معاون اول قوه قضاییه بر اراده جدی دستگاه قضایی برای برخورد با عوامل پرونده سوء استفاده مالی اخیر تاکید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه و در جمع خبرنگاران درباره‌ برخورد دستگاه قضایی با پرونده اختلاس اخیر، گفت: برای برخورد با عاملان جرم در این پرونده، هم در بحث شناسایی و هم در تعقیب و محاکمه و صدور حکم عبرت‌آمیز، اراده جدی داریم. رسانه‌ها نیز تمامی اطلاعات در ارتباط با این پرونده‌ را از سخنگوی قوه قضاییه پیگیری کنند. خوشبختانه سخنگوی قوه قضاییه نیز خود مسئول نظارت بر روند رسیدگی به این پرونده است.

او همچنین گفت: دشمنان بعضی از شبکه‌ها و رسانه‌ها را با هدف ضربه زدن به ملت ایران، ایجاد تردید در باورهای مردم، پخش شایعه و ناآرام جلوه دادن نظام زندگی مردم و نظام جمهوری اسلامی تاسیس می‌کنند. ایجاد ناامنی در جامعه با ایجاد شبهه و شایعه همراه است. این یک اصل کلی است که در برنامه‌ نظام سلطه قرار دارد؛ به طوری که شبکه‌های مختلفی این ماموریت را با پول کشورهای آ‌مریکا، اسراییل، انگلیس و بعضی کشورهای اروپایی و با برنامه‌ریزی آنها و با استفاده از بعضی گرا‌ها که ضد انقلاب به آنها می‌دهد و اطلاعات نادرست و ناصوابی که در اختیار آنها می‌گذارد، انجام می‌دهند و قصدشان فقط ضربه زدن به باورهای ملت ایران و کارکردن بر علیه امنیت ملی است. این عوامل باید مورد تعقیب و رسیدگی قرار گیرند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: افرادی پرونده‌هایشان در دستگاه قضایی با این نگاه مطرح می‌شود. اگر معلوم شود این افراد با جریان ناسالم خبری، اطلاعاتی و رسانه‌ای که اساس تاسیس آن برای ضربه زدن به باورهای ملت ایران و یک جنگ رسانه‌ای بوده است، در ارتباط بوده‌اند، باید پرونده‌شان مورد رسیدگی و تعقیب قانونی قرار گیرد. این پرونده‌ها چه در دادسرا و چه در دادگاه که مطرح می‌شوند، با در نظر گرفتن آنچه که اقتضای قانون، حق و انصاف است انشاء‌الله مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

گزیده ای از سخنان معاون اول قوه قضائیه را بخوانید؛

- همه‌ اجزا و بخش‌های قوه قضاییه و دستگاه‌های مربوطه اطلاع‌رسانی درباره اختلاس را بر عهده‌ سخنگوی قوه قضاییه بگذارند و اطلاعات دقیق و صریح را از زبان ایشان بشنوند زیرا این کار باعث می‌شود اولا پرونده در دستگاه قضایی به صورت دقیق مورد رسیدگی قرار گیرد و ثانیا این چنین پرونده‌هایی یک مساله و وظیفه‌ مهمی را برای مسئولان اجرایی، نظام بانکی و پولی ایجاد می‌کند که واقعا آسیب‌شناسی و آسیب زدایی کنند.

- اینکه افرادی بتوانند از یک بستری سوءاستفاده کنند و به آلاف و علوفی برسند، نشان‌دهنده‌ این است که آسیب‌های جدی در رفتار و ساختار وجود دارد؛ بنابراین باید اصلاحات ساختاری و رفتاری سریعی صورت بگیرد و این اصلاحات ساختاری و رفتاری می‌تواند از وقوع جرایم و اینگونه کجی‌هایی که باعث نگرانی‌ مردم می‌شود پیشگیری کند.

- بحث پیشگیری از وقوع جرم را در نظام پولی و بانکی و نظام اجتماعی و اخلاقی داریم و همه‌ دستگاه‌ها باید درگیر این بحث شوند. همانطور که در حال حاضر در آغاز بازگشایی مدارس هستیم، مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی و بخش‌های فرهنگ‌ساز و الگو ساز در جامعه می‌توانند در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه موثر باشند. همه‌ بخش‌ها در کشور باید با نگاه پیشگیرانه از وقوع جرم حرکت کنند تا در جامعه شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی و کاهش وقوع جرم باشیم.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =