یک ادعای بزرگ و تخیلی : معکوس کردن زمان ممکن شده است؟!

می توانیم صحنه را به عقب برگردانیم یا چند صحنه جلوتر را ببینیم. دانشمندان می‌گویند که می‌توانند در یک سیستم کوانتومی زمان را معکوس کنند.

پریسا عباسی- به گزارش روزنامه اسپانیایی ال پاییس، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان ادعا می‌کنند که روشی را برای افزایش و کاهش سرعت، و حتی معکوس کردن ساعت در یک سیستم معین با بهره‌گیری از ویژگی‌های غیرمعمول دنیای کوانتومی یافته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این تیم آکادمی علوم اتریش و دانشگاه وین، یافته‌های خود را با جزئیات در شش مقاله تشریح کردند. قوانین مرسوم فیزیک، به طور شهودی، دنیای زیراتمی که از ذرات کوانتومی به نام کیوبیت‌ تشکیل شده‌اند و می‌توانند از نظر فنی در بیش از چند مرحله بطور همزمان وجود داشته باشند را ترسیم نمی‌کنند؛ پدیده‌ای که به نام درهم‌تنیدگی کوانتومی شناخته می‌شود.

اکنون محققان می‌گویند که کشف کرده‌اند، چطور می‌توانند ساعت‌های این ذرات کوانتومی را به جلو یا عقب برگردانند.

میگل ناواسکوئز، محقق موسسه علمی آکادمی اتریش، از موسسه کوانتوم و کوانتوم اپتیک، در گفتگو با ال پاییس گفت:«در یک سینما (در فیزیک کلاسیک)، یک فیلم از ابتدا تا انتها بدون در نظر گرفتن خواسته مخاطبان نمایش داده می‌شود. اما در خانه(دنیای کوانتوم)، ما یک کنترل در دست داریم تا بتوانیم فیلم را جلو ببریم یا به عقب بازگردانیم. ما داستان‌های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل کرده‌ایم.

این تیم می‌گویند: با توسعه یک پروتکل بازگشت به عقب، توانسته‌اند یک الکترون را به حالت قبلی خود بازگردانند. آنها توانسته‌اند در آزمایشات، استفاده از یک سوئیچ کوانتومی را برای بازگرداندن فوتون به حالت اولیه قبل از عبور یک کریستال، نشان دهند.

با وجودی که چشم‌انداز این کار بسیار جالب است، اما ارتقاء این تکنیک، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است.

ناو اسکوئز به ال پاییس گفت:«از نظر تئوری این امکان وجود دارد که بتوانیم فردی را در جعبه‌ای حبس کنیم، و میزان تاثیر عوامل خارجی بر روی آن فرد را به صفر برسانیم. اما با پروتکل‌های فعلی که داریم، احتمال موفقیت‌مان بسیار کم خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

یک موضوع مهمتر نیز وجود دارد. او افزود: «همچنین زمان مورد نیاز برای تکمیل این فرآیند بستگی به میزان اطلاعاتی دارد که سیستم می‌تواند ذخیره کند. انسان، یک سیستم فیزیکی است که حاوی حجم زیادی از اطلاعات است. میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک شخص را در کمتر یک ثانیه دوباره جوان کنیم، بنابراین این موضوع منطقی نیست.»

به علاوه این سیستم تنها قادر به بازگرداندن وضعیت یک ذره معین است. اگرچه محققان در حال کار برای سرعت بخشیدن به زمان هستند.

ناو اسکوئز توضیح داد:«ما کشف کردیم که می‌توان زمان تکاملی را بین سیستم‌های فیزیکی یکسان منتقل کرد. در یک آزمایش یک ساله با ده سیستم، می‌توانید از هر ۹ سیستم اول، یک سال را برداشته و همه آنها را به قسمت دهم بدهید.»

محققان به جای بازسازی «بازگشت به آینده»، کاربردهای عملی دنیوی‌تری از کشف خود را مشاهده می‌کنند. مثلا حالت‌های کیوبیت یک پردازنده کوانتوم می‌تواند معکوس شود، و به شکل موثری به محققان اجازه دهد تا خطاهای خود، در طول زمان توسعه را خنثی کنند.

