در پذیرفتن طالبان عجله کردیم/ به موقع اقدام نکنیم هزینه‌های بیشتر در راه است

تاکیدی که رئیس جمهور و وزیر خارجه بر مساله آب هیرمند داشته اند اگر با عکس العمل منفی طالبان رو به رو شود و اقدامی صورت نگیرد، طبیعتا آنها جری تر خواهند شد و مشکلات بیشتری را برای ایران به وجود خواهند آورد.

مهسا مژدهی: رسیدن فصل گرما به معنای افزایش میزان خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان است. هامون خشکیده و کشور همسایه اجاره نمی‌دهد تا حق قانونی ایران از هیرمند نصیب سیستان شود. ابراهیم رئیسی که اخیرا به جنوب سیستان و بلوچستان سفر کرده بود در سخنانی خطاب به مقامات طالبان گفت: به حاکمان افغانستان عرض می‌کنم، این مطلب ما را عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم استان سیستان و بلوچستان و منطقه سیستان را سریع بدهند. او در بخش دیگری به ادعای طالبان اشاره کرده که می‌گویند سد کجکی در افغانستان آبی ندارد که به هیرمند بریزد و از آنها خواسته تا اجازه دهند کارشناسان ایرانی وضعیت را بررسی کنند. اما همین حالا و بدون بررسی هم تصاویر هوایی می‌گویند که مقامات طالبان واقعیت را نمی‌گویند. مستندات ماهواره‌ای تأیید می‌کند که دولت مستفر در کابل پس از آبگیری سد کمال خان بخش قابل توجهی از آب سد را به شوره زاری تحت عنوان گودزره منحرف کرده اند و نه تنها خود امکان استفاده مطلوب از این آب را به دلیل شوره زار بودن منطقه ندارند، بلکه اجازه ورود این آب به ایران را نیز نمی‌دهند.

همزمان با این وضعیت وزارت امور خارجه بیانیه صادره از سوی هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند را متناقض و نادرست دانست و با رد آن اعلام کرد:‌ معاهده بین ایران و افغانستان راجع به آب رود هیرمند به‌طور صریح و بدون هیچ ابهامی، حقابه طرف ایرانی از رودخانه هیرمند را تعیین کرده است. در این بیانیه آمده عدم اجرای معاهده و عدم تامین حقابه هیرمند از سوی افغانستان و صدور بیانیه های سیاسی بدون اقدام عملی، به هیچ وجه قابل قبول نیست و جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را برای اتخاذ تدابیر لازم محفوظ دانسته و بر مسئولیت کامل افغانستان در این خصوص تاکید دارد.

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلتیک دانشگاه و سفیر پیشین ایران در مورد واکنش تند تهران در مقابل با امتناع طالبان از پرداخت حقابه هیرمند به خبرآنلاین گفت: به نظر من چه دولت فعلی و چه دولت‌های قبلی خیلی تلاش کردند دولت اشرف غنی و کرزی را راضی کنند تا به سیستان آب بدهد. آنها خیلی مقاومت می‌کردند و بعضا حرف های اشتباهی هم میزدند. طالبان که بر سر کار امد قول داد که حقابه ایران داده شود. اما متاسفانه همان سیاست‌های دولت قبل از سوی آنها هم دنبال شد. نه تنها همان سیاست‌ها بلکه به دروغ هم متوسل شده اند و می‌گویند آبی پشت سد وجود ندارد. در حالیکه عکس های ماهواره ای نشان میدهد که مسیر آب را کج کرده اند که وارد شوره زار شود و به ایران نرسد.

در پذیرفتن طالبان عجله کردیم/ به موقع اقدام نکنیم هزینه‌های بیشتر در راه است

>>>بیشتر بخوانید:

طالبان تونل‌های انتقال آب را کلید زد

بی‌ادبی دیپلمات طالبان به امیرعبداللهیان

هشداری دیگر به طالبان

وزیرخارجه و رئیس جمهور مواضعی گرفته اند که به نظر من لازم بود که در مقابل طالبان چنین موضعی گرفته شود. ایران خیلی به این گروه از زمانی که به قدرت رسیدند کمک کرد و خیلی از مسائلی هم که در مناطق مرزی به وجود امد از سوی طرف ایرانی با بردباری تحمل شد. ایران سعی کرد روابط با طالبان تیره نشود. اما متاسفانه آنها ظرفیت همکاری با ایران را ندارند و درکی از همسایگی و همسایگی خوب را ندارند. به اعتقاد من با توجه به اینکه سیستان منطقه مهمی است و آب برای مردم آنجا بسیار حیاتی است باید گفتگوهای جدی با طالبان صورت بگیرد. به ویژه عکس‌العمل های بسیار زننده ای که برخی از مقامات طالبان مانند ژنرال مبین و معاون وزیر خارجه آنها در مقابل صحبت های طرف ایرانی داشته‌اند، مورد قبول نیست.

او توضیح داد: درست است که ما باید سعی کنیم که تنشی در همسایگی خود نداشته باشیم. اما اگر همین روند ادامه پیدا کند و تهدیدهایی که طالبان انجام می‌دهد ادامه داشته باشد و نسبت به حق و حقوق ایران در رابطه با مساله آب صرف نظر شود مطمئن باشید که این گروه در آینده مسائل ایران را رها نخواهد کرد و مشکلاتی در نقطه صفر مرزی به وجود خواهد آورد. همین حالا هم موارد متعددی مشکل به وجود آورده اند و آنها باید متوجه شوند که ایران قطعا اقداماتی خواهد کرد. این اقدامات البته هزینه‌هایی دارد اما ما باید آن را بپردازیم و نگذاریم که طالبان هر کاری که می‌خواهد در قبال ایران انجام دهد.

تاکیدی که رئیس جمهور و وزیر خارجه بر مساله آب هیرمند داشته اند اگر با عکس العمل منفی طالبان رو به رو شود و اقدامی صورت نگیرد، طبیعتا آنها جری تر خواهند شد و مشکلات بیشتری را برای ایران به وجود خواهند آورد.

فرجی راد در مورد سمت و سوی روابط تهران و کابل با توجه به شرایط جدید تاکید کرد: ما یک مقداری در زمینه پذیرفتن طالبان عجله کردیم. ما می‌گفتیم که این طالبان همان طالبان است و هیچ فرقی نکرده و همان کسانی هستند که دیپلمات های ایرانی را در کنسولگری ایران در مزارشریف به شهادت رساندند. الان هم حرکاتی که انجام می‌دهند و پاسخی که به مقامات ما می دهند به همان شیوه است. در داخل کشورشان هم ظلمی که به زنان و شیعیان می‌کنند، این که ۳۷ حکم سنگسار صادر کرده اند و... نشان می‌دهد که اینها همان آدم ها هستند و فقط زندگی بهتری دارند و موبایل دست گرفته اند. ما در دادن امتیاز به این گروه عجله کردیم و نباید فعلا سفارت خانه افغانستان به آنها داده می‌شد. رفتار آنها نشان می دهد هر چقدر امتیاز بیشتری به عنوان همسایه می‌گیرند به جای اینکه روابط بهتری برقرار کنند، جری تر می‌شوند و عکس العمل تند نشان می دهند. ما در این چند روز این رفتار را به خوبی شاهد بودیم. من معتقدم که با طالبان باید به صورت جدی وارد گفتگو شد. همچنین باید با همسایگان افغانستان هم به صورت جدی گفتگو کرد. بعضی از آنها مانند پاکستان و تاجیکستان مشکلاتی با طالب ها دارند و کابل باید بداند که ایران در گرفتن حق خود و دفاع از منافع خود جدی است و این حرکتی که آب اضافه را در شوره زار بریزی و به مردم سیستان ندهی را قبول نمی کند. من معتقدم ایران باید با سازمان ملل هم گفتگو کرده و مساله را از نظر حقوقی هم بررسی کند. اگر ما به موقع اقدام نکنیم ممکن است در آینده مجبور شویم هزینه‌های بیشتری را بدهیم.

311312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1768383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 368
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    236 9
    کاملا مشهود بود چرا ترامپ و پمپو در قطر با طالبان بستند
  • کارن IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    طالبان زبان زور را میفهمه..بنظر من تهدید کنیم که با موشک سد را میزنیم ...اگر کوتاه بیاییم طالبان جری تر میشه ..از اءتلاف شمال و تاجیک ها و هزاره ها حمایت کنیم .. بنظر من وقتشه که هرات و بدخشان را ضمیمه ایران کنیم .. خود افغانها دل خوشی از پشتونها ندارن ..
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      عاقل سد را با موشک بزنند شهر زابل کاملا زیر آب میره چندین شهر و روستا زیر آب میرند اول تحقیق کن سد کجاست تخریب بشه چی میشه بعد نظر بده
  • فرهاد IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    از ماست که بر ماست با اینهمه مهاجر غیر قانونی که داخل کشورمون هستن چیکار باید کرد؟ متوجه میشین که
  • محمدباقر IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    246 5
    شما در واقع می گفتید طالبان عوض شده و همون قبلی نیست! از «جنبش اصیل منطقه» استقبال کردید و خروج آمریکا را جشن گرفتید حالا می خواهید به سازمان ملل شکایت کنید در حالی طالبان در دنیا به رسمیت شناخته نمی شود خوشحالی هم حدی دارد...
  • مطلع IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    160 1
    رسانه ها فکر میکنند آنچه که یک مقام دولتی میگه صحیح است. و برخلاف رسالت خود از انعکاس نظرات مخاطبین پرهیز میکنند . ودر واقع یک سانسور اتفاق میافتد. بعنوان یک کارشناس ارشد علوم سیاسی در اوایل استقرار طالبان ده ها بار اقدام به درج برخی مطالب که عموما این وضع را پیش بینی میکرد ،نمودم ولی حتی یک مورد هم منتشر نشد که شاید یک مسئول علامه دولتی ببیند و تاثیری بگیرد. متاسفم از این همه اشتباهات ، که کشور را دچار چالش های بزرگی خواهد کرد.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      اشتباهات در ابعاد مختلف زیاد و تواضعی برای حق پذیری وجود ندارد چون مذهبی بودن یک نوع غرور کاذب ایجاد می کند برای همین دین و سیاست نمیبایست مخلوط می شد
  • هموطن IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    211 8
    ازاول معلوم بودکه آمریکاباخروج سریع ازافغانستان برنامه داره وبرنامه اش هم اینه که طالبان که یک گروه وحشی ودیونه هستن روکم کم باایران درگیرکنه واین به نفع دنیاست وبه ضررماملت 😭
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    کل مملکت رو افغانی ها گرفتن مسئولین ما خوابند هنوز
  • فریدون IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    210 3
    قبلا هم گفتیم طالبان همان افرادی متحجر وتندرویی هستند که دیپلماتهای مارا سربریدند
  • ب IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    163 4
    طالبان از داعشی ها بوترند
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    126 5
    تاج سد باید کوتاهتر بشه گفتگو چیه
    • امیر IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      مسولین محترم کشور آگاه باشید اگر روزی با طالبان جنگ کنیم باید در دو جبهه داخلی و مرزی بجنگیم تا دیر نشده تمام افغانهای مقیم ایران را اخراج کنید ۸ میلیون افغانی در یک کشور فاجعه است
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    بجای طالبان اگه امریکا رو به رسمیت میشناختید الان وضعیت کشور اینطور نبود
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    117 5
    جای تعجبه این همه احمدی نژاد تاکید کرد حتی در مورد چین هم تاکید کرد
  • سید حسین گوهریان IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    153 8
    وقتیکه ما بر سر پوشش لباس آستین کوتاه مردانه موضوع را بزرگ جلوه می دهیم و بسی تاسف سخنگوی ستاد امربه معروف تجارب سفر به اقصی نقاط کشور را ندارند خیلی راحت به دروغ تن می دهند صحبت از تمامی کشورهای دنیا می کنند که مردان آن در ادارات ا. لباس آستین کوتاه استفاده نمی کنند و جامعه را تنش زا و ریشه نفاق و رو در رو هم‌قرار می دهند خوب معلومه این طالبان بی فرهنگ‌اینگونه قدرت نمایی و گستاخی کنند حالیه ملت ایران در برابر دشمن منافع شان یک صدا بوده و‌جان نثار خواهند و کاری به دعوای خانگی کاری ندارند و برای ادب کردن طالبان کافیه دولت طرد افاغنه از کشور را اجرایی کند
  • ایرانی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    خبر دارید رضا خان قلدور در سال 1306 به دستور انگلستان طی پیمان سعدآباد (دشت ناامید) سیستان به مساحت بیش از 3000 کیلومتر مربع رو از ایران جدا و جهت خوش خدمتی به افغانستان بخشید و برای همیشه سرچشمه رود هیرمند رو از دسترس ایران خارج و این بلا رو بر سر مردم سیستان و بلوچستان آورد و موجب فقر و بدبختی مردم این استان گردید مگر از یک قاطرچی نوکر چه انتظاری می توان داشت و حالا هی بگید رضا شاه روحش شاد!!!!
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    اول از همه افغانیهایی که غیر قانونی وارد ایران شدند رو بیرون بریزید اکثرشون عوامل طالبان هستند و در آینده قصد خرابکاری هم خواهند داشت برای کشور و مردم واقعا خطرناک هستند ، دوم برای چی خیلی راحت در چابهار میتونن خونه و زمین بخرند اینجوری آینده ایران فلسطین خواهد شد ، لطفاً برخورد بکنید ، بقول معروف خیلی زود دیر میشود .
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    169 6
    عجله کردیم چون سیاست درستی نداریم فعلا سیاست خارجی طالبان بهترازماست
  • ابی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    تقصیر آمریکاست . مرگ بر آمریکا !!!!!
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    168 5
    باید اون مشاورانی که باامدن طالبان و همکاری با طالبان و عدم کمک به پسر احمد شاه مسعود مسئولان را گمراه کردن بی اعتبار و از کار برکنار شوند باید فورا نیرو وتجهیزات برای طرفداران احمدمسعود فرستاده و همزمان تمام مهاجران از کشور اخراج بشن.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    140 4
    تقریبا ۴۵ سال از انقلاب می‌گذرد و تا حالا تمام مسائل مربوط به کشور حق ما را خورده اند از لحاظ دیپلماسی همیشه بعد از انقلاب شکست خورده ایم تو این مدت نتونستید آب شیرین برای مردم سیستان بزارید در صورتی که توربین بادی میشه برای تولید برقش و از انرژی خورشید هم برای تولید برقش میشه استفاده کرد
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    136 2
    شما ذره ای شک نکن اگر سریعا مشت محکمی در دهان طالبان وحشی کوبیده نشه در منهای گستاخی دست به شرارت میزنن . سکوت و دست زیر گرفتن برای هر کسی معنایی جز ترس و ضعف نداره
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    97 3
    متاسفانه ما در عرصه بین المللی دوستان قابل اعتمادی نداریم که در اینچنین مسائلی اجماع حاصل کنیم راهی با این وحشیان نخواهیم برد
  • غریبه IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    184 3
    عجله نکردید اشتباه کردید ... همیشه برعکس جامعه جهانی حرکت کردید و خود را عقل کل میدانید و هر اشتباهی تاوانی دارد کسی که سیاست نمیداند ولی تصمیم سیاسی می گیرد قطعا فرصت را به دشمن می دهد ... امریکا پس از اطمینان از تثبیت حکومت تروریستی طالبان از افغانستان خارج شد و یک گروه تروریستی را تجهیز کرده و در همسایگی ما به قدرت نشاند ولی بعضی از خوش باوران فکر کردن. آمریکا با خفت از افغانستان خارج شده است
  • متین IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    168 3
    مردم عادی از مسئولین بیشتر سیاست رو درک می کنن
  • آراز IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    94 16
    این طالبان رو از صحنه روزگار محوشون کنید،البته مردم افغانستان مردمان شریفی هستن
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    131 2
    شماها مردم وبه هیچ گرفته اید وبا تصمیمات اشتباه پشت سر هم در اداره کشور باعث شدید که در وضعیت اسفناک فعلی از نظر اقتصاد وغیره روز به روز بر مشکلات مردم بیافزاید.آن زمانی که داشتید سفارت افغانستان میدادید به طالبان اینقدر مردم داد زدنند که آقایون اینکار رو نکنید ولی کو گوش شنوا،،والان هم باید تبعاتش بپذیرید ومسئولیتش بر گردن شما مسئولین است
  • امیر IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    117 2
    دیپلماسی بسیار بد ایران
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    132 1
    ان موقع که از طالبان حمایت میکردند باید فکر این جور جاها را باید میکردند از قدیم گفتن وای به حال روزی که گدا معتبر شود حالا میخواهی چی کار کنی حمله کنی به افغانستان با زور حقابه رو بگیری وقتی از طرفی این همه اتباع غیر قانونی تو کشور هست از طرفی کشور افغانستان دست طالبان هست از طرفی سفارت رو تحویلش میدی فکر کنم بهش میگن خفت وخواری
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    67 8
    اگر شما در بستر رودخانه هیرمند که قبلاً در داخل ایران بود و الان خشک است چاه عمیق بزنید چون زمین اشباع بوده و بستر چند هزار ساله رودخانه مذکور بود طبق خاصیت کانال های زهکشی ؛ آب رودخانه را از زیر زمین میکشد و میشود استفاده کرد و میشود در زمین ایران با چندین حلقه چاه آب را از زیر زمین کشید و بهره برداری کرد یک چاه بسیار عمیق حفر کنید که اگر جواب داد هزاران چاه میشود حفر کرد و آب را از زمین گرفت .کی شما میخواهید این چیزها را یاد بگیرید.؟
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    85 22
    در پذیرفتن و نپذیرفتن خیلی چیزها عجله شده، وقتی افراط و تفریط بر منطق غلبه داشته باشه امورات همین میشه!
  • علی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    87 0
    متاسفانه همانطوریکه در سیاستگذاریهای داخلی بدون مطالعه و عجولانه اقدام میکنند و بعد میمونند توش در سیاست خارجی هم همان آش است و همان کاسه .
  • فرید IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    82 2
    وقتی که با جامعه بین الملل روابط خوبی نداشته باشیم مجبوریم با طالبان که تکلیفشان هم مشخص بوده و هست کنار بییاییم...
  • سید جعفر حسینی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    106 1
    جالبه مسئولین اشتباه تصمیم میگیرند .هزینشو از جیب مردم میدن .یک بچه کم سن و سال هم می فهمید عجله کردین
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    70 1
    عجب !!!! شماها تا کی میخوین آینده نگر باشین خصوصا درمورد طلبان خشک مغز متحجر. لااقل درموقع باید امتیازات زیادی میگرفتین .....
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    106 7
    جمهوری اسلامی همیشه در اشتباه هست . چه در سیاست خارجی و سیاست داخلی و اقتصاد
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    75 1
    همیشه در سیاست خارجی یا افراط داشتیم یا تفریط از افراط ها همان به رسمیت شناختن طالبان بود
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    89 5
    در زمان فروپاشی شوروی در نپذیرفتن آذربایجان هم اشتباه کردیم کشوری که باید یکی از استانهای ایران بود حالا برای ما شاخ وشانه میکشد!
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    56 1
    تازه فهمیدین
  • جعفری IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    53 3
    طالبها راما یاری کردیم به همراهی امریکا دوباره سرکار اومدند حالا مخالفان را یاری کنید اینها زود درمیروند،حکومت طالبهای یزیدی که آبرا برمسلمانان میبندند دیری نمیپاید.
  • حسین ماهرانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    127 2
    خدا لعنت کند کسانیکه برای طالبان فرش قرمز پهن کردند وگفتند آنها متمدن شده اند وضد آمریکا هستند!!!!!
  • عبدا.. IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    92 3
    چهار قدم اساسی که باید ایران در این مرحله بردارد: 1- اخراج بخشی از مهاجرین غیرقانونی و سختگیری در رابطه با ورود مجدد آنان و اتباع غیرقانونی 2- زمینه سازی جهت بازگشت هرات و الحاق آن به زادگاه مادری اش ایران 3- موضع فعالانه در سازمان ملل راجع به حقابه ایران 4-همکاری استراتژیک با مخالفین طالب ها و تاکید بر اشتراکات زبانی و ملی با تاجیک ها و فارس زبانان
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    54 6
    آیا طالبان از قدرت هسته ای و موشکی ایران حساب می برد؟چالشی برای جهان که از ایران بترسد یا نترسد!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    71 3
    تا بوده همین بوده سیاست های غلط باعث این روزها شده
  • ایرانی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    80 12
    پس این همه موشک رو برای چی انبار کردیم اهان روز مبادا.امروز همون روز مبادا هست دیگه.
  • ایرانی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    85 4
    مابرای دیگران دایه ی مهربان‌تر از مادریم و برای مردم خودمان .....
  • ایرانی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    101 4
    دادن سفارت خانه به طالبان یعنی به رسمیت شناختن این گروه بربر
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    105 6
    #اخراج اتباع ، هم پیام سیاسی دارد، هم مردم یک نفسی میکشند البته دومی مهمتر است
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    77 9
    10 م افغان در ایران یعنی نفوذی از رگ گردن نزدیکتر که قدرت هسته ای و موشکی را مغلوب می کنند مگر آنکه مثل اردوگاه ژاپنی ها در آمریکا در زمان جنگ دوم عمل کنیم .
  • حمید IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    85 11
    با این همه مهاجرافغانی اگر مسولان برنامه ای نداشته باشن واقعا فاجعه است.هرچه سریعتر باید اقدامات جدی صورت بگیرد.شاید وقت ان رسیده که قطعه جدا شده از ایران به کشورمان برگردد.
  • حاج حمید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    وقتی ده میلیون افغانی رو راه‌ میدن به کشور. اونهم درحالی که دولت نون و آب رو میخواد روی مردم خودمون جیره بندی یا کارتی کنه. آقایان میدونید هر افغانی چقدر نون و آب و.... و خلاصه از یارانه مردم بدبخت ایرانی استفاده میکنه؟ یانه؟ سریع و ضرب العجل همه افغان هارو اخراج کنید
  • کریم IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    113 3
    نادر شاه افشار دیگری نیاز است
  • سعید IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    85 3
    این جماعت آدم نخواهندشد.
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    111 1
    به کجا رسیدیم ‌که طالبان هم بهمون زور میگه چی بودیم وچی شدیم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    105 7
    تعطیلات عید داشتم میرفتم سمت مرکز شهر. تو مترو شلوغ بود اما باور میکنید حتی یک ایرانی نبود؟ 99 درصد افغانی بودند .
  • میثم IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    92 2
    وقتی نام جنبش اصیل منطقه را برطالبان گذاشتید و برای آمدن شان هلهله و شادی کردید باید فکرامروز رو می کردید...!!!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    68 4
    یارب روا مدارکه گدامعتبرشود. چو گدا گرمعتبرشود زخدا بی خبرشود. این جاماندگان ازبشریت به مردم خودرحم نم کنند چه برسد به ایرانی.......
  • بهمن IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    47 3
    شماها اب سدهای گلستان وخراسان شمالی رو باز کنید ومردم ترکمن صحرا واستان ترکمن اب دریافت کند ۲۰ سال ی قطره اب نیامده
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    63 2
    آنها درصدد فشاربه سیستان ومهاجرت وسپس اشغال ودسترسی به دریا را رویا پردازی میکنند آنهم با یک کلاش اما شما با تسلیحات روز نمیتوانید درک درستی ازآن منطقه داشته باشید آنها برنامه ریزی کرده اند وباید نقشه های بی بدیل برای آن منطقه فراهم کنید بعدا مردم بشما میخندندکه چرا همان زمانیکه خبرنگارایرانی را بشهادت رسانیدند به افغانستان ورود نکردید وازبین نبردید
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    94 5
    زبان زور دولت برای مردم خودمونه
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    68 5
    *ترکیه ضد ایران حامی قطر+قطر نمک نشناس حامی طالبان + طالبان غار نشین ضد فرهنگ و تمدن " مزدور حقوق بگیر بهترین فرصت مغتنم دشمنان ایران= آماده برای ویران کردن همسایه گان ( نگاه کنید ببینید چه کشوری از طالبان حمایت میکند ؟ دشمن واقعی موجودیت ایران خودش را معرفی خواهد کرد * قطرترکیه+ پاکستان وچین+ امارات و انگلستان) چین به خاطر معادن افغانستان به همه چیز جوب حراج میزند_ روزی فرا میرسد که چین پس از مصرف مواد معدنی و کانی های موجودکره زمین جهت سیر کردن شکم جمعیت خود رو به خوردن انسانهای دیگر خواهد کرد_ نذارید چین بزرگ بشه همه را میخوره قورت میده_اگر راه پیشرفت و نجات و حرکت درکهکشان آینده را میخواهید با ژاپن کار کنید_ البته ژاپن از اختلاس وپارتی بازی رانت حقه بازی و کار نکردن وتخصص نداشتن و تعصب کور کورانه و خط کشی بین انسان ها و بی عدالتی درحق بشریت که مخالف با محبت الهی و رشد بشری است بیزار است ژاپن مثل خورشید نور "داشته هایش را بر تمام بشریت ارزانی میکند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    60 5
    حفظ منافع ملی همیشه باید ضروری و مهم باشد در مقابل هر کشوری
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    57 9
    با زبان خوش میشود مار را از لانه بیرون کشید متاسفانه مسئولان ما چه در بعد سیاسی و چه اقتصادی تبحر ندارند
  • رضا IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    55 5
    طالبان همون داعشه امریکا واروپاییها انها را سرکار اوردن تا بتوانند امنیت را از ایران بگیرن باید مواظب باشیم
  • تنها IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    109 7
    صف مرغ دولتی افغانها هستند گندم کاشتم حالا دولت باقیمت ارزان که هزینه خودمان نیست می‌خرد و صرف ده میلیون افغانی تو کشور به گفته امار کشوری می‌کند بابا بفهمید ده میلیون آدم نون میخواهد آب و کاز و خانه و همه امکانات‌ میخواهد میهمان یک ماه یک سال تا چقدر مردم باید مالیات و هزينه آواره ها را بدهد
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    48 39
    *هر گفتگویی با طالبان وقت کشتن و حدر دادن زنگی است* تا لحظه ایی که ایرانی افغانی با هم متحد بودند قوم مغول اولین شکست ها را به چشم دید" ولی به محض جدایی ایرانی ها و افغانی ها_چنگیز هر ۲ را قتل عام کرد* اتحاد بین ایرانی و افغانستانی چیزی بنام طالبان باقی نمیگذارد+رهبر ملی افغانستان احمد مسعود*کلید حل معمای کنونی است۰تنها کشوری که بدون چشم داشت و بدون طمع به افغانی ها کمک خواهد کرد ملت ایران است که با محبت خدایی با مردم افغانستان در حال زندگی بوده و هست+ در روزهای سخت کنار هم بوده ایم( انگلیس و قطر ترکیه* پاکستانی) که پنجشیر را داغون گردی!!* کور خوانده اید)+افغانی هایی که در ایران و در هرکجا هستند برای آزادی کشورشان بسیج بشوند _/ (انگلیسی ترکیه و قطری پاکستانی کور خوندید)!!نه اینکه به خاطر رفتار طالبان : بخواهیم ایرانی و افغانی درمقابل هم قرار بگیریم و از همدیگر مکدر بشویم+ این همه سال ما که با افغانی ها مشکلی نداشته ایم