برای درمان گلو درد کدام نوشیدنی مفید است، سر یا گرم؟

بهداشت نیوز نوشت: ۲ باور کاملا متفاوت در مورد انتخاب نوشیدنی‌های سرد و گرم در زمان گلودرد وجود دارد.

بسیاری از مردم تجربه رهایی از گلودرد را با استفاده از نوشیدنی دارند، اما چه نوع نوشیدنی‌ای برای رهایی از گلودرد بهتر است؟

احتمالا زمانی که گلو درد داشتید، این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که تاثیر نوشیدنی گرم و سرد بر گلودرد چیست؟ همه‌ی ما با دردسرهای گلو درد آشنا هستیم.

به شکل کلی ۲ باور متفاوت در مورد انتخاب نوشیدنی‌های سرد و گرم در زمان گلودرد وجود دارد. عده‌ای طرف دار نوشیدنی‌های گرم هستند و در مقابل عده‌ای دیگر به نوشیدنی‌های سرد اعتقاد دارند. اما برای انتخاب بهترین نوشیدنی هنگام گلو درد لازم است ابتدا مکانیسم گلو درد و بهبود آن را بهتر بشناسیم.

نورون‌های عصبی، سیگنال درد را ارسال می‌کنند

به طور معمول بزرگسالان ۲ تا ۵ بار در سال به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. در کودکان دفعات ابتلا به سرماخوردگی بیشتر است و ممکن است بین ۷ تا ۱۰ بار به سرماخوردگی مبتلا شوند. گلو درد زمانی بیشتر می‌شود که عفونت‌ها شیوع پیدا کنند. وقتی عامل بیماری شما ویروس و باکتری باشد، در اثر عملکرد دفاعی سیستم ایمنی بدن علیه میکروب‌ها علایمی مثل گلودرد به وجود می‌آید.

ماکروفاژها (سلول‌های بیگانه خوار) و سلول‌های مهاجر سیستم ایمنی درون بدن به دنبال باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند. هر زمان ماکروفاژها با عوامل خارجی بیماری زا مثل باکتری‌ها یا ویروس‌ها مواجه شوند، مولکول‌های ایمنی را برای مقابله با میکروب‌ها آزاد می‌کنند. برادی کینین و پروستاگلندین E۲ دو مولکول ایمنی پیام رسان هستند که پایانه‌های عصبی موجود در گلو را تحریک می‌کنند. تحریک پایانه‌های عصبی گلو، دلیل احساس درد است.

برای درمان گلو درد کدام نوشیدنی مفید است، سر یا گرم؟

سرما، حس درد را مهار می‌کند!

نوشیدنی‌های سرد یا نوعی از بستنی‌های یخی ساده می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای گلو درد باشند. چرا که این نوشیدنی‌ها یا یخ‌ها می‌توانند بر بافت‌های ملتهب موثر باشد و همینطور بر روی پایانه‌های عصبی حس درد اثر مهاری داشته باشد. در واقع سرما، دمای پایانه‌های عصبی را کاهش می‌دهد و در این شرایط ارسال پیام حس درد از پایانه‌های عصبی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد نوشیدنی‌های سرد را هنگام گلو درد ترجیح میدهند.

اما تاثیرنوشیدنی گرم بر گلو درد چیست؟

همانطور که گفته شد به شکل کلی نوشیدن مایعات به علت افزایش ترشح بزاق و برطرف کردن خشکی دهان و گلو، در بهبود و درمان گلو درد موثر است. اما نوشیدنی‌های گرم اثر ویژه‌ای در بهبود گلو درد دارند. نوشیدنی‌های گرم نسبت به نوشیدنی‌های سرد خوشمزه‌تر هستند و همچنین بیشتر موجب تحریک ترشح بزاق می‌شوند. مصرف نوشیدنی گرم در زمان گلودرد نسبت به نوشیدنی سرد از نظر روانی تاثیر بهتری دارد چرا که به نوعی نقش پلاسیبو (دارونما) را ایفا می‌کنند.

طبق تحقیقاتی که روی ۳۰ بیمار انجام شده است، بیمارانی که نوشیدنی‌های گرم مصرف کرده‌اند، سریع تر و برای مدت طولانی‌تری از گلو درد رهایی یافتند. جالب است بدانید نوشیدنی‌های گرم شیرین، تاثیر مسکن‌های مخدر (مثل مورفین) را افزایش می‌دهند. درنتبجه با توجه به خصوصیات هر یک، تاثیر نوشیدنی گرم و سرد بر گلودرد متفاوت است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1746495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =