نه زنده بودن توله سگها، نه اینکه خرس قهوه ای از گونه های در معرض خطر انقراض ایران است، هیچ کدام موجب نشد شکارکش ها یک خرس ماده را شهرستان سمیرم نکشند.

 زهرا تالانی: خبر از طریق یک بلوتوث منتشر شد که نشان می داد دو نفر که یکی از آنها از شکارچی های سابقه دار است، این خرس را می کشند و توله های آن را شکنجه می دهند. مسوولان محلی گفته اند متخلفان این پرونده بازداشت شده اند.فیلم این حادثه تلخ در رسانه ها منتشر شد و باعث جریح دار شدن عواطف شد. در همین باره کاربران خبرآنلاین نیز عکس العمل نشان داده و این حادثه را محکوم کرده اند.

    اسماعیل کهرم متخصص حیات وحش دلیل این ماجرا را انتقام شکارکشها از محیط بانان یا خرافات می داند و می گوید :پخش شدن این فیلم حداقل این خوبی را دارد که عواطف مردم برانگیخته شد و برای افراد جرایمی در نظر گرفته می شود که امیدوارم دیگر تکرار نشود.

به نظر شما چه حکی باید برای این دو شکارچی خرس که اینگونه رفتار کرده اند در نظر گرفته شود؟

موضوع کشتن خرس مادر و فیلمی که منتشر شد را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد. یکی جنبه قانونی دارد چون این خرسها در منطقه حفاظت شده بودند و کشتن آنها برای سازمان محیط زیست ضرر و زیان دارد و قاضی باید با آن برخورد کند.مورد بعدی جریحه دار کردن عواطف مردم است که با پخش آن در رسانه های خارجی آبروی ایران رفت .بنابراین باید یک قاضی برای این مورد هم یک جریمه یا حبس درنظر بگیرد. بنابراین به نظر من مهمتر این است  حکمی که قاضی در نظر می گیرد بازدارنده باشد، یعنی دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

فکر می کنید چه عاملی باعث بروز چنین صحنه هایی می شود؟

به نظر من چند عامل باعث به وجود آمدن این حادثه شده است.یکی انتقام این شکارچیان از سازمان محیط زیست یا محیط بانان می تواند باشد دیگری اعتقادات خرافی و استفاده از قسمتهایی از حیوان است  که معمولا شکارچیان استفاده می کنند.

اگر خاطرتان باشد  حدود دو سال پیش هم فیلمی از 5 شکارچی  در ارتفاعات زاگرس منتشر شد که با کشتن یک خرس و توله اش تمام اعضای آن را بریده بودند . ما باز هم شاهد چنین حادثه ای هستیم. چگونه باید با این شکارچیان برخورد کرد که دیگر حوادث مشابه اتفاق نیفتد؟

حکم باید بازدارند باشد . به نظر من جنبه مثبت این قضیه این است که احساسات و عواطف مردم  برانگیخته شده و همین سبب می شود تا قوه قضاییه برخورد مناسبی با این افراد داشته باشد.البته هم اکنون هیچ آموزش زیست محیطی برای قضات وجود ندارد و بررسی ها از یک زنجیره طولانی از عدم اشراف قضات، تا ناتوانی محیط بانان در دستگیری متخلفان و ضعف قانون برای مجازات حکایت می کند.

    آن زمان برابر قانون شکار و صید، مبلغ جریمه در نظر گرفته شده برای شکار غیرمجاز خرس قهوه ای 720 هزار تومان بود، که مبلغ جریمه شکار غیرمجاز خیلی پایین است. البته پایین بودن جریمه ها یا بالابردن آنها چندان اهمیتی ندارد چون اگر جریمه بالاتر هم باشد در نهایت وقتی گرفته نمی شود، فرقی ندارد و اساساً جریمه ها نمی توانند بازدارنده باشند، ضمن اینکه وقتی جریمه ها بالاباشد، ماموران برای گرفتن آن چندان راغب نیستند.

برای این دو نفر هم شنیدم که خوشبختانه خیلی سریع یک گروه از دادستانی اصفهان به منطقه سمیرم اعزام شدند و این دو نفر متخلف را دستگیر کردند. حالا شنیده های ما حاکی از این است که برای متهم اصلی، قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی صادر شده است و او با توجه به نفوذی که در برخی از مسئولین محلی دارد، توانسته است که با تامین کردن این وثیقه، الان آزاد بشود.  

