ناگفته‌های روحانی / از «نه» به اصرار پوتین تا «رد» مذاکره با ترامپ

مجله «آگاهی نو» نوشت: رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: زمانی بود که پوتین از ما می‌خواست در کریمه برای روسیه نیروگاه برق احداث کنیم تا پس از الحاق این شبه‌جزیره از اوکراین به روسیه ما هم شریک این کشور در این بحران شویم. اما من هر چه رئیس‌جمهور روسیه اصرار کرد نپذیرفتم که در کریمه وارد شویم، گرچه حاضر بودم در هر جای روسیه این کار را انجام دهم. ما نباید در بحران اوکراین شریک روسیه بشویم.

مجله «آگاهی نو» ، بخش‌های منتشرنشده‌ای از اظهارات حسن روحانی در دیدار با روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب را منتشر کرده است.
رئیس‌جمهور سابق ایران در این دیدار که روز ۱۲ بهمن برگزار شده، گفته که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در جلسه‌ای خصوصی با او در سال ۹۴ گفته که ۱+۵ در سال ۲۰۱۳ به اتفاق تصمیم گرفته بود به ایران حمله نظامی کند اما برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران سبب شد تا نتیجه انتخابات صبر کنند. اولاند این اظهارات را در جمع خبرنگاران در کاخ الیزه هنگام مصاحبه مطبوعاتی رؤسای‌جمهور دو کشور تکرار کرد.
روحانی برای اولین بار فاش کرد که امکان مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا وجود داشت: اما من چون معتقد بودم این مذاکره بیش از ۶۰ درصد شانس موفقیت ندارد و ترامپ را بیش از این قابل اعتماد نمی‌دانستم، نتوانستم از مذاکره با او مطمئن باشم. من آماده بودم قربانی این مذاکرات شوم.
روحانی سپس به تلاش ترامپ برای خروج ایران از برجام و نابودی برجام اشاره کرد و از جمله به حرف‌های مایک پمپئو در کتاب خاطراتش پرداخت که اخیرا نوشته است: ما فکر می‌کردیم با خروج آمریکا از برجام، ایران هم از آن خارج می‌شود و روی این واکنش حساب کرده بودیم. روحانی اما گفت: کسی که ریسک کرد و برجام را حفظ کرد، من بودم. آبروی خودم را گذاشتم، تصمیم اولیه واکنش متقابل بود و این آرزو و برنامه آمریکا بود. اما من به دنیا به‌خصوص اروپا چند هفته وقت و فرصت دادم که این فرصت تا امروز حفظ شده است و حتی دولت امروز هم از برجام خارج نمی‌شود. روحانی از پوتین گفت که چند ماه بعد از خروج آمریکا به او گفته بود: من از هوشمندی ایران متعجب شدم چون دنیا بعد از خروج شما از برجام از یاد می‌برد که این اول آمریکای ترامپ بود که از برجام خارج شد و آن وقت ما هم نمی‌توانستیم کاری برای شما بکنیم. روحانی البته گفت ایران از سال ۱۳۹۸ تعهدات برجامی‌اش را در پنج نوبت کاهش داد، اما اجازه نداد برجام بمیرد و این برجام است که هنوز کار می‌کند و ابزار و معیار دولت سیزدهم برای پیشبرد مذاکرات است.
روحانی همچنین نقدهایی به دولت رئیسی در سیاست خارجی داشت و این انتقادات را با خاطرات بیان کرد: زمانی بود که پوتین از ما می‌خواست در کریمه برای روسیه نیروگاه برق احداث کنیم تا پس از الحاق این شبه‌جزیره از اوکراین به روسیه ما هم شریک این کشور در این بحران شویم. اما من هر چه رئیس‌جمهور روسیه اصرار کرد نپذیرفتم که در کریمه وارد شویم، گرچه حاضر بودم در هر جای روسیه این کار را انجام دهم. ما نباید در بحران اوکراین شریک روسیه بشویم.
بیشتر بخوانید:
۲۱۲۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1756021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =