عکس| از غار و تپه تاریخی تا عصارخانه؛ سفر به این روستا را از دست ندهید

  سفر یکی از کارهای مورد علاقه اکثر افراد است که از زندگی شلوغ ماشینی و تکراری به روستاهای زیبا و بکر پناه می‌برند تا علاوه بر لذت بردن از طبیعت و بازدید از جاذبه‌های منطقه جدید چند روزی آرامش و سکوت را به خود هدیه کنند بنابراین چه فرصتی بهتر از ایام نوروز که دغدغه کار و مرخصی هم نداشته باشند و با فراغ بال از این زمان به نحو بهینه استفاده کنند. 

مهرو ماهر: روستای کَهَک یکی از مناطق ییلاقی و دیدنی قم است که آب‌وهوایی معتدل و نسبتاً خشک دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته است. این روستا در یک منطقه کوهپایه‌ای واقع شده که از هر ۳ طرف روستا را کوه‌ فرا گرفته و این منطقه از شرق با دره زیدان همسایه است.

روستای کَهَک یکی از سرسبزترین مناطق قم است که این طراوت و سرسبزی را از رودخانه و جویبارهای روان این محدوده به یادگار دارد به طوری که آب و هوای معتدل این منطقه بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی را ایجاد کرده است.

منطقه شکار ممنوع جاسب به دلیل وجود حیوانات و جانوران مختلف در این محدوده قرار دارد بنابراین چنانچه خواستید در این محدوده چادر بزنید مراقب حیوانات درنده و خطرناک باشید.

جاذبه‌های گردشگری کَهَک چیست؟

خانه حکیم ملاصدرا : محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی، معروف به ملاصدرا، شخصیتی برجسته در فلسفه اسلامی است که بنیان‌گذار حکمت متعالیه، سرآمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است که حدود ۱۵ سال در کهک قم زندگی کرد.

ساختمان خانه ملاصدرا، حکیم فرزانه و ملقب صدر المتالهین، در داخل یک باغ بزرگ در منتهی‌الیه غرب کهک در محله چال حمام واقع شده که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. خانه ملاصدرا در تاریخ پنجم دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه ملاصدرا دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزیینات گچبری ساده است. در شرق خانه قنات نسبتا پر آبی وجود دارد که جزیی از مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می‌شود. متاسفانه قسمت اعظم بنا تخریب شده و از هشت اتاق پیرامون شبستان، تنها یک اتاق باقی مانده است. دو اتاق دیگر طی تعمیرات سال ۱۳۷۷ شمسی بازسازی شد.

عکس| از غار و تپه تاریخی تا عصارخانه؛ سفر به این روستا را از دست ندهید

به گفته برخی از محققان بیشترین دستاوردهای حکیم ملاصدرا در ایام سکونت در ییلاق کهک انجام شده است زیرا در روزگاران قدیم ملاصدرا مورد خشم و غضب حاج ابوالفضل خان حاج اسماعیلی قرار می‌گیرد و برای رهایی از این کینه و خصومت بار سفر می‌بندد که در طی مسیر مجذوب منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای کهک می‌شود و در این محل سکنی می‌گزیند.

عصارخانه کهک : عصارخانه کهک یکی از اماکن جذاب و دیدنی است که نباید بازدید آن را از دست داد. این عصارخانه در صنعت روغن‌گیری یکی از اولین عصاری‌های ایران به حساب می‌آید.حتما ضرب المثل معروف اسب عصاری به گوش شما آشناست. معنای عصاری روغن گیری است برهمین اساس اسبی را به سنگ بزرگ عصار خانه می‌بستند و او هم به دور آن اتاق می‌چرخید که به اسب عصاری معروف است اما اگر می‌خواهید از عصاری بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم حتما به عصارخانه کهک سری بزنید که قدمت آن به دوره صفویه بر می‌گردد.

عکس| از غار و تپه تاریخی تا عصارخانه؛ سفر به این روستا را از دست ندهید

غار کهک: غار کهک ۳۵۰ متر طول دارد و جزو غارهای متوسط ایران محسوب می‌شود که در ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم، ۶۵ کیلومتری غرب شهر دلیجان، و در نزدیکی روستای کهک واقع است. این غار عجیب از سکوهای بزرگ متوالی تشکیل شده که هرکدام با یک پرتگاه ۱۰ تا ۲۰ متری از یکدیگر جدا می‌شوند.

این غار به دلیل داشتن غارسنگهای عجیب، پرتگاههای عمیق، آبشار سنگ‌های بلند، و چکیده‌های رنگارنگ و عظیم الجثه، یکی از منحصر به فردترین غارهای ایران است. با توجه به غارسنگ‌های ستبر و طویل غار، به نظر می‌رسد غار کهک از قدیمی‌ترین غارهای ایران باشد.

تپه تاریخی صرم: تپه صرم واقع در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی جاده کاشان در بخش کهک حد فاصل میان راه روستای خورآباد و صرم واقع شده است که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد. این تپه به لحاظ باستان‌شناسی یکی از مهم‌ترین مکان‌های کهک به حساب می‌آید. به همین منظور تپه تاریخی صرم در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت تا به یکی از جاهای دیدنی کهک تبدیل شود.

عکس| از غار و تپه تاریخی تا عصارخانه؛ سفر به این روستا را از دست ندهید

در این تپه گورهای بسیاری کشف شد که دارای ساخت و ساز خشتی به صورت توده‌هایی انبوه است و تدقین در اطراف این توده‌ها انجام شده است .در اطراف متوفیان تعداد زیادی اشیای سفالی، مفرغی و گاه آهنی یافت شد که براساس اعتقاد این مردمان به دنیای پس از مرگ صورت گرفته بود. در این تپه اشیای متنوع و ارزشمندی همچون ظروف سفالی خاکستری رنگ لوله دار،لاوک ها (ظرف چوبین بزرگ و مدّور دارای لبه ای کوتاه )، لیوان ها، فنجان ها و خمره ها و… اشیای فلزی مفرغی چون سرپیکان ، خنجر ، زیورآلات ، دستبند وحلقه کشف شده است.

بیشتر بخوانید:

عکس| تجلی عصر رنسانس در این روستای سنگی!

عکس| راز غار چهل دختر چیست؟/ سفر به این روستا را از دست ندهید

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1745615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =