«رفراندوم‌سازی» اصولگرایان از نماز عید فطر! / دو قطبی‌سازی سیاسی از آئین مذهبی

 عصرایران نوشت: سوء استفاده از حضور مردم برای برپایی نماز عید فطر در مصلای تهران، مصداق حاشیه سازی داخلی و ایجاد چنددستگی مصنوعی میان مردم است.

بعد از برگزاری نماز عید فطر در مصلای تهران در روز شنبه گذشته، برخی فعالان اصولگرا با انتشار تصاویر هوایی، تعبیر رفراندوم (همه پرسی) را برای این اتفاق به کار بردند. برخی هم پا را فراتر گذاشته و با نیت خوانی شرکت کنندگان در نماز، از زبان آنها اهداف و شعارهای خود را تکرار کردند.

۱- اینکه در جامعه مسلمین، افراد نماز بخوانند چیز عجیب و غریبی نیست و تایید این یا آن سیاست هم به شمار نمی رود اما اگر اصولگرایان دغدغه نمازخواندن مردم و بررسی کیفیت و کمیت آن را دارند بهتر است سری به مساجد تهران در سه وعده صبح و ظهر و شب بزنند. آنها می توانند وضع نماز در مساجد تهران را با سایر شهرهای ایران (به ویژه با شهرهای شرقی، جنوبی و غربی) یا با دیگر کشورهای اسلامی مقایسه کنند. حتی می توان به نمازجمعه هر هفته تهران هم سری زد و آن را با اولین نمازجمعه دانشگاه تهران مقایسه کرد.

۲- تاکید بر تلقی رفراندومی یا برداشت سیاسی یا وزن کشی سیاسی از نمازعید فطر در مصلای تهران، هم نادرست است و هم آسیب زا. چرا که هم تایید استدلال افرادی است که به دلایل مشابه از شرکت در این مراسم خودداری می کنند و هم هشداری است به شرکت کنندگان در نماز مصلای تهران که اگر با هر انگیزه ای در این نماز شرکت کردید ما از آن سوء استفاده می کنیم؛ آن را هزینه شعارهای خود می کنیم. این بدترین نوع سوء استفاده از حرکت جمعی از مسلمانان برای به جا آوردن یک عبادت است.


۳- فعالان سیاسی به چنین سوء استفاده ای دست می زنند که در صحنه شفاف و واقعی رقابت و وزن کشی سیاسی، بازی را واگذار کرده اند. در انتخابات رقابتی، شکست می خورند و علاقمند به انتخابات استصوابی هستند. رقبا را حذف و انتخابات حداقلی و بدون رقیب برگزار می کنند تا با شکست دادن رای باطله، پیروز شوند. در نتیجه،‌ این بخش از اصولگرایان، حضور مردم در نماز جماعت عید فطر را به عنوان حمایت از خود جا می زنند. جای وزن کشی سیاسی در انتخابات است. اگر علاقمند به رفراندوم و شناخت نظر مردم هستیم انتخابات واقعی برگزار کنیم.


۴- اگر به قول این اصولگرایان، شرکت در نماز عید فطر در مصلای تهران یک رفراندوم است چرا قبل از برگزاری این نماز، این موضوع را به صراحت و شفافیت اعلام نمی کنند؟


۵- اگر شرکت در نماز عید فطر در مصلای تهران، رفراندوم است موضوع رفراندوم چیست؟ گزینه ها کدام هستند؟ اگر اصولگرایان از این نماز نتیجه می گیرند که اکثریت با آنهاست پس چرا هر روز فریاد برخورد با مردم سر می دهند؟ روزی بر سر داشتن یا نداشتن روسری و روزی دیگر بر سر روزه و روزه داری. روزی با تهدید به توقیف و روزی دیگر با هشدار به پلمب و بستن و ...


۶- کسانی شعار می دهند نماز عید فطر در مصلای تهران رفراندوم است که ادعای پیروی از آیت الله خامنه ای را دارند. رهبری در خطبه های همین نماز بر اتحاد مردم، پرهیز از حاشیه سازی داخلی، ایجاد دعوا و جنگ میان سلایق و علایق مختلف در جامعه ایران و دعوت به همزیستی و زندگی در کنار هم همه افراد دارای علایق و سلایق تاکید کردند. سوء استفاده از حضور مردم برای برپایی نماز عید فطر در مصلای تهران، مصداق حاشیه سازی داخلی و ایجاد چنددستگی مصنوعی میان مردم است.


۷- اگر اصولگرایان به رفراندوم علاقمند هستند چرا رفراندوم را براساس سازوکارهای اصولی و استانداردهای جهانی برگزار نمی کنند تا مشخص شود آنان و شعارهایشان چه جایگاهی در میان مردم دارند. خطاب به اصولگرایان باید گفت اگر رفراندوم دوست دارید رفراندوم واقعی برگزار کنید اگر دوست ندارید چرا هر تجمعی را به عنوان رفراندوم و تایید خود توصیف می کنید.

۸- آیا اصولگرایان می دانند تعبیر رفراندوم و مصادره حضور مردم در نماز عید فطر در مصلای تهران می توان این سوال را ایجاد کند که : دیگرانی که اصلا در نماز شرکت نکردند یا در دیگر نمازهای عید فطر در نقاط مختلف تهران شرکت کردند در دسته مقابل قرار می گیرند؟ ایجاد این چند دستگی میان مردم با چه هدفی صورت می گیرد؟

۹- اصرار بر رفراندوم سازی از نماز عید فطر در مصلای تهران این پیام را به شرکت کنندگان می دهد نمازخواندن شما در مصلای تهران یعنی تهیه سوخت برای مانور دادن ما اصولگرایان. اصولگرایان شکست خورده در انتخابات و ناتوان از رقابت، به سمت مصادره و سوء استفاده از نمازخواندن مردم در تهران رفته اند.

۱۰ - نماز عید فطر مردم در مصلای تهران تنها مصداق رفراندوم است یا هر هفته نماز جمعه تهران همین ویژگی را دارد؟ آیا نمازهای جماعت در ظهر و غروب که در مساجد تهران اقامه می شود هم مصداق رفراندوم است؟

۱۱ - تعبیر رفراندوم اصولگرایان و مصادره نماز خواندن مردم در مصلای تهران باعث گمراهی اصولگرایان و مسوولان، خشم مردم شرکت کننده در این عبادت و خنده و تمسخر دیگرانی می شود که آن را نشانه افلاس سیاسی - مردمی اصولگرایان می دانند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1757911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =