نگرانی اسرائیل از دستاوردهای سفر رئیسی به سوریه/ سفر به دمشق نشانه چیست؟

همزمان با اعلام خبر سفر رئیسی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در گزارشی به ابعاد راهبردی سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه پرداخت و نوشت تل‌آویو باید نگران نتایج این سفر استثنایی باشد.

مهسا مژدهی: ابراهیم رئیسی قرار است روز چهارشنبه به دمشق برود. این سفر آغازی دوباره بر سفر مقامی عالی‌رتبه از ایران به سوریه است. در سال های اخیر با وجود روابط تنگاتنگ میان سوریه و ایران و همکاری‌های متقابل، روسای جمهور کشورمان به این کشور سفر نکرده بودند. اما حالا با بهبود اوضاع در سوریه و تسلط اسد بر اکثر نقاط سوریه، دمشق تبدیل به محلی برای حضور مقامات دیگر کشورها شده است. سفر رئیسی در حالی برنامه ریزی شده است که پیش از او برخی از وزرای خارجه عربی مانند وزیران مصر و عربستان به سوریه سفر کرده بودند. اردوغان هم که سال ها با بشار اسد ارتباطی تیره و تار داشت اعلام کرده بود قبل از برگزاری انتخابات ممکن است به سوریه برود. در مورد ایران این نخستین سفر یک رئیس جمهور به دمشق در ۱۳ سال گذشته است. همزمان با اعلام خبر سفر رئیسی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در گزارشی به ابعاد راهبردی سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه پرداخت و نوشت تل‌آویو باید نگران نتایج این سفر استثنایی باشد. برخی رسانه های صهیونیستی دیگر نیز نوشتند که ایران می‌خواهد نشان دهد پس از توافق با عربستان سعودی، می‌تواند تمرکز خود را از یمن به سوریه و لبنان تغییر دهد

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی با خبرآنلاین، در مورد اهمیت سفر رئیسی به دمشق گفت: روابط ایران و سوریه روابطی سنتی و قدیمی است که دو کشور در خیلی از حوادث سیاسی منطقه هم به همکاری یکدیگر شتافته‌اند. حوادث اخیری که مربوط به تمامیت ارضی و امنیت مردم در سوریه بود، ایران از امنیت مردم سوریه در برابر داعش و گروه‌های تکفیری و افراطی حمایت کرد. سوریه هم ظرفیت‌هایی دارد و یک کشور مهم تاریخی در منطقه به حساب می آید. این کشور همسایه عراق از یک طرف و از طرف دیگر ترکیه و اردن و فلسطین است که هر کدام زمینه‌هایی از بحث را می‌طلبد. از طرف دیگر سوریه در کنار مدیترانه قرار گرفته و از این نظر هم اهمیت دارد تا تجارت بین شرق و غرب را آسان کند. آسان شدن تجارت بین شرق و غرب سود زیادی دارد و در حال حاضر به دلیل حضور برخی از گروه های تروریستی در برخی مناطق سوریه یکی در نزدیکی مرز عراق و مرز ترکیه است؛ نمی‌توان از این امکانات استفاده کرد.

نگرانی اسرائیل از دستاوردهای سفر رئیسی به سوریه/ سفر به دمشق نشانه چیست؟

بیشتر بخوانید:

نگرانی اسرائیل از سفر رئیسی به سوریه

رئیسی به سوریه می‌رود

عدم برقراری امنیت در کشورهای همسایه یا کشوری مانند سوریه می‌تواند به امنیت ایران هم آسیب بزند. لذا همکاری و هماهنگی و داشتن راه حل برای حل بحران تروریست ها بسیار اهمیت دارد. بحث تغییرات سیاسی در سوریه هم مطرح است که برخی از کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه هم دنبال آن هستند تا تغییراتی در قانون اساسی و ... ایجاد شود. بازگشت روابط سوریه و عربستان هم موضوعی است که با حضور رئیس جمهور ایران در سوریه می تواند مورد بحث قرار بگیرد.

او در مورد سفر اردوغان که هنوز تکلیفش مشخص نیست و مقایسه آن با سفر رئیس جمهور کشورمان توضیح داد: اردوغان هنوز تصمیمش را نگرفته گرچه سفرش به سوریه می تواند به او در انتخابات آینده کمک کند. یکی از بحران های ترکیه حضور سه تا چهار میلیون پناهنده سوری است و اگر او نتواند این مساله بزرگ را حل کند در رای مردم آثار بدی خواهد گذاشت. اما در ظاهر ترکیه منتظر یک هماهنگی و همکاری با روسیه است تا به این ملاقات برود و سوریه هم شرط گذاشته که ملاقات، ملاقات ساده ای نباشد و قبلش باید نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه خارج شوند. بنابراین صرف ملاقات روسای جمهوری ایران و ترکیه با سوریه نمی تواند مهم باشد. باید در هر ملاقات تعییر و دستاوردی باشد. در مورد ترکیه این تغییر می‌تواند خروج نظامی ترکیه از خاک سوریه باشد. برای ایران خیلی از عوامل و موضوعت مهم موجود در منطقه می‌تواند در دمشق مورد بحث قرار بگیرد.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1761007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =