فعال صنفی کسب وکارهای مجازی: رقابت صداوسیما با سکوهای نمایش خانگی مشهود است؛ واکاوی شورای عالی فضای مجازی ضروری است

سیتنا نوشت: عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی، گفت: اینکه سکوهای نمایش خانگی با مجوز ساترا که تحت نظارت صداوسیما است فعالیت می‌کنند، در حالی که صداوسیما هم خود را رقیب VODها می‌داند، باید با مدیریت جدید شورای عالی فضای مجازی مورد واکاوی قرار گیرد.

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون چالش‌های فعالیت سکوهای نمایش خانگی، توضیح داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که اگرچه صداوسیما با توجه به بودجه و سیاست‌گذاری‌ها، خروجی‌هایی داشته است، ولی برنامه‌های صداوسیما با ذائقه تعداد زیادی از مخاطبین همخوانی نداشته و استفاده مردم طی سالیان اخیر از برنامه‌های ماهواره‌ای افزایش یافته است و در ادامه VODها نیز پا در این عرصه گذاشتند.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که در پلتفرم‌های نمایش خانگی پخش می‌شود باید با برنامه‌های صداوسیما از لحاظ فرم و محتوا متفاوت باشد که موردی مشخص است، ولی صداوسیما نسبت به این موضع نقطه نظر خاص دارد و تصورش این است که سیاست‌های آنها باید در هرگونه محتوایی که در آن پلتفرم‌ها پخش می‌شود، اعمال شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی، خاطرنشان کرد: تجربه قبلی نشان داده که اگر بیش از حد این موضوع از طرف صداوسیما مورد فشار قرار گیرد، افرادی که برنامه‌های آنها را دنبال می‌کردند، به سایر نماش دهنده‌ها مهاجرت می‌کنند و امیدواریم صداوسیما توجیه شود که این روند باعث از دست دادن مخاطب می‌شود و رئیس صداوسیما نیز اخیرا اعلام کرد که رسانه مرجع نیستند و به دنبال بهبود این اوضاع هستند.

الفت نسب، اظهار کرد: اینکه صداوسیما خود را رقیب پلتفرم‌ها می‌داند باعث می‌شود که VODها در صورت ادامه دار بودن این روند، انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند.

وی، افزود: چارچوب تعیین شده مورد تایید است، اگر در قالب قانون باشد. ساترا هم قوانین مشخصی ندارد و مصوبه مجلس هم ندارد و باید این موضوع از پایه حل شود. شورای عالی فضای مجازی با مدیریت جدید می‌تواند واکاوی جدیدی داشته باشد و با دعوت از منتقدین و فعالین، این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و شکافی که وجود آمده و فراتر رفته و حتی تشکلی ایجاد کردند را مورد بررسی قرار دهند؛ چراکه اگر اینگونه باشد بین بخش خصوصی نیز اختلافاتی به وجود می‌آید که به نفع اکوسیستم نیست و از موضوعات دور می شوند و این به نفع هیچ کسی نیست و مردم اگر کیفیت پایین ببینند به روش‌های دیگر و غیر رسمی روی می آورند.

الفت نسب در پایان گفت: این فضا مناسب نیست و رفته رفته از کنترل خارج می‌شود و حجم زیادی از مخاطبین را از دست می‌دهیم. ساترا زیر نظر صداوسیماست ولی منتقدین می‌گویند باید قانونی نوشته شود تا حد و حدود و شرح وظایف آن مشخص شود درحالی که این نکته هم مشهود است که صداوسیما با پلتفرم‌ها در حال رقابت است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1763472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =