عربستان: درحال کار بر روی فرمول گفت‌وگو با دمشق هستیم

ایرنا نوشت: پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، وزیر خارجه سعودی با لحنی آشتی جویانه در قبال سوریه تاکید کرد که کشورهای عربی ناگزیر به گفت‌وگو با دولت سوریه هستند.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه با اشاره به موضع کشورش در قبال پرونده سوریه، از وجود یک تلاش عربی برای پایه ریزی یک گفت‌وگوی اجتناب ناپذیر با دمشق خبر داد.

بن فرحان در این باره گفت: ما باید رویکرد جدیدی در سوریه بیابیم و این امر ناگزیر مستلزم گفت‌وگو با دولت این کشور است.

وی افزود: عربستان سعودی و کشورهای عربی با مشورت شرکای بین‌المللی خود در حال کار بر روی فرمول‌های مناسب برای این گفت‌وگو هستند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه تاکید کرد: ما باید راهی برای غلبه بر چالش‌های ناشی از وضعیت موجود در مورد پناهندگان و وضعیت انسانی در داخل سوریه بیابیم.

با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ دولت عربستان و شماری دیگری از کشورهای عربی در صف حامیان اصلی گروه‌های تروریستِ مخالف دولت دمشق قرار گرفتند و با بستن سفارتخانه‌هایشان روابط خود را با دمشق قطع کردند.

وزیر خارجه عربستان اخیرا در کنفرانس امنیتی مونیخ از چرخش مواضع سیاسی کشورش در قبال سوریه سخن گفت و به شکست برای براندازی آن پس از سال‌ها تلاش و قانونی بودن دولت «بشار اسد» اذعان کرد.

«فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان در این سخنان تصریح کرد که جهان عرب به این اجماع رسیده است که منزوی کردن سوریه هیچ فایده‌ای ندارد.

فیصل بن فرحان آل سعود در این سخنان خواستار گفتگو با دولت دمشق شد تا حداقل به مسائل انسانی از جمله بازگشت آوارگان سوری رسیدگی شود.

به اعتقاد ناظران سیاسی، این سخنان که «فیصل بن فرحان آل سعود» روز شنبه در مجمع امنیتی مونیخ بیان کرد، نشان دهنده تغییر در سیاست اتخاذ شده ریاض نسبت به جنگ داخلی سوریه که در سال‌های اولیه آن یعنی در سال ۲۰۱۱ زمانی که کشورهای عربی از گروه‌های تروریستی علیه دولت سوریه حمایت کردند، است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1741883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =