انتقاد میرسلیم از سوخت ارزان/ انرژی در ایران به تاراج می‌رود و عده‌ای به ثروت‌های افسانه‌ای می‌رسند

میرسلیم گفت: در شرایط کنونی قیمت سوخت آن قدر ارزان است که انگیزه‌ای به مصرف کننده برای پرداخت اضافه بهای محصول مرغوبتر را نمی‌دهد از این رو پس یکی از الزامات بهبود کیفیت ، اصلاح اقتصاد انرژی در کشور است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه برای سقوط ارزش پول ملی ایران بیش از دو دهه طراحی صورت گرفته است، گفت: این برنامه طراحی شده است تا تمام نظامات کشور اعم از حقوق و دستمزد و بیمه و یارانه و بازنشستگی و قراردادهای استخدامی و معاملات مختل و کشور در شرائط بحرانی قرار گیرد.

وی افزود: این یکی از حلقه‌های مهم زنجیره تحریم بود و هست. اما ارزش پول ملی ما در گذشته سال‌ها وابسته بود به طلا و جواهرات و ذخائر بانک مرکزی؛ اینها را من نفی نمی خواهم بکنم ولی تاکید می کنم در دنیای رو به پیشرفت امروز، پشتوانه اصلی پول ملی همانا تولید ناخالص داخلی است یعنی هرچه تولید محصولات و خدمات در کشور بیشتر شود و سرعت گیرد، در مقایسه با دیگر کشورها، ارزش پول ملی ما بیشتر می‌شود. بنابراین تاکید بر تولید داخلی به نوعی پاتک علیه دشمنی است که تمایل دارد کشور را به فروپاشی اقتصادی برساند و مانع پیشرفت آن شود.

بیشتر بخوانید:

هشدار مهم همتی به دولت درباره تورم و نرخ ارز/ جلوی انتظارات تورمی را بگیرید

تصمیم مهم دولت/ یارانه این افراد امسال قطع می‌شود

این نماینده تهران ادامه داد: افزایش تولید داخل منجر می شود به جوابگویی بهتر به نیازهای داخلی و حتی ایجاد توانایی برای صادرات. هرجا ما نتوانیم به نیازهای خود با تولیدات خود پاسخ گوییم ناگزیر می شویم به سراغ واردات برویم که اگر در جمع تراز تجاری محصولات ما و نه مواد اولیه، منفی شود به مفهوم تقویت کشورهایی است که مبدا واردات محصولات مصرفی برای ما می‌شوند. به طور خلاصه رونق و افزایش تولید از یک طرف باعث تقویت ارزش پول ملی و از طرف دیگر موجب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و خروج از وابستگی به خام فروشی و همچنین کمک به مهار تورم می شود زیرا یکی از عوامل موثر بر تورم افزایش نقدینگی لجام گسبخته و غیر متناسب با تولید ناخالص داخلی است. البته برای مهار قطعی تورم مقابله با کسری بودجه واقعی دولت را نباید نادیده گرفت و به نظر من این مستلزم اصلاح بودجه است.

انتقاد میرسلیم از سوخت ارزان/ دو دهه است برای کاهش ارزش پول ملی ایران برنامه ریختند

میرسلیم در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش تولید داخلی قید و شرط ندارد؟ توضیح داد: حتما قید و شرط دارد: اول این که اولویت تولید باید برای جوابگویی به نیازهای داخلی باشد و در ادامه آن، تشویق صادرات. دوم این که کیفیت محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده باید جوابگوی معیارهای مصوب باشد و الا به نارضایتی مصرف کنندگان می انجامد و به علاوه فرصت صادرات را ضایع می کند. سوم این که باید رقابت پذیر باشد والا هم قابلیت صادرات را از دست می‌دهد و هم رغبت به استفاده از کالای وارداتی مشابه را افزایش می‌دهد. از چنین تولیدات داخلی مرغوبی حتما باید پشتیبانی کرد. البته دولت در شرائط تحریم یعنی شرایط نابرابر اقتصادی یا جنگ، باید سعی کند مانع تعطیل شدن تولید و مانع پیروزی رقیب یا دشمن شود.

الزامات بهبود کیفیت و رقابت پذیری

این نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: برای بهبود کیفیت و رقابت پذیری باید هزینه‌های تحقیق و توسعه را تقبل کرد که بر قیمت تمام‌شده اثرگذار است و مصرف کننده موقعی به سراغ محصول برتر می رود که در جمع، هزینه های خرید و بهره برداری و تعمیر و نگهداری به نفع او تمام‌شود .

او نقبی به بهای سوخت در ایران زد و گفت: در شرایط کنونی قیمت سوخت آن قدر ارزان است که انگیزه‌ای به مصرف کننده برای پرداخت اضافه بهای محصول مرغوبتر را نمی دهد. پس یکی از الزامات بهبود کیفیت، اصلاح اقتصاد انرژی در کشور است. سود بسیاری از کارخانه‌ها ناشی از استفاده از انرژی ارزان و ویژه‌خواری است. در واقع انرژی به تاراج می رود و عده‌ای هم به ثروتهای بادآورده می رسند و مردم هم از کیفیت ناراضی‌اند! این نوع اداره کردن کشور توام با تبذیر و بی عدالتی و ستم به مصرف کنندگان است. این مشکلی است که نمونه بارز آن را در صنعت خودروسازی می‌بینیم .

میرسلیم ادامه داد: از این رو چاره حل مشکل ابتدا در اصلاح اقتصاد انرژی است و سپس اجباری کردن برخی از استانداردها که به ویژه جنبه ایمنی و محیط زیستی پیدا می کند. اجباری کردن تمام استانداردها ، به ویژه در شرایط نابرابر تحریم، منجر به توقف تولید می شود که آن هم نقض غرض است. اقتصاد انرژی نیز در ترکیب با سیاست یارانه طوری انجام گیرد که اولا عدالت رعایت شود یعنی یارانه متناسب با استحقاق باشد و ثانیا امکان قاچاق سوخت را که در حدود ده درصد مصرف داخلی است، کلا حذف کند. به علاوه بر اجرای کامل سیاست‌های کلی ترابری که اولویت را به حمل ونقل عمومی بویژه راه‌آهنی می‌دهد، تاکید شود.

برخی تجاهل می‌کنند

نماینده تهران اضافه کرد: کسانی که کاهش واردات سود آنها را کم می کند، متاسفانه از هیچ کذب و افترا و هتاکی و آبروریزی علیه من خودداری نکرده‌اند که این خود حکایت از فساد و ویژه‌خواری گسترده آنها است. اطهار نظر های من جنبه فنی و مهندسی دارد؛ این‌جانب هیچ‌گاه نزد هیچ خودروسازی سهام و سمتی نداشته ام و ندارم و کار من همواره تحقیق و تدریس بوده و خدا را شکر می کنم که با همکاری مهندسان جوان این کشور توانستیم در دورانی که می خواستند با تحریم‌ها کشور را فلج کنند یعنی در دهه ۸۰، موتور ملی را برمبنای راهبرد مصوب دولت، توسعه دهیم و به تولید انبوه رسانیم تا امثال شرکت‌های پژو و رنو که متاثر از آمریکایند نتوانند ما را متوقف کنند. از این موفقیتها بسیاری از دوستان بی خبرند برخی نیز تجاهل می‌کنند! ولی قدر این مهندسان و فناوران و کارگران شریف را باید دانست و آنها را تقویت کرد و از شماتت آنها باید جدا خودداری کرد والا در حکم آب به آسیاب دشمن ریختن است به خاطر منافع و هوسهای زودگذر عده‌ای قلیل که مجهز به حربه‌ای قوی در تبلیغات مزورانه اند. البته آنها راه به جایی نخواهند برد و هم‌اینک در زمینه‌هایی تولید داخلی با کیفیت و با قابلیت رقابت شکل گرفته و نمونه امیدوارکننده‌ای در سال جاری، به کوری چشم بدخواهان، برای دیگر صنایع خواهد بود، ان شاءالله.

وی در جواب این سئوال که آیا قیمت‌های کنونی را قابل دفاع می دانید؟ توضیح داد: قیمت حاکم بر بازار قابل دفاع نیست وحکایت از مشکلات اقتصاد کلان کشور می‌کند که به دلیل سقوط ارزش پول ملی ، پس انداز کنندگان تمایل دارند برای جلوگیری از ضایع شدن پس اندازشان ، آن را مثلا در مسکن و زمین و ارز و طلا و حتی خودرو که کالایی سرمایه‌ای نیست، قراردهند. اصلاح این مشکل با خودروسازان نیست ؛ آنها خود به نوعی گرفتار این تلاطم اقتصادی شده‌اند که چاره اصلی آن را در پاسخ به سوال اول مختصرا ذکر کردم. البته در شرایط بهینه خودروسازان می توانند به ویژه با کاهش هزینه‌های مالی خود قیمت تمام شده را تا ۱۵٪ کاهش دهند، اما قیمت بازار تحت تاثیر عوامل دیگری است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با مطلق واردات مخالفید؟ افزود: در شرایط عادی و تجارت آزاد مخالفت با واردات معنا ندارد. هر کشور برای خود مزیتی دارد و تولید کنندگان نیز سعی می‌کنند برای افزایش رقابت‌پذیری از این مزایا استفاده کنند. ما در شرایط تحریم دسترسی به بازار آزاد تجارت جهانی نداریم، ناگزیر باید اصالت را به تولید داخلی بدهیم به ویژه که محدودیت ارزی و محدودیت شرائط انتقال ارز ایجاب می کند ما در واردات متمرکز شویم بر آنچه ضروری است، چه برای مصرف مانند برخی اقلام کشاورزی و چه برای تولید مانند برخی از قطعات که به خودکفایی نرسیده‌ایم یا توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند. خودرو در هیچکدام از این موارد قرار ندارد. با این حال من همواره اعتقاد داشته ام که مناسب است در حدود ۲ الی ۳ در هزار نیاز از طریق واردات تأمین شود تا هم با فناوری‌های دیگران آشنا شویم و هم براثر فشار مطالبات مردم ، تولیدکنندگان ضرورت نوآوری و پیشرفت را فراموش نکنند.

223223 / 23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1748948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Iraj IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    132 1
    این دومینو هر سال تکرار شده، ارزش پول ملی کاهش می یابد و سوخت ارزان می شود. البته برای کسی که درآمد دلاری دارد نه اکثریت جامعه ایران، چهل سال است دنبال افزایش تولید ناخالص ملی هستید چرا موفق نمی شوید. جواب واضح است.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    138 0
    واقعا اگر گرانی بنزین و سوخت حلال مشکلات بود تا الان باید ده بار همه مشکلات ایران حل شده بود
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    78 0
    دولت رییسی مواظب باشد
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    126 1
    آقای میرسلیم ای کاش به حقوق کارگر هم یه سری میزدید و سراغی از آن هم میگرفتید واقعا که از این جا معلومه جون مردم و معیشت این ملت برای شما و امثال شما مهم نیست
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    144 2
    چرا ارزش پول ملی کم شده ؟ این را جواب بدی خیلی خوبه
  • ناشناس IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    117 0
    مشکل چرا ابان 98 حل نشد؟
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    110 0
    دوست خودروسازان
  • ناشناس IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    57 0
    دوست عزیز دست بردارید
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    66 0
    کاش خودروسازان را اصلاح می کردید
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    78 0
    بله انرژی در ایران به تاراج می رود . سال هاست گرون شده اما باز همون اش و همون کاسه . چند بار باید گرون بشه؟
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    49 0
    متاسفم
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    89 1
    ایشون نماینده مردمه؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    53 0
    اقدامات تورم زا
  • شهروند IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    75 5
    وقتی قیمت نجومی خودروولوازم یدکی و لاستیک وروغن موتور ومبلغ بیه نامه شخص ثالث راحساب کنی میفهمی که بنزین از لیتری ۳۰هزارتومان بیشتر است
  • یعقوب IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    74 7
    در ایران نفت ملی هست و نمیشه این ثروت ملی را از مردم دریغ کرد
  • یعقوب IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    47 1
    در ایران نفت ملی هست و نمیشه این ثروت ملی را از مردم دریغ کرد
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    87 0
    نه بفرمایید بنزینم گرون کنید یه دور دیگه قیمت ها باز ۵ برابر گرونتر بشه.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    83 2
    آقای محترم یه حرفی بزن که با عقل و منطق جور در بیاد مگر شخص شما نبودی که با واردات خودرو مخالفت میکردی
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    37 0
    آقای رئیسی تورم رو میخواد کاهش بده این با حرف هایش داره افزایش میده
  • فرشاد IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    48 0
    این عده چه کسانی هستند که به ثروت افسانه ای رسیدند؟
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    33 0
    تورم دوباره سلام
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    35 0
    باز هم گرونی
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    42 1
    گرانی بنزین جاده صاف کن سقوط ارزش پول ملی
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    55 0
    مصرف سوخت بالا بدلیل خودروهای فرسوده و موتورهای با بازده پایین هست
  • حجت IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    81 2
    این آقا چه تخصصی داره که در زمينه اقتصاد حرف میزنه
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    42 0
    بدبختی ما اینجاست که گرنی بنزین باز هم ارزش پول ملی را میریزه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    30 0
    سهمیه بنزین فرت
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    33 1
    خوب چرا خودروی هیبریدی نمی زنید؟
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    24 0
    امیدوارم نظرشون شخصی باشه
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    31 2
    الان وقت گرونی بنزینه؟
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    41 0
    من موندم این همه تورم و فقر بس نیست؟
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    20 1
    واقعا قراره بنزین گرون بشه؟
  • جلیل IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    20 0
    یعنی تورم دوباره
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    20 0
    مگه داریم . مگه میشه؟
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    15 0
    تاسف باره
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    33 0
    پارسال حذف ارز 4200 امساله بنزین