مرکز خبر حوزه نوشت: در گذشته، تحصیل علوم دینی در حوزه‌های علمیه، به شکل منظمی برگزار نمی‌شد، اما دروس حوزوی به شکل منظم در این مدرسه برگزار گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد گلپایگانی، در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه علوی، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری این مدرسه، گفت: مدرسه علمیه علوی، اولین مدرسه‌ای بود که آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی (ره) بعد رحلت مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی آن را به شکل سیستماتیک تأسیس کردند.

این استاد حوزه، با اشاره به تأسیس مدرسه علوی در سال ۱۳۴۰ افزود: مدرسه علمیه علوی، اولین مدرسه‌ای بود که آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی (ره) بعد رحلت مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی آن را به شکل سیستماتیک تأسیس کردند.

وی به شخصیت‌هایی که در مدرسه علمیه علوی حضور داشتند، اشاره کرده و گفت: آیات و حجج اسلام والمسلمین مقتدایی، صلواتی، قرائتی، ری‌شهری، نکونام و ستوده در این مدرسه به تحصیل و تدریس علوم دینی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی در ادامه با اشاره به نعمت حضور در حوزه علمیه قم، ابراز داشت: خداوند متعال، موقعیت بسیار ذی‌قیمتی برای ما فراهم کرده است که اکنون در حال تحصیل در قم هستیم و باید شکر این نعمت را به جا آورد.

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به عوامل موفقیت طلاب، افزود: تحصیل قوی و جامع به همراه مسایل تربیتی و عبادی می‌تواند موجب موفقیت هر طلبه شود؛ همچنین مسائل عبادی در اندازه کم مانند نوافل نیز انسان را در کارهایش موفق می‌کند.

وی، توجه به مسایل عبادی را بسیار ارزشمند دانسته و ابراز داشت: با وضو بودن، ارتباط معنوی با حضرت ولی‌عصر(عج)، خواندن دعای عهد بعد از نماز صبح و خواندن نماز حضرت حجت(عج) در هر هفته‌ از دیگر کارهایی است که طلاب باید به آن توجه لازم را داشته‌ باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی، با تأکید بر پرهیز طلاب از افراط و تفریط، ادامه داد: طلبه، حتی در درس‌خواندن خود نیز باید در هر کاری اعتدال را رعایت کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادبیات را یکی از متون ارزشمند حوزه دانسته و خاطرنشان ساخت: طلاب، ادبیات را جدی بگیرند، چراکه در هر مقطع تحصیلی خود، حتی در درس خارج و اجتهاد به ادبیات نیاز دارند.

وی یادآور شد: نماز جماعت و تجزیه و ترکیب و تفسیر سوره‌های قرآن، برکت بسیار زیادی برای طلبه به همراه می‌آورد و در آینده تبلیغی و تحصیلی او بسیار فایده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایانی با تأکید بر مطالعه عمیق دروس، توسط طلاب، تصریح کرد: نباید دروس را بدون درک صحیح متون به سادگی از کنار آن گذشت، بلکه بعد باید متون فقهی و اصولی را به شکل جزئی و دقیق مورد بررسی قرار دهید.

وی با اشاره به اهتمام به ذی‌طلبگی، بیان داشت: اهتمام به ذی‌طلبگی باعث می‌شود که دیگران نیز به طلبه احترام بگذارند؛ به طوری که اگر طلبه در میان اطرافیان خود به امور شرعی مقید باشد، دیگران نیز از او الگو می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی، با تأکید بر عمل عالم، ابراز داشت: نمی‌توان با حرف و کلام، مردم را هدایت کرد، بلکه باید با عملاً امور دینی را آموخت و دین را به مردم تبیین کرد.

وی با بیان این‌که استعدادهای طلاب گوناگون است، ادامه داد: باید با تمرین و ممارست کارها را آسان کرد، همچنین تلاش و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند طلاب را موفق کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =