شکل متفاوت دنیا از دریچه چشم خارق‌العاده گربه / عکس

گربه‌ها نمی‌توانند رنگ‌ها را به خوبی انسان تشخیص دهند و همچنین نمی‌توانند اجسام خیلی دور را ببینند؛ اما گربه‌ها در مقایسه با انسان‌ها توانایی بهتری برای دیدن در تاریکی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بزرگترین تفاوت بین دید انسان و دید گربه در شبکیه (لایه‌ای از بافت در پشت چشم که حاوی سلول‌هایی به نام گیرنده‌های نوری است) است. گیرنده‌های نوری، پرتوهای نور را به سیگنال‌های الکتریکی که توسط سلول‌های عصبی پردازش می‌شوند، تبدیل می‌کنند و این سیگنال به مغز فرستاده و به تصاویری که می‌بینیم تفسیر می‌شوند.

گربه‌ها در پشت آن چشمان درخشان چه می‌بینند؟/ عکس

حدت بینایی به وضوح بینایی اشاره دارد. حدت بینایی یک انسان معمولی ۲۰/۲۰ است. حدت بینایی یک گربه از ۲۰/۱۰۰ تا ۲۰/۲۰۰ است، به این معنی که یک گربه باید در فاصله ۲۰ فوتی از یک جسم باشد تا آن را ببیند و این در حالی است که یک انسان معمولی از فاصله ۱۰۰ یا ۲۰۰ فوتی نیز می‌تواند اجسام را ببیند. به همین دلیل است که تصویر پایین بسیار تار است.

گربه‌ها در پشت آن چشمان درخشان چه می‌بینند؟/ عکس

یک تصور غلط رایج وجود دارد که گربه ها نمی توانند هیچ رنگی را ببینند و فقط با سایه‌های خاکستری به دنیا می‌نگرند. انسان‌ها به عنوان موجوداتی سه‌رنگ‌بین شناخته می‌شوند، به این معنی که آنها دارای سه نوع مخروط هستند که به آنها اجازه می‌دهد رنگ قرمز، سبز و آبی را ببینند. تصور می‌شود که گربه‌ها نیز سه‌رنگ‌بین هستند، اما نه مانند انسان‌ها. بینایی گربه شبیه به انسان کوررنگ است. آنها می‌توانند سایه های آبی و سبز را ببینند، اما قرمز و صورتی می‌توانند برای آنها گیج‌کننده باشند.

این رنگ‌ها ممکن است برای آنها بیشتر سبز رنگ به نظر برسند، در حالی که رنگ بنفش می‌تواند مانند سایه دیگری از آبی به نظر برسد. سه‌رنگ‌بینی (Trichromacy)، پردازش سه کانال رنگی مستقلِ انتقال اطلاعات رنگ است که از سه نوع مختلف سلول مخروطی در چشم به دست می‌آید. به موجوداتی که دید ترایکروماتیسم دارند، ترای‌کروماتز می‌گویند.

گربه‌ها در پشت آن چشمان درخشان چه می‌بینند؟/ عکس

در گزارش «گربه‌ها شما را این شکلی می‌بینند» بیشتر درباره بینایی گربه‌ها بخوانید.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1748460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =