حجم تخلف متالی اخیر به قدری است که نمی تواند بدون اعمال نفوذ و تبانی صورت گرفته باشد.

علی پاکزاد:

اعتبار اسنادی فرآیندی است که برای افزایش امنیت تبادلات اقتصادی و کاهش ریسک مبادلات تعریف و اجرا شده است. در این فرایند زمانی که یک خریدار اقدام به سفارش خرید کالا و خدماتی می کند برای آنکه به فروشنده اعتبار خود را اثبات کند با ارایه اسنادی از طرف بانک عامل خود وارد مذاکره می شود.
اسناد اعتباری خریدار در واقع سندی است که به فروشنده تضمین می دهد که بهای کالا و خدماتی را که به فروش رسانده ، دریافت خواهد کرد. در یک مبادله ساده همیشه یک طرف خریدار وجود دارد و یک طرف فروشنده در این مبادله نقل و انتقال کالا و پول اگر در یک لحظه انجام شود خریدار و فروشنده نگران دریافت حق خود نخواهند بود ولی زمانی که بین خرید کالا و دریافت پول به دلایل مختلف اختلاف زمانی وجود داشته باشد (حال به دلیل حجم بالای مبادله صورت گرفته و یا فاصله بین سفارش تولید تا زمان تحویل) باید تضمین هایی وجود داشته باشد که فروشنده مطمئن شود که پول خود را دریافت خواهد کرد و خریدار نیز از دریافت کالای خود مطمئن شود.
سیستم بانکی با تعریف فرایند گشایش اسناد اعتباری در واقع به خریدار و فروشنده تضمین نقل و انتقال کامل و سالم پول و کالا را ارایه داده و در ازای این تضمین کارمزد دریافت می کند.
در یک فرایند معمولی گشایش اعتبار علاوه بر خریدار و فروشنده یک دو و حتی سه بانک وارد فرایند می شوند، یک بانک به عنوان بانک عامل فروشنده و بانک دیگربه عنوان عامل خریدار وارد عمل می شوند و تضمین می کنند پول کالا و خدمت زمانی که خریدار کالا و خدمت مورد نظرش را دریافت کرد به فروشنده پرداخت شود.
این فرایند در 5 مرحله ساده شده است اول، سفارش کالایی از سوی خریدار به فروشنده ارایه می شود، در دومین گام خریدار اقدام به گشایش اعتبار نزد بانک عامل خود می کند و این گشایش به این صورت است که خریدار معادل حجم معامله مورد نظر خود پول نقد به بانک پرداخت می کند و یا از محل اعتباری که در بانک دارد اجازه دریافت تسهیلات را از بانک عامل خود دریافت می کند.


در مرحله بعد یعنی مرحله سوم بانک عامل خریدار معادل اعتبار مشتری اش به بانک عاملی که از طرف فروشنده کالا معرفی شده پولی پرداخت کرده و یا اعتباری رد و بدل می کند. در مرحله چهارم فروشنده سفارش کالای خریدار را برای او ارسال خواهد کرد و در مرحله پنجم زمانی که خریدار صحت کالای دریافت شده را تائید کند بانک عامل فروشنده پول را به حساب فروشنده واریز خواهد کرد.
در این مراحل به دلیل آنکه اعتبار بانکها وارد چرخه مبادله می شود در عمل تضمینی خواهد بود بر صحت و سلامت انجام مبادله.
اما در این فرایند چگونه اختلاس صورت گرفته است؟
در سیستم بانکی اسناد اعتباری صادر شده الزاما در زمان وقوع یک مبادله صادر نمی شود بلکه یک فرد می تواند با ارایه اسناد اعتباری و یا پول نقد از سیستم بانکی اسناد اعتباری دریافت کند و این اسناد در بین بانک ها قابل خرید و فروش است.
یعنی شما اقدام به دریافت یک سند اعتباری از بانک «الف» می کنید این سند یک تاریخ سر رسید دارد که در این تاریخ بانک موظف است مبلغ تضمین شده در سند را به آوردنده آن تحویل دهد (چیزی شبیه به چک ها تضمینی بانکی)، شما می توانید قبل از تاریخ سر رسید اعتبار اسنادی صادر شده را به بانک«ب» بفروشید که این بانک اصطلاحا با تنزیل کردن سند ( یعنی پرداخت پولی کمتر از مبلغ سند اعتباری به شما) این سند را دریافت و در زمان سر رسید شدن سند از بانک «الف» پول خود را دریافت میکند و در واقع تنزیل به نوعی کارمز بانک «ب» در ازای نقل کردن سند اعتباری پیش از تاریخ سر رسید محسوب می شود، البته در این روند بانک «ب» با استعلام از بانک «الف» از صحت سندی که خریداری می کند مطمئن می شود.


در اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی با تبانی صورت گرفته با کارکنان شعبه بانک اقدام به صدور اعتبار اسنادی جعلی کرده و این اسناد را قبل از رسیدن زمان سر رسید نزد بانکهای دیگری تنزیل کرده اند در این فرایند از یکسو تبانی کنندگان در زمان استعالم بانک تنزل کننده اعتبار آنرا تائید می کردند و از سوی دیگر با افزایش حجم اختلاس کنندگان به تطمیع کارمندان بانکهای تنزل کننده نیز پرداخته و با ابطال اسناد اعتباری جعلی بعد از سر رسید شدن اقدام کردند تا جعلی بودن اسناد فاش نشود. البته یکی از فضاهایی که امکان ادامه این روش را برای اختلاس کنندگان فراهم می سازد به روز نبودن به روز رسانی حسابهای بین بانک ها و بین شعب با هربانک است که گاهی به صورت سالیانه انجام می شود و این فرصت مناسبی برای تبانی کنندگان جهت حسابسازی و پنهان کردن پولهای اختلاس شده است.


البته با توجه به حجم بالای اختلاس که به هر شکل ( حتی اگر در اسناد بانک صادر کننده اسناد اعتباری به ثبت نرسیده باشند)در اسناد حسابداری بانکهای تنزیل کننده ثبت و ضبط شده، شک به اعمال نفوذ و استفاده از توصیه نامه های خاص و حتی فشار برخی از مقامات ارشد در سیستم بانکی و خارج از بانکی تقویت شده است که البته در حال حاضر دادستان کل کشور و سازمان بازرسی در حال تحقیق در این زمینه هستند.
/222/39 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۵
    12 5
    اشکالی اصلی انست که ربا و نزول را مجاز کرده اند. تنزیل بانک چه معنایی غیر از نزول خواری دارد؟
  • بدون نام IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    18 2
    این فرایند نشان می دهد بیش از هر چیزی سیستم بانکی فاسد است و نیازمند اصلاح و بازسازی.
  • بدون نام DE ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    7 3
    شما هم حوصله داری هااااااااا !!!
  • جزايري IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    9 3
    با عرض سلام آقاي پاكزاد به نظر مي رسد كه مكانيزم اعتبار اسنادي در نمودار اول به درستي تعريف نگرديده است چرا كه پس از ارائه اسناد حمل بدون مغايرت و مطابق با شرايط اعتبار گشايش شده كه در واقع شامل سند حمل كالا(نشان دهنده ي حمل كالا)، سياهه تجاري، فهرست بسته بندي و... مي باشد بانك خريدار موظف به پرداخت وجه اسناد حمل به بانك فروشنده مي باشد.بانكها در خصوص صحت اسناد و رسيدن يا نرسيدن كالا هيچگونه تعهدي ندارند و فقط صورت ظاهري اسناد را كه مطابق با شرايط اعتبار باشد معامله مي كنند و وجه به فروشنده پرداخت مي گردد. روش تنزيل نيز براي اعتبارات اسنادي مدت دار ي صورت مي گيرد كه پرداخت وجه آنها موكول به زماني در آينده (مطابق با شرايط اعتبار است) مي باشد كه به نظر من توضيحات ارائه شده خيلي صحيح نيست
  • سارا IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    26 0
    اگر دریاچه ارومیه رو با بنزین پر کنن بازم یه چیزی از این ۳۰۰۰ میلیارد اضافه میاد واسه زیباسازی اطراف دریاچه
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    1 1
    با سلام مگر در فرایند گشایش اعتبار اسنادی فروشنده ای نباید باشد؟در تشریح فرایند اختلاش این موضوع اشاره نشده است که بانک عامل خریدار(بانک صادرات ) اعتبار اسنادی را ربای کدام فروشنده باز نموده است؟ البته من فکر می کنم لفظ اعتبار اسنادی شامل چند نوع اعتبار است که ان بخش مصطلح lc یکی از انهاست و در lc بانک عامل خریدار lc را برای معاملهای مشخص و با فروشنده مشخص افتتاح می نماید و امکان تنزیل ان نیست. اگر نگارنده مطلب و یا هموطنی این موضوع را تشرح نماید به نظرم برای من و خیلی از هموطنان مفید خواهد بود. با تشکر
    • جزايري IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
      1 0
      شما درست مي گوييد در كل اين فرايندها هيچگونه اشاره اي به فروشنده نمي شود چنين تصورمي شود كه فروشند به نوعي خود خريدار است تحت نامي ديگر . نكته ديگر اينكه ترم بانكي اعتبار اسنادي تنها يك نوع است كه البته مي تواند ديداري و مدت دار باشد آنچه كه در مطلب بالا اشكال دارد اين است كه اسناد اعتباري متفاوت از اعتبار اسنادي است. اعتبار اسنادي يك مكانيزم بانكي است كه خريداران و فروشندگاني كه معامله كالا و پول انجام مي دهند مي توانند با استفاده از سيستم بانكي اعتماد حاصل نمايند كه در قبال پولي كه مي دهند اسنادي حاكي از حمل كالا وجود داشته باشد كه دلالتي بر وچود كالا است و برعكس.در تنزيل اعتبارات مدت دار بانك فروشنده زودتر از سررسيد مثلا يكساله كه بانك خريدار متعهد پرداخت است پول را به فروشنده مي دهد.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    0 1
    کارآفرینی زرنگ بازی و ذبلی میخواهد ، امکان جلب سرمایه خارجی که نیست ، بانک های خارجی هم که برای فعالیت تولیدی در داخل ایران تسهیلاتی نمی دهند ، کار را هم باید راه انداخت ، طرح های توسعه ای هست فکر هم میشود جواب می دهد هزار خرج و گرفتاری هم هست میاید از امکاناتی که هست - این اعتبار را زدن به اعتبار دیگر - و اینها استفاده می کند -- اما هدف چیست . ورداشته رفته خارج . معادل سه میلیارد دلار اعتبار گرفته تا بهش اتهام زده اند صورت داده گفته 5 میلیارد دلار دارائی و اموال دارد - ریز کرده ، آدرس داده - این اختلاس است بانکدار!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    1 1
    بی خیال توضیح و تفسیر باشید.دنبال این باشید که تا حالا چه اتفاقی برای این عزیزان افتاده..........معلوم هیچ....!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    2 0
    کافیست چشمتان را بر خلافهای کوچک ببندید تا کارمندان بدانند در این تخلفات هیچ مشکلی پیش نمیآید و تخم مرغ دزد شتر دزد خواهد شد
  • مهدی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    9 1
    این جوری میشه که دیگه به شهرام جزایری هم باید گفت دله دزد ............................
  • امیر IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    0 8
    سلام انشا الله ک نظر من رو بزارین من از کارمندای گروه اریا هستم و الان در معرض بیکار شدن هستم شما نمیدونین این گروه چه خدماتی کرده یه سری به کار خانجات این گروه بزنید واقعا با نابودی این گروه فاتحه خصوصی سازی تو این مملکت خوندس واقعا انصافن کار کردن
  • بي نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    3 0
    گويا غيراز مدير عامل بانك صادرات خيلي هاي ديگر هم كه اظهار نظر ميكنندكامل نيست بانك گشابش كنده اعتبار براي حفظ منافع خود ملزم به رعايت مسائلي است از جمله بازرسي كالا درمبدابراي اطمينان از صحت عمليات البته بانكي كه اعتبار به نفع اوگشايش شده نيازي به اين دقت ها ندارد اما درمواردي بانك سومي بايد اعتبار بانك اول را تضمين كند .ازسوي ديگر بانك ذينفع درصورتي اعتبار را پرداخت ميكند كه بانك گشاينده اعتبار صحت اسناد حمل را ودرواقع صحت وقوع عمل تجاري را تاييد كند وبه صرف ارائه اسناد حمل فروشنده نمي تواند پول خودرا از بانك دريافت كند .والبته باز هم بانك گشاينده صددرصد مبلغ اعتبار را پس دريافت اسناد حمل واطمينان از انجام معامله پرداخت ميكند ودرضمن خريدار موظف به بيمه نمودن كالا تاانبار مقصد وارائه آنها ب
  • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    3 0
    معلوم نیست چند تای دیگر بوده و فاش نشده اینا شانص نداشتن که لو رفتن . مطمئن باشید صدها اختلاس اینجوری روی داده و فاش نشده