خط‌ونشان نامزد انتخابات ترکیه برای مهاجران و پناهجویان خارجی

ایرنا نوشت: کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه، برای مهاجران و پناهجویان و اتباع خارجی خط و نشان کشید و وعده داد که در صورت پیروزی در این انتخابات، سیاست سختگیرانه‌ای را در این باره در پیش خواهد گرفت.

به نقل از روزنامه جمهوریت ترکیه، قلیچداراوغلو در جریان سفر به استان مرزی هاتای در جنوب ترکیه، با زیر سوال بردن سیاست مهاجرتی رجب طیب اردوغان گفت: اگر ما به قدرت برسیم، هیچ کس نخواهد توانست به راحتی وارد ترکیه شود.

وی که رقیب اصلی انتخاباتی اردوغان در انتخابات ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) محسوب می شود، وعده داد: "در صورت انتخاب شدن، بدون زدن لکه «نژادپرستی» بر پیشانی ملت ترکیه، برادران سوریه‌ای حاضر در ترکیه را حداکثر ظرف یک سال به میهن خودشان خواهم فرستاد و در عین حال ترکیه را به قویترین کشور منطقه و دریای سیاه تبدیل خواهم کرد."

قلیچداراوغلو این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: "در دوره ریاست جمهوری من، پایانه‌های مرزی را که به محل تردد آسان و بدون هرگونه تحقیق اتباع خارجی تبدیل شده است، کنترل خواهیم کرد."

نامزد ائتلاف موسوم به ائتلاف میز ششگانه ترکیه اضافه کرد: در مورد هیچ کشور و هیچ تبعه خارجی پیش داوری نمی‌کنیم، ولی ما می‌خواهیم در کشور خود آزاد زندگی کنیم و نمی‌خواهیم بافت جمعیتی ترکیه تغییر کند.

به گزارش ایرنا، اسماعیل چاتاکلی معاون و سخنگوی وزارت کشور ترکیه حدود دو ماه پیش تعداد اتباع خارجی مقیم کشور ترکیه را پنج میلیون و ۲۳۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت که حدود ۳.۹ میلیون نفر آنها پناهجو هستند.

وی شمار اتباع و پناهجویان سوری حاضر در ترکیه را سه میلیون و ۵۷۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۱۹ هزار پناهجو تحت حمایت بین المللی هستند و یک میلیون و ۳۴۳ هزار نفر نیز مجوز اقامت دارند.

حضور اتباع خارجی در ترکیه با اجرای سیاست درهای باز اردوغان در دو دهه گذاشته دنبال شده و بر همین اساس، ترکیه به محل اسکان، زندگی و مهاجرت دوباره اتباع دیگر کشورها تبدیل شده و همین امر سبب انتقاد مخالفان دولت این کشور شده است.

دولت اردوغان در دو دهه گذشته سیاست سفر اتباع خارجی به کشور خود را تا آنجا تسهیل کرد که هم اکنون اتباع کشورهای گرجستان و اوکراین بدون اخذ ویزا و حتی داشتن گذرنامه، تنها با نشان دادن کارت ملی کشور خود می توانند از مرزهای زمینی و هوایی وارد ترکیه شوند.

فراهم کردن زمینه اخذ تابعیت و امکان خرید مسکن و نیز قانونی شدن اقامت طولانی مدت بیش از سه ماه، از جمله سیاست‌های مورد انتقاد جریان مخالف اردوغان در سال‌های اخیر بوده است؛ به طوری که منتقدان معتقدند که این سیاست موجب برهم خوردن تعادل جمعیتی در برخی استان‌ها و تعدادی از محلات شهرهای این کشور شده است.

تاکنون «محرم اینجه» از سوی حزب مملکت (میهن)، «سینان اوگان» از سوی حزب ظفر و ائتلاف «آتا»، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی از سوی ائتلاف «جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی، «دوغو پرینجک» رهبر حزب وطن، «احمد اوزال» از طرف ائتلاف «ترکیه» و «کمال قلیچداراوغلو» به عنوان نامزد جریان اپوزیسیون موسوم به میز شش گانه نیز از سوی احزاب ائتلاف «ملت» به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده‌اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در روز ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1743929

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =