ساخت و همه کارهای این سریال را خودش انجام می‌داد. پوراحمد رفت که نارنگی بخرد و با دیدن نارنگی‌ها گفت چقدر این‌ها ریز است. فروشنده به او گفته بود، بشین و به آنها نگاه کن.»

تبریک نگار جواهریان با همه کاندیداها
لحظه ششم از جشن به ملک‌جهان خزائی طراح صحنه سینمای ایران تقدیم شد.

ویشکا آسایش و رامبد جوان برای اهدای جایزه طراحی لباس روی صحنه آمدند. جوان گفت: «خانم آسایش استاد تپق زدن است و زبان  فارسی بیست و ششمین زبان ایشان است.»

تندیس شایستگی جشن سینمای ایران و دیپلم افتخار به اصغر نژادایمانی برای «مهتاب روی سکو» اهدا شد.

پانته‌آ بهرام و امیر اثباتی، تندیس جشن و دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه را به آتوسا قلم‌فرسایی برای طراحی «اینجا بدون من» اهدا کردند که او به دلیل مسافرت دراین جشن حضور نداشت و اثباتی که در همسایگی او زندگی می کند قول داد، تندیس را به او برساند.

لحظه هفتم این جشن به ابراهیم حاتمی کیا اهدا شد.

در ادامه باران کوثری و حامد بهداد برای اهدای جایزه نقش مکمل زن روی صحنه آمدند.  کوثری گفت: «خدا را شکر که با همه بدخواهی‌ها، موانع و تهمت‌ها امسال این جشن و خانه را سرپا نگه داشتیم.»

بهداد هم گفت: «به همه کاندیداها و خانم جواهریان تبریک می‌گویم. خانم جواهریان شاید شما دوست داشته باشید از اساتید قابل‌تری این جایزه را بگیرید، اما در این جمع کسانی هستند که به استقلال خانه سینما که موضوع مهمی است می‌اندیشند و من هم از طرف آنها این جایزه را به شما می‌دهم.»

نگار جواهریان برنده تندیس این بخش  برای بازی در «اینجا بدون من»هم گفت: «خیلی خوشحالم از شما دو دوست قدیمی این جایزه را می‌گیرم. خیلی ممنونم از هیئت داوران و بهرام توکلی و همه گروه سازنده این فیلم.»

او ادامه داد: «از صبح تا به حال فکر می‌کردم اگر این جایزه را بگیرم چه چیزی می‌توانم بگویم. می‌خواستم به همه کاندیداها ادای عشق و احترام کنم و خیلی چیزهای دیگر بگویم. آن‌قدر این تندیس را دوست دارم که فکر می‌کنم شاید مثل یلدای «اینجا بدون من» دوست دارم هر شب آن را بشویم و مثل یلدا می‌گویم که الان خوب می‌شوم، خیلی عادت ندارم در جمع باشم.»

هنگامه قاضیانی و صابر ابر برای اهدای تندیس بازیگر نقش مکمل روی صحنه آمدند. قاضیانی با اشاره به خانه سینما گفت: «این خانه با غرور و غیرت و آبرو پابرجاست و به ما تکیه‌گاه و امنیت می‌دهد.»

تندیس شاسیتگی جشن سینمای ایران و دیپلم افتخار به شهاب حسینی برای «جدایی نادر از سیمین» اهدا شد. حسینی هم گفت: «تصور نمی‌کنم این تقدیر از یک شخص یا فرد باشد. تقدیر از نوعی نگرش و تلقی مبتنی بر اعتقادات و باورهاست و از این بابت به اصغر فرهادی تبریک می‌گویم.» او جایزه خود را به کمال تبریزی برای خوبی‌های زایدالوصفش تقدیم کرد.

تشویق‌ محمدرضا شجریان
لحظه هشتم جشن به جلال الدین معیریان تقدیم شد.

فریبا کوثری و داود میرباقری برای اهدای تندیس بهترین چهره‌پردازی روی صحنه آمدند و تندیس جشن و دیپلم افتخار به عبدالله اسکندری برای «یه حبه قند» اهدا شد.

میرباقری گفت: «خیلی خوشحالم امشب این افتخار را دارم که به عبدالله اسکندری این جایزه را تقدیم می‌کنم. او علاوه بر اینکه در کار خودش خلاق و بدعت‌گذار است در طول بیست و هفت بیست و هشت سال پیش همیشه مشاور خوبی برای من بوده و امیدوارم عمرش طولانی باشد و خلاقیتش استمرار داشته باشد و سایه‌اش بر سر اهالی سینما و اینجانب باشد.»

