سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سیتروئن برند فرانسوی مشهور برای ما ایرانیان و جهانیان است. این برند از ۱۹۱۹ میلادی توسط آندره سیتروئن آغاز به فعالیت کرده و پس از اتفاقات و فراز و فرودهای بسیاری،به کار خود ادامه داده است.

سیتروئن هم‌اکنون زیر گروه برند استلانتیس است که خودروسازان دیگری هم مثل مازراتی، آلفارومئو، جیپ، داج و پژو و... در اینجا قرار دارند.
در این مقاله قصد داریم که مدل‌هایی از سیتروئن را که ما ایرانیان با آنها خاطره داریم،بررسی کنیم.
سیتروئن ۲CV؛ژیان ایرانیان!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


ژیان یا ۲CV پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فولکس‌واگن بیتل بود.
خودرویی ساده از نظر نگهداری و تولید با مصرف کم و قیمت ارزان؛پاس کردن همه‌ی این شرایط،به معنی مبارزه و پیروزی در برابر فولکس بیتل بود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سیتروئن ۲CV که به معنی دو اسب‌بخار است،از سال ۱۹۴۸ پا به میدان رقابت گذاشت و تا سال ۱۹۹۰ تولید می‌شد!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


طبق آمار، ۹ میلیون دستگاه از این خودرو تولید شد!
این یعنی تولید یک نسل در بیش از ۴۰ سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.
طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر،این خودرو را خاص می‌کرد.
پیشرانه‌های مختلفی مثل ۳۷۵ سی‌سی،۴۲۵ سی‌سی،۶۰۲ سی‌سی و M۲۸ برای ۲CV در نظر گرفته شد.
قوی‌ترین پیشرانه که M۲۸ نام دارد، ۴۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و در مسابقات اتومبیل‌رانی به کار گرفته می‌شد.
نسخه ۳۷۵ سی‌سی آن، ۹ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و از صفر تا ۶۵ کیلومتر را در ۴۲.۵ ثانیه طی می‌کرد!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که ۴ بازوی مک‌فرسون در هر ۴ طرف و در راستای طولی بود،این اجازه را می‌داد که خودرو در حین پیچیدن و یا عبور از یک دست‌انداز،فاصله محوری در آن سمت بیشتر و کشیده‌تر شود که در نوع خود عجیب بود.
به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروئن به حساب می‌آید!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سیتروئن ۲CV در نسخه دیان و با نام ژیان از سال ۱۳۴۷ در شرکت سهامی سیتروئن ایران که امروزه سایپا نام دارد،تولید شد.
ژیان در رقابت با پیکان به عنوان خودروی اقتصادی،گوی رقابت را از دست داد و تا سال ۱۳۶۰ در ایران تولید شد و جای خود را به رنو ۵ معروف داد.
سیتروئن زانتیا؛محبوب مردم

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


زانتیا خودرویی است که توانست در سال‌های اوایل دهه ۸۰ ،در دل مردم ایران جا باز کند و به سرعت به خودرویی محبوب تبدیل شود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


حالت آیرودینامیکی و دماغه تندی که داشت،در مقایسه با رقبا،خاص‌تر به نظر می‌رسید.
ویژگی‌های خاصی مثل تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک و قابلیت حرکت با ۳ چرخ و همچنین پیشرانه قدرتمند،وسوسه‌کننده بودند.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

همین ویژگی‌ها باعث شد تا ایمنی بسیار ضعیفی که داشت دیده نشود.با وجود ایربگ و برخی امکانات ایمنی،زانتیا توانست فقط دو ستاره از یوروانکپ دریافت کند که امتیاز بسیار پایینی است.

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت را دارد.
گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.
تولید زانتیا در ایران با ۴ مدل سوپرلوکس ۱۸۰۰ ، X۲۰۰۰ و SX۲۰۰۰ و فیس‌لیفت تا سال ۱۳۸۹ ادامه پیدا کرد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


نسخه فیس‌لیفت که توسط سایپا طراحی شد،با وجود طراحی بسیار ضعیف به شکستی تلخ منجر شد.
سیتروئن C۵؛قدرتمند ولی ناشناخته در ایران

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سیتروئن C۵ در دو نسل در ایران عرضه شد.
نسل اول در سال ۲۰۰۰ معرفی شد اما نسخه فیس‌لیفت آن در ایران عرضه شد.
به طور دقیق،فیس‌لیفت نسل اول از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ و نسل دوم از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در ایران عرضه شد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


این خودرو به عنوان جانشین زانتیا شناخته می‌شد و همه انتظار این را داشتیم که سیتروئن در معرفی این جانشین سنگ تمام بگذارد.
اما طراحی آن به گونه‌ای نبود که جلب توجه کند و وسوسه‌کننده باشد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


ویژگی‌های ایمنی و امکانات خوب آن،ضعف‌هایی که در زمینه طراحی داشت را می‌پوشاند.
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.
امکاناتی مثل کروزکنترل،سنسور دنده عقب،سنسور باران،اتولایت و... در آن سال‌ها خاص و مهم به نظر می‌رسید.
اما به نسل دوم می‌رسیم؛جایی که ضعف‌های طراحی پوشانده شده و حالا این خودرو حرف‌هایی برای گفتن داشت.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سبک طراحی کابین خیلی خاص و متمایز بود.یکی از ویژگی‌های خاص این کابین،فرمانی بود که بخش مرکزی آن ثابت می‌ماند!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


به صورت کلی خودرو لوکس‌تر شده بود و در عین حال طراحی اسپرتی را هم ارائه می‌داد.
همان پیشرانه نسل قبل روی این مدل نصب بود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


امکانات دیگری مثل سنسور جلو،ترمز پارک برقی،دیلایت،چراغ چرخشی،چراغ شور،۷ ایربگ و... به نسل دوم C۵ اضافه شده بودند.
متاسفانه سیتروئن C۵ مثل خودروهای دیگر فرانسوی که از امکانات و پیشرانه خوبی برخوردار بودند،اما به دلیل پیشتازی خودروهای کره‌ای و ژاپنی،در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو نشد.
سیتروئن C۳؛گران‌ترین سیتروئن ایران!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


هاچ‌بک سیتروئن که در بدترین زمان ممکن در ایران عرضه شد،توسط سایپا-سیتروئن مونتاژ می‌شد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


طراحی جدید محصولات سیتروئن در C۳ دیده می‌شد.
قطعا با نبود تحریم‌ها و مشکلات دیگر،C۳ می‌توانست جایگاه خودروهایی مثل هیوندای i۲۰ و کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را به خطر بیندازد.
پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو و ۴ سیلندر، ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۳ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سیتروئن C۳ از امکانات نسبتا خوبی برخوردار بود.
در حال حاضر سیتروئن C۳ قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌ دارد.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سایپا قرار است نسخه XR سیتروئن C۳ را با داخلی سازی نسبتا بالایی بعد از ۶ سال در ایران تولید کند.
در این پروژه که M۴۴ نام دارد،قرار است نسخه فیس‌لیفت این مدل مونتاژ شود.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


سیتروئن C۳ XR براساس پلت‌فرم PF۱ که در تارا هم دیده‌ می‌شود،ساخته شده است.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


پیشرانه TU۵+ که درچندین مدل دیگر ایران‌خودرو و سایپا هم حضور دارد،حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۵۰ نیوتون‌متری تولید می‌کند.
وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است.

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟


حضور مدل‌های جدید سیتروئن مثل C۵ X در بازار ایران،می‌توانست موفقیت خوبی را در بین خودروهای کره‌ای و ژاپنی،برای این شرکت فرانسوی رقم بزند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1740558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • علی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    86 10
    جوک نگید سر جدتون
    • مهدی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      35 10
      خدمت دوستانی که ااینقد از ایران خودرو و سایپا ایراد میگیرند باید عرض کرد در کدام حیطه یا صنعت کشورمون توسعه یا پیشرفت واقعی مشاهده کزدید که از این شرکتها توقع دارید ورزش -روابط بین الملل -یا کشاورزی ؟درهر بخشی.که وارد میشوید جز نابودی سرمایه ها و رانت مشاهده نخواهید کرد. مقصر مردم ما هستند که ایراد میگیرند ولی واسه خرید همین اشغالها سرو دست میشکنن .
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    155 9
    متاسفانه ژیان بعد از سی سال ببینید چی تولید میکنه اما ایران خودرو وسایپا هنوز همون مدلهای ۳۰ سال پیش پراید و غیره
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      105 5
      اونها خودردسازند . ایران خودرو سایپا مونتاژکارند . دیروز از فرانسه و امروز از چین که خود اونم مونتاژکاره جنس میارن سرهم می‌کنند. طراحی اتاق هم بلد نیستن و خارج براشون طراحی می‌کنند چه برسه بخوان خودرو بسازند .
  • علی رنجبر IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    این همه از فرانسه خوردیم چرا ول کن خودرو های فرانسوی نیستید تویوتا مگر چه مشکلی داره ماشین های کم استهلاک این پژو ۴۰۵ کمر مردم ایران را شکسته هر چه د آمد داری باید خرج این خود رو کنی خا لعنت کنه هر چی آدم دزد و خائن به این مملکت هست
  • کهوری نژاد IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    57 14
    مطلبتان عالی بود ، لذت بردم و استفاده کردم. ایکاش صفحه ای همیشگی بعنوان دنیای خودرو (یا هر عنوان دیگر) با چنین محتوا و کیفیتی راه اندازی کنید که حدس میزنم بسیار پربیننده باشد. موفق باشید
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    56 19
    آخی یادش بخیر ،ژیان چه ماشین خوبی بود کاش دوباره عین همون ماشین هاتولید میشد ،هم از نظر بنزین کم مصرف بودوهم اینکه هیچ وقت واژگون نمیشد
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    50 23
    برای کی دارید تعریف و تمجید می کنید فرانسه احتیاجی نداره که کشور ایران با این همه جمعیتش بره ازش یه سری ماشین خریداری کنه که بعد از 5 سال ایرانی نتونه اون رو دوباره تولید کنه اصلا چرا باید ما ایرانی ها همش باید تقلید کنیم از اروپایی و آمریکایی و چینی و ژاپنی چرا ؟؟ چرا نباید خودمون بچه هامون و جوانامون و آدم های سن بالای پرتجربه رو قبول داشته باشیم که نمی تونیم یه ماشین بسازیم و اون رو طرحهای مختلف بدیم ماشین برقی بسازیم وقتی اینطوری از اروپایی و آمریکایی و خارجی ها تمجید و آفرین آفرین گفته میشه باید واقعا انتظار داشته باشیم که مثل اونا باشیم ؟
    • ابراهیم IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      58 25
      دیگه گذشت اون زمان که جاسوسها فقط در صنایع نظامی واطلاعاطی فعال ومهم بودن خیلی ساله که جاسوس‌های صنعتی و تجاری واقتصادی هستش تازمینیکه ما توی این مملکت یه مدیر دوتابعیتی داریم این مملکت کارش عقب ترمیره که جلوتر نخواهد رفت.
    • محسن IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      16 2
      تا زمانی ما متوجه نشیم که همه چیز رو باید از بچه های کوچیک و آموزش و پرورش شروع کرد همین وضع حاکم خواهد بود و پیشرفتی نخواهیم داشت: شما برو کشورهای پیشرفته ای که نمونه هاشم زیاد هست رو تحقیق کنین و ببینین که از چی و کجا شروع کرد؛ آموزش و پرورش
    • مرتضی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      3 1
      این همه سال تولید داحل به خمین دلایلی که شما پیگید انجام شدخ کخ نتیجه چیری جز فاجعه نیست باز هم همون راه رو می حواید اوتمه لدبن
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    جوک نگید همون پراید را هم نمی تونید درست درمون بسازید پراید اصل کره تا مال شما زمین تا اسمان تفاوتش
  • ج IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    50 5
    پرایدچنتاستاره ازیوروانکیپ کسب کرده هااینم بگو؟
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    26 3
    سلام اینکه برخی ماشین ها را گفتید در ایران ناشناخته هستند ، برای همه مردم ، ناشناخته نیست.
  • عبدالله IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    25 7
    خدایا میشود باز هم ژیان در ایران ساخته شود!؟ الهی امین یا خدای ژیان دوستان.
  • سینا . IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    36 13
    فرانسه فقط ایران چاپید . نباید ایران با فرانسه کار کند .احتمالا در داخل روابط فاسدانه ای وجود دارد بین فرانسه و‌خودرو سازان داخلی .
  • مجید IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    39 45
    بخدا مردم باهمه مشکلات وسختیها اونقدربرای عزتشون ارزش قائلندکه هرگزحاضرنیستن خودروسازهای فرانسوی که تاحالاچندین مرتبه بهمون خیانت کردن دوباره برگردن ولی نمبدونیم چرابعضییااینقدربی تعصب وپوست کلفتندکه به خاطرشایدمنافعشون حاضرندشرافتشونوزیرپابزارن ودوباره پای این فرانسویهای بی همه چیزروبه ایران بازکنن،،واقعاجای تاسف داره،،!!!
    • علی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      5 2
      سلام آقای عقل کل مدیران اگه وطن فروشن ویا وابسته پس وای بحال ما چون این دوشرکت دولتی هستند و رییسشون توسط اشخاص نوک هرم قدرت انتخاب میشن پس ادم فروش و وطن فروش و بیغیرت کیه؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      3 0
      سلام نماینده ملت ایران
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      10 0
      یک‌بار شرکت پژو را از ورشکستگی واخراج کارگران فرانسوی نجات دادیم باخرید ماشین پژو بی کیفیت تاجایی انداخت بهمون که نیروهای جدید وارد شرکتشون کردن الان حسابی چرخش میچرخه ویک تیپا هم به ایرانیها زدن وولشون کردن،،فرانسه ای که خون آلوده به ویروس ایدز را اولین بار به ایران داد و بعدش بازم کلی خیانت هنوزم عاشق ودلباخته داره توایران،،هرکشوردیگه حتی فقیرترین کشورهای آفریقایی هم بود واسه عزتش دیگه نگاه به فرانسه هم نمینداخت ولی چه کنیم اینجا مسئول وبعدش بعضی‌ها عاشق پست بازیهای غربی‌ها وعاشق خیانت غربی‌ها هستن
  • احمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    5 1
    فرغون سازان ایرانی😂😂😂
  • حسین IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    تو کل دنیا مرسومه شرکت های خودرو ساز به شرکتهای طراحی خودرو سفارش میدن و براساس مدلهای روز براشو طراحی میکنن و مردمشون هم ازشون لذت میبرن، اما تو ایران شرکت‌ها میخوان خودشون طراحی کنن که مطمئنا مطابق طراحی روز نمیشه و مردم هم اگر یه کاری از خارج از کشور طراحی بشه و اسمش بزارن خودرو ملی انگ بی عرضگی به شرکت‌ها میزنن و هزارتا ایراد ازش میگیرن، اصلا این سبک کار کردن در کل دنیا مرسومه بیشتر شرکت های طراحی تو ایتالیا قراردارن
  • م.م IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    5 0
    در عصر تکنولوژی به گروگان گرفته شده ایم.فقط بخاطر منابع ومعادن.قرار داد های ننگین.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    6 3
    باید نمایندگی ایران‌خودرو سایپا رو تحویل سپاه ویا وزارت دفاع بدهند که این ارابه های مرگ با گران ترین قیمت حق مردم این نیست
  • عژث IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    12 0
    من تمام نظرات رو خوندیم مردم دل خوشی از خودرو سازها ندارن آقای مسئول که تو عالی ترین رتبه تو کشور داری خدمت میکنی اگر میخوای خدا ازت راضی باشه برای مردم کار کن وجدان داشته باشید اگر کسی تو مقامش دیدی دزدی کرد با احترام نه با لگد بیرونش کنید تا اوضاع خوب بشه
  • همایون IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    3 0
    ببخشیدنام شرکت تولیدکننده زیان شرکت سهامی سیترولین ایران درست نیست. نام این شرکت..شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل بود. و واژه ی سایپاهم از واژه های فرانسوی که بفارسی برگردانیده شده...socyate anonime iranaiene production de aotumobile. از حرف نخست این واژه های زبان فرانسه است.
  • ممد IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 2
    بازم جا شکرش باقی است که مملکت ما می تواند خودرو مونتاژ کند از هیچی بهتره
  • رحمانی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    8 0
    هیچ کشوری حتی فرانسویها خودشان پژو وسیتروین روقبول ندارند دربازارجهانی ماشینهای فرانسوی دوسوم قیمت ماشینهای ژاپنی هم طرازخودهستند مسعولین ایران خودرو وسایپا فقط دنبال منافع شخصی وسودبیشترخودشان هستند تویوتا هوندا نیسان میتسوبیشی وحتی ایسوزو وسوزکی یه سروگردن از ماشینهای فرانسوی سرن حتی باقیمت مناسبتر میشه واردکشورکرد وحتی مونتاژ کرد فرانسویها درچند دهه اخیر بدعهدی کردن وزیان بسیاری به کشوروملت ایران زدند خواهشا دست ازخیانت بردارید اینهارو برای همیشه کناربزارید
  • علی IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    برای صنعت خودرو باید گریه کرد بقران.همه چی شده واسه یه تعداد خاص اینهمه تولید خودرو کجا میره چرا قیمتها آسانسوری میره بالا واقعا مردم ما لیاقت ندارن یه ماشین خوب سوار شن؟ ای وااای
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    مشکل ایرانی این که هر خودرویی از خارج میگیره میخاد به اسم خودش ثبت کنه که خارجی هم حق داره خودرو به ایران نده.
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 1
    من نزدیک ۴۰ ساله کامیون و سواری از قدیم تا جدید داشتم و سوار شدم بتازگی یک تیگو ۵ را ب سفر بردم بنظرم ک از رانندگان با تجربه هستم ک اروپا میرفتم اشغال تر از تیگو ۵ ندیدم وقسم خوردم نا هستم پول بالای ماشین چینی ندم پراید سگش شرف داره ب کل ماشین سازی چین
  • علی IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    کشورهای دیگه یوفو مهندسی معکوس میکنند. این بدبختها ژیان.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    بالاخره مهندسین شرکت سایپا هم مانند ایران خودرو خود را وارد ماشینهایی با پایه موتور فوق داغ کردند .چیزی که تا حالا هوشیارانه به آن جامه عمل نپوشیده بودند واین باعث بدبینی مردم به این شرکت خواهد شد.
  • مهدی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    خوبه ولی اگه زانتیا دوباره بسازند بهتره
  • محمدعلی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    اینها مهندسی عادی هم بلد نیستند چه برسه به معکوسش. راحتترین و بی دردسر ترین و بدون هیچ محاسبه و سوادی ترین کار همین مهندسیه معکوسه. چون باید قبلا کسانی زحمت مهندسی و طراحی و اجرای یک پروژه رو کشیده باشند تازه بعدش یک سری راحت طلب بی سواد پیدا بشن و از روی اونکار کپی برداری کنند‌ با مدیران فعلی صنایع باور نمیکنم حتی از پس این کارهم بربیایند
  • حسین IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    اتفاقا به یاد ژیان افتاده بودم تا شاید پیدا کنم و بخرم . ماشین کم مصرف و با کمک های های عالی.
  • TR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    با ماشینای درب و داغون از ملت انتقام میگیرن
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    نگو معکوس لبات قنچه مبشه ،تو اگه عرزه داشتی از لگن پراید 131نمیرفتی سمت لگن پراید کوییک و پراید ساینا و غیره ،دنیا در حال تولید اتومبیلهای نسل پنجم و خودرانه و شماها تو تولید همین لگن اجباری که به مردم غالب میکنین موندین
  • امید IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    لعنت خدا بر اجنبی پرست اونم از نوع فرانسویش این دو خودرو ساز یقیقا اونجا تا الان کلی ملک و سرمایه برا خودشون دست و پا کردن و نوه هاشونم الان فرانسه صحبت می کنن
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    سال اقتصاد خرگوشی.
  • حکمت IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    در زمانی که افرادی توانایی مادی بالا نداشتن خودرو ژیان و بعد رنو ۵ جوابگوی زندگی ان زمان رو میداد و از لحاظ قطعات و صرفه جویی کاملا رضایت بخش بود
  • ابن خالد IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    ضایع این بابا مردمو نکنید .....گمراه
  • Emir IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    😂😂😂خوب بود خندیدم
  • ندارم IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    😂😂😂
  • علی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    مهندسی معکوس نام دیگر دزدی صنعتی است که آخرش به تحریم می انجامد کار درست ساخت تحت لیسانس است
  • Ghahremani18 IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    من حاضر هستم پژو فرانسوی و پراید کره ای اصل رو سوار شم اونم با خیال راحت ولی این اشغالهای که اینا تولید می کنن اسمش ماشین نیست حلبی هست یه متور و چهارتا لاستیک داره وجدان خوب چیزیه که نه سایپا و نه ایران‌خودرو و نه این دولت مردها دارن بهترینا رو واسه خودشون می خوان ژیان سگش می ارزه به همین ماشینا
  • سجاد KR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    شما مهندسی مستقیم رو نمیتونید برید معکوس میخواین کار کنین؟ماشین صفرتون هزار و یک تا ایراد داره دوچرخه من کیفیتش از خودروهاتون بالاس
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    این ژیان قدیمی خیلی قشنگه ما در سال ۵۷ یکی از اینا همین رنگشو داشتیم ۱۶۰۰۰تومن خریده بودیم
  • جواد IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    فرانسه تکنولوژیش عالیه یکیش همین محصولات پژواست وماایرانیها باید بیاموزیم
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 0
    البته نباید به توان مهندسان داخلی بد بین بود ولی سایپا با کمک همه جانبه کمپانی خارجی چیزی که به ایران میاره یک خودروی دیگه از آب در میاد وای به حال مهندسی معکوس
  • ح ع IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 0
    پراید.کیا موتر در ایران.۱۳۱ .تخیلی.۱۴۱ .در ایران.۱۱۱ در ایران.۱۳۲ در ایران پی کی در ایران.تیبا ساینا کوئیک اسمهاش از فروش به عرش ولی کیفیت از عرش به فرش.واین هم آخرین پیشرفت در ایران کوئیک آخرین و شخصی ترین ماشین ۲۰۶ را تبدیل به ۲۰۷ گندترین محصول دنیا
  • احمد IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 0
    به نظر من طراحی زانتیا یکی از زیباترین طراحی های موجود است که حتی از خودروهای جدید سیتروئن هم زیباتر است وسایپا میتواند با تغییراتی کوچک از همان فیس لیفت یه خودرو زیبا با کمی تغییر در شکل چراغهای عقب تولید کند مثلا چراغ عقب رو به شکل چراغ شورلت کامارو دربیاورد
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 0
    درخوداروپا خودروهای فرانسوی روقبول ندارنداین روبدونیدزمانی که درسال 57ماداشتم بیوک وشوورلت میساختیم.یامونتاژمیکردیم روفزاموش کردید.چراژیان حق ایرانی هاست.حق ایرانی بهترین ماشینی های آمریکایی و آلمانی هست اگردزدهابگذارند.مابهترین طراحان اتومبیل ایرانی روداریم که درامریکادارندخودروطراحی میکنندبریدمطالع کنید.تازمانی دزدهابرسرخودرو چمبره زدند.لیاقت ایرانی همین پرایدوووباسالی 25000کشته.
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    قبلا شرکت سایپا از اول برای تولید ماشین انواع فاکتورها را در نظر می گرفت مثل تولید ماشینهایی که با آب وهوای ایران سازگاری داشت مثل تولید پراید ودیگر موتورهای خانواده پراید که صرف نظر از اطاق آنها موتورهای فوق العاده محکمی داشتند واز نظر حرارت موتوری کاملا با آب وهوای ایران سازگار بود یا تولید نیسان ومزدا و...اما از تولید ماشینهای با حرارت زیاد که در کشورهای گرم دوامی نمی آورند طفره می رفت اما ایران خودرو بدون کار علمی همه نوع ماشین مخصوصا موتورداغهای فرانسوی را تولید می کند که استهلاک وهزینه زیادی را طی چند دهه به علت ناسازگاری این ماشینها با آب وهوای ایران روی دست مردم گذاشته است.شرکت سایپا که پر مقایسه با ایران خودرو مدیریتی آراسته تر و سنجیده تر دارد نباید از سیستم وبرند اولیه عدول کند وباعث مشکلات برای مردم شود .
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    پیازکیلویی چنده