۹ نفر
۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
شکار مریخ توسط اماراتی‌ها خبرساز شد/ عکس

دیجیاتو نوشت: مدارگرد مریخ امارات نقشه خیره‌کننده‌ای از سیاره سرخ منتشر کرد. از آنجا که این نقشه وضوح بسیار خوبی دارد، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به تعدادی سؤالات بی‌پاسخ درباره سیاره سرخ پاسخ دهند.

نقشه‌ای که مدارگرد مریخ امارت از سیاره مریخ منتشر کرده است، می‌تواند جزیٔیات این سیاره و ویژگی‌های زمین‌شناسی آن را با دقت بالا و به صورت سه‌بعدی نمایش دهد.

از آنجا که این نقشه وضوح بسیار خوبی دارد، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به تعدادی سؤالات بی‌پاسخ درباره سیاره سرخ پاسخ دهند؛ ازجمله اینکه چگونه مریخ به یک سیاره خشک و سنگی تبدیل شد علیرغم اینکه زمانی سیاره‌ای مملو از آب بوده است.

نقشه مذکور توسط تیمی از دانشمندان در دانشگاه «NYUAD» ابوظبی و مرکز علوم فضایی امارات متحده عربی ساخته شده است. محققان در این پروژه از داده‌های جمع‌آوری‌شده از مدار سیاره سرخ توسط مأموریت مریخ امارات «EMM» که با نام «Al-Amal» یا «Hope» نیز شناخته می‌شود، استفاده کرده‌اند.

این نقشه‌ سیاره مریخ را از دید سیستم تصویربرداری پیشرفته Hope با نام «سیستم تصویربرداری اکتشافی امارات» یا «EXI» نشان می‌دهد و گواهی نفوذ امارات به دنیای علوم فضایی است.

در ایجاد این نقشه، دانشمندان بیش از سه هزار مشاهده EXI از مریخ در یک سال را - دوره‌ای که معادل دو سال زمینی است - در کنار هم قرار دادند تا از ترکیب آن‌ها یک نقشه رنگی تولید کنند.

مریخ

این نقشه کلاهک‌های یخی قطبی، کوه‌ها و آتش‌فشان‌های طولانی غیرفعال و همچنین بقایای رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دره‌های باستانی را نشان می‌دهد که حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش مملو از آب بوده‌اند. این نقشه بدین ترتیب می‌تواند به دانشمندان سیاره‌شناسی کمک کند تا درک بهتری از تغییرات آب‌وهوایی مریخ در گذشته داشته باشند.

دانشگاه NYUAD در بیانیه‌ای پس از انتشار این خبر نوشت امیدواریم نقشه جدید مریخ به جوانان در امارات متحده عربی انگیزه دهد تا فعالیت گسترده‌تری در زمینه علوم فضایی و مهندسی فضایی داشته باشند.

NYUAD همچنین نوشت ما قصد داریم نقشه خود را به عنوان بخشی از اطلس جدید و پیشرفته مریخ به دو زبان عربی و انگلیسی در دسترس عموم قرار دهیم. رهبر گروه و دانشمند تحقیقاتی «دیمیترا آتری» در این بیانیه گفت:‌ «امید این است که دسترسی آزاد به این نقشه بتواند راه را به‌صورت عملی برای تحقیق گسترده دانشجویان ما روی این پروژه باز کند تا اطلاعات بیشتری از مریخ بدست آوریم.»

جالب است بدانید مدارگرد Hope اولین مأموریت بین‌سیاره‌ای امارات متحده عربی و در کل جهان عرب است. این فضاپیما به سفارش امیران امارات در سال ۲۰۲۰ از ژاپن پرتاب شد و پس از حدود هفت ماه در مدار سیاره مریخ قرار گرفت.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1749518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =