روند انتقادات نمایندگان از رییس جمهور و نزدیکانش اگرچه از دولت نهم شروع شده بود اما پس از انتخابات دوره دهم فزونی گرفت و حتی ردای شکایت پوشید و کار به دستگاه قضا رسید.

به گزارش خبر آنلاین، نخستین روزهای اردیبهشت امسال نوروزی نماینده رباط کریم در صحن علنی مجلس اعلام کرد که از مشایی و بقایی شکایت دارد.  وی خطاب به لاریجانی رییس مجلس گفته بود: شکایتم از آقایان مشایی و بقایی را از محضرتان می​خواهم تا به کمیسیون اصل نود و دستگاه قضایی ارجاع شود تا آقایان بفهمند ما که شاهد شهادت تندگویان​ها در زندان​های رژیم بعثی بودیم، نمی​توانیم اجازه دهیم دو سه نفر در ریاست جمهوری خزیده و امور مملکت را مختل کنند!
اشاره وی به حواشی آن روزهای دولت در عزل وزیر اطلاعات، استنکاف از پذیرش دستور مقام معظم رهبری در رد استعفای حیدر مصلحی و خانه نشینی رئیس جمهور بود که و ی در توضیح آن گفت: شکایتم از قوه مجریه به دلیل شرایطی است که برای کشور در شرایط حاضر ایجاد کرده است. در شرایط حساس منطقه و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها برخی رفتارها جایز نبود.
ماجرا به همین جا ختم نشد. نزدیکان رییس جمهور "جریان انحرافی درون دولت" نام گرفتند و محمود احمدی نژاد بار انتقاد از مشایی و بقایی را به دوش گرفت. در تیرماه و پس از دستگیری چند نفر از نزدیکان بقایی معاون رییس جمهور، بحث بررسی اتهامات مشایی و بقایی دوباره رسانه ای شد . زهره الهیان نماینده اصولگرای مجلس در این رابطه اعلام کرد که پرونده مشایی و بقایی در حال بررسی است. همچنین محمد کرمی راد گفت:بیش از 144 برگ شکایت نمایندگان مردم از مشایی و بقایی به کمیسیون اصل نود ارجاع شد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با نسیم با اعلام این خبر افزود: علاوه بر 100 برگ شکایتی که پیش از این علیه مشایی و بقایی به کمیسیون اصل نود ارسال شده بود، پرونده‌های دیگری نیز در این زمینه در این کمیسیون حال پیگیری است.
پس از این پرونده در کمیسیون اصل نود پیگیری شد و ماه پیش غلامرضا اسداللهی درباره آخرین وضعیت شکایت نمایندگان از مشایی و بقایی، گفت: این پرونده به کمیته سیاسی و قضایی کمیسیون اصل 90 ارجاع شده و ما منتظریم که شاکیان پرونده مابقی مدارک خود را به کمیسیون ارائه کنند.
امروز اما خبری رسید که گویا قرار است حجم پرونده شکایت از نزدیکان رییس جمهور قطورتر شود و گویا پس لرزه های اختلاس اخیر پرونده نزدیکان احمدی نژاد را هم لرزانده است. نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: تعدای از نمایندگان مجلس با ارائه شکایت‌نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس، خواستار رسیدگی به دخالت اطرافیان رئیس‌جمهور در پرونده بزرگترین تخلف مالی کشور شدند.
این درحالی است که روز گذشته نیز یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که پرونده تخلفات مشایی و بقایی به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد. که این موضوع با واکنش وکیل اسفندیار رحیم مشایی روبرو شد.  سید علی‌اصغر حسینی معتقد است "کمیسیون اصل 90 مجلس صلاحیت رسیدگی به اتهامات و تخلفات افراد را ندارد". وی تصریح کرد: بر اساس اصل نودم قانون اساسی وظیفه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی وظیفه قضایی نیست بلکه وظیفه‌ای سیاسی و معنوی است.
حسینی تصریح کرد: نظارت مجلس بر رفتار قوا از طریق کمیسیون اصل 90 استطلاعی است و چنانچه تخلف دستگاهی در این کمیسیون احراز شد‌، باید آن را برای رسیدگی به دستگاه قضایی اعلام کند.
تا کنون هیچ نماینده ای در این خصوص اظهارنظر نکرده است. کمیسیون اصل نود نیز موضعی اتخاذ ننموده.
/29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
    2 0
    آفرین. حال کردم
  • صادق US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    0 0
    قابلی نداشت