توصیف توریست‌ها از شهر گل‌های سرخ در ۱۰ جلد

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: مجموعه‌ ۱۰ جلدی «اصفهان در حدیث دیگران»شامل روایت سیاحان خارجی از تاریخ شهر، ابعاد و مساحت، دورنما و چشم انداز، جمعیت ساکنان، بافت و ساختار شهر و ویژگی‌های عمومی اصفهان از قرون میانی تا دوره معاصر است به چاپ رسید.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان. علیرضا مساح اظهار کرد: شهرداری اصفهان با تکیه بر وظیفه خود در قبال تقویت هویت محلی و تاریخی این شهر، سعی در گردآوری مجموعه‌ای به نام "اصفهان در حدیث دیگران" کرد که با بررسی و پژوهش در صدها سفرنامه تدوین و به همت انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به چاپ رسیده است.

وی افزود: اصفهان در حدیث دیگران روایت و توصیف بیش از ۶۲ نفر از سفرنامه‌نویسان است که از قرون میانی تا دوره معاصر هرکدام گذرشان به اصفهان افتاده و ماحصل مشاهدات، تجربیات و مطالعات خود را در سفرنامه‌ها و دیگر کتاب‌هایشان نوشته‌اند.

روایتی از سفرای سیاسی، بازرگانان و گردشگران در سفر به نصف جهان

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بخشی از این مجموعه روایت افرادی است که سفرای سیاسی دیگر کشورها محسوب می‌شوند و توصیف آن‌ها در خلال گزارش روزانه به دولت متبوعشان نقل شده است؛ بعصی دیگر بازرگان یا گردشگرند و برخی حتی برای تبلیغ دینی به اصفهان سفر کرده‌اند اما هرچه هستند می‌توان آن‌ها را اصفهانی‌های غیراصفهانی نامید که چند روز تا چند سال مهمان این شهر بوده و آن را با عینک خود توصیف کرده‌اند.

وی ادامه داد: این گزارش‌ها و روایت‌ها، تاریخ شهر، ابعاد و مساحت، دورنما و چشم انداز، جمعیت ساکنان، بافت و ساختار شهر و ویژگی‌های عمومی اصفهان را نقل کرده و به ویژه در مورد ادوار قدیمی‌تر که در دیگر منابع اطلاعات کمتر و محدودتری از این شهر ثبت شده است اهمیت بسیاری دارد.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: هرکدام از مجلدات مجموعه اصفهان در حدیث دیگران به گزارش‌ها و توصیفات یکی از بناهای تاریخی و مهم شهر اختصاص یافته و عناوین آن نیز برگرفته از توصیفات و گزارش‌های سفرنامه نویسان است.

مساح اضافه کرد: کاخی از جنس هزار و یک شب(چهل ستون)، آبی آرام بلند(مسجد جامع عباسی)، شانزه لیزه اصفهان(خیابان چهارباغ)، باشکوه ترین پل جهان(سی و سه پل)، شکوه معماری(پل خواجو)، میراث کوچ شاهانه(جلفا)، جواهری در گلستان(مدرسه چهارباغ)، مناره های اسرار آمیز(منارجنبان) و بهشت کبوتران(برج کبوتر) نام ۹ عنوان از این مجموعه است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این ۹ جلد، جلد نخست که شهر گل‌های سرخ نام دارد، توصیفات کلی سفرنامه‌نویسان که معمولاً در آغاز گزارش خود از اصفهان آورده‌اند ذکر شده است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: علاوه بر گزارش‌های مکتوب، اسناد تصویری فراوانی نیز اعم از نقاشی و عکس مستند توسط سیاحان و نویسندگان خارجی از اصفهان ثبت شده که آنها نیز در شناخت تاریخ و فرهنگ این شهر ارزش بالایی دارد.

وی تصریح کرد: این کتب مرجعی برای پژوهشگران و همه کسانی است که به دانستن در مورد تاریخ اصفهان علاقه دارند و می‌توان در هر زمینه مطالعاتی درباره تاریخ اجتماعی اصفهان از آن استفاده کنند.

مساح تصریح کرد: سفرنامه‌نویسی می‌تواند یاری‌گر مطالعه درباره تاریخ بوده و گاها برای رد یا تایید یک واقعه در اعصار گذشته ملاک داوری قرار گیرد زیرا بسیاری از جوانب دیده نشده تاریخی و فرهنگی یک جامعه را نشان می‌دهد.

نقل روایت گردشگران قرون گذشته

وی تاکید کرد: نقل روایت گردشگران قرون گذشته در ارتقای حس تعلق به محل زندگی شهروندان موثر بوده و علاقه آن‌ها به حفظ شهر و جلوگیری از تخریب آن را افزایش می‌دهد بنابراین یک مجموعه ۱۰ جلدی دیگر نیز در آینده نزدیک به همین شکل جمع‌آوری می‌شود که بناهای دیگر اصفهان را دربرخواهد گرفت.

مساح خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت داشته‌های گذشته اصفهان سعی خواهد شد یکی از ۱۰ جلد آینده به آثار این کهن‌شهر که در طول دوران گذشته تخریب شده است اختصاص یابد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1769737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =