شین بائر و جاش فتال از عمان، به سمت آمریکا پرواز کرده اند و وکیلشان می گوید هرگز به ایران باز نخواهند گشت

امید سلیمی بنی: دو مرد آمریکایی محکوم به جاسوسی، در ایران، امشب وارد خاک ایالات متحده آمریکا می شوند. شین بائر و جاش فتال که هفته گذشته از زندان اوین آزاد شده بودند، اکنون در پروازی نشسته اند که آنها را به کشور متبوعشان باز می گرداند تا در کنار سارا شورد، متهم سوم این پرونده، عکس یادگاری بگیرند.

برای هر یک از این سه متهم، مبلغ 500 هزار دلار، درشعبه 15 دادگاه انقلاب و شعبه 36 دادگاه تجدید نظر تهران، وثیقه گذاشته شده است.

اکنون مسعود شفیعی، وکیل این سه نفر در گفتگو با خبرآنلاین تاکید می کند دوست دارد متهمان به جاسوسی، به زندانی به اندازه دوره بازداشتشان محکوم شوند؛ شین و جاش، 26 ماه و سارا شورد، 12 ماه.

شفیعی همچنین می گوید: "پرونده هنوز مختومه نشده است، تنها، قرار بازداشت متهمان، به قرار وثیقه تبدیل شده و در صورتی که رای حبس 8 ساله دو تن از آنها تایید شود، آنها به ایران بازنخواهند گشت."

وکیل این پرونده در پاسخ به پرسش خبرآنلاین درباره مجازات این افراد در صورت تایید مدت حبس 8 ساله می گوید: "در صورتی که دادگاه تجدید نظر دفاعیات را وارد نداند و حکم 8 سال حبس را تجدید کند، علاوه بر ضبط وثیقه، می تواند از طریق مراجع بین المللی برای مجازات آنها اقدام کند."

این اظهارات در حالی شکل می گیرد که متهم سوم پرونده جاسوسی و ورود غیرقانونی به خاک ایران، یعنی سارا شورد، چندی پیش اعلام کرده بود هر رایی برای او صادر شود، به ایران باز نخواهد گشت. اکنون وکیل وی نیز تایید می کند بازگشت موکلانش به ایران، ممکن نیست، مگر اینکه از طریق اینترپل، درخواست اعاده آنها داده شود. درخواستی که به نظر نمی رسد با عرف پلیس بین المللی، (اینترپل) هماهنگ باشد، زیرا تاکنون اینترپل در پرونده های جاسوسی دخالتی نکرده است.

مدیریت سیاسی پرونده جاسوسی

"جاسوسی" نوعا یک جرم مربوط به حوزه سیاسی است که در آن، مجرمان برای دستیابی به اطلاعات طبقه بندی شده، تلاش می کنند و یا این اطلاعات را در اختیار اشخاص بی صلاحیت قرار می دهند. مسعود شفیعی در توضیح "مدیریت سیاسی" پرونده که از قول وی در یکی از پایگاه های خبری نقل شده، می گوید: "احتمالا شنونده، متوجه نشده که منظورم چه بوده، اکنون این افراد به عنوان متهم، وثیقه گذاشته اند و وثیقه در اختیار قوه قضائیه است. امیدوارم دفاعیاتی که درباره موکلان داشته ام، نظر دادگاه تجدید نظر را به شکستن رای، جلب کند."

وی در توضیح رای تجدید نظر به خبرآنلاین می گوید: "از ابتدا گفته ام این اشخاص، بیگناه بوده اند، ولی اکنون غیر ممکن است با وجود گذشت 26 ماه از بازداشت شین و جاش و یک سال از بازداشت شورد، حکم به برائت این افراد داده شود. از طرف دیگر، دوست دارم میزان محکومیتی که به آنها می دهند از زمان بازداشتشان، بیشتر نباشد. در این صورت، شین و جاش به 26 ماه زندان و سارا شورد به 12 ماه زندان محکوم می شود و وثیقه نیز فک و به وثیقه گذار مسترد می شود."

شفیعی درباره ضبط وثیقه، تکرار می کند: "در صورتی که رای مجازات برای موکلان من، بیش از مدت زمان بازداشت آنها تعیین و صادر شود، قوه قضائیه می تواند وثیقه را ضبط کند. برای رای آینده پرونده سارا شورد نیز چون هنوز شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران در مرحله تحقیق است، در صورت حبس بیش از یک سال، اعتراض می کنیم تا میزان حبس، کمتر شود."

وثیقه یک و نیم میلیون دلاری این سه متهم، توسط سفارت سوئیس، دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران و سفارت عمان تامین و به قوه قضائیه پرداخت شده است.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    0 0
    پ ن پ می خوای برگردن
  • فاطمه US ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    0 0
    برن که دیگه بر نگردند.
  • حسن دایی جون IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
    0 0
    با یک و نیم میلیون دلار میشه کلی شغل برای مردم ایجاد کرد. هر شغل 1000تومان...... بروایتی یه چیزی تو مایه های 254646821شغل جدید!!!!