وقتی فاتح باخموت علیه پوتین موضع می‌گیرد!

آرتیوموفسک(Artyomovsk)،شهری در استان دونتسک در شرق اوکراین و در جبهه‌ی غربی روسیه است که پوتین روز یک‌شنبه ۲۱ می(۳۱ اردیبهشت) خبر از تسخیر کامل آن داد.

ماهان نوروزپور: البته نام این شهر باخموت است اما ولادیمیر پوتین وقتی می خواست خبر تسخیر باخموت را بدهد از نام پیشین آن یعنی زمانی که تحت سیطره‌ی شوروی بود، آرتیوموفسک، استفاده کرد. نبرد یک‌ساله‌ایی که پوتین علیه باخموت آغاز کرد به عقیده‌ی بسیاری کار جاه‌طلبانه‌ایی بود. حال بعد از یک سال جنگیدن ارتش خصوصی روسیه به نام واگنر موفق شده‌است که این شهر را تسخیر کند. البته مقامات اوکراین خبر تسخیر باخومت را رد کردند هر چند بحرانی بودن وضعیت باخموت را پذیرفتند. اما روسیه برای به دست آوردن این شهر چقدر هزینه داده‌است؟ رییس ارتش واگنر که پیش‌تر هم نظرات جنجال برانگیزی علیه کرملین و سیاست هایش ابراز کرده بود اینبار هم حرف های پر سر و صدایی در مورد تلفات جنگ‌اوکراین ابراز کرده است. گزارشی از سایت لس‌آنجلس‌تایمز این موضوع را پوشش داده‌ است:

رییس ارتش خصوصی روسیه یک بار دیگر خط و خطوط کرملین در مورد اوکراین را زیر سوال برد. او گفت هدف غیرنظامی کردن کشور اوکراین نتیجه‌ی معکوس داشته‌ است و به قتل رسیدن غیرنظامی‌ها به دست سربازان روس را تایید کرد؛ همچنین بر گمانه‌زنی های غربی‌ها در مورد میزان تلفات ارتش روسیه مهر تایید زد و گفت که بیش از ۲۰,۰۰۰ نیرو را در نبرد باخموت از دست داده است.

وقتی فاتح باخموت علیه پوتین موضع می‌گیرد!

>>>بیشتر بخوانید:

حمله رئیس گروه واگنر به شویگو/ چرا داماد و دخترت در جنگ نیستند؟!

اهمیت سقوط باخموت برای روسیه و گروه واگنر در چیست؟

فریادهای رئیس واگنر بر سر پوتین و فرماندهان روسیه در کنار جسد سربازان

یوگنی پریگویژین (Yevgeny Prigozhin) گفت که نیمی از نیروهای روسی که در شهر شرقی اوکراین کشته‌ شدند، مجرمین محکوم به شرکت در جنگ بوده‌اند.این ادعای او در تناقض عجیبی با ادعای مسکو است که تعداد کشته شدگان را در ماه ژانویه فقط ۶,۰۰۰ نفر می داند. صرفا جهت مقایسه: طبق اعلام رسمی شوروی، ۱۵,۰۰۰ نفر در سال‌های ۸۹-۱۹۷۹ در جنگ افغانستان کشته‌شدند. اوکراین هنوز نگفته‌است که چند نفر از سربازانش از زمان حمله‌ی روسیه در ماه فوریه تا اکنون کشته‌ شده‌اند.

روز چهارشنبه مقامات کاخ سفید گفتند که آمارهای پریگوژین با حساب و کتاب های خودشان جور در می‌آید و این یعنی تلفات روس‌ها بیش از پیش شده است. گمانه‌زنی‌های کاخ سفید مبنی بر این است که نیروهای روسی در این ماه بیش از ۱۰۰,۰۰۰ نفر تلفات داشته‌اند از جمله ۲۰,۰۰۰ نفر از دسامبر تا کنون. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید جان.اف کربی(John.F Kirby) گفت که نیمی از نیروهای روسی کشته‌شده از نیروهای واگنر بوده‌اند. تحلیل‌گران باور دارند که بیشتر کسانی که در نه ماه نبرد برای فتح باخموت کشته‌ شدند از محکومین روسی بودند که با آموزش بسیار کمی به سوی جبهه‌های جنگ فرستاده‌شدند.

پریگویژین که خودش یکی از محکومین به جنگ بوده، به تازگی مقامات نظامی روسیه را به باد انتقاد گرفته که به نیروهایش مهمات کافی و مورد نیاز را نرسانده‌اند. او همچنین تاکتیک‌ها، توانایی رهبری و تعهد مقامات نظامی روسیه را زیر سوال برد و گفت که آن‌ها به نیروهایش برای پیروزی‌هایشان اعتبار کافی نمی دهند. او جان‌فشانی‌های نیروهایش را پررنگ کرد و در روز شنبه به زعم خودش در مورد فتح باخموت فخر فروخت.

در مصاحبه‌ایی با کنستانتین دولگوف(Konstantin Golgov)، استراتژیست سابق کرملین، که روز سه شنبه منتشر شد؛ پریگویژین پا را فراتر گذاشت و باورهای فکری رییس‌جمهور ولادیمیر پوتین در مورد جنگ را زیر سوال برد. پریگویژین گفت که هدف روسیه تحت عنوان غیرنظامی کردن اوکراین نتیجه معکوس داده‌است چراکه ارتش کیف با سلاح‌ها و آموزش‌های غربی بسیار قوی‌تر شده‌است.

در مورد حمله به اوکراین پوتین به نیاز روسیه برای بالابردن امنیت خودش و جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو صحبت کرده بود. اگر چه از وقتی جنگ شروع شده است اوکراین درخواست عضویت در ناتو را داده‌ و حمله‌ها به مرز روسیه نیز بیشتر شده است. در این راستا جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا حدس‌هایی در مورد انگیزه‌ی پریگویژین زد: « امکان دارد که این {حرف‌های پریگویژین} یک روش بیمارگونه مختص به خودش باشد... افتخار و اعتبار خواستن برای هر چیزی که ادعا می کند در باخموت فتح کرده و از طرفی سنگ روی یخ کردن وزارت دفاع روسیه که این فتح با خون و هزینه‌ی واگنر به دست آمده نه ارتش روسیه.»

در این مصاحبه پریگویژین همچنین ادعای مسکو مبنی بر اینکه سربازان روس غیرنظامی ها را نمی کشند را به چالش کشید. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل می گوید که از فوریه۲۰۲۲ تا آپریل ۲۰۲۳، ۲۲,۷۳۴ نفر تلفات غیر نظامیان ۸,۴۹۰ کشته و ۱۴,۲۴۴ زخمی ثبت شده است.

پریگویژین، یک بازرگان ثروتمند با ارتباطاتی بلند مدت با پوتین، بخاطر هیاهوهایش که اغلب با فحاشی و بددهنی همراه است؛ شناخته می شود و قبل تر ادعاهای غلطی کرده بود که بعد تر آن ها را پس گرفت.

در این ماه نمایندگانش ودیویی از او منتشر کرده‌اند که او در آن ویدیو فریاد می کشید و فحش می داد و به حدود ۳۰ نفر یونیفرم‌پوش روی خاک افتاده اشاره می کرد و می گفت که آن‌ها جنگ‌جویان واگنر بودند که در یک روز کشته‌ شدند. او می گوید وزارت دفاع روسیه به نیروهای او غذا و مهمات نرساندند و در آخر کرملین را تهدید کرد که از نبرد باخموت دست می کشد.

پریگویژین بار ها در مورد حمله‌متقابلی که مقامات اوکراینی می گویند در حال تدارک آن هستند به کرملین هشدار داده‌ است. در مصاحبه‌ی روز سه‌شنبه او گفت که با توجه به کمک‌های پیوسته‌ی غرب، نیروهای کیف ممکن است در بیرون راندن نیروهای روسی از جنوب و شرق اوکراین و همچنین کریمه‌ی اشغالی موفق شوند.

وی گفت: « یک سناریوی نه چندان مثبت را مطرح کنم. به اوکراینی‌ها موشک داده می‌شود و آن‌ها نیروهایشان را تربیت می‌کنند. البته که آن ها به نبرد ادامه‌ خواهند داد و سعی می‌کنند ضد حمله داشته‌باشند. آن ها به کریمه‌ حمله خواهند کرد و تلاش می‌کنند که پل کریمه را منفجر کنند و خطوط تدارکات ما را قطع کنند. ما باید برای یک نبرد سخت خود را آماده‌ کنیم.»

اعتراف پریگویژین در مورد میزان تلفات نیروهای روسی، ظاهرا تاثیر استراتژی اوکراین را نشان می‌دهد. مقامات اوکراینی گفته‌اند که هدف آن‌ها در نبرد باخموت این است که نیروهای روسیه را خسته کنند و حواس آن ها را از دیگر مناطق اشغالی پرت کنند؛ همچنین برای رسیدن تسلیحات و مهمات بیشتر غربی و آموزش دیدن نیروهای جدید، زمان بخرند.

مصاحبه پریگویژین که در یک کانال تلگرام با پنجاه هزار دنبال‌کننده منتشر شد، توسط بزرگترین رسانه دولتی روسیه و طرفداران کرملین مورد توجه قرار نگرفته‌است و بعید به نظر می رسد که به طور گسترده دیده شود.

در میدان نبرد، ستاد کل ارتش اوکراین روز چهارشنبه گفت که نبردهای سنگینی در باخومت ادامه دارد. چند روز پس از اینکه روسیه اعلام کرد که این شهر ویران شده را به طور کامل تصرف کرده است. باخموت در دونتسک یکی از چهار استانی است که روسیه به صورت غیر قانونی آن را ضمیمه خود کرده و بخش‌هایی از آن را کنترل می کند. الکساندر سیرسکی(Oleksander Syrskyi) رییس نیروی زمینی اوکراین، گفت که نیروهای کیف «به عملیات دفاعی خود در باخموت ادامه می دهند و به موفقیت های نامشخصی در حومه شهر دست یافته‌اند.» او جزئیات بیشتری ارائه نکرد. یکی از فرماندهان اوکراینی در باخموت روز سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت که اوکراینی‌ها قصد دارند روس‌ها را به دام بیاندازند. او گفت: « ما اکنون نیازی به جنگیدن در باخموت نداریم. ما باید آن را از جناحین محاصره کنیم و از همه طرف مسدودش کنیم. بعد وقتش می‌رسد که شهر را جارو کنیم. این کاری است که ما اکنون انجام می‌دهیم.»

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1770930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =