۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷

فقط آجر روی آجر بند می شود.

علی حق: واکنش های علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی به انتقادهای مطرح در خصوص طرح مسکن مهر، بی درنگ خاطره مقام مسوولی را به خاطر می آورد که چندین سال پیش در برابر سوال های نمایندگان مجلس پاسخی با این مضمون را ارایه کرد:"بخشی از مشکلات به آب مربوط است که در حیطه مسوولیت وزارت نیروست، بخشی دیگر هم مسایل مربوط به زمین است که به عملکرد وزارتخانه های مسکن و راه مربوط است...." خلاصه این گونه آن مقام مسوول خود را از قصوری مبرا دانست. این پاسخ در باب مسوولیت گریزی، مدت ها به طنز، زبانزد خواص شده بود. به طوری که وقتی در دولت هفتم، شایعه وزارت یکی از خواص بر وزارت کار در برخی رسانه ها مطرح شد، او در مواجهه با این شایعه به خنده گفت:"اگر قرار است که به دولت بروم. بهتر است وزیر کشاورزی شوم، نه آب در دستم باشد نه زمین تا با فراغ بال به مردم خدمت کنم و فرد مسوولیت پذیری باشم."

حالا سه، چهار دولت از آن دوران گذشته ولی مقام های مسوولی از آن دست همچنان باقی هستند. چنان که علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی زمانی که با این انتقاد مواجه شده که چرا "بخشی از خانه های ساخته شده در قالب طرح مسکن مهر از امکاناتی همچون آب، برق و گاز برخوردار نیستند؟" در جواب چنین اظهاراتی کرده است:" اگر شما می گویید مشکل دارد بروید از وزیر نیرو سئوال کنید، بنده مسئول آبرسانی کشور نیستم."

اما در مقابل در خصوص مساله گاز این خانه ها، مدیر پروژه مسکن وزارت نفت از تامین تنها نیمی از گازرسانی مورد نیاز مسکن مهر تا پایان سال خبر می دهد. علت نقصان هم کمبود اعتبار اعلام می شود. اما این همه مشکل مسکن مهر نیست چرا که مدیر پروژه مسکن وزارت نفت می گوید:" 3 موضوع مهم برای اجرای طرح گازرسانی وجود دارد که مرحله اول ایجاد امکانات فنی برای لوله گذاری زمین است زیرا (به عنوان نمونه) در پرند توپوگرافی زمین اجازه کار را نمی دهد و باید به اصطلاح کف و بر زمین آماده باشد. موضوع دیگر اینست که باید معابر برای گازرسانی باز باشد زیرا اگر مصالح ساختمانی و خاک در معابر وجود داشته باشد امکان لوله گذاری نیست. همچنین اطلاعات، نقشه و محاسبات باید به مسئولان گازرسانی داده شود و تعداد واحد ها و ظرفیت واحدها را برای گازرسانی مشخص کنند."

با این وجود آیا تعریف مسوولیت پذیری از نگاه وزیر راه و شهرسازی، تنها اجرای شتابان و جزیره ای پروژه ها بدون هماهنگی با سایر بخش های زیر بنایی است؟ آیا از دید ایشان برنامه ریزی جامع با مسوولیت پذیری منافات داشته است که تنها آجر روی آجر بند کرده اند؟ یا این که نگاه ایشان به مسایل تحت مسوولیتشان همانند همان مقام مسوولی است که دیگر مسوول نیست ولی روحیه اش گویا در دولت ها همچنان باقی است؟  

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =