پیشگویی عجیب تحلیلگر سیا؛ مرگ پوتین و تجزیه روسیه نزدیک است؟

یک تحلیلگر سابق سیا پیش بینی کرده است که روسیه در نتیجه تهاجم فاجعه بار ولادیمیر پوتین به اوکراین به کشورهای کوچک تر تجزیه خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سان، پل گوبل استدلال می کند که کشور پهناور به طور مهلکی توسط بی پروایی پوتین تضعیف شده است و او احتمالاً در آستانه حوادث پرتلاطمی که در سال های آینده آن را فرا خواهد گرفت، کشته خواهد شد.

پوتین حمله خود به اوکراین را در انتظار یک پیروزی سریع آغاز کرد، اما مقاومت قهرمانانه اوکراین منجر به سلاخی سربازان او و از بین رفتن اعتبار او شد.

به گفته وزارت دفاع اوکراین، تعداد کشته‌شدگان روسیه به ۲۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود، در حالی که تجهیزاتی به ارزش ۱۷ میلیارد پوند از بین رفته است.

در همین حال پس از شکست‌های فاجعه‌بار، اکنون توجهات به آنچه برای روسیه و سرنوشت خود پوتین می‌افتد متمرکز شده است.

برخی اکنون پیش بینی می کنند که این کشور ممکن است تجزیه شود و استفاده پوتین از نیروهای اقلیت قومی که به تعداد نامتناسبی در جنگ اوکراین کشته شده اند نیز عاملی است که می تواند او را آزار دهد.

نقشه های رنگارنگی توسط تحلیلگران مختلف تهیه شده است که تصویری از روسیه شبیه بازی فکری "ریسک" ترسیم می کنند - با مرزهای دوباره ترسیم شده و کشوری که به بخش های مختلف تقسیم شده است.

مرگ پوتین و تجزیه روسیه نزدیک است؟

>>>بیشتر بخوانید:

پوتین قانون شهروندی روسیه را امضا کرد

پوتین: روسیه خود را منزوی نمی‌کند

پهپاد ترورکننده پوتین!

گوبل کارشناس قدیمی روسیه و قبلاً اتحاد جماهیر شوروی است که به عنوان تحلیلگر برای سیا و همچنین وزارت خارجه ایالات متحده کار کرده است. او گفت: «مردم اکنون نسبت به این احتمال که فدراسیون روسیه نتواند یکپارچه باقی بماند مطمئن تر شده اند. آنچه احتمالاً شاهد آن هستیم چیزی متفاوت از جدا شدن امپراتوری‌های بزرگ است.»

او با اشاره به فروپاشی خونین دولت سابق بالکان پیش بینی کرد که جهان با "یوگسلاوی با سلاح های اتمی" روبرو است. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به ۱۵ کشور جدید تجزیه شد، کشورهایی که زرادخانه عظیم تسلیحات هسته ای این ابرقدرت در آنها مستقر بود متقاعد شدند که از آنها دست بکشند.

فکر می‌کنم که این زمان، دوره زوال، آشفته‌تر، طولانی‌تر و بسیار متنوع‌تر از آنچه در سال ۱۹۹۱ داشتیم خواهد بود.

این به معنای اجتناب از موقعیت وحشتناکی بود که در آن انبوهی از کشورها به طور ناگهانی به سلاح های کشتار جمعی دست می یابند.

اما گوبل با سردرگمی هشدار می‌دهد: «من گمان می‌کنم که تعداد افراد دارای سلاح‌های هسته‌ای بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که همه درباره آن صحبت می‌کنند.»

مرگ پوتین و تجزیه روسیه نزدیک است؟

وقتی نوبت به ترسیم یک فروپاشی می‌رسد، او مشابه سالی را ترسیم می‌کند که روسیه و اتحاد جماهیر شوروی در آستانه تغییرات فاجعه‌بار قرار گرفتند - سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۹۹۱.

گوبل می‌گوید: در سال ۱۹۱۶ روسیه ارتش گسترده‌ای داشت که در جنگ جهانی اول می‌جنگید و برای کسانی که از بیرون نگاه می کردند، تزارها امن به نظر می رسیدند. اما سال بعد در انقلاب روسیه با تاسیس اتحاد جماهیر شوروی، تزار سرنگون شد. به طور مشابه، در سال ۱۹۹۱، آن دولت امن به نظر می رسید، اما در عرض چند هفته از هم پاشید و ۱۵ کشور جدید و مستقل ظهور کردند.

گوبل استدلال می‌کند که روسیه در آستانه رویدادهایی است که می‌توانند حتی دراماتیک‌تر باشند. من می‌توانم استدلال کنم که این دوره از انحطاط در مقایسه با آنچه در سال ۱۹۹۱ داشتیم، آشفته‌تر، طولانی‌تر و بسیار متنوع‌تر خواهد بود.»

او می‌گوید پوتین «در حمله به اوکراین اشتباه مهلکی مرتکب شد» و نحوه حکومت او بر روسیه «این کشور را اساساً بی‌ثبات کرده است».

وی ادامه داد: «جنگ در اوکراین توانایی پوتین برای اداره مجدد کشور را به خطر انداخته است.

او همچنین توانایی دولت مستقر در مسکو را برای حفظ قلمرو زیر سوال برد و به هرج و مرج پس از سقوط دولت و مشکلات پس از آن برای کنترل اوضاع اشاره کرد.

مرگ پوتین و تجزیه روسیه نزدیک است؟

او با این موضوع موافق است که روسیه با فروپاشی اقتدار دولتی، شروع به تجزیه به فدراسیون هایی خواهد کرد که توسط جنگ سالاران محلی کنترل می شوند.

روسیه مکانی فوق‌العاده پیچیده و متنوع است و من انتظار دارم که نزدیک شدن به نابودی آن نیز فوق‌العاده پیچیده و متنوع باشد.

ممکن است جاهایی را ببینیم که در آن ها افراد قدرتمند محلی، تجار و بازرگانان وجود دارند، آن ها ممکن است افسران نظامی باشند، آن ها ممکن است افرادی باشند که بخشی از یک سنت قومی یا فرهنگی هستند.

«این سؤال را ایجاد می کند که آیا اتحادهایی بین این افراد وجود خواهد داشت؟ آیا برخی از این اتحادها با یکدیگر و با خارجی ها خواهند جنگید؟ پاسخ هر دو مثبت است.»

او توضیح داد که "هیچ کس نمی داند چند کشور آنجا خواهند بود، اعداد از یک تا بیش از صدها متغیر است."

هیچ کس نمی داند که مرزها چگونه خواهد بود، هیچ کس نمی داند روابط سیاسی چگونه خواهد بود، هیچ کس نمی داند که چه کسی نخبگان سیاسی را تشکیل خواهد داد.

"من فکر می کنم این روند سال ها طول خواهد کشید. من فکر نمی کنم که ناگهان ۴۷ کشور جدید به سازمان ملل متحد بپیوندند.

او قزاق‌ها را به‌عنوان گروهی که می‌توانند به دنبال جدا شدن از روسیه باشند، معرفی کرد. "من فکر می کنم شما ممکن است دولت های اولیه قزاق را ببینید. واقعیت این است که آنها ممکن است نقش جالبی داشته باشند.»

در مورد سرنوشت خود پوتین، "او یا درست قبل از وقوع این تحولات خواهد مرد یا اندکی پس از آن".

وی افزود: محتمل‌ترین وضعیت این است که پوتین توسط افرادی کشته شود که می‌دانند او کشور را ویران می‌کند.

داگلاس لاندن، یکی دیگر از کهنه سربازان سازمان سیا معتقد است: عامل دیگری که می تواند پایان پوتین و فروپاشی روسیه را رقم بزند، چشم انداز بازگشت کهنه سربازان خشمگین جنگ اوکراین از اقلیت های قومی است.

مرگ پوتین و تجزیه روسیه نزدیک است؟

ارقام نشان می دهد که بیشترین مرگ و میر سربازان در میان سربازان مربوط به مناطق فقیرنشین سیبری و خاور دور روسیه بوده است.

پوتین سعی کرده از فشار بر پایگاه حمایتی خود که در واقع جوامع شهری و مرفه روسیه در مانند مسکو و سنت پترزبورگ هستند، اجتناب کند.

استراتژیست سابق سیا گفت که بسیج روسیه بر کسانی متمرکز شده است که زبان مادری آنها روسی نیست و از مناطق دور افتاده و روستایی هستند.

در روسیه جوامعی هستند که به شدت آسیب دیده اند که منابع دریافت نمی کنند زیرا برای پوتین بی معنی هستند. از آنجایی که آنها اغلب به عنوان خوراک توپ استفاده می شوند، این واقعاً می تواند برخی از این اختلافات تاریخی را برانگیزد.

*منبع: سان / ترجمه: ابوالفضل خدائی

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1760745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    ما که هم دعا میکنیم و بسیار امیدواریم چون پوتین نظم جهان را بهم ریخته و دنبال جنگ جهانی سوم است.
    • چ IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      فقط آمریکا خوبه. اونم از نوع ویتنام و هیروشیما و افغانستان و لیبی و سوریه و عراق و ایران و یمن و... لامصب جایی نمونده بهش حمله نکرده باشه! درود بر ایران و چین و روسیه
    • عاقل IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      مدیریت خبرآنلاین، بهتون پیشنهاد میکنم این "لشکر سایبری" که مدتهاست به سایت شما ورود کردند و با مثبت منفی های خودشون میخوان نظرات واقعی خوانندگان سایت شما و دقیقا معکوس جلوه بدن و کنترل کنید تا از اعتبار نزد خوانندگانتون نیفتید.
    • حمبد IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      حتما امریکای شما با ریختن دو بمب اتم بر سر ملت ژاپن و ۲ میلیون تن بمب بر سر ملت ویتنام و هزاران جنایت در افغانستان و لیبی و سودان و عراق و نسل کشی در ایران و کره شمالی خوبه ؟
  • حسن IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    46 16
    حوادث غریب الوقوع عجیبی در منطقه روسیه واکراین اتفاق خواهد افتاد از 27 ماه مه به بعد
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    ان‌شاءالله غرب تجزیه و نابود خواهد شد، تحلیلگر سابق سیا بره به وضعیت کشور خودش برسه با این همه آمار بالای جرم و جنایت و فلاکت و بدبختی و با اون رئیس جمهورش
    • OM ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      حاجی مرغ شده ۸۰ هزار نگران مرغ باش نه غرب و شرق
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      در جواب ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ آرامش در جهان با وجود سیاست های تهاجمی آمریکا و ناتو و زیاده خواهیشون توهمی بیش نخواهد بود
    • علی رضا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      البته اگه روسیه شکست بخوره یا پوتین فوت کنه، همه کشورهایی که پشتیبان روسیه بودن از جمله حکومت ایران،بدجوری تاوان خواهند داد. از دولت و مجلس خواهش میکنم اینقدر خودتون رو به پوتین نچسبونید،کمی فاصله داشته باشین
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      24 86
      صحبت از وخامت حال پوتینه . چه ربطی به غرب داره ؟؟
  • نوریان IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    امیدوارم اینطور بشه. چون متجاوز ریختن خون مردم براش مهم نیست .اگر چنین پیش بینی درست باشد باید حاشیه دریای خزر مثل سابق برگردد به ایران وقسمتهای جدا شده ایران برگردد
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    بیچاره بچه های نسل بعد که قراره جغرافیا بخونن سخترین سوال: کشورهای همسایه را فقط نام ببرید؟(3 نمره)
    • علی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      20 38
      😁😁😁😁👌👌👌👌👌👏👏👏👏👏ترکیدم از خنده خدایی دمت گرم
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    انشالله بزودی
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    شاید هم امریکا را مثل میزنید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • ناشناس IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    پوتین جو گیر شد
  • مهدی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    51 74
    نقشه ی پوتین تصرف اوکراین نیست ...وگرنه که با این همه تجهیزات نظامی .تصرف اوکراین براش کاری نداره ...پوتین تو سرش چیزای دیگه میپرورونه ...کشیدن اروپا و آمریکا به این جنگ و محک زدن قدرت نظامیشون .و بعد هم جنگ جهانی سوم
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      33 37
      شما سه واحد درس سیاست خارجی قدرت های بزرگ در دانشگاه شهید بهشتی تدریس کن. مستفیذ شدیم واقعا استاد!!
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    سرنوشت آغاز گران جنگ در تاریخ مشخص است
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    انشاالله هرچه زودتر انجام بشه.جهان از دست این دیوانه ی بدتر از هیتلر راحت بشه!وگرنه جنگ جهانی سوم راه میفته
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    24 41
    وای بر ما اگر پوتین بمیره!!! وای برما..
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    به به چه اتفاق مبارکی
  • احمدی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    24 94
    ان شاله تجزیه بشه و داغستان به ایران برگرده
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    خدا لعنتش کنه با اون قیافه فرا زمینیش
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    انشاالله که انسانیت از حیوانیت نجات پیدا کنه
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    فعلا که نصف اوکراین رو زده به حساب.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    وقتی خبری از روسیه تو خبرآنلاین درج بشه مثبت و منفی کامنت ها کاملا برعکس میشه چندین بار چک کردم گویا حک میشه
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    بهترین فرد 2023
  • حمید IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    با حضرت پوتین کاری نداشته باشید
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    اینم از یه دیکتاتور بی...که ادعای خدایی میکن کمونیست حتی خدا رو قبول ندارن چرا ما باید با کشوری که در باتلاق جنایت ووتجاوز گیر کرده ودنیا علیهش دارن اجماع میکنند روابط حسنه داشته باشیم حالا چین جریانش خیلی باروسیه فرق می‌کنه البته اون هم ایرانو میچاپن ولی اسم ایران و نباید در تاریخ به عنوان پشتیبان یه دیکتاتور در ذهن‌ها باقی بماند روسیه متجاوز می‌باشد همانند اسزاعیل......؟
  • حمید IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    ان شالله به امید فروپاشی و تجزیه امریکای جنایتکار
  • آمنه سادات IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    بعد چجوری بدون ارباب پوتین ادامه بدیم؟!