با تقدیم لحظه به محمدرضا شجریان، جمعیت حاضر ایستاده و نشسته با تشویق‌های طولانی خود پخش تصویر شجریان را همراهی کردند و در ادامه شهرداد روحانی و همایون شجریان برای اعضای جایزه بهترین موسیقی روی صحنه آمدند.

همایون شجریان پیش از اهدای جایزه گفت: «به عنوان یک شیفته هنر به برندگان جوایز تبریک می‌گویم و امیدوارم فرهنگ و هنر این سرزمین که از پیچ و خم‌های زیادی گذر کرده و به واسطه آفرینندگان خلاق خود به این درجه از بالندگی رسیده، همچنان خستگی‌ناپذیر گام بردارد.»

تندیس بهترین موسیقی متن فیلم به کارن همایونفر اهدا شد. همایونفر که برای ساخت موسیقی فیلم «جرم» این جایزه را از آن خود کرد، گفت: «از کسانی که جایزه می‌گیرم که شجره خانوادگی‌شان با موسیقی عجین شده. این سومین تندیس من است و به دریافت این جوایز افتخار می‌کنم.»

شهرداد روحانی نیز با اشاره به اینکه نخستین بار است در جشن سینمای ایران شرکت می‌کند، گفت: «در ایران زندگی نمی‌کنم، اما اخبار فیلم را دنبال می‌کنم و خوشحالم صنعت سینمای ایران آنقدر پیشرفت کرده که در تمام دنیا مطرح است. بهترین آرزوها را برای این سینما دارم و امیدوارم موفقیت‌های بیشتری به دست آورد و موفقیت آن در جوامع بین‌المللی بیشتر شود.»

لحظه بعدی جشن به عباس گنجوی تقدیم شد و واروژ کریم مسیحی و مهناز افشار برای اهدای تندیس بهترین تدوین روی سن حاضر شدند. افشار در سخنان کوتاهی گفت: «خوشحالم در جشن سینمای ایران کاندیدا شدم و آرزوی حمایت و محبت و پشتیبانی برای همه دارم.»

او جمله پایانی خود را خطاب به نگار جواهریان بیان کرد: «نگار عزیز خوشحالم که جایزه گرفتی و بهترین‌ها را برایت آرزو می ‌کنم.»

جایزه این بخش به محمدرضا موئینی تعلق گرفت که به دلیل حاضر نبودن او در مراسم میثم موئینی فرزندش جایزه را دریافت کرد و از طرف پدر از داوران تشکر کرد.

پس از تقدیم لحظه دیگری از جشن به مازیار پرتو، علیرضا زرین دست و مسعود رایگان جایزه بهترین فیلمبرداری را به حمید خضوعی‌ابیانه برای «اینجا بدون من» اهدا شد و لحظه بعدی به نام پرویز پرستویی سپری شد.

معتمدآریا جایزه را تندیس مهربانی دانست
رویا تیموریان و همایون اسعدیان جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به دستان فاطمه معتمدآریا سپردند و این بازیگر که برای حضور در فیلم «اینجا بدون من» تندیس دریافت کرد، او گفت: «شاید اندازه این جمع نباشد که بگویم خوشحالم از این تندیس. این چیزی شبیه یک مهربانی است. آن چیزی است که سال‌هاست از دست دادیم و دیگر با هم مهربان نیستیم.»

او با اشاره به معماری عمارت مسعودیه گفت: «این معماری از قلب ما بیرون رفته و این هم از همان فراموشی مهربانی است که موجب شده حتی با محیط هم مهربان نباشیم. امشب با این مجلسی که در شان سینماست، بعد از سال‌ها به دست خودمان شان‌مان را به دست آوردیم.»

معتمدآریا گفت: «این چیزی بود که آقای بهشتی به ما یاد داد تا خانه سینما را بنا بگذاریم تا مستقل شویم و خوشحالم در مقابل آقای بهشتی بگویم خانه سینما مستقل شده. آنچه امشب اتفاق می‌افتد شایسته سینماست که گام به گام رشد کرده و برای سینما ارزش قائل شده است.»

او اظهار داشت: «آنچه ما از دست دادیم ممنوعیت ابتذال است. ممنوعیت ابتذال و زشتی و خشم و دشمنی خوب است چون به جایش مهر می‌آید.»