منبع: futurism

• IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    ماشالاه به این پیشرفت که هیچ قطاری به گردش نمیرسد.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      یکی از مفاهیم که به زمان مرتبط میشه بحث آنتروپی هست. اگه بتونیم همه چیز دنیارو در جای قبلی شون قرار بدیم یعنی شامل تک تک اتم ها تو مغزمون و بدنمون و بقیه ادم ها و کیهان و غیره اون موقع انگاری تو زمان عقب برگشتیم. اما از اونجایی که این امکان پذیر نیست و آنتروپی همیشه مثبت هست، زمان جهت دار هست و به عقب برنمیگرده! کلا موضوع پیچیده ای هست به هر لحاظی که فکرشو کنید
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      آره راست میگن آقای ناطقی الهی و زارع مشتریان دایم خبرانلاین اینا رو کشف کردن ...
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    اینکه جسمی یا اتمی رو بتونید از حالت دومی به حالت اولیه برگردونید اسمش برگردوندن زمان نیست. ظاهرا کسانی که روی زمان کارمیکنند هنوز نمیدونند همه موجودات و کائنات در چیزی به اسم زمان محصور هستند و تنها موجودی که داخل مقوله زمان و مکان گیر نکرده فقط خداست که خودش زمان رو خلق کرده. زمان بر هرچیز و همه چیز جاری و ساری است و آنرا پیر میکند و در نهایت از هم می پاشد. برگرداندن زمان پیش کش ، انسان حتی تاکنون نتوانسته است حتی کوچکترین تغییری در گذشت زمان ایجاد کند . نطریات انیشتین درخصوص حرکت با سرعتهای مضربی از سرعت نور برای تغییر سرعت گذشت زمان فقط و فقط در حد نظریه است و حتی قابلیت آزمایش هم نیافته است . اگر قرار است تغییری در زمان ایجاد شود باید این امر درجایی فرای کائنات (یا محیطی بسیار متفاوت از آفریده های فعلی مثل فضای خالی و خلا و جسم و هوا و اشیا انجام گیرد
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      خیلی خوشحال میشم تخصص شمارو بدونم. کسایی که در این موارد نظر میدن تخصصش رو دارند و هر حرفی رو بدون سند نمیگن. زمان یه چیز نسبیه پس نمیشه گفت چیزی درونش محصوره. معکوس کردن زمان موضوع خیلی پیچیده ایه که پارادوکس های متفاوتی برای نقضش وجود دارن. پس اینجور ادعا ها معمولا زود نقض میشوند. درواقع اکثریت داشمندان توافق کرده اند که برگشت به گذشته ممکن نیست و فقط دنبال راهی برای اثباتش هستن. یکی از فرضیه های معکوس کردن زمان این هست: کرمچاله ای ابر‌جرم که بر روی خودش خم بشه و اینگونه زمان به عقب بر میگرده اما مشکل اینجاست همچین چیزی قابلیت ایجاد نداره و هرچیزی توی این شرایط متلاشی میشه. اما درباره سفر به جلو، نظریه انیشتین اگرچه فعلا قابلیت ازمایش نداره اما دلیلی بر غیرواقعی بودنش نیست. فضا زمان قابلیت کشش داره پس درصورتی که جسمی بدون متلاشی شدن تحت گرانشی قوی قرار بگیره که اون گرانش باعث ایجاد فرورفتگی در بافت فضا زمان بشه، زمان برای اون جسم کندتر از سایر سیستم فضا زمان میگذره و به گونه ای، سفر در زمان امکانپذیره.
    • ایرانی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      شما بهتره از اختراعات و اکتشافات دانشمندان غربی استفاده نکنید و از علوم مورد نظر خودتان بهره جویید در زندگی
    • akbar IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      دویست سال پیش اجداد جنابعالی پرواز انسان رو باور نداشتن و همین حرفهای الان تو رو میزدن اخرش چی شد مطمئن باش دویست سال دیگه به حرفهای الان تو حتما میخندن و بهت میکن بیسواد
    • 1 IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      برای درک این موضوع ابتدا باید 4 نیروی اصلی چهان را که تا کنون کشف شده اند بشناسیم یعنی نیروی جاذبه -- نیروی مغناطیس-- نیروی قوی -- نیروی ضعیف ...
    • 2 IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      آخرین تحقیقات میگوید جرم به آن مفهوم که در فیزیک نیوتونی آمده وجود خارجی ندارد ، بلکه جرمی که میبینیم در واقع برآیند و نتیجه کنش و واکنش 4 نیروی پیش گفته است ...
    • 3 IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      4 نیروی گفته شده منشا و ابتدا و انتهایشان نامشخص و مستقل از زمان است !!!
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      زمان چیزی جز تغییر مکانی ماده در فضا نیست اگر ماده ای نباشد زمان بی معنی است.
    • آرمان IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      تنها مفهوم مطلق در جهان زمان هست و بقیه مفاهیم همه نسبی هستند. سفر در زمان نه به عقب و نه به جلو به هیچ وجه امکانپذیر نیست. برای گذشت یک ثانیه، حتما باید یک ثانیه بگذرد و ثانیه گذشته هم قابل بازگشت نیست. مشهورترین تئوری در این زمینه نسبیت است که هنوز هم در حد تئوری باقی مانده و خواهد ماند.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
      تخصصتون چی هست بشین سر جات مگه نظر ندی می گن لالی،
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    Ctr+Z فرق دنیای مجازی و واقعی
    • Marziyeh IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      دوست گرامی نظر شما کاملا منطقیه ولی اگه دانشمندان بتونند کمی فراتر از علم نگاه کنند باید بفهمند جنس و ماهیت زمان از چیزی غیر از ماده هست پس باید از روش های غیر مادی استفاده بشه سفر در زمان براحتی وقتی درموقعیت آلفا(مثل حالت کما یا مراقبه عمیق) قرار میگیری امکان پذیره فقط تغییر در اون ممکن نیست چون اونم مستلزم رفتن در ماده هست، اگه علم راهی برای عبور از ماده پیدا کنه سفر در زمان هم امکان پذیره
  • بهلول IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    ایول، خوراک کسایی که دوست دارن به گذشته ها برگردن!
  • ناشناس IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    مقاله اس دیگه،باید سالها به وسیله دانشمندان مختلف به طرق و روش های مختلف تکرار بشه،نتایج بررسی بشه و ... تیتر کردن اینها جنبه جذب مخاطب داره نه آگاه کردن از حقیقت،از وقتی پای پوپولیسم و تبلیغات و شوآف و ... به علم باز شده علم هم داره رو به انحطاط میره.
  • نصرت اله IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    رسد آدمی بجایی که جز خدا نبیند همه چیز در اراده الهی است و این خلیفه الهی میتواند علوم جدید راکشف کند
    • کامیاب IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      البته جایی دیگه خدا گفته انسان این توانایی رو داره که تمام عناصر پیدا و پنهان خلقت رو به مدد بگیره تابه اسرار و شگفتی های عالم نامنتهایی دست پیدا کنه .پس هر چیزی ممکنه فقط باید زمانه ی ادراکش برسه و انسانهایی که توانایی اثباتش رو داشته باشن .
  • احمدته بارزاده IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    همین گفته ها تفکرات هم درعالم روبه جلوست پس ناممکنه
  • علی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    عجیب و جالب
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    اگر بشه من دوست دارم به 50 سال پیش برگردم هموجا بمونم جلو نر
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    چه خوب میشد،به گذشته برگشت و اشتباهات را جبران کرد،و دل افرادی را که شکسته ایم،نشکنیم،به همه محبت کنیم،و زندگی را بهتر پیش ببریم
  • سعید ق IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    درسته . اگر جسمی به حالت قبلش برگرده ، این رو نمیشه گفت بازگرداندن زمان ولی اینجا درست صحبت در مورد بازگرداندن زمانه که توی این بازگشت ، اون جسم هم تغییر پیدا میکنه . بعد اینکه الان علم به دو دسته کلی تقسیم شده ! یک دسته علمی که به فراخور نیاز مردم عادی به جامعه تزریق میشه و دسته دیگه که مخصوص دانشمندان هست . که بازگرداندن به گذشته و یا حتی رفتن به آینده ای که به نظر هنوز ساخته نشده یقینا وجود داره و اون هم در دسته دوم علمیه که مخصوص دانشمندان هست .
  • افسانه IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