23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 555 IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    2 6
    باتوجه به موضوع پيشنهاد ميشود همسر خرس مقتول(خرس نر ) پدر توله خرسها درخصوص اين حكم قضاوت كند تادرس عبرتي باشد براي ديگران ...توضيح پيداكنيد خرس نر را؟!
    • بدون نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
      7 0
      بدون شک همچین جنایتی از 555 به راحتی بر میاد که اینقدر راحت این جنایت رو مسخره میکنه!
  • فاطمه US ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    4 0
    لطفا مسوولین محلی را که موجب آزادی این وحشیهای زنجیری شده اند معرفی کنید.
  • حسین GB ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    6 0
    بنظر من عکس دکتر اسماعیل کهرم را بدجایی گذاشته اید.. کسانی که این بزرگوار را نمیشناسند شاید گمان کنند که عکس شکارچی است!
  • بدون نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    5 0
    آقا يا خان 555 بسيار بچه گانه و بي مزه مسئله كشته شدن 3 موجود بيگناه را مسخره كرده اند. من با 35 سال سن وقتي صداي ناله هاي توله خرسها رو شنيدم نتونستم جلوي گريه خودم رو بگيرم. و از انسان بودن شرمنده شدم. طبيعت اين حيوانات بدبخت و خراب كرديم، اونها را در مساحتهاي محدودي به نام مناطق حفظت شده محدود و اسير كرده ايم و حالااينطور وحشيانه براي سرگرمي آنها را مي كشيم، فيلم مي گيريم وبراي افتخار پخش مي كنيم. واقعا شرم آوره
  • سعيد IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    8 0
    آقا يا خان 555 بسيار بچه گانه و بي مزه مسئله كشته شدن 3 موجود بيگناه را مسخره كرده اند. من با 35 سال سن وقتي صداي ناله هاي توله خرسها رو شنيدم نتونستم جلوي گريه خودم رو بگيرم. و از انسان بودن شرمنده شدم. طبيعت اين حيوانات بدبخت و خراب كرديم، اونها را در مساحتهاي محدودي به نام مناطق حفظت شده محدود و اسير كرده ايم و حالااينطور وحشيانه براي سرگرمي آنها را مي كشيم، فيلم مي گيريم وبراي افتخار پخش مي كنيم. واقعا شرم آوره
  • hamid IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    8 0
    آبروي ايران رفت آبروي ايراني رفت به خود خدا قسم بايد بشينيم زار بزنيم آخه تاكي ما بايد چوب پارتي بازي هاي اين و اون رو بخوريم اين فيلمها تو رسانه هاي خارجي پخش شد.تا ميتونستن ازش سو استفاده كردن. مخصوصا از اون قسمتي كه قاتل اين خرسها وثيقه رو داد و آزاد شد. بخدا الان داره اشكم درمياد. آخه چرا هيچكي عين خيالش نيست. اين همه بي قانوني، اين همه حق كشي... چرا؟ چرا؟ چرا؟
    • بدون نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
      4 2
      من امروز از ایرانی بودنم خجالت میکشم به این نتیجه رسیدم که این روزها ما ایرانی ها وحشی ترین قوم هستیم...
  • بدون نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    4 0
    وحشتناکه
  • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    5 0
    وقتی ناله مظلومانه بچه خرس رو از رادیوی اتومبیل شنیدم به شدت متأثر شدم،رنگ از صورتم پرید.دقایقی بعد،من و شوهرم نزدیک بود تصادف کنیم.خواهش می کنم هر چه زوئتر مسئولین اقدام کنن
  • پويا رشيدي IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    3 0
    باسلام مشمئزكننده است جنايتي كه ديديم عليه موجوداتي كه همانندما مي بينند ومي ترسندشد وازطرفي اميدواركننده است كه مي بينيم نهايتا مردم مانيز از حالت بي تفاوتي نسبت به اينگونه جنايات بيرون آمده اند اما مردمان بدانند خوردن گوشت حيوانات يعني تقريبا انجام اينگونه اعمالي كه ديديم و پريشان شديم فقط به صورت رسمي تر و با آرامشي بيشتر
  • حمید IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    4 0
    من فکر می کنم ارزش جان این حیوانات کمتر ازجان انسان نیست چرا که حیوانات اولا آفریده خداوند هستند ثانیا در زندگی انسانها در روی کره خاکی بسیار تاثیر دارند که خیلای ها شایداین تاثیر را ندانند این جنایت کاران پست ترین و کثیفترین موجود ات روی زمین هسنتد
  • مهدی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    8 0
    واقعا وحشتناکه من اگه قدرت داشتم همین بلارو سره خودشون میاوردم تا دیگران ببینند درسی بشه براشون
  • علی ت IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    5 0
    متاسفم از این همه بی رحمی
  • اسد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    5 0
    چند روز بود این قضیه رو شنیده بود اما جرات نمیکردم کلیپشو ببینم اما امروز دیدم که ای کاش ندیده بودم لعنت به ما انسانها که انسانیتمون را فراموش کردیم پس وجدان کجا رفته چرا دلها سنگ شدند امروز از انسان بودنم خجالت کشیدم تو زندگیم درد زیاد داشتم اما امروز زهر نوشیدم امیدوارم نتیجه این کارشونو خیلی زود ببینند .الان که دارم مینویسم دارم خون گریه میکنم یه امید روزی که سنگ توی سینه ها با قلب جایگزین گردد
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    2 0
    از نماینده شهرستان انتظار چنین صحبت بچه گانه ای را نداشتم
  • سپیده DE ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    3 0
    خدا لعنت کنه همچین کسایی رو نمیشه اسمشونو گذوشت آدم!کاش این فیلمو هیچوقت نمیدیدم. صدای بجه هاش هنوز تو سرمه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!