معتمدآریا در مورد تندیس جشن سینمای ایران گفت: «این برای من تندیس آشتی است. امیدوارم شانی که به ما برگشته را حفظ کنیم.»

رویا تیموریان هم دریافت دو جایزه تندیس خانه سینما و جایزه جشنواره مونترال را به معتمدآریا تبریک گفت و خطاب به جانبازان حاضر در مراسم اظهار داشت: «جشن ما را جانبازان عزیز با شکوه حضور خود مزین کرده‌اند.»

در ادامه این بخش فرشته طائرپور برای اعطای جایزه جشنواره مونترال به معتمدآریا روی صحنه رفت و معتمدآریا بعد از دریافت جایزه گفت: «برای این جایزه باید از بهرام توکلی تشکر کنم که با همه بداخمی‌ها و بی‌فرصتی من و شوخی‌هایم کنار آمدند. با افتخار باید بگویم به دلیل کارگردانی توکلی است که این جایزه را گرفتم. او از استثناهای سینماست.»

اعطای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد با اجرای متفاوت مریلا زارعی و مهران مدیری همراه بود. مدیری گفت: «خوشحالم که در جشن خانه سینما حضور کوچکی دارم. چه شبی است امشب که کسانی مانند آقای دولت‌آبادی، منوچهر اسماعیلی و عبدالله اسکندری اینجا حضور دارد و جای عشق همه ما محمدرضا شجریان امشب خالی است.»

بعد از بیان ویژگی‌های برنده تندیس از سوی مریلا زارعی بالاخره مدیری نام بازیگر برگزیده را بیان کرد و رضا عطاران برای دریافت تندیس خود روی صحنه آمد. عطاران گفت: «خیلی خوشحالم جایزه‌ام را از مهران و خانم زارعی می‌گیریم. مهران به گردن ما بچه‌های ساعت خوش خیلی حق دارد.»

مدیری هم گفت: «رضا شایستگی این جایزه را دارد و امیدوارم روز به روز جلوتر برود.»

شهاب حسینی

شهاب حسینی برای «جدایی نادر از سیمین» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد

اهدای نخستین جایزه به فرهادی
لحظه سیزدهم به هوشنگ مرادی کرمانی تقدیم شد و امین تارخ و کامبوزیا پرتوی جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به بهرام توکلی برای «اینجا بدون من» اعطا کردند.

تارخ گفت: «امشب شب بسیار عزیزی است و از شما می‌خواهم به افتخار منوچهر اسماعیلی بایستید.» بعد از تشویق اسماعیلی از سوی حاضران جایزه این بخش به بهرام توکلی برای نگارش فیلمنامه «اینجا بدون من» اعطا شد و توکلی بدون بیان سخنی جایزه‌اش را گرفت.

حضور محمود دولت‌آبادی و فرهاد توحیدی روی صحنه برای اعطای جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال با تشویق همراه شد و این تشویق‌ها زمانی اوج گرفت که نام اصغر فرهادی برای دریافت جایزه نگارش فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» مطرح شد.

دولت‌آبادی بعد از اعضای جایزه به فرهادی گفت: «شب زیبایی است و دیدن دوستان قدیم و جدید خوشحالم کرده، بعضی‌ها پیر شدیم و بعضی همانطور مانده‌اند. وقتی قرار شد اینجا بیایم حدس زدم که باید حرف هم بزنم و متنی نوشتم.»

او از روی نوشته چنین خواند: «گرامی بداریم یاد سهراب شهیدثالث را که بنیان گذاشت خشت بنای ساخت فیلم متفاوت را در سینمای ایران. سپاس و قدرشناسی می‌کنم از ابراهیم گلستان، ارج بگذاریم به عباس کیارستمی که به شیوه خود مسیر سینمای متفاوت را به دنیا گشود و راه را هموار کرد.»

دولت‌آبادی گفت: «همچنین از امیر نادری یاد کنم، به ناصر تقوایی سلام کنم، بهرام بیضایی و محسن مخملباف را به یاد بیاورم که هرکدام به کنجی رفته‌اند. دیگر آرزوی کوشایی بیشتر برای جعفر پناهی و رسول‌اف داشته باشم. آن‌ها می‌کوشند برای برون‌رفت از تار و پود منع و ممنوعیت که به آن دچار آمده‌اند.»

او گفت: «آرزومندی شادی بخشی بیشتر برای رامبد جوان و همراهانش و برای مهران مدیری دارم که مردم را می‌خندانند و این خیلی مهم است.»

نویسنده «کلیدر» در مورد فرهادی گفت: «و سرانجام هم اکنون شوق اندیشنده بیشتری آرزو می‌کنم برای اصغر فرهادی. خوبست امیدوار باشیم که او بتواند به سنجیدگی در خود بنگرد و با وقوف به اینکه اثر او میانگین درست و دقیق از ضدین سینمای متفاوت با سینمای عام است، درست میان جا باقی بماند. میانه‌گرایی هم پندی است که ما از آموزگار حکیم خود ابوالقاسم فردوسی آموخته‌ایم و البته این میانه گرایی آسان نخواهد بود.»

دولت‌آبادی گفت: «اما نکاتی خاص در مورد فیلم فرهادی، آدمیان و فضای نفس‌گیر آن. براساس احوال فیلم‌هایمان باید گواهی دهم ما مردم تا 30 سال پیش و سپس تا پایان جنگ تحمیلی دفاعی ایرانیان که خوشبختانه نمایندگان آن جان فداها اینجا هستند، چهره و جلوه‌ای چنین ناپسندیده که تصویر می‌شویم نبودیم، اما چنین شدیم.»

فرهادی نیز در سخنانی گفت: «دیروز صبح فکر نمی‌کردم امشب اینجا باشم، اما با کمک بچه‌های سینما این اتفاق افتاد و توانستم خودم را برسانم، ولی با دیدن این جمع و صحبت‌های آقای دولت آبادی دیگر خستگی در من نماند. خوشحالم توسط کسی تبرئه شدم که از نوجوانی نظرش برایم الگو بوده. او مرا از اینکه جامعه را از بالا قضاوت می‌کنم تبرئه کرد و خوشحالم این کار را بزرگواری همانند آقای دولت‌آبادی انجام داد. بعد از امشب که به برلین برمی‌گردم با انرژی بسیار برخواهم گشت.»

تقدیم جایزه نقدی «جدایی نادر از سیمین» به شاپور قریب
پس از تقدیم لحظه به امیر نادری، کیومرث پوراحمد و حسین یاری جایزه بهترین کارگردانی را به اصغر فرهادی اعطا کردند. پوراحمد در سخنانی گفت: «چند شب با حبیب احمدزاده که کمی شیمیایی شده هم اتاق بودیم و متوجه سختی نفس کشیدن او شدم. این سختی جانبازان ما را نشان می‌دهد.»

او در مورد فرهادی هم گفت: «زمانی که فرهادی «رقص در غبار» و «شهر زیبا» را ساخت نوشتم که او فیلمساز بزرگی خواهد شد و حالا می‌بینیم او از بزرگان سینمای ایران و جهان شده است.»

فرهادی نیز گفت: «تصویر امیر نادری را دیدم و یادم آمد بگویم چند هفته قبل چند روزی با هم بودیم و من پر از افسوس و حسرت که او در جمع ما نیست. بنابراین فکر کردم می‌توانم از هم نسل و هم دوره او یاد کنم و بخش نقدی جایزه‌ام را کارگردان فیلم «هفت تیرهای چوبی» (شاپور قریب) تقدیم کنم.»

ابوالحسن داودی، محمدعلی نجفی و محمدمهدی عسگرپور جایزه بهترین فیلم را برای «جدایی نادر از سیمین» به فرهادی اهدا کردند و داودی گفت: «حضور ما سه نفر در اینجا معنای زیادی دارد. این یعنی خانواده سینما می‌تواند در دوره‌های مختلف با سلایق متفاوتی کار کند، اما وقتی جای اصول به میان می‌آید، جانمان را کنار هم می‌‌گذاریم. خوشحالم که این جایزه را به اصغر فرهادی اهدا کردم.»

اجرای یک قطعه موسیقی با رهبری ارکستر شهرداد روحانی و خوانندگی مهران مدیری، اجرای سمفونی... و اجرای ای ایران پایان بخش مراسم پانزدهمین جشن سینمای ایران بود.

فهرست کامل نامزدان و برندگان پانزدهمین جشن سینمای ایران را اینجا ببینید.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیلو بهداد US ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    1 0
    عالی
  • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    0 2
    عمارت مسعودیه کجا هست؟
  • یاسان IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    1 0
    گزارش بسیار خوبی بود کامل وجامع ممنون